Doua proiecte legislative ajunse deja in Camera Deputatilor modifica noul Cod al muncii prin amendarea drastica a muncii suplimentare neplatite, prin interzicerea multiplelor forme de discriminare, prin amendarea hartuirii psihologice si a comportamentului de tip bullying.
Doua noi initiative cu privire la noul Cod al muncii au ajuns la dezbateri si amendari in Camera Deputatilor. Este vorba despre Pl-x nr. 399/2018 si Pl-x nr. 718/2018.
Propunerea legislativa pentru modificarea lit. i) a alin. (1) al art. 260 din Codul Muncii (Pl-x nr. 399/2018) a aparut dupa ce un studiu comandat de Comisia Europeana a relevat faptul ca peste 35% dintre angajatii romani muncesc mai mult de 40 de ore pe saptamana, situandu-se pe locul 3 din UE, dupa Republica Ceha si Grecia. "Angajatii cu varsta cuprinsa intre 35 - 49 de ni sunt cei mai expusi riscului de ore suplimentare, 39% dintre acestia muncind mai mult de 40 de ore pe saptamana. Impactul muncii in exces asupra sanatatii si performantei angajatilor e eminamente negativ. 15% dintre romani au afirmat ca munca le afecteaza negativ starea de sanatate, procentul ridicandu-se la 20% in cazul angajatilor sub 35 de ani si la 22% in cazul celor de peste 50 de ani", se arata in expunerea de motive a proiectului.
"Alte cercetari ca <<Orele suplimentare sau drumul catre burnout>> efectuat de FES si BNS ne arata ca expunerea prelungita la orele de munca suplimentre influenteaza negativ angajatii prin acumularea oboselii si epuizarea energiei, ceea ce poate influenta atat sanatatea lor, cat si pe cea a colegilor de munca (accidente). (...) Orele suplimentare afecteaza viata personala si familiala a individului prin simplul fapt ca reduce timpul petrecut alaturi de familie si implicare scazuta in dezvoltarea copiilor. (...) Amenzile pentru munca suplimentara sunt cuprinse, conform actualelor prevederi din Codul munii intre 1500 si 3000 de lei. Nu exista o corelare a cuantumului amenzilor si numarul de ore suplimentare efectuate, numarul de salariati care au facut ore suplimentare. (...) Aplicarea unei amenzi de maxim 3000 de lei in asemenea cazuri nu are cum sa produca un efect disuasiv, avand o valoare modica", argumenteaza intiatiorii.
LEGE pentru modificarea lt. i) a alin. (1) al art. 260 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic. - Litera i) a alineatului (1) al art. 260 din Legea privind Codul muncii, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 345 din 18 mai 2011, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
i) nerespectarea dispozitiilor privind munca suplimentara, cu amenda de la 1500 la 3000 lei pentru fiecare persoana identificata ca prestand munca suplimentara.
In momentul de fata lit. i) a alin. (1) al art. 260 din Codul muncii in vigoare stipuleaza:
i) nerespectarea dispozitiilor privind munca suplimentara, cu amenda de la 1.500 lei la 3.000 lei.
Portal Codul Muncii
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Fise distractive pentru gradinita
Inainte de a ajunge pentru dezbatere in Camera Deputatilor (for decizional), proiectul a fost respins in Senat. Comisia Juridica, de numiri, disciplina si imunitati a oferit un aviz negativ, iar Comisia pentru munca, familie si protectie sociala a aratat ca a respins modificarea Codului muncii pentru ca "ar putea ingreuna activitatea din anumite sectoare (constructii, agricultura etc.) care necesita exercitarea de activitati urgente sau cu caracter exceptional".
Guvernul Romaniei a oferit un punct de vedere prin care isi manifesta sustinerea pentru acest proiect legislativ.
Retinem, insa, ca in aceasta situatie Camera Deputatilor decide asupra adoptarii modificarii Codului muncii pentru amendarea suplimentara si mai drastic a orelor in plus neplatite corespunzator si trimiterea acestei initiative catre Presedintele Romaniei pentru promulgare.
Propunere legislativa (Pl-x nr. 718/2018) pentru modificarea si completarea Legii nr.53/2003 privind Codul muncii a aparut ca raspuns la "o serie de fenomene negative cu care se confrunta piata muncii din Romania".
"Cel mai cunoscut dintre exemplele recente este cel al angajatelor dintr-o fabrica de textile din Prahova jignite si umilite de catre patron. (...) Prezenta propunere legislativa isi propune sa corecteze definitiile discriminarii din Codul Muncii si sa-l completeze cu definirea violentei psihologice, a hartuirii, a discriminarii prin asociere, victimizarii, garantarii dreptului la demnitate si sanctionarii corespunzatoare a incalcarii acestuia", arata initiatorii in expunerea de motive.
LEGE pentru modificarea si completarea Legii nr. 53/2003 privind Codul muncii
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Articol unic. Legea nr. 53/2003 din 24 ianuarie 2003 privind Codul muncii se modifica si completeaza dupa cum urmeaza:
Alin. (2) al art. 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
Senatul a fost prima camera sesizata si a respins proiectul de lege (nr. voturi: DA= 7 NU=56 AB=31), desi a primit aviz favorabil de la Comisia pentru drepturile omului, egalitate de sanse, culte si minoritati, Consiliul Legislativ si Consiliul Economic si Social. Comisia Juridica de disciplina, numiri, imunitati si validari impreuna cu Comisia pentru munca, familie si protectie sociala au respins aceasta initiativa, amintind de "paralelism legislativ". Acestia au aratat ca OG nr. 137/2000 deja prevede "o parte din modificarile propuse", desi in expunerea de motive se arata ca proiectul respecta stipularile din OG nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare.
Guvernul Romaniei a ales sa nu ofere un punct de vedere asupra proiectului, ci a sustinut ca "Parlamentul va decide asupra oportunitatii adoptarii acestei initiative legislative".
Camera Deputatilor va avea rol decizional si in aceasta privinta.
Atentie! Modificarile propuse nu se afla inca in vigoare. Acestea trebuie adoptate de Camera Deputatilor, promulgate de Presedinte si publicate in Monitorul Oficial pentru a intra in efect.
Vom reveni cu actualizari imediat ce acestea vor fi disponibile.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri