Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ancheta actului de hartuire: cum trebuie sa procedeze angajatorii

Ancheta actului de hartuire: cum trebuie sa procedeze angajatorii
Noua Metodologie privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a hartuirii morale la locul de munca, emisa pe baza Ghidului privind prevenirea si combaterea hartuirii pe criteriul de sex, precum si a hartuirii morale la locul de munca, vine cu o serie de noi obligatii pentru angajatori, in vederea prevenirii si combaterii acestei forme de discriminare.

Metodologia prevede o serie de responsabilitati si etape in desfasurarea anchetei actului de hartuire. Prima intrebare pe care ne-o punem este daca aceasta ancheta poate fi realizata in acelasi timp cu cercetarea disciplinara a faptei. Desi cele doua proceduri nu sunt corelate, iar termenele sunt diferite, credem ca este totusi posibil ca, cu prilejul acestei anchete, sa se realizeze si cercetarea disciplinara, astfel incat, finalmente, autorul actului de hartuire sa fie sanctionat disciplinar.

In esenta, metodologia prevede ca se pot urma doua cai: procedura informala si procedura formala.
 

Procedura informala


In cadrul procedurii informale, persoana afectata abordeaza in mod direct presupusul hartuitor, informandu-l ca percepe comportamentul in cauza drept nedorit si deranjant.

Ea se poate adresa de asemenea superiorului ierarhic al presupusului hartuitor despre comportamentul nedorit si deranjant, dupa cum poate comunica unui alt reprezentant cu rol de conducere a institutiei /angajatorului /reprezentantului salariatilor sau reprezentantului sindical.

In acest context, persoanele mentionate mai sus se vor asigura ca victima este informata corespunzator, astfel ca alegerea in mod informal a solutionarii problemei nu exclude posibilitatea ca victima sa isi doreasca si o rezolvare formala, in cazul in care hartuirea continua.

Procedura formala


a) Depunerea plangerii
Plangerea/Sesizarea poate fi formulata de persoana vatamata in forma scrisa (olograf sau electronic, dar obligatoriu asumata prin semnatura de catre victima, cu respectarea protectiei datelor de identitate, in vederea asigurarii protectiei acesteia) sau verbala. In acest din urma caz, se va intocmi un proces-verbal.

b) Inregistrarea plangerii
Vor fi inregistrate imediat toate informatiile relevante furnizate in plangere: datele, orele si faptele incidentului/incidentelor.

c) Comunicarea cu victima
Victima va fi informata cu privire la drepturile acesteia, si anume:
- ca poate depune plangere/sesizare si la alte institutii care au competente in domeniul hartuirii;
- ca are dreptul la de a beneficia de suportul unui consilier din cadrul institutiei/angajatorului. Aici metodologia nu e prea clara cu privire la persoana acestui consilier, in esenta i se poate recomanda sa apeleze la un coleg sau la un superior;
- ca are dreptul de a fi asistata de un reprezentat sindical sau al salariatilor pe parcursul procedurii de solutionare a plangerii/sesizarii. Iarasi o problema: potrivit procedurii, acest reprezentant face parte chiar din comisie, deci nu are cum sa o asiste pe victima (asistenta inseamna dezicerea de pozitia neutra pe care participarea la comisie o presupune). Consideram ca prezenta reprezentantului sindical sau al salariatilor pe parcursul discutiilor cu victima acopera aceasta conditie;
- ca are posibilitatea de a solicita consiliere juridica sau psihologica.
De asemenea, victimei i se vor comunica posibilitatile de solutionare, se vor clarifica opiniile victimei cu privire la rezultatul dorit si se va consemna decizia luata.

d) Comunicarea cu presupusul hartuitor
Persoana responsabila/Comisia sesizata trebuie:
- sa ofere posibilitatea presupusului hartuitor sa raspunda plangerii;
- sa se asigure ca presupusul hartuitor intelege mecanismul de reclamare;
- sa informeze presupusul hartuitor cu privire la politica institutiei in cazul hartuirii, hartuirii sexuale, dar si cu privire la legislatia nationala in domeniu;
- sa informeze presupusul hartuitor cu privire la posibilele sanctiuni;
- sa faciliteze, daca este cazul si doar in urma acordului prealabil al victimei, discutiile intre cele doua parti.

e) Elaborarea Raportului de caz
Raportul de caz cuprinde:
- Datele din plangere
- Date rezultate din procesul de indrumare si consiliere a victimei
- Date rezultate din procesul de audiere si consiliere a persoanei presupuse a fi infaptuit acte de hartuire

Raportul de caz se realizeaza in termen de maximum 7 zile lucratoare de la depunerea plangerii/sesizarii. Prin raportul de caz persoana responsabila/comisia propune conducatorului, daca este cazul, masuri de protectie a victimei cu respectarea prevederilor legale.

Raportul de caz este inaintat, in functie de masurile dispuse: departamentului de resurse umane/conducerii institutiei/expertului egalitate de sanse/consilierului de etica.

f) Ancheta
Dupa intervievarea separata a victimei si a persoanei acuzate, in cadrul anchetei pot fi intervievate separat si alte parti terte relevante.

Pe baza acestei analize, persoana resposabila/ Comisia isi formeaza un punct de vedere cu privire la fapta. Astfel,
1. in cazul in care faptele se pare ca au avut loc, se vor propune modalitati de solutionare a sesizarii, luand in considerare care este solutia potrivita pentru victima, prin consultare cu aceasta;
2. in cazul in care nu poate determina daca faptele au avut loc sau nu, sa faca recomandari pentru a se asigura ca nu este afectat climatul de munca, respectiv: informare, constientizare, grupuri de suport;

g) Elaborarea Raportului final
Raportul final cuprinde investigatiile, constatarile si masurile propuse, dupa caz. El se inainteaza conducerii institutiei/angajatorului.

Procesul de solutionare a plangerii/sesizarii se realizeaza cel mai tarziu in termen de 45 de zile lucratoare de la data la care a fost facuta plangerea/sesizarea.

Decizia disciplinara a angajatorului se emite in 30 de zile calendaristice de la data luarii la cunostinta despre savarsirea abaterii disciplinare, adica de la raportul final, dar nu mai tarziu de 6 luni de la data savarsirii faptei.

Explicatii extrase din lucrarea "Hartuirea si discriminarea la locul de munca. Legislatie explicata si studii de caz"...click AICI pentru detalii<<

 
 

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Ancheta actului de hartuire: cum trebuie sa procedeze angajatorii":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016