Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice va fi lansat oficial la finalul lunii septembrie, conform unui comunicat transmis de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM). Noul ghid de finantare, publicat in consultare publica, aduce modificari importante privind valoarea ecotichetelor acordate pentru achizitia de autovehicule nepoluante sau eficiente energetic.
Executivul a decis sa relanseze programul Rabla in 2025 cu un buget total de 200 de milioane de lei, in loc de 1,43 miliarde lei cat fusese anuntat initial pentru acest an, reducere justificata prin masurile de ajustare bugetara luate de Guvernul Bolojan.
„Programul Rabla pentru persoane fizice - avem pana vineri in transparenta ordinul, apoi el va fi lansat, apoi e perioada de inscriere pentru dealeri, pentru ca vor mai fi inca dealeri noi care se vor putea inscrie pe noul program, asta inseamna vreo 10 zile lucratoare si apoi lansam pentru persoane fizice. Deci cel tarziu la finalul lunii septembrie, pe calendarul pe care l-am agreat cu AFM-ul, nu ar trebui sa se duca mai tarziu de septembrie”, a declarat ministrul Mediului, Diana Buzoianu, intr-o conferinta de presa.
In luna iulie, ministrul Diana Buzoianu anunta ca decizia de a relansa Programul Rabla 2025 a fost luata pentru a respecta investitiile facute deja in aceasta zona si pentru a mentine impactul economic pozitiv. Pe termen lung, insa, programul ar trebui reevaluat.
"Intr-un an foarte dificil economic in care trebuie taiate 30 de miliarde de lei, am reusit sa salvam programul Rabla persoane fizice. In ultimele zile am primit sute de intrebari si am vrut sa ma asigur, inainte de a da orice raspuns, ca am toate cifrele. Da, vom lansa programul Rabla persoane fizice in perioada urmatoare, cu un buget de 200 de milioane de lei. Asta pentru ca intelegem cu totii ce investitii au fost facute, ca oamenii au dat deja avans si noi trebuie sa gandim masuri care sa tina cont si impactul in economie. Pentru anul viitor, raman de avut mai multe discutii. Cea mai importanta discutie este despre analiza impactului pe reducerea de emisii pentru toate programele AFM. Viziunea noastra trebuie, pe termen mediu si lung, sa se schimbe de la vouchere, la programe nationale cu impact pe mediu cuantificabil clar", a scris
Diana Buzoianu pe Facebook.
Administratia Fondului pentru Mediu (AFM) a anuntat ca urmeaza deschiderea sesiunii Rabla 2025 pentru dealerii autorizati, iar la finalul lunii septembrie sa fie lansata si etapa destinata beneficiarilor persoane fizice.
Presedintele AFM, Florin Banica, a precizat ca programul se deruleaza in conditiile impuse de noua ordonanta, iar calendarul depinde de respectarea termenelor procedurale. Totodata, acesta a subliniat ca prin reducerea valorii voucherului pentru masinile electrice la 18.500 lei, institutia „raspunde situatiei economice actuale si ofera acces unui numar mai mare de beneficiari, in limita bugetului de 200 de milioane de lei alocat pentru 2025”.
Programul Rabla 2025 are ca obiectiv reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera si sprijinirea mobilitatii verzi prin innoirea parcului auto national.
Potrivit ghidului de finantare aflat in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Mediului, Apelor si Padurilor, sprijinul financiar va fi acordat astfel:
- 18.500 lei - pentru achizitionarea unui autovehicul pur electric sau cu pila de combustie cu hidrogen;
- 15.000 lei – pentru achizitionarea unui autovehicul plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;
- 12.000 lei – pentru achizitionarea unui autovehicul hibrid;
- 10.000 lei – pentru achizitionarea unui autovehicul cu propulsie termica (inclusiv GPL/GNC) sau a unei motociclete.
>> Descarca de AICI Ghidul de finantare Rabla 2025 [Proiect] Ghidul se afla in consultare publica pana pe 5 septembrie 2025.
Va recomandam
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Vacanta! Distractie si pregatire in acelasi timp! Iata lucrarea noastra cu 25 de tipuri de compuneri perfect adaptate preocuparilor copiilor din clasele III-IV! Stim, copilul dvs. este in vacanta. E o perioada binemeritata de relaxare, desigur, dar totodata, din punct de vedere scolar, este si o perioada periculoasa: o pauza totala timp de 3...
Extras din Ghidul Rabla 2025 - art. 8 - 9 [Proiect]
"Articolul 8
Ecotichetul
(1) Solicitantul poate obtine in cadrul unei sesiuni de inscriere unul sau doua ecotichete, in schimbul predarii spre casare a unui numar echivalent de autovehicule uzate. Nu se pot cumula doua ecotichete pentru achizitionarea unui autovehicul nou.
