Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Ministrul Justitiei vrea sa ia Registrul Comertului de la Tribunale

CITITI MAI JOS COMUNICATUL OFICIAL AL MINISTERULUI JUSTITIEI REFERITOR LA ACEASTA SITUATIE

 

"Ca urmare a protestului declansat de magistrati, activitatea Oficiului National al Registrului Comertului si a oficiilor registrului comertului de pe langa tribunale este grav afectata, fiind practic in imposibilitate de a respecta termenele de eliberare a certificatelor de inregistrare si a certificatelor de mentiuni cu documentele aferente, de 3 zile si respectiv, 5 zile, conform prevederilor Legii nr. 359/2004 cu modificarile si completarile ulterioare.

Astfel, Oficiul National al Registrului Comertului se confrunta cu grave probleme, in sensul ca:
- o mare parte din cererile de inregistrare adresate judecatorilor delegati au primit termene de amanare pentru luna octombrie a anului curent;
- in mai multe judete, judecatorii delegati se prezinta la oficiul registrului comertului doar o data pe luna, cel mult de doua ori, pentru solutionarea cererilor de inregistrare;
Drept urmare, situatia la registrul comertului este urmatoarea:
- un numar de 17.278 dosare sunt nesolutionate, cele mai multe fiind la Oficiului Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bucuresti – 6.327 dosare;

Ghid de contabilitate pentru asociatiile de proprietari
Ghid de contabilitate pentru asociatiile de proprietari

Vezi detalii

Diurna legala in Romania si in strainatate
Diurna legala in Romania si in strainatate

Vezi detalii

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii


- oficiile registrului comertului cu numar mare de dosare nesolutionate:

Cluj - 1147
Timis - 1051
Prahova - 918
Iasi - 829
Brasov - 736
Ilfov - 626
Arges - 595
Mures - 576
Arad - 487
Sibiu - 485
Neamt - 425
Harghita - 302
Tulcea - 284
Salaj - 204

 
Deblocarea registrului comertului
 
In urma deciziei magistratilor de a continua intreruperea nelegala si nestatutara a activitatii instantelor si avand in vedere consecintele deosebit de grave pe care acest fapt le are asupra cetatenilor, dar si asupra economiei, Ministerul Justitiei si Libertatilor Cetatenesti va propune Guvernului o solutie de deblocare urgenta a registrului comertului.
 
Astfel, vom propune stabilirea unui nou sistem de inregistrare a societatilor comerciale si actelor de comert in registru, care sa nu implice Justitia ca serviciu public. Detaliile tehnice vor fi prezentate dupa discutarea si aprobarea lor de catre Guvern.
 
Este prima dintr-o suita de masuri pe care le evaluam, pentru atenuarea efectelor economice severe ale protestului.
 
Efectele protestului
 
Intreruperea activitatii de judecata si blocarea functionarii normale a registrului comertului, afecteaza grav drepturi constitutionale, precum accesul liber la justitie, libertatea economica si chiar dreptul la munca prin afectarea activitatii societatilor comerciale.
 
Cetatenii, persoanele juridice si profesiile liberale primesc o lovitura nedreapta in propriile drepturi si interese.
 
Milioane de cauze sunt afectate, peste 17.200 de dosare sunt blocate in registrul comertului, dintre care o treime in Capitala. Veniturile unor familii sunt direct afectate, afaceri si contracte sunt puse sub semnul incertitudinii.
 
Protestul implica risipa de bani publici. Amanarea dosarelor se face fara un motiv legal, emiterea de citatii implica noi costuri pentru stat, plata salariilor in perioada de protest este discutabila. Cetatenii trebuie sa stie, ca din perspectiva Ministerului Justitiei si Libertatilor Cetatenesti, aceste lucruri nu mai pot continua fara o reactie din partea Guvernului.
 
Este o presiune enorma si nejustificata creata deliberat prin blocarea activitatii de judecata de catre cei care instrumenteaza protestul, invocand treptat si gradual noi si noi motive pentru mentinerea lui. Guvernul a rectificat pozitiv bugetul ministerului si a inclus sporurile in legea salarizarii.
 
Hotararea de recomandare a suspendarii protestului luata de CSM in 17 septembrie, dupa 9 ore de dezbateri, a fost ignorata de adunarile generale tinute vineri si luni, dar, foarte important, nu de catre toti magistratii. Acest fapt indica fie lipsa autoritatii CSM in cadrul sistemului judiciar, fie sustinerea in realitate a protestului, in ciuda declaratiilor publice. Ambele variante ridica problema exercitarii responsabile a atributiilor CSM de regulator al sistemului, nu numai de garant al independentei sale.
 
Ceea ce se intampla in prezent nu este o lupta pentru independenta Justitiei, ci o lupta pentru putere in sistemul judiciar si in afara sistemului judiciar, in dispretul drepturilor cetatenilor.
 
Adunarile generale ale magistratilor nu au competenta legala sa decida asupra protestului. Magistratii care nu sunt de acord cu aceasta aventura, au datoria morala si legala sa-si spuna si sa impuna opinia, in spiritul si respectul legii.
 
Motivatiile protestului
 
Motivele invocate de liderii magistratilor pentru intemeierea protestului au fost schimbate succesiv.
 
Initial, s-a invocat sistarea platii de catre minister a sporului de 50%, ulterior s-a invocat lipsa fondurilor pentru bunuri si servicii in Justitie, apoi neincluderea in legea salarizarii a sporurilor castigate in instanta. in fine, se solicita in prezent semnarea unui Pact pentru Justitie intre puterile statului.
 
