eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2025 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legislatia caselor de marcat OUG 28/1999 [EXPLICATA]

Legislatia caselor de marcat OUG 28/1999 [EXPLICATA]
Legislatia din Romania privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF), cunoscute drept „case de marcat”, a evoluat semnificativ in ultimii ani. Ordonanta de Urgenta nr. 28/1999 si recenta Lege nr. 317/2024 au redefinit regulile operatorii economici, aducand transparenta, control si tehnologie in centrul activitatii comerciale. In acest articol, vei afla ce trebuie sa stii despre noile reguli privind utilizarea caselor de marcat electronice fiscale si impactul lor asupra afacerilor.

Ce este casa de marcat?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce este casa de marcat?
Conform OUG 28/1999, la art. 3 alin. (1) se defineste conceptul de aparat de marcat electronic fiscal (AMEF) ca fiind „casele de marcat, precum si alte sisteme ce includ dispozitive cu functii de case de marcat”, care „inglobeaza constructiv un modul fiscal, prin intermediul caruia controleaza memoria fiscala, dispozitivul dublu de imprimare si afisajul client”.

Mai departe, alin. (2) din acelasi articol prevede ca aceste aparate trebuie sa indeplineasca cumulativ functii esentiale, precum:
  • conservarea datelor prin acumulare progresiva;
  • imprimarea si emiterea de bonuri fiscale, role jurnal, rapoarte fiscale de inchidere zilnica, rapoarte fiscale periodice;
  • inregistrarea in memoria fiscala a datelor de sinteza cu caracter fiscal provenite din rapoartele de inchidere zilnica si a eventualelor modificari de parametri;
  • blocarea automata a aparatului atunci cand memoria fiscala, dispozitivul de imprimare sau afisajul client devin inactive;
  • asigurarea continuitatii functionarii, coerentei structurii de date si procedurilor de recuperare din stari de eroare.

Aceasta definitie este importanta pentru ca stabileste concret ce reprezinta „casa de marcat” din punct de vedere legal si ce obligatii tehnice implica.

Cine trebuie sa aiba casa de marcat?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cine trebuie sa aiba casa de marcat?
Potrivit art. 1 alin. (1) din OUG 28/1999, „operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie” sunt obligati sa utilizeze AMEF.

Va recomandam
Agenda Cadrului Didactic 2025-2026


Achizitionati chiar acum Agenda Cadrului Didactic si va garantam ca nu va veti mai dezlipi de ea pe parcursul noului an scolar 2025-2026! Veti fi incantat de agenda dvs., o veti arata cu mandrie celor cu care veti intra in contact.  Ce este atat de special la aceasta agenda? In primul rand, structura ei. Este conceputa special pentru...



Exceptii de la aceasta regula sunt prevazute in art. 2 literele (i), (o) etc. din OUG 28/1999: de exemplu, anumite livrari prin automatele comerciale nesupravegheate. Este esential pentru operatori sa verifice daca se incadreaza sau nu in categoria obligata, deoarece neindeplinirea obligatiei poate atrage sanctiuni.
 
Stii ce prevederi ale legislatiei fiscal-contabile lucreaza clar in avantajul tau?
Afla Ce nu vrea ANAF sa stii! Piruete legale in aspecte fiscale
Intra acum pe cenuvreaanafsastii.fisc.ro

Cum obtii o casa de marcat

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cum obtii o casa de marcat
Procedura legala prevede ca AMEF-urile trebuie sa fie livrate de distribuitori autorizati (art. 3 alin. (3) din OUG 28/1999) si sa fie avizate tehnic.

Instalarea, conectarea la sistemele fiscale ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) si punerea in functiune trebuie efectuate conform procedurilor aprobate de normele metodologice. De asemenea, operatorii economici trebuie sa inregistreze aparatul in registrul national al AMEF-urilor si sa respecte termenele de transmitere a datelor catre ANAF.

Ce trebuie sa stiu dupa ce cumpar casa de marcat?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce trebuie sa stiu dupa ce cumpar casa de marcat?
Dupa achizitie, cateva aspecte esentiale de urmarit sunt:
  • emiterea bonurilor fiscale la fiecare incasare sau, in unele situatii, doar la solicitarea clientului (modificare introdusa prin Legea 317/2024);
  • incheierea zilnica - raportul „Z” - care inregistreaza totalul tranzactiilor pana la inchiderea programului zilnic; neemiterea acestui raport poate atrage sanctiuni;
  • transmiterea datelor fiscale catre ANAF, in conformitate cu regulile de conectare si monitorizare;
  • in cazul defectarii sau inlocuirii aparatului, trebuie respectate procedurile pentru recuperarea si pastrarea memoriei fiscale;
  • in cazul platii cu cardul, conform modificarilor din Legea 317/2024, bonul fiscal tiparit devine optional, insa clientul poate solicita acest document.

Este obligatoriu POS-ul?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Este obligatoriu POS-ul?
Legislatia privind AMEF nu impune in sine dotarea cu un POS (terminal pentru plati cu cardul). Obligatia legala este utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale, nu furnizarea POS-ului in mod obligatoriu. Cu toate acestea, modificarile prin Legea 317/2024 aduc elemente importante: pentru incasarile realizate cu cardul de credit/debit, utilizatorii nu mai sunt obligati sa imprime bon fiscal decat la solicitarea clientului.

Deci, desi un POS poate fi recomandat sau necesar in functie de activitatea desfasurata, legislatia AMEF-urilor nu il impune generic.

Exceptii de la obligatia de dotare cu casa de marcat si POS

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Exceptii de la obligatia de dotare cu casa de marcat si POS
OUG 28/1999 prevede la art. 2 litere precum (i), (o) etc. limite si exceptii, de exemplu, pentru automatele nesupravegheate sau alte activitati specifice.

Legea 317/2024 a extins aceste exceptii: sunt exceptate dotarea cu AMEF automatele comerciale nesupravegheate care functioneaza exclusiv pe baza de plati cu cardul (fara numerar).

Astfel, daca operatorul are un automat comercial doar cu plata card si fara alternative de plata numerar, nu mai este obligat sa detina AMEF.

Noutati privind utilizarea AMEF-urilor in sistemul RO e-Case de Marcat

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Noutati privind utilizarea AMEF-urilor in sistemul RO e-Case de Marcat
Legea 317/2024 aduce cateva schimbari relevante:
  • Introducerea alineatului (2¹) la art. 1 in OUG 28/1999, ceea ce stabileste exceptia pentru automatele comerciale care accepta exclusiv plata cu cardul;
  • Optionalitatea bonului fiscal la plata cu cardul - utilizatorul poate sa nu tipareasca bon daca clientul nu il solicita;
  • Cresterea transparentei si conectivitatii legislative: se preconizeaza sisteme mai integrate de raportare catre ANAF, conectarea AMEF-urilor la sistemele informatice nationale;
  • Eliminarea gradata sau simplificarea unor proceduri pentru anumite categorii de operatori economici - scopul fiind reducerea poverii administrative si adaptarea la plati electronice predominante.

Amenzi si sanctiuni pentru lipsa AMEF sau POS

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Amenzi si sanctiuni pentru lipsa AMEF sau POS
Conform art. 10 lit. b) impreuna cu art. 11 alin. (1) lit. d) din OUG 28/1999, neindeplinirea obligatiei de a utiliza AMEF se sanctioneaza cu amenda intre 10.000 lei si 15.000 lei, plus suspendarea activitatii operatorului economic in punctul de lucru de la o luna la trei luni, in functie de gravitatea faptei.

Este esential ca operatorii sa fie la curent cu termenele de punere in functiune, cu conexiunea la sistemele ANAF si cu emiterea bonurilor cand este cazul, pentru a evita sanctiunile.
 
Evitati amenzile catastrofale!
Comandati acum lucrarea Incasari si plati in numerar
pentru protectia rapida si sigura a bugetului firmei!

Noutati despre casele de marcat

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Noutati despre casele de marcat
Printre cele mai importante noutati aduse recent:
  • Bonul fiscal la plata cu cardul: De la intrarea in vigoare a Legii 317/2024, in cazul platilor exclusiv cu cardul, emiterea/inmanarea bonului fiscal devine optionala, doar la solicitarea clientului;
  • Transparenta crescuta: Se accentueaza obligatia de transmitere a datelor catre ANAF, precum si conectarea AMEF-urilor la sistemele informatice pentru monitorizare in timp real;
  • Bonuri fiscale cu cod QR si informatii suplimentare: Exista directii in acest sens pentru viitorul apropiat, pentru cresterea gradului de digitalizare;
  • Exceptii si amanari pentru anumite activitati: De exemplu, pentru automatele comerciale care functioneaza pe card, dar si pentru alte sectoare, se prevad termene extinse sau tratament diferentiat;
  • Deducerea valorii caselor de marcat este eliminata din impozitul anual: Se reduc facilitatile fiscale legate de amortizarea sau pretul de achizitie al AMEF-urilor, ceea ce implica ca operatorii trebuie sa analizeze costurile in raport cu beneficiile fiscale.

>>> Aici gasesti peste 600 de intrebari si raspunuri despre Casa de marcat, oferite de specialistii Portal Contabilitate la spete fiscal-contabile, conform legislatiei in vigoare. 

Rezolvare speta

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Rezolvare speta
Regasiti mai jos o intrebare despre casele de marcat, la care au raspuns expertii Portal Contabilitate

Intrebare: SRL cu activitate de comert cu amanuntul si cu ridicata a materialelor de constructii desfasoara activitatea in doua spatii comerciale distincte: magazinul destinat vanzarii cu amanuntul si spatiul comercial destinat depozitului vanzare cu ridicata. Spatiile se afla in incinta aceluiasi imobil. Art. 73.22 din OG 99/2000 interzice exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare, ceea ce nu se intampla in cazul nostru. Activitatile sunt delimitate atat fizic, cat si la nivel de gestiune. Se poate utiliza o singura casa de marcat care sa deserveasca atat magazinul, cat si depozitul sau este obligatorie utilizarea de case de marcat distincte, una pentru magazin si una pentru depozit?