(2) Persoana fizica poate solicita cel mult doua ecotichete in cadrul unei sesiuni de inscriere, cate unul pentru fiecare autovehicul nou care urmeaza a fi achizitionat.
(3) Cuantumul ecotichetului este de:
a)10.000 lei pentru achizitionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termica (cu ardere interna, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete;
b)12.000 lei pentru achizitionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
c)15.000 lei pentru achizitionarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;
d)18.500 lei pentru achizitionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pila de combustie cu hidrogen.
(4) Finantarea acordata in cadrul programului nu se cumuleaza si/sau nu este complementara cu alte programe care finanteaza achizitionarea autovehiculelor noi.
(5) Cuantumul ecotichetului se scade de catre producatorul validat din pretul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou, diferenta fiind asigurata de catre beneficiar din surse financiare proprii si/sau surse financiare complementare: credite ori finantare in baza unui contract de leasing financiar. Valoarea finantarii nu poate depasi 50% din pretul de comercializare al autovehiculului nou-achizitionat prin program.
Articolul 9
Categoriile de cheltuieli eligibile
(1) Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achizitionarea de autoturisme, autoutilitare usoare sau autospeciale/autospecializate usoare, motociclete, care au sistem de propulsie termica (cu ardere interna, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau hibrid:
a)care nu au fost inmatriculate niciodata;
b)a caror valoare de achizitie nu depaseste suma de 60.000 euro, cu TVA inclus;
c)genereaza maximum 145 g CO2/km in sistem WLTP;
d)genereaza maximum 120 g CO2/km in sistem WMTC, pentru motocicleta.
(2) Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achizitionarea de autoturisme, autoutilitare usoare sau autospeciale/autospecializate usoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pila de combustie cu hidrogen:
a)care nu au fost inmatriculate niciodata;
b)a caror valoare de achizitie nu depaseste suma de 70.000 euro, cu TVA inclus;
c)genereaza mai putin de 80 g CO2/km in sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid;
d)prin exceptie de la lit. a), autovehiculul DRIVE-TEST/DEMO care, cumulativ, respecta urmatoarele conditii:
(i) este inmatriculat pentru prima data cu cel mult 6 luni in urma inclusiv fata de data vanzarii si care nu depaseste 6.000 km inclusiv;
(ii) inmatricularea este pe numele producatorului validat, respectiv al punctului de lucru/agentului/partenerului autorizat, iar autovehiculul a fost utilizat pentru activitati de DRIVE-TEST/DEMO;
(iii) este comercializat de catre producatorul validat, respectiv de catre punctul de lucru/agentul/partenerul autorizat, declarat in cererea de validare, in calitate de prim proprietar.
(3) AFM nu finanteaza achizitionarea autovehiculelor alimentate cu combustibil motorina.
(4) In sensul prezentului ghid, cantitatea de emisii de CO2/km in regim de functionare mixt/combinat este cea inscrisa in certificatul de conformitate al autovehiculului nou (valorile WLTP) sau in alte documente relevante. Exceptie fac autovehiculele categoria L3e/L4e, pentru care cantitatea de emisii de CO2/km in regim de functionare mixt/combinat este cea inscrisa in certificatul de conformitate al autovehiculului nou.
Extras din Ghidul Rabla 2025 - art. 16 - 18 [Proiect]
Articolul 16
Conditiile de eligibilitate care trebuie indeplinite de solicitant, la momentul inscrierii in program. Poate beneficia de finantare solicitantul care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) are domiciliul/resedinta in Romania;
b) are indeplinite obligatiile de plata a taxelor, impozitelor, amenzilor si contributiilor catre bugetul de stat si bugetul local unde are domiciliul/resedinta, conform prevederilor legale in vigoare;
c) nu a fost condamnat pentru infractiuni impotriva mediului, prin hotarare judecatoreasca definitiva;
d) se angajeaza sa predea catre un colector autorizat un autovehicul uzat aflat in proprietatea sa ori a cedentului;
e) se angajeaza sa radieze din evidenta circulatiei autovehiculul uzat.
Articolul 17
Reguli si documente necesare in vederea inscrierii in program
(1) AFM demareaza sesiunea de inscriere a solicitantilor in aplicatie la data mentionata in dispozitia presedintelui AFM.
(2) Inscrierea solicitantului se realizeaza prin incarcarea in aplicatie a urmatoarelor documente:
a) cererea de finantare, descarcata din aplicatie, completata prin tehnoredactare si, ulterior, incarcata fara a fi semnata;
b) actul de identitate care atesta identitatea si domiciliul/resedinta in Romania, eliberat de catre autoritatile romane, in termen de valabilitate la momentul inscrierii;
c) certificatul de atestare fiscala privind obligatiile de plata catre bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de catre organul teritorial de specialitate al Ministerului Finantelor, nu mai vechi de 90 de zile la momentul inscrierii in program;
d) certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are domiciliul/resedinta, nu mai vechi de 30 de zile la momentul inscrierii in program.
