Sporirea securitatii, a sigurantei si a liberei circulatii
La 19 ianuarie 2013 va fi introdus un permis de conducere european, odata cu intrarea in vigoare a celei de-a treia Directive UE privind permisele de conducere. Noile norme vor garanta conducatorilor auto din UE o libertate de circulatie reala, vor consolida siguranta pe drumurile europene si vor reduce posibilitatile de frauda.
1. Care sunt avantajele unui nou sistem privind permisele de conducere in Europa?
Aproximativ 60 % din populatia Uniunii detine un permis de conducere valabil, ceea ce inseamna aproximativ 300 de milioane de cetateni. Un mare numar dintre acesti europeni fac calatorii transfrontaliere in interiorul Uniunii in scop personal sau profesional sau isi schimba tara de resedinta. In prezent, Europa are peste 110 modele diferite de permise de conducere, cu diferite drepturi si perioade de valabilitate. Noul permis de conducere european va simplifica acest mozaic si va facilita mobilitatea conducatorilor auto in intreaga Europa. Armonizarea perioadelor de valabilitate si a normelor privind controlul medical va oferi o mai mare securitate juridica pentru multi europeni care se muta intr-un alt stat membru.
Un permis de conducere nu doar ofera acces la vehicule de toate tipurile din numeroase state membre ale UE, ci poate fi utilizat si ca document de identitate. Prin urmare, protectia antifrauda reprezinta o preocupare majora. Noul permis de conducere este aproape imposibil de falsificat. El este sprijinit de un sistem electronic de schimb de date european, care va facilita gestionarea permiselor de conducere de catre administratii si va contribui la o mai buna detectare a fraudelor in domeniul permiselor de conducere.
Normele referitoare la permisele de conducere au de asemenea un impact semnificativ asupra sigurantei rutiere. In conditiile in care pe drumurile europene se inregistreaza in fiecare an peste 30 000 de decese, noile norme privind permisele de conducere vor contribui la cresterea sigurantei pe drumurile europene. Modificarile pentru motociclete sunt cele mai importante. Prin introducerea unui acces treptat la motociclete pentru tinerii conducatori auto, noile norme europene vor proteja mult mai bine acest grup vulnerabil de participanti la trafic. Mai mult, pentru conducatorii de autoturisme si motociclisti, noul document trebuie reinnoit la fiecare 10-15 ani, in functie de statul membru, in timp ce permisele pentru soferii de autobuz si de camion vor fi valabile timp de cinci ani si pentru reinnoire va fi necesar un control medical. Aceste norme nu vor afecta dreptul dobandit in prealabil de a conduce un vehicul.
2. Care sunt principalele modificari introduse de noua legislatie privind permisele de conducere?
Un nou permis de conducere european sub forma de card
Pentru a limita numarul de modele diferite de permise de conducere care sunt in circulatie si pentru a proteja mai bine impotriva fraudei, permisul de conducere din hartie va fi eliminat treptat. Singurul model de permis de conducere european care urmeaza a fi eliberat va fi cel de tip „card de credit” din plastic, utilizat deja in majoritatea tarilor UE, care permite o mai buna protectie impotriva falsificarii. Incepand de la data intrarii in vigoare a noii legislatii, va inceta eliberarea permiselor de conducere actuale din hartie.
Introducerea unei reinnoiri administrative obligatorii pentru toate permisele noi
Reinnoirea administrativa obligatorie si periodica a permiselor de conducere va asigura faptul ca toate documentele in circulatie pot fi actualizate utilizandu-se cele mai recente elementele de securitate. Reducerea numarului de modele de permis, precum si asemanarea mai mare a titularului permisului cu fotografia de pe acesta vor simplifica aplicarea normelor.
Toate permisele noi pentru motorete, motociclete, autoturisme, tricicluri si cvadricicluri vor avea o valabilitate administrativa maxima de 10 ani. Cu toate acestea, statele membre pot decide ca permisele pe care le elibereaza pentru aceste categorii sa aiba o valabilitate administrativa de pana la 15 ani.
Toate permisele de conducere noi pentru camioane si autobuze vor avea o valabilitate administrativa maxima de 5 ani.