In ceea ce priveste “sistarea” platii sporului de 50%, reiteram faptul ca ordonantarea cheltuielilor se face in temeiul Legii bugetului de stat si a Legii finantelor publice. Cauzele inechitatii salarizarii nu rezida in actele ministerului, acestea fiind doar un efect secundar, ci in existenta a patru ordonatori de credite in sistemul bugetar, in politicile diferite ale acestor ordonatori, in jurisprudenta neunitara si in depasirea limitelor puterilor in solutionarea proceselor legate de sporuri, asa cum a constatat si Curtea Constitutionala.
 
Al doilea motiv invocat, lipsa fondurilor pentru bunuri si servicii nu rezista la examinarea cifrelor. Bugetul pentru bunuri si servicii in 2008 a fost de 149 milioane RON, iar in 2009 de 158 milioane RON, cu aproximativ 6% mai mult. Guvernul a rectificat pozitiv bugetul ministerului.
 
Al treilea motiv invocat, legea salarizarii unitare, nu subzista la o analiza, pentru ca in lege au fost incluse sporurile castigate de magistrati in instanta. Sporurile au fost extinse si pentru personalul auxiliar. Raspunsul Executivului a fost mai mult decat generos si rezonabil, data fiind situatia economiei in acest an.
 
in fine, al patrulea si cel mai recent motiv invocat, si anume Pactul pentru Justitie, este in sine o idee generoasa, pe care o sustinem de principiu, cu atat mai mult cu cat a fost formulata si sustinuta constant de minister incepand din anul 2008.
 
Dar, orice persoana rezonabila si de buna credinta accepta faptul ca semnarea Pactului pentru Justitie nu se poate face de la o zi la alta, ca implica discutii cu fortele politice, dar si cu celelalte profesii liberale. Justitia nu poate fi sechestrata si confiscata de magistrati si personalul auxiliar. Profesiile liberale nu pot fi excluse din tabloul Justitiei.
 
Conditionarea reluarii activitatii normale de semnarea peste noapte a unui Pact pentru Justitie este o abordare neserioasa, nerealista si nerezonabila. Guvernul este pus in situatia de a nu putea angaja un dialog responsabil pentru Pactul pentru Justitie, atat timp cat nu se reia activitatea normala de judecata.
 
Ministerul va putea angaja un dialog responsabil cu magistratii, personalul auxiliar si profesiile juridice liberale, pentru pregatirea unui Pact pentru Justitie, imediat ce normalitatea va fi reintronata in instante si parchete.
 
Concluzii legate de protest
 
Ministerul a sustinut in cadrul Guvernului rectificarea bugetara pozitiva pentru bunuri si servicii si includerea sporurilor in legea salarizarii, obiective realizate.
 
Ministerul sprijina orice discutii serioase si solutii realiste pentru imbunatatirea conditiilor sistemului judiciar.
 
Aceasta presupune insa timp si fundamentarea pozitiilor celor interesati.
 
Pe aceasta baza, ministerul isi reia apelul catre magistrati sa reia complet activitatea in instante si parchete.
 
Blocarea instantelor si a registrului comertului este un exces care iese din parametrii unei conduite europene.
 
Indiferent de natura revendicarilor, magistratii trebuie sa puna obligatia lor de a asigura echilibrul in societate deasupra oricaror obiective de breasla sau care tin de statutul lor profesional.
 
Aceasta actiune afecteaza perspectivele realizarii obiectivelor din Raportul de tara si, prin aceasta, interesul national al Romaniei.
 
Continuarea blocarii Justitiei este de natura sa puna in pericol statul de drept, cel in numele caruia se continua acest protest.
 
De aceea, ne pronuntam inca odata pentru incetarea sau suspendarea protestului si angajarea imediat dupa reluarea normala a activitatii a discutiilor pe marginea unei intelegeri pe marginea viitorului sistemului judiciar.

Data aparitiei: 22 Septembrie 2009
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Ministrul Justitiei vrea sa ia Registrul Comertului de la Tribunale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

    Poate sunteti interesat si de:

    ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

    Titlu executoriu

    Intrebare: Buna seara Am incheiat ca firma un contract de achizitie pentru construirea unei cladiri cu firma de constructii X. Proiectul este partial finantat prin POR 2007-2013,cca 40%. In ziua de 13.03.2013 am primit instiintare de la un executor judecatoresc despre faptul ca s-a instituit titlu executoriu asupra veniturilor constructorului X asadar platile va trebui sa le fac in contul executorului. In data de 04.04.2013 am fost instiintata de catre constructor ca s-a incheiat contract de cesiune de creanta intre constructorul X si o alta firma din grupul sau(s-o numim Y) ,contract incheiat in data de 01.03.2013. Vineri am primit o somatie din partea constructorului X care imi pune in vedere faptul ca trebuie sa fac viitoarele plati in contul firmei Y,nu la executor,nu la firma X(are poprire pe cont),altfel ma va actiona in judecata. Eu sunt un om cinstit,dar la cine platesc pentru a respecta legea iar cheltuielile sa fie eligibile?

    Raspuns: Executorul v-a notificat in calitate de tert poprit pentru x. Art. 783 din noul Cod de procedura ... [citeste tot raspunsul aici...]

    Atentie, Juristi!
    Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

    Conflictele de munca pot fi solutionate!

    Cititi intreaga legislatie cu privire la neintelegerile si conflictele de munca!

    Descarcati GRATUIT Raportul Special "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"


    Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu stiri, noutati, articole, dezbateri pe teme juridice