Guvernul a decis sa-si angajeze raspunderea asupra Legii Educatiei Nationale, “o lege extrem de importanta pentru modernizarea invatamantului romanesc”, parte componenta a procesului de reforma a statului, a afirmat primul-ministru Emil Boc la finalul sedintei Executivului.
"Aceasta lege, fie este acceptata de catre Parlament si isi urmeaza parcursul legislativ spre Monitorul Oficial, fie, daca se depune motiune de cenzura si aceasta va fi adoptata, Guvernul pleaca acasa ", a precizat seful Executivului.
Ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, Daniel Funeriu, a apreciat ca proiectul Legii Educatiei Nationale asigura continuitate si coerenta sistemului de invatamant, in sensul ca nu va aduce in acest an si in urmatorii ani schimbari in ceea ce priveste organizarea examenelor, inclusiv a examenului de Bacalaureat.
Potrivit premierului, in invatamantul preuniversitar, se va face o mutatie radicala in ceea ce priveste conceperea curriculei, punandu-se accentul pe competenta si nu pe acumularea de informatie. "Cea mai importanta competenta este cea de a invata sa inveti, una dintre cele opt competente-cheie recunoscute la nivelul Uniunii Europene ", a afirmat primul-ministru.
De asemenea, numarul maxim de ore va fi redus de la 25 la 20, in invatamantul primar si de la 30 la 25 in cel gimnazial. Complementar acestei decizii va fi promovat Programul " Scoala dupa scoala", prin care va fi oferit un cadru organizat pentru pregatirea temelor, a adaugat primul-ministru.
O alta componenta a proiectului vizeaza descentralizarea. Practic, consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant si autoritatile locale, care vor face parte din conducerile scolilor, vor putea decide in proportie de 20% pentru invatamantul gimnazial si de 30% pentru cel liceal disciplinele de invatamant. De asemenea, profesorul va avea 25% din timp la dispozitie pentru a-si adapta predarea la nevoile elevilor.
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Proiecte Didactice pentru succesul la Titularizare sau Definitivat Educatori
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Si in ceea ce priveste invatamantul preuniversitar accentul se va pune pe calitate. In acest sens, primul-ministru a aratat ca se va realiza o clasificare a universitatilor in functie de programele de studii. Un alt element de noutate, punctat de premier, consta in eliminarea criteriului de vechime in ceea ce priveste ocuparea functiilor didactice din invatamantul superior, "ca o modalitate de sustinere a performantei in mediul academic".
De asemenea, va fi asigurata ponderea studentilor in Senatul universitar de minimum 25%, astfel incat sa existe un echilibru in reprezentarea tuturor structurilor in conducerea universitatilor.
La randul sau, ministrul Educatiei a aratat ca alocarea de resurse financiare universitatilor se va face in functie de nivelul de studiu, respectiv de licenta, de master si de doctorat, renuntandu-se la actualul principiu al finantarii per student.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri