Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG nr. 96/2018 privind salariul minim brut diferentiat si munca pana la 65 de ani

Ordonanta de Urgenta nr. 96/2018 care cuprinde salariul minim brut diferentiat si ofera posibilitatea femeilor de a munci pana la 65 de ani a fost publicata in Monitorul Oficial! O puteti consulta integral mai jos GRATUIT!

Va reamintim inainte de a reda integral textul OUG nr. 96/2018 ca hotararea CCR privind munca pana la 65 de ani a fost astfel transpusa in legislatie prin acest act normativ. 

Prin Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificarile ulterioare, a fost instituit un nou beneficiu de asistenta sociala prin consolidarea ajutorului social, a alocatiei pentru sustinerea familiei si a ajutorului pentru incalzirea locuintei. Aplicarea prevederilor Legii nr. 196/2016, cu modificarile ulterioare, respectiv acordarea noului beneficiu de asistenta sociala nu se poate realiza in absenta Sistemului national informatic al asistentei sociale si depinde de capacitatea autoritatilor administratiei publice locale de a asigura prelucrarea informatica a datelor privind solicitantii si verificarea criteriilor de eligibilitate.
    Sistemul national informatic al asistentei sociale este in curs de realizare. Practic, acesta face subiectul unui proiect al Ministerului Muncii si Justitiei Sociale, cu sprijinul Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale, care se inscrie atat in cadrul agendei digitale a Romaniei, cat si in masura prevazuta de Programul de guvernare. Acest proiect este in faza initiala, finalizarea acestuia estimandu-se in perioada 2020-2021.
    In contextul imposibilitatii aplicarii Legii nr. 196/2016, cu modificarile ulterioare, este necesara mentinerea aplicarii Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru o perioada de minimum 2 ani, pentru a nu afecta un numar de aproximativ 210.000 familii in risc de saracie, beneficiare ale ajutorului social, si crearea unor noi probleme sociale prin cresterea riscului de excluziune sociala, avand in vedere faptul ca aproximativ 50% din aceste familii sunt familii cu copii.
    In plus, masurile din ultima perioada in domeniul stimularii ocuparii fortei de munca, evolutia salariilor, cresterea veniturilor medii si noua viziune a sistemului de pensii, conduc la necesitatea unei revizuiri a prevederilor legale continute de Legea nr. 196/2016, cu modificarile ulterioare, care sa aiba ca efect cresterea participarii pe piata muncii a membrilor apti de munca din familiile beneficiare de ajutor social. 
    Avand in vedere imposibilitatea sustinerii financiare a masurilor prevazute de art. 27 alin. (6) si art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, in special in privinta sprijinului de 500 euro care ar trebui acordat tuturor copiilor nascuti incepand cu data intrarii in vigoare a legii, ceea ce ar insemna plata dreptului pentru aproximativ 1,7 milioane copii nascuti in aceasta perioada, pentru implementarea acestei masuri fiind necesari aproximativ 4 miliarde lei, si tinand cont de necesitatea aprobarii bugetului de stat pentru anul 2019 si incadrarea in limitele de deficit bugetar asumate, se impune si pentru aceste masuri prorogarea termenului de aplicare. 
    Prorogarea termenului de aplicare atat a Legii nr. 196/2016, cu modificarile ulterioare, cat si a masurilor prevazute de art. 27 alin. (6) si art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, este necesar a fi efectuata inainte de aprobarea legii bugetare anuale, astfel incat fundamentarea bugetului sa fie realizata pe baza actelor normative aprobate, conform Legii responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata.
    De asemenea, in situatia exceptionala inregistrata cu privire la proliferarea pestei porcine africane si a despagubirilor preconizate a se acorda gospodariilor individuale in care au fost sacrificate suine purtatoare ale acestui virus, tinand cont de faptul ca 48% dintre gospodariile in care se acorda ajutorul social sunt in mediul rural, se impune exceptarea acestor despagubiri de la a fi luate in calcul la stabilirea ajutorului social pentru a nu afecta situatia socioeconomica a acestor gospodarii. Astfel, este necesara modificarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, in ceea ce priveste veniturile care se excepteaza de la stabilirea dreptului la ajutorul social. 
    Luand in considerare Decizia Curtii Constitutionale nr. 387 din 5 iunie 2018, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 642 din 24 iulie 2018, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin. (1) lit. c) teza intai din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si tinand cont de prevederile art. 31 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, coroborate cu prevederile art. 147 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata, prevederile Codului muncii trebuie adaptate, astfel incat sa nu se inregistreze disfunctionalitati legislative ca urmare a incetarii efectelor juridice ale reglementarii actuale. 


    De asemenea, se impune si modificarea art. 164 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, asigurandu-se astfel cadrul necesar stabilirii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata, corespunzator programului normal de munca, diferentiat pe criteriile nivelului de studii si al vechimii in munca. 
    Totodata, in contextul intrarii in vigoare de la 1 ianuarie 2019 a Legii nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare si abrogarea cu aceeasi data a Legii nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, cu modificarile ulterioare, se impune corelarea celor doua acte normative astfel incat cuantumurile aferente tichetelor de cresa prevazute de acestea sa fie egalizate.
    Avand in vedere necesitatea reducerii urgente a deficitului de forta de munca identificat la nivel national, reclamat si de reprezentantii mediului de afaceri, deficit care se poate reduce prin calificarea la locul de munca in conformitate cu prevederile Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munca, republicata, cu modificarile ulterioare, a persoanelor in cautarea unui loc de munca, aflate in evidentele Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca si care nu au absolvit invatamantul gimnazial,
    luand in considerare modificarile legislative prevazute in Ordinul ministrului educatiei nationale si al ministrului muncii si justitiei sociale nr. 5.039/2.126/2018 privind aprobarea corespondentei dintre nivelurile Cadrului national al calificarilor, actele de studii/calificare ce se elibereaza, tipul de programe de educatie si formare profesionala din Romania prin care pot fi dobandite nivelurile de calificare, nivelurile de referinta ale Cadrului european al calificarilor, precum si conditiile de acces corespunzatoare fiecarui nivel de calificare, ce ofera posibilitatea persoanelor care au absolvit invatamantul primar de a avea acces la programe de formare profesionala, de nivel 1, in scopul imbunatatirii cunostintelor, aptitudinilor si competentelor in context personal, civic, social si/sau legat de ocupare si care sa le permita practicarea ocupatiilor care necesita detinerea unor cunostinte generale de baza si a unor competente specifice acestora,
    avand in vedere Recomandarea Consiliului 2.016/C 67/01 privind integrarea somerilor de lunga durata pe piata fortei de munca,
    de asemenea, pentru a sprijini integrarea pe piata muncii a persoanelor din grupuri vulnerabile, in special a celor beneficiare de prestatiile prevazute in Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificarile si completarile ulterioare, 
    in considerarea faptului ca aceste elemente vizeaza interesul general public si constituie situatii de urgenta a caror reglementare nu poate fi amanata,
    in temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata,
    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.


    ART. I
    Articolul 97 din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 882 din 3 noiembrie 2016, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "ART. 97
    Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 aprilie 2021, cu exceptia art. 95, care intra in vigoare la data de 1 februarie 2021."


    ART. II
    (1) Termenul prevazut la art. 361 alin. (3) lit. e) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se proroga pana la data de 31 decembrie 2020.
    (2) Cupoanele sociale prevazute la art. 27 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se acorda pana la data de 31 decembrie 2020. 

