Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2020 

Lege noua pentru Protectia Civila, dupa model NATO. Romanii vor fi obisnuiti cu situatiile de urgenta

Parlamentarii se grabesc sa adopte o noua lege pentru Protectia Civila, dupa model NATO. Prin acest nou act se urmareste, printre altele, o organizare mult mai eficienta a institutiilor responsabile si implicarea mai facila a populatiei in administrarea situatiilor de urgenta, fie ca vorbim de dezastre naturale sau conflicte militare.

"O noua lege in domeniul protectiei civile asigura cadrul normativ strategic care are ca obiectiv fundamental protectia cetateanului prin implementarea unor concepte, termeni si cerinte, intrate deja in vocabularul de specialitate respectiv reglementarea unor elemente de interes in domeniul protectiei civile care nu se regasesc in actele normative de nivel superior aprobate pana in acest moment", transmit cei doi initiatori ai proiectului.

In plus, mai arata acestia, ca este necesar si "se impune unificarea legislatiei", avand in vedere cadrul normativ actual care este compus din Legea 481/2006 privind protectia civila OUG 21/2004 cu modificari si completari prin OUG 1/2014, respectiv OUG 89/2014.

"Evolutiile in domeniul protectiei civile, conexate cu actele normative in domeniul situatiilor de urgenta din ultimul deceniu impun actualizarea legislatiei de baza in acest domeniu", mai sustin semnatarii.

Conform initiativei, conceptul de protectie civila actualizat se refera la ansamblul sistemelor, structurilor si resurselor gestionate de guverne si care sunt orientate spre protejarea populatiei non-combatante in caz de:

  • dezastre naturale si tehnologice;
  • impotriva atacurilor militare;
  • dezastre rezultate din atacuri teroriste sau din hazard de alta natura;
  • riscuri de vulnerabilitate diverse conexate conceptului de securitate nationala.

 

In cazul Romaniei, protectia civila va include urmatoarele tipuri de evenimente:

  • situatii de urgenta;
  • dezastre;
  • actiuni asociate amenintarilor hibride sau asimetrice;
  • conflicte armate.

 

Conform noii legi, protectia civila va cuprinde urmatoarele componente:

  • decizionala - Guvernul Romaniei si Comitetul National pentru Situatii de Protectie Civile, iar capacitatea de decizie apartine primului ministru, ministrul Internelor, conducatorilor institutiilor publice centrale, prefectilor, primarilor, conducatorilor operatorilor economici, comandantului actiunilor si comandantului interventiei;
  • sprijin decizional - asigurat de DepartamentuI pentru Situatii de Protectie Civile, IGSU, Comitetul National pentru Situatii de Protectie Civile; Comitete pentru situatii de protectie civile organizate la nivelul ministerelor/institutiilor publice centrale, judetene si locale, Consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti, consiliile locale ale municipiilor, oraselor si comunelor si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti; Celule de protectie civila la nivelul institutiilor si operatorilor economici, inspectori de protectie civile sau personal de specialitate in domeniul protectiei civile; 
  • operationala - centre operationale si operative cu activitate temporara sau permanente, centre de coordonare si conducere a interventiei, punct de comanda, Punctul Operativ Avansat, Structuri specializate de interventie si de sprijin pentru asigurarea respunsului in situatii de protectie civila.

 

Protectia civila, actualizata printr-o noua lege

Noutatile de retinut din noua lege a protectiei civile sunt urmatoarele:

