Legea nr. 81/2010 privind respingerea OUG nr. 159/2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 300 din data de 10 mai 2010.
L E G E
pentru respingerea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 159/2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic. — Se respinge Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 159 din 12 noiembrie 2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 792 din 26 noiembrie 2008.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA
Bucuresti, 6 mai 2010.
Nr. 81.
Legea vine ca urmare a Deciziei nr. 109 din data de 9 februarie 2010, prin care Curtea Constitutionala a admis exceptia de neconstitutionalitate a OUG nr. 109/2008 privind modificarea si completarea Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, exceptie invocata intr-un proces aflat pe lista sedintei publice din 9 februarie.
OUG nr. 159/2010 a modificat, completat si abrogat mai multe articole din Legea privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat.
Decanul Baroului Bucuresti, Ilie Iordachescu, a declarat in data de 10 februarie 2010, pentru NewsIn, ca decizia din 9 februarie a CCR referitoare la OUG nr. 159/2008 inseamna ca prevederile acesteia, referitoare la examenul de primire in profesia de avocat nu mai sunt de actualitate. Prevederile respective instituiau obligativitatea unui examen organizat la nivel national chiar si pentru juristii cu vechime care doreau sa intre in avocatura. De asemenea, decanul Baroului Bucuresti a declarat ca decizia CCR inseamna revenirea la forma anterioara a Legii 51/1995, care reglementa organizarea profesiei de avocat.
Modificari instituite de OUG nr. 159/2010
• La articolul 12, alineatul (1) prevedea ca "membrul unui barou dintr-o alta tara poate exercita profesia de avocat in Romania, in cazul indeplinirii conditiilor prevazute de prezenta lege.”
• La articolul 16, alineatul (1) arata ca "Primirea in profesie se obtine numai pe baza unui examen la nivel national organizat de Uniunea Nationala a Barourilor din Romania, potrivit prezentei legi si Statutului profesiei de avocat.”
• La articolul 20, alineatul (1), se preciza ca "Profesia de avocat nu poate fi exercitata la instantele, precum si la parchetele de pe langa acestea, inclusiv la Inalta Curte de Casatie si Justitie sau la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, unde sotul avocatului sau ruda ori afinul sau pana la gradul al treilea inclusiv indeplineste functia de judecator sau procuror, indiferent de sectia, directia, serviciul sau biroul in care isi desfasoara activitatea”.
• La articolul 25 s-a introdus alin. (3) potrivit caruia " In cazurile prevazute de prezentul articol, baroul are dreptul la actiune in despagubiri impotriva persoanei fizice sau juridice care exercita fara drept profesia de avocat. Sumele obtinute cu titlu de despagubiri vor fi cuprinse in bugetele barourilor si vor fi folosite in mod exclusiv pentru organizarea activitatii de pregatire profesionala a avocatilor, in conditiile legii.”
• La articolul 50 se prevedea ca "Decanul este ales pentru un mandat de 4 ani si poate fi reales o singura data. Decanul se alege dintre avocatii cu o vechime de minimum 12 ani in profesie, in acelasi barou".
• Articolul 68 prevedea cazurile in care barourile asigura asistenta judiciara. Potrivit modificarilor introduse de OUG, avocatul desemnat nu poate refuza sa acorde ajutor public judiciar decat in cazul in care exista un conflict de interese. "Avocatul care acorda asistenta judiciara potrivit prezentului capitol nu are dreptul sa primeasca de la client sau de la cel aparat niciun fel de remuneratie sau de alte mijloace de recompensa, nici chiar cu titlu de acoperire a cheltuielilor".
• De asemenea, in vederea organizarii activitatii de asistenta judiciara, barourile desemneaza avocatii inscrisi in Registrul de asistenta judiciara pentru acordarea asistentei judiciare, tinand cont de experienta profesionala si de calificarea avocatului, precum si de natura si complexitatea cazului, de celelalte desemnari ale acestuia in virtutea prezentei legi si de gradul de angajare al acestuia. "Pentru asistenta judiciara acordata, avocatul desemnat are dreptul la un onorariu stabilit de organul judiciar, potrivit naturii si volumului activitatii desfasurate, in limitele sumelor stabilite prin protocolul incheiat intre UNBR si Ministerul Justitiei".
• Articolul 69 prevedea ca onorariile pentru asistenta judiciara se stabilesc prin protocolul incheiat intre Uniunea Nationala a Barourilor din Romania si Ministerul Justitiei, iar fondurile necesare pentru plata lor se asigura in conditiile Legii privind taxele judiciare de timbru.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri