Contractul incheiat cu consumatorii reprezinta un contract reglementat in primul rand de legi speciale, iar in completare fiind supus dispozitiilor Codului civil. Pentru clarificarea acestui tip de contract trebuie sa mentionam ca not iunea de „consumator” se regaseste in Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii, iar clauzele contractuale dintr-un astfel de contract se regasesc in mai multe acte normative dintre care enumeram:
- Ordonanta Guvernului nr. 21/1992, republicata, privind protectia consumatorilor ;
- Ordonanta Guvernului nr. 107/1999 , republicata, privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice;
- Ordonanta Guvernului nr. 130/2000, republicata, privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distant a;
- Legea nr. 193/2000, republicata, privind clauzele abuzive din contractele incheiate i ntre comercianti si consumatori;
- Legea 449 din 2003, republicata, privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, sau riscurile pe care consumatorul le poate intampina ;
- Legea nr. 296/2004, republicata, privind codul consumului;
- Ordonanta Guvernului nr. 85/2004 , republicata, privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distant a privind serviciile financiare, aprobat a prin Legea nr. 399/2004 etc.
Notiunea de „consumator” intra intr-o relatie stransa cu destinatia bunului sau serviciul achizitionat.
Consumatorii sunt protejati impotriva clauzelor abu zive din contractele incheiate cu firme comerciale din orice tara membra a UE. O clauza intr-un contract este considerata abuziva daca creeaza un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor in detrimentul consumatorului. Acesta are dreptul sa conteste sau sa nu respecte astfel de clauze care nu sunt obligatorii pentru consumator.
In privinta garantiilor, identificam garantia comerciala si raspunderea pentru vicii ascunse ale produsului, care asigura cumparatorul ca produsul va funct iona o anumita perioada de timp si nu prezinta defectiuni ce nu pot fi constatate la achizitionare. In timpul garantiei, defectiunea sau nefunctionarea produsului la parametrii specificati obliga pe vanzator la restituirea pretului, inlocuire sau reparare conform dispozitiilor Legii nr. 449/2003, republicata.
In cate cazuri, un cumparator care a achizitionat un produs cu o valoare mica, de exemplu un ceas, se intoarce sa-l schimbe daca nu functioneaza asa cum garanteaza vanzatorul? Necunoasterea legislatiei in acest domeniu determina lipsa de profesionalism a multora dintre comercianti.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un salariat efectueaza 10 ore de weekend in cursul lunii. Conform CCM orele efectuate in weekend sunt platite 200% si cu un spor de weekend de 1%. Salariatul insa are in cursul aceleasi luni 4 ore de invoire care conform CCM se compenseaza din orele suplimentare efectuate pe parcursul lunii. Intrebarea este: Aceste ore de invoire se compenseaza din orele efectuate in weekend adica se vor scadea si ii vor mai ramane 6 ore platite 200% si sporul de 1% se aplica doar la cele 6 ore ramase sau...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate are o salariata studenta 22 ani, incadrata cu 8 ore, CIM din 24.02.2025. A adus primul concediu medical cu 28.04 pe cod 08 995 sarcina si lauzie. Nu are stagiu cotizare la firma ultimele 6 luni desi a mai lucrat vara cate 3 luni anii trecuti dar este asigurata in sistemul de sanatate fiind studenta pana in 26 ani. Intrebarea este: firma va putea sa recupereze de la CAS sumele platite ca si indemnizatie concediu sau nu? Daca da, cum trec efectiv in documentatia de recuperare care se...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Cum se actualizeaza regulamentul intern si fisa postului? In cazul regulamentului intern se aduc modificari printr-o anexa sau act aditional sau se inlocuieste de tot cel vechi? Cum se actualizeaza fisa postului in cazul in care intervin modificari ale timpului de lucru sau modificari de sarcini?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<