Conducatorii auto cu permise eliberate inainte de data intrarii in vigoare a acestei directive vor trebui sa se incadreze in noile norme privind valabilitatea cel tarziu pana la 19 ianuarie 2033.
3. In ce mod vor fi afectati conducatorii auto de noua legislatie privind permisele de conducere?
Odata cu aceasta noua reinnoire periodica obligatorie a permisului de conducere se inlatura ultimele obstacole ramase in calea liberei circulatii a conducatorilor auto. Principiul de baza va fi ca toate permisele eliberate incepand de la data aplicarii noii directive vor ramane valabile conform celor mentionate pe permisul de conducere. Inainte de expirare, titularul va trebui sa isi reinnoiasca permisul de conducere in tara in care isi are resedinta curenta. De la acea data, statul membru gazda va aplica noua perioada de valabilitate administrativa si poate impune un control medical daca acesta este prevazut pentru proprii cetateni. Aceste prevederi vor oferi in sfarsit securitatea juridica necesara titularului unui permis de conducere.
In ceea ce priveste permisele de conducere eliberate inainte de data aplicarii directivei care sunt inca valabile si in circulatie, toate acestea vor trebui inlocuite cu un nou permis de conducere cel tarziu pana in 2033. Un stat membru poate solicita de asemenea ca, la doi ani de la stabilirea resedintei pe teritoriul sau, posesorul unui permis de conducere eliberat de un alt stat membru fara perioadele de valabilitate prevazute de directiva (de exemplu, perioada de valabilitate nedeterminata) sa isi reinnoiasca permisul.
In acelasi timp, dreptul de a conduce un anumit tip de vehicul va fi stabilit in mod clar de noul permis de conducere si, prin urmare, va fi usor de identificat de catre titular, de autoritatile administrative si de autoritatile de aplicare a legii.
De asemenea, Comisia propune clarificarea normelor nationale care reglementeaza controalele medicale, astfel:
pentru soferii de camioane si autobuze, prin armonizarea periodicitatii acestor controale, care trebuie efectuate la fiecare reinnoire a permisului de conducere in conformitate cu sistemul instituit in fiecare tara;
pentru conducatorii de autoturisme si conducatorii de motociclete, statele membre vor avea libertatea de a efectua controalele periodice sau nu.
4. Cum va reduce noua legislatie privind permisele de conducere posibilitatile de frauda?
In prezent exista mai multe tipuri de frauda. Acestea variaza de la traficarea documentului propriu-zis si obtinerea de copii in mod ilegal prin sugerarea furtului sau pierderii permisului initial, pana la obtinerea unui permis de conducere in alta tara atunci cand persoana respectiva este supusa unei interdictii de a conduce autovehicule in tara de origine.
Filosofia care sta la baza luptei impotriva fraudei cu permise de conducere este principiul conform caruia o persoana nu poate detine decat un singur permis de conducere. Acest principiu a fost consolidat de directiva mentionata.
Reinnoirea periodica a permiselor de conducere va permite statelor membre sa aiba o baza de date nationala actualizata in mod regulat si, prin urmare, informatii actualizate constant cu privire la permisele de conducere valabile care sunt in circulatie.
In acelasi timp, comunicarea intre autoritatile nationale va fi imbunatatita prin crearea unei retele de comunicare intre ele privind permisele de conducere. Consultarea periodica a acestei retele, denumita RESPER, va permite aplicarea noilor norme mai stricte cu privire la interzicerea eliberarii unui permis pentru o persoana al carui permis a fost retras, suspendat sau restrictionat.
In plus, statele membre pot, daca doresc, sa introduca un microcip in permis. Repetarea informatiilor imprimate pe card in microcip sporeste protectia antifrauda si, in acelasi timp, asigura protectia datelor. Desigur, va trebui sa fie respectata legislatia europeana privind protectia datelor cu caracter personal.
5. Cum va contribui noua legislatie privind permisele de conducere la imbunatatirea sigurantei rutiere?
Introducerea unei noi categorii de permis de conducere pentru motorete
Pentru a conduce motorete, in Uniune nu era necesar un permis. Cu toate acestea, statisticile privind accidentele demonstreaza un risc ridicat de accidente in care sunt implicati participanti la trafic foarte tineri. In unele state membre se permite folosirea motoretelor de catre persoane foarte tinere, de exemplu de la 14 ani.