  • Prin noua definitie a protectiei civile se stabileste la nivel general (fara a lasa loc liber anticiparilor) cui ii revin responsabilitatile in domeniu. Definitia legii protectiei civile evidentiaza, in afara de dezastre si situatii de urgenta, alte elemente de risc la adresa securitatii nationale cum ar fi actiunile hibride, sau asimetrice, precum si conflictelor armate;
  • Totodata, se evidentiaza domeniile de actiune, asa cum au fost stabilite prin HGR nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc - prevenire, pregatire, raspuns, investigare-evaluare post-eveniment si refacere/reabilitare precum si structurile sub a caror coordonare se realizeaza activitatea de protectie civila la pace, respectiv conflict armat sau alte situatii care ameninta securitatea nationala;
  • Sunt stabilite sarcini ale protectiei civile, obiectivul strategic si specific in acest domeniu;
  • Sunt stabilite definitiile existente si sunt adaugate altele noi pentru: 
    • dezastru; 
    • situatie de protectie civila; 
    • instiintare; 
    • avertizare; 
    • alarmare;
    • adapostire;
    • adapost de protectie civila; 
    • punct de comanda de protectie civila; 
    • asanare; 
    • infrastructura critica; 
    • evacuarea; 
    • amenintare hibrida. 
  • Se mentin, fiind introdusi in noua Lege, termenii din OUG 21/2004 privind SNMSU cu modificarile ulterioare;
  • Se stabileste organizarea protectiei civile prin structuri, servicii specializate si incadrarea in domeniul protectiei civile si se elimina elemente conceptuale gresit legiferate potrivit carora protectia civila se realizeaza prin planuri, pregatire si planificarea resurselor...
  • Se defineste tipul documentelor de planificare in domeniul protectiei civile care trebuie intocmite la nivelul autoritatilor si operatorilor economici;
  • Se introduce un capitol nou - managementul in domeniul protectiei civile - cu rolul de a clarifica aspectele de management in domeniul protectiei civile, in special in ceea ce priveste organizarea grupurilor de suport tehnico-stiintific, respectiv de suport tehnic si a hotararilor adoptate de comitetele pentru situatii de urgenta si modul de fundamentare a acestora;
  • Sunt introduse clarificari referitor la starea de alerta (masuri si actiuni care pot fi luate si perioada de timp pentru care pot fi adoptate);
  • Referitor la acordarea ajutoarelor si despagubirilor pentru cetatenii afectati s-a identificat o noua sursa - Poolul de Asigurare impotriva Dezastrelor Naturale;
  • Sunt stabilite responsabilitati pentru ministere/autoritati centrale si locale;
  • Sunt definte si completate activitatile care vizeaza protectia populatiei, a bunurilor materiale si a valorilor culturale astfel:
    • se mentin, cu modificari, urmatoarele concepte: instiintare, avertizare si alarmare, adapostire, proteefie chimica, biologica, radiologica, nucleara si impotriva substanfelor inalt explozive (CBRN), evacuare;
    • se adauga si se fac explicitarile necesare pentru: asistenta medicala, transporturi civile, asigurarea energiei si comunicatiilor in situatii de protectie civila.
  • Stabilirea autoritatilor/institutiilor pentru care este necesara incadrarea functiei de inspector de protectipe civila: municipiu, orase si comune cu peste 3000 de locuitori; operatorii economici sursa de risc CBRN, detinatorii de baraje cu scop hidroenergetic, precum si la operatorii economici/institutii cu peste 250 de angajati.
  • La finantarea cheltuielilor cu protectia civila sunt stabilite praguri minimale astfel:
    • din bugetui de stat/ din bugetele locale/bugetele institutiilor publice si din bugetele proprii ale operatorilor economici, dupa caz, in limita a minim 0,15% din buget;
    • finantarea cheltuielilor curente si de capital aferente activitatii IGSU/ISU se asigura atat din bugetui de stat, cat si din bugetele locale, in limita a minim 0,35% din buget;
    • cheltuielile pentru realizarea, dotarea si intretinerea adaposturilor de protectie se suporta de catre depunator sau proprietar;
    • cheltuielile pentru participarea Romaniei la misiuni in domeniul protectiei civile, in afara teritoriului national, cu forte si mijioace stabilite pe baza planurilor si acordurilor incheiate cu alte state, respectiv cu modulele de protectie civila, se asigura de catre ministerele implicate, de la articolul bugetar constituit pentru domeniul protectiei civile;
    • pentru misiunile care presupun termene de mobilizare a personalului si resurselor mai mici de 24 de ore, la nivelul IGSU, se asigura un fond de 50.000 euro, accesibil imediat prin instrumente de plata de tip card, ce pot fi utilizate in afara tarii.

 

Actul a fost introdus pentru dezbatere in Senat, asadar deputatii vor avea votul final.

Procedura de urgenta a fost aprobata.

Guvernul nu a oferit inca un punct de vedere.

Sustinatori ai proiectului de lege sunt Florin Iordache si Carmen Dan.

B90/2020 momentan nu se aplica. 

Vom reveni cu actualizari!

de Florin Amariei

Data aparitiei: 05 Martie 2020
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Lege noua pentru Protectia Civila, dupa model NATO. Romanii vor fi obisnuiti cu situatiile de urgenta":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2020 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016