Contractul incheiat cu consumatorii reprezinta un contract reglementat in primul rand de legi speciale, iar in completare fiind supus dispozitiilor Codului civil. Pentru clarificarea acestui tip de contract trebuie sa mentionam ca not iunea de „consumator” se regaseste in Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii, iar clauzele contractuale dintr-un astfel de contract se regasesc in mai multe acte normative dintre care enumeram:
- Ordonanta Guvernului nr. 21/1992, republicata, privind protectia consumatorilor ;
- Ordonanta Guvernului nr. 107/1999 , republicata, privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice;
- Ordonanta Guvernului nr. 130/2000, republicata, privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distant a;
- Legea nr. 193/2000, republicata, privind clauzele abuzive din contractele incheiate i ntre comercianti si consumatori;
- Legea 449 din 2003, republicata, privind vanzarea produselor si garantiile asociate acestora, sau riscurile pe care consumatorul le poate intampina ;
- Legea nr. 296/2004, republicata, privind codul consumului;
- Ordonanta Guvernului nr. 85/2004 , republicata, privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distant a privind serviciile financiare, aprobat a prin Legea nr. 399/2004 etc.
Notiunea de „consumator” intra intr-o relatie stransa cu destinatia bunului sau serviciul achizitionat.
Consumatorii sunt protejati impotriva clauzelor abu zive din contractele incheiate cu firme comerciale din orice tara membra a UE. O clauza intr-un contract este considerata abuziva daca creeaza un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor in detrimentul consumatorului. Acesta are dreptul sa conteste sau sa nu respecte astfel de clauze care nu sunt obligatorii pentru consumator.
In privinta garantiilor, identificam garantia comerciala si raspunderea pentru vicii ascunse ale produsului, care asigura cumparatorul ca produsul va funct iona o anumita perioada de timp si nu prezinta defectiuni ce nu pot fi constatate la achizitionare. In timpul garantiei, defectiunea sau nefunctionarea produsului la parametrii specificati obliga pe vanzator la restituirea pretului, inlocuire sau reparare conform dispozitiilor Legii nr. 449/2003, republicata.
In cate cazuri, un cumparator care a achizitionat un produs cu o valoare mica, de exemplu un ceas, se intoarce sa-l schimbe daca nu functioneaza asa cum garanteaza vanzatorul? Necunoasterea legislatiei in acest domeniu determina lipsa de profesionalism a multora dintre comercianti.