Prin urmare, s-a introdus o noua categorie de permis armonizata, AM, care poate fi obtinuta dupa trecerea unui test teoretic obligatoriu. Aceasta ar trebui sa permita un control mai bun al acestui grup vulnerabil de participanti la trafic, precum si sensibilizarea acestora cu privire la normele rutiere. De asemenea, va clarifica situatia traversarii frontierei de catre conducatorii de motorete sau a inchirierii unei motorete in vacanta. Mai mult, statele membre pot impune ca solicitantii sa treaca un test de verificare a aptitudinilor si comportamentului pentru aceasta categorie.
Introducerea unui criteriu de putere/greutate pentru motocicletele usoare (categoria de permis A1)
Motocicletele usoare erau limitate la 125 cc si 11 kW. Nu se impunea niciun raport putere/greutate. Acest lucru putea duce la aparitia unor vehicule din ce in ce mai usoare, obtinandu-se astfel o crestere constanta a posibilitatilor de acceleratie si de viteza maxima. Prin urmare, titularii de permise pentru categoria A1 pot conduce numai motociclete usoare cu o capacitate cilindrica de maximum 125 centimetri cubi, cu o putere de maximum 11 kW si cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg. Toate statele membre trebuie sa introduca aceasta categorie de permis, care nu exista pana acum in toate.
Accesul treptat la cele mai puternice motociclete
Legislatia anterioara a permis multor tineri fara experienta practica sa conduca motociclete din cea mai mare categorie de putere. Statisticile privind accidentele demonstreaza ca riscul de accident al conducatorilor de motociclete grele incepatori este deosebit de ridicat la varste de sub 24 de ani. Mai mult, este imposibil sa se verifice daca s-a dobandit efectiv vreo experienta pe o motocicleta limitata. In interesul sigurantei rutiere, s-au introdus noi criterii privind vehiculul, varsta minima si accesul.
O noua categorie A2 cu noi caracteristici tehnice
Precedenta categorie A, care era impartita intr-o parte limitata si o parte nelimitata, este acum impartita in doua categorii distincte, „A2” si „A”. Pentru categoria A2 s-a introdus o cerinta tehnica suplimentara pentru a se evita reducerea capacitatii motocicletelor („downtuning”).
Noi norme privind varsta minima si accesul
Pentru categoria A2, varsta minima este stabilita la 18 ani. Daca un stat membru stabileste varsta minima pentru categoria A1 la 17 sau 18 ani, varsta minima pentru categoria A2 va fi de 19 si 20 de ani, deoarece intre varsta minima pentru categoria A1 si varsta minima pentru categoria A2 trebuie sa fie doi ani.
Daca solicitantul a dobandit o experienta de doi ani pe o motocicleta din categoria A1, el trebuie sa treaca doar un test de verificare a aptitudinilor si comportamentului sau sa absolve un curs de formare.
Pentru categoria A:
pentru accesul treptat, solicitantii trebuie sa fi obtinut o experienta de doi ani pe o motocicleta din categoria A2 si sa treaca doar un test de verificare a aptitudinilor si comportamentului sau sa absolve un curs de formare. Daca aceste doua conditii sunt indeplinite, el va avea dreptul sa conduca vehicule din categoria A de la varsta de 20 de ani (sau eventual 21 sau 22, in functie de varsta minima pentru A2).
pentru accesul direct, limita privind varsta minima a fost ridicata de la 21 de ani (cum era anterior) la 24 de ani.
Noi norme privind remorcile pentru permisele de conducere a autoturismelor
Categoria B permite conducerea unui vehicul de 3 500 kg cu o remorca de 750 kg.
In ceea ce priveste combinatiile vehicul-remorca din cadrul categoriei B, remorcile cu o greutate de peste 750 kg pot fi legate la vehiculul tractor atat timp cat aceasta combinatie nu depaseste 4 250 kg si sunt respectate normele privind omologarea de tip (cele care stabilesc relatia dintre vehicul si remorca).