 

    ART. III
    Alineatul (1) al articolului 8 din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "ART. 8
    (1) La stabilirea venitului net lunar al familiei sau, dupa caz, al persoanei singure se iau in considerare toate veniturile pe care membrii acesteia le-au realizat in luna anterioara depunerii cererii, inclusiv cele care provin din drepturi de asigurari sociale de stat, asigurari de somaj, indemnizatii, alocatii si ajutoare cu caracter permanent, indiferent de bugetul din care se suporta, obligatii legale de intretinere si alte creante legale, cu exceptia:
    a) alocatiei pentru sustinerea familiei, prevazuta de Legea nr. 277/2010 privind alocatia pentru sustinerea familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
    b) alocatiei de stat pentru copii, prevazuta de Legea nr. 61/1993 privind alocatia de stat pentru copii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; 
    c) bugetului personal complementar lunar si a prestatiilor sociale prevazute la art. 58 alin. (4) lit. b) si, respectiv, alin. (5) din Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
    d) burselor scolare, a drepturilor acordate in baza art. 51 alin. (2) si art. 85 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
    e) stimulentului educational oferit, potrivit prevederilor Legii nr. 248/2015 privind stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor provenind din familii defavorizate, cu modificarile ulterioare, sub forma de tichet social pentru stimularea participarii in invatamantul prescolar a copiilor proveniti din familii defavorizate; 
    f) sprijinului financiar prevazut de Hotararea Guvernului nr. 1.488/2004 privind aprobarea criteriilor si a cuantumului sprijinului financiar ce se acorda elevilor in cadrul Programului national de protectie sociala «Bani de liceu», cu modificarile si completarile ulterioare; 
    g) veniturilor obtinute din activitatile cu caracter ocazional desfasurate de zilieri in conditiile Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activitati cu caracter ocazional desfasurate de zilieri, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; 
    h) sumelor ocazionale acordate de la bugetul de stat sau bugetele locale cu caracter de despagubiri sau sprijin financiar pentru situatii exceptionale."


    ART. IV
    Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
    1. La articolul 56 alineatul (1), litera c) se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
    "c) la data indeplinirii cumulative a conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare sau, cu caracter exceptional, pentru salariata care opteaza in scris pentru continuarea executarii contractului individual de munca, in termen de 60 de zile calendaristice anterior implinirii conditiilor de varsta standard si a stagiului minim de cotizare pentru pensionare, la varsta de 65 de ani; la data comunicarii deciziei de pensie in cazul pensiei de invaliditate de gradul III, pensiei anticipate partiale, pensiei anticipate, pensiei pentru limita de varsta cu reducerea varstei standard de pensionare; la data comunicarii deciziei medicale asupra capacitatii de munca in cazul invaliditatii de gradul I sau II;"

    2. La articolul 56, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins: 
    "(3) Angajatorul nu poate ingradi sau limita dreptul salariatei de a continua activitatea in conditiile prevazute la alin. (1) lit. c) teza intai."

    3. La articolul 164, dupa alineatul (1) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^1) si (1^2), cu urmatorul cuprins: 
    "(1^1) Prin hotarare a Guvernului se poate stabili o majorare a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1), diferentiat pe criteriile nivelului de studii si al vechimii in munca.
(1^2) Toate drepturile si obligatiile stabilite potrivit legii prin raportare la salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata se determina utilizand nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata prevazut la alin. (1)."

 

    ART. V
    Alineatul (2) al articolului 7 din Legea nr. 193/2006 privind acordarea tichetelor cadou si a tichetelor de cresa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 446 din 23 mai 2006, cu modificarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins: 
    "(2) Valoarea sumei lunare acordate sub forma de tichete de cresa, prevazuta la alin. (1), poate fi indexata anual cu indicele inflatiei comunicat de Institutul National de Statistica."


    ART. VI
    Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munca, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 498 din 7 august 2013, cu modificarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
    1. La articolul 7 alineatul (1), litera d) va avea urmatorul cuprins: 
    "d) indeplineste conditiile de acces la formare profesionala prin ucenicie la locul de munca, pe niveluri de calificare, conform Ordinului ministrului educatiei nationale si al ministrului muncii si justitiei sociale nr. 5.039/2.126/2018 privind aprobarea corespondentei dintre nivelurile Cadrului national al calificarilor, actele de studii/calificare ce se elibereaza, tipul de programe de educatie si formare profesionala din Romania prin care pot fi dobandite nivelurile de calificare, nivelurile de referinta ale Cadrului european al calificarilor, precum si conditiile de acces corespunzatoare fiecarui nivel de calificare."

