DECIZIE nr. 128 din 8 martie 2014 referitoare la sesizarea de neconstitutionalitate a Hotararii Parlamentului Romaniei nr. 1/2014 privind modificarea structurii si compozitiei politice a Guvernului Romaniei
EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 292 din 22 aprilie 2014
Augustin Zegrean - presedinte
Valer Dorneanu - judecator
Toni Grebla - judecator
Petre Lazaroiu - judecator
Mircea Stefan Minea - judecator
Daniel Marius Morar - judecator
Mona-Maria Pivniceru - judecator
Puskas Valentin Zoltan - judecator
Tudorel Toader - judecator
Marieta Safta - prim-magistrat-asistent
1. Pe rol se afla sesizarea de neconstitutionalitate a Hotararii Parlamentului Romaniei nr. 1/2014 privind modificarea structurii si compozitiei politice a Guvernului Romaniei, formulata de Grupul parlamentar al Partidului Democrat Liberal si un grup de deputati neafiliati.
2. Sesizarea de neconstitutionalitate a fost transmisa Curtii Constitutionale de secretarul general al Camerei Deputatilor cu Adresa nr. 2/1072 din 5 martie 2014, a fost inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 906 din 5 martie 2014 si formeaza obiectul Dosarului nr. 160 L/2/2014.
3. Autorii sesizarii, membri ai Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, sunt urmatorii: Tinel Gheorghe, Iulian Vladu, George Ionescu, Sanda-Maria Ardeleanu, Gheorghe Udriste, Lucian Nicolae Bode, Catalin Florin Teodorescu, Florin Ionas Urcan, Cristian Constantin Roman, Danut Culetu, Mircea Nicu Toader, Mircia Muntean, Andreea Maria Paul, Claudia Boghicevici, Mircea Lubanovici, Liviu Laza Matiuta, Dan Cristian Popescu, Mircea Man, Raluca Turcan, Romeo Radulescu, Cornel Micea Samartinean, Roberta Alma Anastase, Constantin Dascalu, Alin Augustin Florin Popoviciu, Gheorghe Ialomitianu, Vasile Gudu, Stefan-Bucur Stoica, Ioan Balan, Vasile Iliuta, Alexandru Nazare, Cezar Florin Preda, Eusebiu-Manea Pistru-Popa, Costica Canacheu, Ioan Oltean, Lucian Militaru, Ioan Mihaila si Valeria Diana Schelean. Autorii sesizarii, desemnati prin sintagma "deputati neafiliati", sunt urmatorii: Elena Gabriela Udrea, Eugen Tomac, Dragos Ionel Gunia, Clement Negrut, Marin Anton, Florian Daniel Geanta, Petru Movila, Florin Gheorghe, Theodor Paleologu, Camelia Margareta Bogdanici, Adrian Gurzau, Florin Mihail Secara, Valerian Vreme, Mihaela Stoica si Florin Aurelian Popescu.
4. Obiectul sesizarii, astfel cum a fost formulat, il constituie prevederile Hotararii Parlamentului Romaniei nr. 1/2014 privind modificarea structurii si compozitiei politice a Guvernului Romaniei, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 157 din 4 martie 2014.
5. In motivarea sesizarii se sustine ca, prin Hotararea Parlamentului Romaniei nr. 1/2014, Parlamentul a aprobat o remaniere a Guvernului, la propunerea prim-ministrului, in conditiile art. 85 alin. (3) din Constitutie. In acest scop, Uniunea Social Democrata a incheiat pe data de 3 martie 2014 un Acord guvernamental si un altul politic cu Uniunea Democrata a Maghiarilor din Romania "in care au fost prevazute o serie de obiective de atins in perioada de pana la alegerile din 2016, care completeaza implicit Programul de guvernare pe perioada 2013-2016, aprobat in decembrie 2012, data la care a fost acordat votul de incredere Guvernului Ponta II".
6. Aceasta hotarare este neconstitutionala, deoarece, din momentul acordarii votului de incredere, Programul de guvernare aprobat de Parlament devine obligatoriu asa cum a fost aprobat, iar numai lista Guvernului poate fi modificata sau completata prin intermediul institutiei remanierii guvernamentale si in conditiile prevazute de art. 85 din Constitutie, la propunerea prim-ministrului, cu aprobarea Parlamentului si apoi ca urmare a numirii prin decret a noilor membri ai Guvernului de catre Presedintele Romaniei. Cu alte cuvinte, "prim-ministrul poate sa solicite remanierea guvernamentala, dar nu poate sa modifice, sa completeze Programul de guvernare, in afara conditiilor prevazute de Constitutie". Se opineaza ca "o asemenea modificare si/sau completare nu ar putea fi facuta nici macar de catre Parlament si in niciun mod, in afara prevederilor constitutionale, pentru ca prevederile Constitutiei i se impun si acestuia".
7. Se arata ca, in situatia in care s-ar dori modificarea sau completarea Programului de guvernare, in Constitutie sunt prevazute doua cai procedurale. O prima cale ar presupune ...
cititi textul deciziei nr. 128 aici>>>