Cu toate acestea, pentru astfel de combinatii din cadrul categoriei B care depasesc greutatea de 3 500 kg, se va impune un curs de formare, un test sau un curs de formare si un test. Aceasta dispozitie va permite in viitor conducerea unor combinatii mai mari in cadrul categoriei B decat este cazul in prezent, cu conditia absolvirii unui curs de formare si/sau trecerii unui test.
In ceea ce priveste categoria BE, se va permite tractarea unor remorci cu o masa maxima autorizata de 3 500 kg. Combinatiile unui vehicul tractor din categoria B cu o remorca ce depaseste 3 500 kg vor intra in categoria C1E.
Accesul treptat la camioanele cele mai puternice
Noi definitii
Din motive de siguranta, permisele de conducere pentru camioane si autobuze au fost modificate dupa cum urmeaza:
astfel incat sa mentioneze numarul de pasageri si nu numarul de scaune;
astfel incat sa se armonizeze cerintele tehnice privind camioanele si autobuzele mici cu cele ale pietei si pentru a face aceste categorii obligatorii pe intreg teritoriul Uniunii;
categoria C : autovehicule utilizate pentru transportul de marfuri, a caror masa maxima autorizata depaseste 3 500 kg si care nu transporta mai mult de opt pasageri in afara de conducatorul auto. Acestea pot fi combinate cu o remorca de sub 750 kg;
categoria C1: la fel ca C, dar pentru autovehicule cu o masa maxima autorizata care nu depaseste 7 500 kg. Toate statele membre trebuie acum sa introduca aceasta categorie;
categoria D: autovehicule pentru transportul de pasageri cu o capacitate de transport de peste 8 pasageri in afara de conducatorul auto. Acestea pot fi combinate cu o remorca de pana la 750 kg;
categoria D1: la fel ca D, dar pentru autovehicule cu o capacitate de transport de maximum 16 pasageri in afara de conducatorul auto si cu o lungime maxima ce nu depaseste opt metri. Acestea pot fi combinate cu o remorca de sub 750 kg. Toate statele membre trebuie acum sa introduca aceasta categorie;
toate cele 4 categorii de mai sus pot fi combinate cu remorci de peste 750 kg, necesitand pentru aceasta un permis de conducere separat (categoriile CE, C1E, DE, D1E). Toate statele membre trebuie acum sa introduca aceste categorii.
Varsta minima
Tabelul de mai jos prezinta o sinteza a cerintelor de varsta pentru accesul la permisele de conducere in functie de categoria vehiculului.
Sinteza a noului sistem de permise de conducere propus
AM: motorete, viteza maxima prin constructie de 45 km/h, < 50 cm³ sau putere < 4kW, inclusiv cvadricicluri usoare
A1: motociclete usoare, < 125cm³ sau putere < 11 kW, cu raportul putere/greutate < 0,1 kW/kg, si tricicluri usoare < 15 kW
A2: motociclete, putere < 35 kW, cu raportul putere/greutate < 0,2 kW/kg si nederivate dintr-un vehicul cu o putere care depaseste dublul puterii motocicletei
A: motociclete pe doua roti (inclusiv peste 35 kW) si tricicluri grele > 15 kW
B: autovehicule < 3 500 kg, care nu transporta mai mult de 8 pasageri in plus fata de conducatorul auto + remorca < 750 kg; pot fi combinate cu o remorca > 750 kg in cazul in care combinatia are mai putin de 4 250 kg (pentru combinatii intre 3 500 kg si 4 250 kg fiind necesara testarea si/sau formarea conducatorului auto)
B1: categorie optionala pentru cvadricicluri grele
C: autovehicule pentru transportul de marfa > 3 500 kg + remorca < 750 kg
C1: autovehicule > 3 500 kg, dar < 7 500 kg, care nu transporta mai mult de 8 pasageri in plus fata de conducatorul auto + remorca < 750 kg
D: autovehicule pentru transportul a mai mult de 8 pasageri + remorca < 750 kg
D1: autovehicule pentru transportul a maximum 16 pasageri, cu lungimea maxima de 8 metri + remorca < 750 kg