(3) Inscrierea solicitantului minor se realizeaza de catre reprezentantul legal al acestuia prin incarcarea in aplicatie a CNP-ului solicitantului minor si a urmatoarelor documente:
a) certificatul de nastere/cartea de identitate a minorului;
b) cartea de identitate a reprezentantului legal;
c) actul administrativ/sentinta judecatoreasca cu privire la reprezentarea minorului, dupa caz;
d) documentele prevazute la alin. (2) emise pe numele minorului sau al reprezentantului legal.
(4) Inscrierea solicitantului in program se considera finalizata in momentul in care a fost indeplinita cerinta prevazuta la alin. (2) si (3), dupa caz, dupa parcurgerea tuturor pasilor din aplicatie si dupa exprimarea acordului privind acceptarea declaratiilor implicite si a termenilor si conditiilor de utilizare a aplicatiei.
(5) La finalizarea procesului de inscriere in program a solicitantului, persoana fizica, conform alin. (4), aplicatia genereaza automat un numar de inregistrare si rezerva valoarea ecotichetelor solicitate pana la concurenta bugetului alocat sesiunii de inscriere.
(6) In termen de 10 zile de la obtinerea numarului de inregistrare, conform alin. (5), solicitantul completeaza seria de sasiu a autovehiculului uzat si incarca in aplicatie urmatoarele documente:
a) certificatul de inmatriculare a autovehiculului uzat;
b) cartea de identitate a autovehiculului uzat;
c) actul doveditor eliberat de catre serviciul public comunitar regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor competent teritorial, pentru cazul in care din certificatul de inmatriculare sau din cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezulta anul fabricatiei, anul primei inmatriculari in Romania si/sau categoria autovehiculului uzat;
d) declaratia cedentului, dupa caz, intocmita conform anexei nr. 4 la prezentul ghid;
e) certificatul de atestare fiscala privind impozitele si taxele locale si alte venituri ale bugetului local, emis pe numele cedentului de catre autoritatea publica locala in a carei raza teritoriala isi are domiciliul, nu mai vechi de 30 de zile la momentul inscrierii in program, dupa caz;
f) certificatul de casatorie sau orice act administrativ eliberat de catre autoritatea competenta material si teritorial, care atesta schimbarea/modificarea numelui si/sau prenumelui, dupa caz;
g) documentul care atesta schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de resedinta, eliberat de catre autoritatea competenta material si teritorial, in situatia in care adresa de domiciliu ori de resedinta inscrisa in actul de identitate difera de adresa inscrisa in certificatul de inmatriculare si in cartea de identitate a autovehiculului uzat, sau prezentarea unei declaratii pe propria raspundere care atesta schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de resedinta, semnata de catre solicitant sau de cedent, dupa caz.
(7) Suplimentar, in termenul prevazut la alin. (6), in cazul proprietarului care a dobandit autovehiculul uzat prin mostenire, solicitantul incarca in aplicatie:
a) certificatul de mostenitor;
b) sentinta civila definitiva;
c) imputernicirea notariala prin care persoana reprezentanta este expres mandatata sa actioneze si sa incheie acte juridice in cadrul programului, in numele, pe seama si in interesul tuturor comostenitorilor, in vederea: casarii autovehiculului uzat, radierii autovehiculului uzat din evidenta circulatiei si achizitionarii autovehiculului nou, atunci cand certificatul de mostenitor ori sentinta civila atesta existenta mai multor mostenitori.
(8) Suplimentar, in termenul prevazut la alin. (6), in cazul proprietarului care a dobandit autovehiculul uzat ca urmare a unei decizii judecatoresti, partaj sau donatie, dupa caz, solicitantul incarca in aplicatie documentul doveditor.
(9) Documentele incarcate atesta indeplinirea criteriilor de eligibilitate la momentul inscrierii in aplicatie.
(10) In cazul certificatelor de atestare fiscala emise in format electronic vor fi incarcate in aplicatie fisierele receptionate, cu semnatura digitala a institutiei emitente, astfel cum au fost emise si transmise solicitantului.
Articolul 18
Selectarea in aplicatie a producatorului validat de catre solicitant si analiza documentatiei de finantare
(1) In termen de maximum 10 zile de la obtinerea numarului de inregistrare, conform art. 17 alin. (5), solicitantii sunt obligati sa selecteze un producator validat, prin intermediul aplicatiei.
