Retransmiterea succesorala este in fapt o transmitere a mai multor mosteniri succesive.
Este posibilitatea pe care o are mostenitorul legal sau testamentar X care, supravietuind defunctului Y, culege mostenirea acestuia si impreuna cu mostenirea sa o lasa propriilor mostenitori.
Retransmiterea poate fi si succesiva.
Nu conteaza cat a supravietuit mostenitorul X dupa decesul lui Y, retransmiterea se face chiar daca X a decedat inauntrul termenului de optiune succesorala. Trebuie doar ca X sa nu fi renuntat la mostenire sau sa nu o fi acceptat, iar mostenitorii lui X sa-si exercite acest drept de optiune inaintea intervenirii prescriptiei.
Daca X decedeaza inauntrul termenului de optiune succesorala, odata cu mostenirea sa si a lui Y, el transmite si dreptul de optiune succesorala.
Pentru ca sunt mai multe mosteniri, in cazul retransmiterii succesorale, acestea trebuie analizate fiecare separat din punctul de vedere al acceptarii in termen, al cotelor-parti etc.
Retransmiterea succesorala presupune dezbaterea mai multor mosteniri deodata, iar situatia este des intalnita in practica.
Exemplu practic
Y decedeaza, avand ca mostenitori pe X si pe Z. Nu se dezbate succesiunea dupa Y, iar X decedeaza la interval de cateva luni, dar are mostenitori pe M si pe N.
N doreste sa vanda un imobil teren mostenit de la X, care la randul sau l-a dobandit de la Y. Dar pentru a dispune de bunurile mostenite, acestea trebuie in prealabil intabulate.
In acest sens, N este obligat sa dezbata atat succesiunea dupa tatal sau X, cat si dupa bunicul sau Y.
Aceste doua mosteniri succesive se dezbat concomitent de un notar public competent de la locul unde a avut ultimul domiciliu X.
Autor: cons. jur. Ana-Maria Borz
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati: Ce cod CORin afara de 541408-Dispecer pot utiliza pentru sef dispecerat, un angajat care coordoneaza departamentul dispecerat din cadrul societatii noastre.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In ultima sedinta de management s-a hotarat stabilirea unei proceduri ce tine de controlul bagajelor/masinilor angajatilor la iesirea din unitate, pe care sa o integram ca parte din regulamentul intern al societatii. Intrebarea mea este: exista o baza legala care da dreptul angajatorului de a intocmi aceasta procedura, cum ar putea fi ea intocmita fara a fi considerata ca un abuz.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<