Uniunea Europeana va aplica certificate speciale de emisii pentru cladiri si transporturi, adica va introduce noi taxe pentru cei care polueaza si beneficii fiscale pentru cei care contribuie la decarbonizare.
Sistemul de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) este principalul instrument de politica al UE pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera, impunand centralelor electrice, fabricilor si companiilor aeriene europene sa achizitioneze certificate de acest fel tot mai costisitoare, in timp ce plafonul numarului de certificate tranzactionabile scade de la an la an.
Comisia Europeana va propune in iunie o reforma majora a ETS, avand in vedere obiectivul UE de a atinge neutralitatea climatica pana in anul 2050, plus obiectivul intermediar al diminuarii emisiilor poluante cu cel putin 55% pana in anul 2030 fata de nivelul anului 1990.
UE va extinde certificatele de emisii catre noi sectoare, ca parte a politicilor ce vor fi adoptate in iunie, menite sa faca fiecare sector economic mai verde, a declarat Ursula von der Leyen la summitul international privind clima organizat online de SUA.
"Vom face sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii sa functioneze nu doar in sectorul generarii energiei si in industrie, ci si pentru cladiri si transporturi. Carbonul trebuie sa aiba pretul sau, deoarece natura nu mai poate plati pretul", a adaugat oficialul CE.
Pretul carbonului in UE a urcat miercuri la nivelul record de 47 euro pe tona, dupa acordul privind Legea europeana a climei, unul dintre elementele-cheie ale Pactului verde european. Legea consacra angajamentul UE de a atinge neutralitatea climatica pana in 2050 si obiectivul intermediar de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de sera cu cel putin 55% pana in 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.