Romanii vor putea angaja si plati legal persoane care sa se ocupe de treburile casnice, potrivit unui anunt facut de Ministerul Muncii. In plus, prestatorii acestor servicii se vor bucura de drepturi pe care le au si angajatii.
Platforma electronica destinata beneficiarilor si prestatorilor de activitati casnice, care introduce un concept nou pe piata muncii, este functionala si poate fi accesata pe adresa
https://tichete.anofm.ro
Conceptul presupune achizitionarea tichetelor cu care pot fi remunerate persoanele care desfasoara activitati ocazionale in gospodarie. Tichetele sunt purtatoare de beneficii de asigurari sociale si de sanatate. Astfel, lucratorii beneficiaza de servicii medicale decontate, contributiile lor fiind valorificate si la pensie.
O alta functionalitate a platformei este ca faciliteaza interactiunea dintre beneficiar si prestatorul casnic. Beneficiarii pot posta in sectiunea „Marketplace” serviciile pentru care cauta personal, iar prestatorii serviciile pe care le pot oferi, fiind asigurata in acest fel medierea intre cerere si oferta in ceea ce priveste desfasurarea activitatilor casnice.
Valoare tichete casnice 2024
Platforma accesibila pe tichete.anofm.ro poate fi utilizata de prestatori (lucratori), de beneficiari casnici si de catre angajatori si reprezinta o forma de suport pentru persoanele subocupate care nu sunt asigurate in sistemul de asigurari sociale de stat.
Avantajul pe care il aduce inrolarea in platforma si furnizarea serviciilor in baza tichetelor valorice este faptul ca lucratorii casnici beneficiaza de asigurari de pensie si sanatate cu conditia preschimbarii a cel putin 85 de tichete de activitati casnice, respectiv 1.275 de lei/luna. Din valoarea de 15 lei a unui tichet, 3 lei reprezinta contributiile necesare prestatorului pentru a beneficia de asigurarea de pensie si sanatate, fara sa fie nevoie de un contract de munca intre parti.
Conventia care se incheie intre prestator si beneficiarul casnic in vederea prestarii activitatilor, desi nu este obligatorie forma scrisa, va stabili:
▫️ activitatile si numarul de ore sau volumul de munca;
▫️ faptul ca plata prestatorului casnic se face cu tichete de activitati casnice;
▫️ volumul de munca zilnic, care nu poate sa depaseasca 12 ore pentru un adult si 6 ore pentru prestatorii cu varste cuprinse intre 16-18 ani.
❗ Se poate inscrie ca prestator casnic orice persoana care a implinit 16 ani si care doreste sa aiba sau sa-si suplimenteze veniturile prin prestarea, ocazional, de activitati casnice necalificate, fie ca este somer, pensionar, elev, student sau angajat.
Angajatorii care se inscriu in platforma pot achizitiona si distribui propriilor angajati tichete pentru activitati, transformandu-i pe acestia in beneficiari ai unor servicii oferite de prestatorii casnici. Tichetele de activitati casnice pot fi acordate sub forma de prima sau bonus, cu precizarea numelui, prenumelui si codului numeric personal ale angajatului care poate utiliza tichetul de activitati casnice, aceste date fiind inscrise pe tichet. La achizitionarea a cel putin 600 de tichete intr-un an, angajatorii si beneficiarii pot primi, cu titlu gratuit, in anul urmator, 75 de tichete.
Activitatile casnice care pot fi remunerate cu tichete
▫️ aranjarea si servirea mesei;
▫️ curatarea / intretinerea piscinei;
▫️ curatenia/igienizarea locuintei;
▫️ calcatul rufelor;
▫️ debarasarea si spalarea vaselor;
▫️ hranirea/ingrijirea animalelor de companie,
▫️ plimbarea animalelor de companie;
▫️ prepararea hranei;
▫️ plantarea pomilor/arbustilor;
▫️ plantarea rasadurilor;
▫️ realizarea cumparaturilor pe baza de lista;
▫️ recoltarea fructelor si legumelor;
▫️ spalarea covoarelor;
▫️ spalarea geamurilor si a tamplariei;
▫️ spalarea rufelor;
▫️ spalarea si curatarea autovehiculelor;
▫️ strangerea resturilor vegetale din natura, etc.
Punerea in functiune a platformei digitale de gestionare a tichetelor pentru lucratorii casnici permite efectuarea digitala a tuturor tranzactiilor legate de tichete (achizitionare, inregistrarea orelor de lucru), de inregistrarea detaliilor privind activitatea lucratorilor casnici (numar de ore, tip de activitate casnica desfasurata), precum si interoperabilitatea bazelor de date de la mai multe institutii.
Operationalizarea platformei reprezinta si atingerea jalonului 397 din Planul National de Redresare si Rezilienta (#PNRR).
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O societate desfasoara activitate conform codului CAEN 4120 a Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale. In anul 2019 societatea inregistreaza o cifra de afaceri de 5.083.954 lei, din care cifra de afaceri aferenta constructiilor este de 3.859.577 lei. In acest caz, in anul 2019 cifra de afaceri din constructii este inferioara pragului de 80% din cifra de afaceri 4.067.163 lei. In anul 2020, intrucat in anul precedent societatea nu a indeplinit conditiile, activitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate cu obiect de activitate Restaurante 5611, desfasoara activitatea in zile lucratoare si in weekend si salariatii primesc spor de weekend proportional cu perioada lucrata conform CIM. La intocmirea pontajului de catre administratorul restaurantului, exista situatia in care un salariat a efectuat doar 18 zile din numarul de zile lucratoare din luna respectiva, exemplu 21 zile lucratoare in acea luna. Administratorul restaurantului doreste sa plateasca salariu de baza intreg salariu...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea noastra doreste sa efectueze un curs de initiere/formare profesionala exemplu: din muncitor necalificat in rectificator universal, cu un formator care este salariatul societatii noastre cu/fara diploma de formator, insa societatea nu poate elibera decat o diploma recunoscuta la nivel intern. Intrebare: Dupa absolvirea cursului de initiere/formare, angajatorul poate face modificarea functiei in REVISAL in baza acelei diplome cu un act aditional?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<