
Campania de frauda cibernetica prin apeluri telefonice continua sa faca victime in Romania, avertizeaza Directoratul National de Securitate Cibernetica (DNSC). Atacatorii folosesc tehnici de manipulare si se prezinta drept reprezentanti ai Bursei de Valori Bucuresti sau ai SIF Muntenia, promitand castiguri financiare false pentru a convinge victimele sa le ofere acces la date bancare.
”Seria de tentative de frauda se foloseste de vishing (apeluri telefonice de phishing) pentru a convinge utilizatorii romani sa partajeze atacatorilor date cu caracter sensibil, in special date bancare”, a transmis, marti, DNSC, intr-un comunicat.
”Atacatorii apeleaza victima, pretinzand ca sunt din partea SIF Muntenia sau Bursa de Valori Bucuresti (BVB), si folosesc drept pretext al apelului presupuse actiuni vechi pe care victima le-ar detine din perioada cuponiadei din anii '90, dar despre care a uitat. Atacatorii sustin ca aceste actiuni s-au apreciat foarte mult ca valoare, insa pentru a le vinde si a incasa sumele respective, victima trebuie sa urmeze un proces la indrumarea atacatorului”, a mai transmis DNSC.
Potrivit specialistilor, in realitate nu exista aceste actiuni, iar atacatorii cer victimei sa instaleze pe dispozitiv anumite aplicatii false, care folosesc identitatea vizuala a entitatilor impersonate si care au ca scop prejudicierea financiara a victimei.
Recomandarile Directoratului National de Securitate Cibernetica:
- Nu instalati aplicatii sau programe la solicitarea apelantilor, in special daca vi se cere acest lucru in regim de urgenta si cu explicatii vagi.
- Nu furnizati niciodata telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare), in urma unor apeluri suspecte, chiar daca par a proveni de la institutii de incredere.
- Verificati intotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau institutie, printr-un canal de comunicare separat, in special daca vi se solicita date cu caracter sensibil.
- Raportati astfel de apeluri catre organizatia a carei identitate este folosita pentru a atrage atentia cat mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori in astfel de initiative frauduloase.
In cazul in care ati furnizat date de card, sesizati imediat banca, iar daca ati fost pagubit, depuneti o plangere la Politie (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) si notificati DNSC (telefon 1911 sau platforma PNRISC: https://pnrisc.dnsc.ro/), se mai arata in comunicatul DNSC.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<