Legislatia privind acordarea concediului si a indemnizatiei de crestere a copilului a suferit mai multe modificari in ultimii ani. In acest articol abordam problematica veniturilor care sunt luate in considerare la stabilirea indemnizatiei pentru cresterea copilului.
Potrivit art. 2 alin.(1) din OUG nr.111/2010, cu modificarile si completarile ulterioare „Persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare venituri supuse impozitului, beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si de o indemnizatie lunara”.
Cuantumul indemnizatiei lunare este de 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului.
Cuantumul minim al indemnizatiei lunare nu poate fi mai mic decat suma rezultata din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinta, iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depasi valoarea de 8.500 lei.
Conform art. 3 alin.(1) din acelasi act normativ, veniturile din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura prevazute la art. 2 alin. (1) sunt cele definite la art. 67, art. 70, art. 76 alin. (1) si (2) si art. 103 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Dupa cum se observa, la art. 76 alin.(2) lit.s) „Regulile de impunere proprii veniturilor din salarii se aplica si urmatoarelor tipuri de venituri, considerate asimilate salariilor: s) orice alte sume sau avantaje in bani ori in natura.”.
Avantajele, in bani sau in natura, primite in legatura cu o activitate mentionata la alin. (1) si (2), precum si cele primite de la terti ca urmare a unei relatii contractuale intre parti, cu exceptia celor prevazute la alin. (4), includ, insa nu sunt limitate la: „ h) bilete de valoare sub forma tichetelor cadou acordate potrivit legii, cu exceptia destinatiilor si limitelor prevazute la alin. (4) lit. a), tichetelor de masa, voucherelor de vacanta, tichetelor de cresa si tichetelor culturale, acordate potrivit legii;”.
Astfel, se observa ca acest tip de avantaje in bani sunt prevazute la alin.(2) lit.s) art.76 din Codul fiscal, fiind doar detaliate la alin.(3) al aceluiasi articol. Prin urmare, apreciem ca si acest drept salarial este supus impozitului pe venit potrivit Legii nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin urmare, potrivit reglementarilor in vigoare, apreciem ca voucherele de vacanta sunt considerate venituri din salarii, supuse impozitului pe venit si intra in baza de calcul pentru stabilirea indemnizatiei de crestere a copilului, ca si tichetele de masa.
Explicatii oferite in luna iunie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulMuncii.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.