(2) Se considera ca a renuntat la finantare solicitantul care nu selecteaza un producator validat in interiorul termenului prevazut la alin. (1).
(3) La expirarea termenului prevazut la alin. (1), in situatia in care producatorul selectat nu preia inscrierea solicitantului, acesta are dreptul sa reia procedura prevazuta la alin. (1) de maximum 3 ori.
(4) In termen de maximum 20 de zile de la data selectarii, producatorul validat analizeaza documentele incarcate de solicitant in aplicatie.
(5) In masura in care din documentele incarcate in aplicatie conform art. 17 nu se poate stabili cu certitudine eligibilitatea solicitantului, indeplinirea conditiilor prevazute de ghid cu privire la autovehiculul uzat in raport cu momentul inscrierii in program, producatorul validat are posibilitatea de a solicita clarificari prin intermediul aplicatiei, pentru:
a) completarea paginilor lipsa ale documentelor incarcate;
b) transmiterea documentelor emise online, astfel cum au fost comunicate solicitantului de autoritatile/institutiile emitente;
c) transmiterea unor documente suplimentare care sa clarifice eligibilitatea solicitantului, altele decat cele prevazute la art. 17.
(6) Producatorul validat transmite solicitantului cererea de clarificare prin intermediul aplicatiei, in interiorul termenului prevazut la alin. (4).
(7) Solicitantul incarca in aplicatie documentele prevazute la alin. (6), cu incadrarea in termenul de la alin. (4).
(8) Atrage respingerea solicitantului:
a) lipsa unui document dintre cele prevazute la art. 17 alin. (2) si (3);
b) expirarea termenului de valabilitate a unui document dintre cele prevazute la art. 17 alin. (2) si (3);
c) neindeplinirea unui criteriu de eligibilitate;
d) netransmiterea clarificarilor in conditiile si in termenul stabilit conform alin. (7).
(9) In urma analizei efectuate de producatorul validat, solicitantii se evidentiaza in aplicatie cu statusul „solicitant propus spre aprobare“ sau „solicitant propus spre respingere“.
(10) AFM genereaza prin intermediul aplicatiei listele cuprinzand proiectele solicitantilor prevazuti la alin. (9).
(11) Comitetul director al AFM aproba lista cuprinzand proiectele solicitantilor respinsi si avizeaza lista proiectelor selectate pentru a fi finantate. Comitetul de avizare al AFM aproba lista proiectelor selectate pentru a fi finantate.
(12) AFM publica pe pagina de internet listele prevazute la alin. (11).
(13) Solicitantul poate depune contestatie impotriva deciziei Comitetului director/hotararii Comitetului de avizare in termen de 10 zile de la data publicarii listelor prevazute la alin. (12).
(14) AFM actualizeaza in aplicatie statusul solicitantului „beneficiar aprobat pentru finantare“ si „solicitant respins“.
(15) Contestatia prevazuta la alin. (13) se transmite la AFM prin intermediul aplicatiei, in termen de 30 de zile de la data publicarii listelor pe pagina de internet a AFM, potrivit alin. (12), si se semneaza olograf sau cu semnatura digitala calificata.
(16) Impotriva deciziei de solutionare a contestatiei solicitantul poate sesiza instanta de contencios administrativ competenta, in conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
Intr-o declaratie facuta in urma cu cateva saptamani, ministrul Mediului a precizat ca este necesara o regandire profunda a Programului Rabla si a subliniat ca, in acest moment, sistemul de acordare a voucherelor nu tine cont de venitul beneficiarilor.
"Programul acesta a fost gandit initial si vandut ca un program de mediu (...). Acest program a fost gandit si pentru a ajuta o industrie, ceea ce nu este rau, doar ca nu este focusul Ministerului Mediului, noi trebuie sa gandim proiecte care sa ajute mediul. Sigur ca a avut si un impact, dar vorbim si cu expertii care ne spun ca de asemenea, programul acesta a incurajat sa ajunga masini vechi in Romania, ca sa fie dupa aia vandute si ca sa poata sa fie achizitionate voucherele. Deci ai si un efect invers, ca sa zic asa", a spus ministrul.
In opinia sa, e greu sa justifici un program de mediu care creste consumul tot pe masini individuale.
"Mai este un aspect, voucherele astea se dau in cateva minute si nu tin cont de exemplu de veniturile pe care oamenii le au. Noi astazi subventionam si dam bani, aceleasi vouchere si unui om care poate are un venit de 10.000 de euro pe luna si poate chiar nu are nevoie de acel voucher si unui om care intr-adevar, altfel nu si-ar permite sa renunte la masina veche, pentru ca are un salariu minim pe economie. Asta trebuie corectat", a subliniat ministrul.