Legislatia privind acordarea concediului si a indemnizatiei de crestere a copilului a suferit mai multe modificari in ultimii ani. In acest articol abordam problematica veniturilor care sunt luate in considerare la stabilirea indemnizatiei pentru cresterea copilului.
Potrivit art. 2 alin. (1) din OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, "(1) Persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare venituri supuse impozitului, beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si de o indemnizatie lunara".
Art. 3 alin. (2) din acelasi act normativ stabileste astfel:
"(2) Pentru persoanele indreptatite care realizeaza venituri din categoriile celor prevazute la alin. (1), veniturile luate in calcul pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei lunare sunt:
a) veniturile rezultate dupa scaderea impozitului pe venit si, dupa caz, a contributiilor sociale obligatorii datorate, conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit;"
Tichetele de masa, voucherele de vacanta si tichetele culturale, avantajele in natura sunt venituri ce intra in baza de calcul al impozitului pe venit asa incat ele vor fi mentionate in adeverinta pentru calculul indemnizatiei pentru concediu crestere copil. La salariul net se aduna valoarea tichetele de masa, a voucherelor de vacanta, a tichetele culturale iar rezultatul se mentioneaza in adeverinta.
Va recomandam
Literatura romana. Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Peste 100 de rezumate din programa scolara V-VIII, elaborate de profesori de limba romana, asigura acum pregatirea perfecta a copilului dvs.! Va prezentam acum lucrarea Literatura romana. Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII - material auxiliar in pregatirea copiilor la limba romana. Fie pentru orele de clasa, teme sau...
Art. 2 alin. (2) din OUG 111/2010 prevede:
"(2) Cuantumul indemnizaţiei lunare prevăzute la alin. (1) este de 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei naşterii copilului. Cuantumul minim al indemnizaţiei lunare nu poate fi mai mic decât suma rezultată din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinţă, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depăşi valoarea de 8.500 lei".
Prin urmare, cuantumul indemnizatiei lunare este de 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului. Cuantumul minim al indemnizatiei lunare nu poate fi mai mic decat (1.650 lei) suma rezultata din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinta (660 * 2,5), iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depasi valoarea de 8.500 lei.
Facem precizarea ca incepand cu luna septembrie 2025,
odata cu intrarea in vigoare a prevederilor Legii nr. 141/2025 potrivit careia persoanele aflate in concediu pentru cresterea copilului datoreaza contributia la sistemul de sanatate de 10%, ceea ce face ca indemnizatia sa se reduca cu 10%.
De exemplu, in cazul indemnizatiei maxime aceasta nu va mai fi de 8.500 lei ci va fi de 7.650 lei, fiind redusa cu 850 lei, suma ce reprezinta contributia la sistemul de sanatate de 10%. Totodata mentionam ca, in cazul acestor persoane, contributia la sistemul de sanatate se retine din cuantumul indemnizatiei de Agentia pentru Plati si Inspectie Sociala.
Conform art. 3 alin. (1) din OUG 111/2010, veniturile din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura prevazute la art. 2 alin. (1) sunt cele definite la art. 67, art. 70, art. 76 alin. (1) si (2) si art. 103 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dupa cum se observa, la art. 76 alin. (2) lit. s) „Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor: s) orice alte sume sau avantaje in bani ori in natura.”
Avantajele, in bani sau in natura, primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2), precum si cele primite de la terti ca urmare a unei relatii contractuale intre parti, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), includ, insa nu sunt limitate la:
„ h) bilete de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu exceptia destinatiilor si limitelor prevazute la alin. (4) lit. a), tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor de cresa si tichetelor culturale, acordate potrivit legii;”
Astfel, se observa ca acest tip de avantaje in bani sunt prevazute la alin. (2) lit. s) art. 76 din Codul fiscal, fiind doar detaliate la alin. (3) al aceluiasi articol. Prin urmare, apreciem ca si acest drept salarial este supus impozitului pe venit potrivit Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.