Ai sau stii pe cineva cu datorii catre asociatia de proprietari? Chiar daca raspunsul e pozitiv sau negativ, atunci ar fi bine sa retii ca toate datoriile care au inregistrat 3 ani de la prima aparitie se prescriu in 3 ani.
Legea asociatiilor de proprietari nr. 196/2018 nu stabileste un termen anume pentru stergerea datoriilor proprietarilor de apartamente catre asociatie, asadar acesta este automat preluat din Codul civil care prevede "3 ani, daca legea nu prevede altfel". Acesta este termenul general de prescriptie si se aplica in aceasta situatie.
Imperativ pentru orice asociatie de proprietari!
Va oferim cele 45 de documente pentru asociatiile de proprietari. Modele editabile, utile in orice moment ...click pentru detalii si comenzi<<
Datoriile catre asociatia de proprietari, prescrise in 3 ani. Ce inseamna asta?
Pe scurt, asociatia de proprietari este obligata sa respecte interesul celor de buna credinta si care isi achita darile la timp. Asadar, are fix 3 ani la dispozitie sa foloseasca toate metodele legale de recuperare a datoriilor pe care unul sau mai multi proprietari le-au acumulat inainte ca acestea sa fie trecute la pierderi pentru ca s-au prescris.
Cheltuielile asociatiei de proprietari, care se pot transforma in datorii pentru unii dintre locatari, "sunt cheltuieli legate de exploatarea, repararea sau intretinerea proprietatii comune si cheltuielile pentru asigurarea serviciilor de care beneficiaza proprietarii si care nu sunt facturate individual catre proprietatile individuale”, dupa cum apare in Legea nr. 196/2018.
Mai exact, in functie de modul de calcul si de criteriile de repartizare pe proprietati individuale, cheltuielile sunt:
- cheltuieli pe numar de persoane care locuiesc sau desfasoara activitati in proprietati individuale;
- cheltuieli pe consumuri individuale;
- cheltuieli pe cota-parte indiviza, in functie de suprafata utila a proprietatii individuale;
- cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociatiei de proprietari;
- cheltuieli pe consumatori tehnici;
- cheltuieli de alta natura.
Potrivit legislatiei actuale, niciun proprietar de apartament la bloc nu poate fi exceptat automat de la plata unor cheltuieli comune, iar scutiri punctuale pot fi decise doar cu acordul celorlalti proprietari.
Finalmente, toti proprietarii de imobile sunt obligati sa participe la fondul de rulment si cel de reparatii. Acestea sunt necesare oricaror astfel de organizatii.
Comandati chiar acum lucrarea
Top 45 modele editabile de documente pentru asociatiile de proprietari!
In doar 3 pasi aveti pe birou actul dorit!
Cautati un model de convocare generala? Sau un model de contract de comodat? Nimic mai simplu. Introduceti in calculator stick-ul si...
Pasul 1. Selectati actul dorit si dati click. Pe ecran va aparea modelul acestuia, in format pdf.
Pasul 2. Completati cu datele necesare: numele asociatiei, datele de inregistrare, numele reprezentantului/angajatului, perioada de valabilitate a actului etc.
Pasul 3. Printati actul. GATA!
Click AICI pentru formularul de comanda<<
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un salariat lucreaza in fiecare sambata si duminica, in cursul unei luni; conform graficului de lucru salariatul nu efectueaza ore suplimentare in cursul lunii respective. Pentru lucru in timpul zilei de sambata si duminica societatea plateste 20 de lei / zi, iar repausul saptamanal de 48 de ore se acorda in cursul saptamanii in fiecare saptamana are 48 de ore libere. In situatia aceasta societatea este obligata sa aplice prevederile art. 137 alin. 4 si 5.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Conform prevederilor legale in domeniu, dar si contractului colectiv de munca incheiat la nivel de unitate, pentru a beneficia de diurna salariatii trebuie sa se afle in deplasare in interes de serviciu delegatie pentru o durata de cel putin 12 ore. Codul muncii stabileste insa ca durata zilnica a timpului de munca de 12 ore va fi urmata de o perioada de repaus de 24 de ore art. 115 alin. 2. Asta inseamna ca salariatul aflat in delegatie si care primeste diurna asadar durata delegarii este de 12...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<