Raspuns:
1.1 Separarea activitatilor de comert

In conformitate cu prevederile art. 73 alin. (22) din Ordonanta Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata: Exercitarea de activitati de comert cu ridicata si comert cu amanuntul in aceeasi structura de vanzare, respectiv suprafata de vanzare, se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 10.000 lei si cu interzicerea uneia dintre cele doua activitati.

Implicatie: Activitatile trebuie sa fie delimitate la nivelul suprafetei de vanzare, pentru a evita amestecarea comertului cu ridicata si cu amanuntul.

1.2 Regimul caselor de marcat

Potrivit art. 1 alin. (1) din OUG nr. 28/1999 privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscal, operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul sau a serviciilor prestate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

De asemenea, art. 1 alin. (2) precizeaza faptul ca operatorii sunt obligati sa emita bonuri fiscale si sa le inmaneze clientilor iar art. 1 alin. (2 1) excepteaza platile cu cardul bonul fiscal tiparit nu este obligatoriu, dar poate fi emis la cererea clientului.

In plus, art. 1 mentioneaza la alin. (8) ca in cazul in care aparatul de marcat s-a defectat, operatorii trebuie sa inregistreze toate operatiunile intr-un registru special si sa emita chitante/facturi pana la remedierea aparatului.
Norme metodologice: HG nr. 479/2003 detaliaza dotarea si utilizarea caselor de marcat.

1.3 Evidenta contabila

Registrul de casa (Cod 14-4-7A si 14-4-7bA) conform Anexa 2 la OMEF 3512/2008:
  • Inregistrati zilnic incasarile si platile in numerar, pe baza actelor justificative;
  • Determinati soldul de casa la sfarsitul zilei;
  • Utilizati drept document de inregistrare in contabilitate.
  • Intocmiti zilnic, in doua exemplare, manual sau electronic (de catre casier).

Conturi analitice pentru activitati distincte conform pct. 264 OMFP 3055/2009:
  • Conturile sintetice de venituri si cheltuieli pot fi dezvoltate pe conturi analitice distincte;
  • Permite evidenta separata a veniturilor si cheltuielilor pentru comert cu amanuntul si comert cu ridicata, fara a fi necesare case de marcat multiple.

2. Aplicarea practica in situatia SRL-ului
  • Activitatile de comert cu amanuntul si cu ridicata se desfasoara in spatii distincte, amplasate in acelasi imobil;
  • Activitatile sunt delimitate fizic si la nivel de gestiune;
  • Conform OG 99/2000, nu exista incalcare a prevederilor privind suprafata de vanzare.

Prin urmare, apreciez ca:
  • Se poate utiliza o singura casa de marcat pentru mai multe activitati desfasurate la acelasi punct de lucru, cu conditia ca operatiunile sa fie inregistrate corespunzator pe aparat, prin departamente sau sectiuni distincte, astfel incat fluxurile de incasari pentru fiecare activitate sa poata fi diferentiate si urmarite in evidenta contabila.
  • Operatiunile se inregistreaza zilnic in Registrul de casa;
  • Evidenta contabila se poate realiza prin conturi analitice separate pentru fiecare activitate;
  • TVA, veniturile si cheltuielile vor fi astfel gestionate separat, asigurand conformitate legala si fiscala;
  • In caz de defectare a aparatului de marcat, se aplica art. 1 alin. (8) OUG 28/1999, prin utilizarea unui registru special si emiterea chitantelor/facturilor la cererea clientului.

de Iulia Mocanca

Experienta din televiziune a ajutat-o pe Iulia Mocanca sa identifice subiectele de importanta majora din domeniul juridic si sa le explice cititorilor intr-o maniera atractiva, pe intelesul tuturor. Tot ce este nou este livrat rapid, informat si detaliat. 

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

eNews Portal INVATAMANT

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

NOUTATI si MODIFICARI aparute in LEGISLATIE

Noutati importante in Codul Penal aparute in 2025 - legislatia a fost modificata. Puteti vedea noile Pedepse, Categoriile de Infractiuni + Codul Penal actualizat (format PDF) in 2025. Detalii despre Aplicarea legii penale si Cauzele care modifica executarea pedepsei.

Vezi AICI lista completa a modificarilor <<
Data aparitiei: 22 Octombrie 2025
Votati articolul "Legislatia caselor de marcat OUG 28/1999 [EXPLICATA]":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

eNews Portal INVATAMANT

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

"Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

©2025 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
eNews Portal INVATAMANT

Iti oferim Gratuit Raportul Special


"Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala"

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016