Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Analiza: Achizitiile publice si certificatul de responsabilitate sociala

 

In cazul contractelor de achizitii publice, autoritatile au inventat  recent o noua conditie pe care trebuie s-o indeplineasca firmele candidate: detinerea unei certificari de responsabilitate sociala. Aceasta completeaza lista certificarilor ISO care se cer deja in mod curent: ISO 9000 pentru managementul calitatii, ISO 14000- mediu si ISO 18000 – protectia muncii. Institutiile de stat au inceput in ultima perioada sa ceara firmelor participante la licitatii certificatul de responsabilitate sociala sau SA 8000.

Cele care nu detin o astfel de hartie sunt eliminate. Autoritatile au introdus in ultima perioada de timp o noua conditie pe care trebuie s-o indeplineasca firmele candidate la achizitiile si licitatiile publice: detinerea unei certificari de responsabilitate sociala (SA 8000).

Noul certificat completeaza astfel lunga lista a certificarilor ISO care se cer in mod curent: ISO 9000 pentru managementul calitatii, ISO 14000- mediu si ISO 18000 protectia muncii.Standardul SA8000 pentru practicile privind angajarile cu raspundere sociala a aparut pentru prima oara in 1998 dupa aproape un an de proiecte dezbatute de consiliul expertilor.

A fost dezvoltat pe baza standardului ISO 9000. Oricum, spre deosebire de ISO 9000. presupune standarde specifice de performanta ertificare SA 8000 – Directii de urmat Programul SA 8000 ofera doua cai separate pentru companiile care doresc sa-si demonstreze anagjamentul pentru raspunderea sociala.

Prima cale, calitatea de membru, este descrisa pentru afacerile ce implica retail-ul. Presupune angajarea in relatii comerciale numai cu furnizori cu raspundere sociala.
Membrilor SA8000 li se ofera un pachet de autoevaluare si alte instrumente ajutatoare in implementarea unei politici de raspundere sociala.

E necesar sa-si instiinteze furnizorii de intentia de a implementa standaredele SA8000, si sa-si stabileasca un orar pentru retragerea treptata din relatiile cu acele companii care au esuat in a indeplinii criteriile.



De asemenea, li se solicita companiilor membre sa dezvolte un raport annual in care sa-si descrie in detaliu obiectivele SA8000 si sa evidentieze progresele inregistrate.

Aceste rapoarte sunt verificate de SAI. A doaua cale, certificarea, se adreaseaza producatorilor si furnizorilor. Procesul este unul riguros si incepe prin a contacta un auditor acreditat.

Potrivit unei societati care acorda un astfel de certificat, SA 8000 se poate obtine de catre o firma contra cost si dupa indeplinirea unor conditii referitoare la discriminarea angajatilor, la programul de munca, la retributie, la masurile disciplinare, la asocierea libera si negocierea colectiva, la sanatatea si securitatea in munca si lista continua.

Ce inseamna certificatul de responsabilitate sociala?

Ce persupune certificatul de responsibilitate sociala? Aflam de pe site-ul uneia din firmele care ofera astfel de servicii de certificare (SA 8000): verificarea unor „cerinte de performanta (ca de exemplu referitoare la discriminare, program de munca, retributie, masuri disciplinare, asocierea libera si negocierea colectiva, sanatatea si securitatea in munca etc)”. Practic, firmele angajeaza alte firme „autorizate”, elaboreaza tot felul de proceduri si de documente (proces care se intinde pe cateva luni de zile) si, nu in cele din urma, platesc onorarii de mii de euro pentru a obtine o hartie care atesta ca indeplinesc conditiile.

SA8000:2008 (Social Accountability 8000) se bazeaza pe principiile normelor internationale de munca prevazute in conventiile ILO (Organizatia Internationala a Muncii), pe Declaratia Universala a Drepturilor Omului si pe Conventia cu privire la Drepturile Copilului ale Organizatiei Natiunilor Unite. Scopul fundamental al SA8000 este de a imbunatati conditiile de munca din intreaga lume. Aceasta intentie a condus organizatiile sa-si imbunatateasca si sa-si demonstreze responsabilitatea sociala corporativa (Corporate Social Responsibility – CSR) in ceea ce priveste drepturile umane fundamentale de la locul de munca.

Solicitarea a tot felul de stampile, avize si documente este una din metodele „brevetate” prin care statul, pe de-o parte, hraneste tot felul de insitutii abilitate sa emita astfel de documente, iar pe de alta parte ridica bariere in calea noilor intrati pe diferite piete.

In prezent, exista cel putin opt  plangeri ale companiilor participante la licitatii care solicita eliminarea conditiei privind detinerea unei certificari de responsabilitate sociala (SA 8000:2001 sau ulterioara). Insa, pana acum, CNSC  a respins contestatiile, fapt ce deschide calea altor autoritati contractante pentru a introduce acest criteriu.

In cazurile contestate, detinerea certificatului SA 8000 era una din conditiile minime, iar ofertele depuse de firmele care nu-l detineau erau descalificate din start, chiar daca ofertele lor ar fi presupus costuri mai mici (din bani publici). Cum obtinerea unei astfel de certificari dureaza cateva luni si costa cateva mii de euro, firmele care o detin deja au un avantaj in fata competitorilor.

Potrivit datelor SAI (Social Accountabily International, ONG-ul care a elaborat standardul care sta la baza certificarilor SA 8000, n.r.), doar 39 de firme (din cele peste 400.000) active in Romania detin astfel de certificate.

Av.COLTUC MARIUS
www.coltuc.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 05 Iulie 2010
Votati articolul "Analiza: Achizitiile publice si certificatul de responsabilitate sociala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre Achiziti publice

ARTICOLE SIMILARE

Mai multe articole despre certificat de responsabilitate sociala
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016