E: in combinatie cu categoriile de mai sus, remorca > 750 kg
6. Care sunt noile norme pentru examinatorii auto?
Nu exista standarde stabilite privind formarea si educarea examinatorilor auto. Acestea variaza foarte mult la nivelul Uniunii. In unele state membre, examinatorii nu aveau aproape nicio educatie specifica sau nici macar nu detineau permisul de conducere pentru categoria de vehicul la care realizau examinari. Acest lucru ar trebui sa nu mai fie posibil. Intrucat testele teoretice si practice au fost armonizate in detaliu, existenta unor cerinte minime comune pentru examinatori ar asigura faptul ca rezultatele testelor sunt comparabile in UE. O formare regulata a examinatorilor ar trebui, de asemenea, sa aiba un impact pozitiv asupra sigurantei rutiere prin mentinerea aptitudinilor si experientei acestora intr-un mediu tehnic cu o evolutie din ce in ce mai rapida.
S-au stabilit conditii de baza pentru accederea la profesia de examinator auto, introducand standarde minime de calificare initiala, precum si necesitatea unor cursuri de perfectionare regulate:
examinatorii auto ar trebui sa aiba intotdeauna un permis valabil pentru categoria de vehicul la care realizeaza examinari. Ei trebuie sa fi obtinut o calificare initiala si trebuie sa participe in mod obligatoriu la cursuri de formare periodice;
examinatorii auto ar trebui sa beneficieze de o formare ampla privind materii de baza si sa obtina o calificare initiala inainte de a li se permite sa realizeze examinari. Accesul treptat ar trebui sa fie obligatoriu. La inceput, examinatorii ar trebui sa testeze candidati pentru autoturisme, care reprezinta 90 % din toate examinarile, si numai dupa obtinerea de experienta prin aceste teste si a unei calificari suplimentare pentru alte categorii pot testa candidati de la alte categorii.
7. Noua legislatie privind permisele de conducere va afecta cerintele privind aptitudinea de a conduce?
Conducatorii auto trebuie sa respecte standarde minime de aptitudine fizica si psihica pentru conducerea unui autovehicul inainte de a fi autorizati sa conduca. Directiva privind permisele de conducere cuprinde dispozitii detaliate referitoare la o lista a dizabilitatilor care ar putea afecta condusul in conditii de siguranta. De obicei, pentru conducatorii auto profesionisti de camioane si autobuze sunt in vigoare dispozitii mai stricte.
In 2009, Directiva a fost actualizata in urma activitatii unui grup de experti medicali numiti de statele membre in ceea ce priveste acuitatea vizuala, diabetul si epilepsia.
8. Legislatia privind permisele de conducere din Uniune pana in prezent
Primul act legislativ european privind permisele de conducere dateaza din 1980. O Directiva a Consiliului permitea atunci cetatenilor UE care se mutau in alt stat membru sa isi preschimbe permisul de conducere fara a trece un nou test teoretic, practic si medical. Conducatorul auto era insa obligat sa isi preschimbe permisul de conducere in termen de un an de la stabilirea resedintei intr-un nou stat membru.
Abia in 1991 a fost introdus principiul recunoasterii reciproce, printr-o noua directiva, eliminand necesitatea preschimbarii permisului. Cu toate acestea, in practica, aplicarea acestui principiu a fost impiedicata de faptul ca perioadele de valabilitate ale permiselor si periodicitatea controlului medical nu erau armonizate. Acest lucru a generat insecuritate juridica pentru cetatenii care isi stabileau resedinta intr-un alt stat membru.
Directiva 2006/126/CE, cunoscuta si sub numele de „cea de-a treia directiva privind permisele de conducere”, a fost adoptata la 20 decembrie 20062 si trebuia sa fie transpusa pana la 19 ianuarie 2011.
Cu toate ca unele dintre dispozitiile sale au intrat in vigoare la 19 ianuarie 2009, majoritatea cerintelor din directiva urmeaza sa devina aplicabile la 19 ianuarie 2013, in special introducerea noului model de permis de conducere UE.
Pentru informatii suplimentare, a se vedea: IP/13/25
1 : JO L 226, 10.9.2003, p. 4.
2 : JO L 403, 30.12.2006, p. 18.
Sursa Parlamentul European