    2. La articolul 9, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins: 
    "ART. 9
    (1) Durata contractului de ucenicie se stabileste in functie de nivelul de calificare pentru care urmeaza sa se pregateasca ucenicul, fara a putea fi mai mica de:
    a) 6 luni in cazul in care ucenicia la locul de munca se organizeaza pentru dobandirea competentelor corespunzatoare unei calificari de nivel 1;
    b) 12 luni, in cazul in care ucenicia la locul de munca se organizeaza pentru dobandirea competentelor corespunzatoare unei calificari de nivel 2;
    c) 24 de luni, in cazul in care ucenicia la locul de munca se organizeaza pentru dobandirea competentelor corespunzatoare unei calificari de nivel 3;
    d) 36 de luni, in cazul in care ucenicia la locul de munca se organizeaza pentru dobandirea competentelor corespunzatoare unei calificari de nivel 4."

    3. La articolul 13, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins: 
    "ART. 13
    (1) Ucenicia la locul de munca se organizeaza pentru nivelurile de calificare 1, 2, 3 si 4, stabilite conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 918/2013 privind aprobarea Cadrului national al calificarilor, cu modificarile si completarile ulterioare."

    4. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins: 
    "ART. 17
    Nu beneficiaza de prevederile art. 16 angajatorii care:
    a) anterior incheierii contractelor de ucenicie, au avut cu persoana in cauza incheiate alte contracte de ucenicie pentru aceeasi calificare;
    b) organizeaza programe de ucenicie in acelasi domeniu de activitate in care ucenicul detine deja o calificare ce cuprinde competentele propuse a fi dobandite prin noul program de ucenicie;
    c) in ultimul an au fost in raporturi de munca cu persoana care urmeaza sa incheie contract de ucenicie, cu exceptia situatiei in care pentru persoana respectiva a fost incheiat contract individual de munca pe perioada vacantelor, in conditiile Legii nr. 72/2007 privind stimularea incadrarii in munca a elevilor si studentilor, cu modificarile ulterioare;
    d) se afla in situatia de insolventa, in procedura de executare silita, reorganizare suspendate sau restrictii asupra acestora."


    ART. VII
 
  In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, Ministerul Muncii si Justitiei Sociale va modifica in mod corespunzator Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munca, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 855/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.

 

    ART. VIII
    In aplicarea art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, termenul pana la care se poate realiza actualizarea cuantumului pensiilor militare de stat este data de 31 decembrie a fiecarui an. Cuantumul pensiilor militare de stat nu se actualizeaza daca media anuala a inflatiei inregistreaza valori negative.

 

    ART. IX
    Dupa alineatul (2^1) al articolului 98 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se introduce un nou alineat, alineatul (2^2), cu urmatorul cuprins: 
    "(2^2) Prin exceptie de la prevederile alin. (2), in perioada 1 ianuarie-31 decembrie 2019 un punct-amenda este 145 lei."

 


  PRIM-MINISTRU
  VASILICA-VIORICA DANCILA
 Contrasemneaza:
 p. Ministrul muncii si justitiei sociale,
 Mergeani Nicea,
 secretar de stat
 Ministrul educatiei nationale, interimar,
 Rovana Plumb
p. Ministrul apararii nationale,
 Nicolae Nasta,
 secretar de stat
p. Ministrul afacerilor interne,
 Gheorghe Nucu Marin, 
 secretar de stat
 Ministrul finantelor publice,
 Eugen Orlando Teodorovici

Bucuresti, 9 noiembrie 2018.
Nr. 96.


Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 19 Noiembrie 2018
Votati articolul "OUG nr. 96/2018 privind salariul minim brut diferentiat si munca pana la 65 de ani":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 8 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016