Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Planul de Relansare si Rezilienta. Ce prevede OUG prin care accesam mai multi bani

Planul de Relansare si Rezilienta. Ce prevede OUG prin care accesam mai multi bani
Planul de Relansare si Rezilienta va fi adoptat prin OUG de Guvernul Orban, asadar vom avea posibilitatea sa accesam mai multi bani. Iata pentru ce vor fi folositi acestia!

ORDONANTA DE URGENTA privind unele masuri pentru elaborarea Planului National de Relansare si Rezilienta necesar Romaniei pentru accesarea de fonduri externe rambursabile si nerambursabile in cadrul Mecanismului de Redresare si Rezilienta 

Intrucat Romania are un buget din fonduri externe rambursabile si nerambursabile estimat la 79,9 miliarde euro obtinut in urma negocierilor care au avut loc la nivelul Consiliului European in perioada 17-21 iulie 2020, buget care urmeaza sa fie supus procedurilor de aprobare ale Parlamentului European din care 30,4 miliarde euro sunt destinati instrumentului de finantare „Mecanismul de redresare si rezilienta” structurati sub forma de granturi 13,7 miliarde euro si sub forma de imprumuturi 16,6 miliarde euro.

Deoarece pentru politica de coeziune a fost agreat un buget de 28,2 miliarde euro in care sunt incluse fonduri pentru politica de coeziune inclusiv fondurile alocate prin instrumentul REACT-EU, dezvoltare regionala si pentru dezvoltarea resurselor umane iar pentru accesarea acestora in perioada de programare 2021-2027 este nevoie de elaborarea acordului de parteneriat si de negocierea si aprobarea programelor operationale prin decizie a Comisiei Europene pana la sfarsitul anului 2020.

Avand in vedere ca pentru politica agricola si pentru pescuit sunt alocate fonduri in valoare de 19,16 miliarde euro din care pentru plati directe in agricultura fondurile alocate sunt in valoare de 12,20 miliarde euro, pentru pescuit fondurile sunt in valoare de 0,163 miliarde euro, pentru dezvoltarea rurala sunt estimate fonduri in valoare de 6,8 miliarde euro, inclusiv alocarea FEADR prin instrumentul Next Generation EU, iar pentru accesarea fondurilor aferente urmatoarei perioade de programare este necesara elaborarea documentelor programatice care urmeaza a fi negociate si aprobate impreuna cu Comisia Europeana ulterior aprobarii legislatiei UE sectoriale.

Deoarece pentru instrumentul de finantare „Mecanismul de redresare si rezilienta” este necesara elaborarea Planului National de Relansare si Rezilienta prin care urmeaza a fi stabilite domeniile prioritare de investitii ale Romaniei pentru iesirea din criza, relansarea economica si cresterea capacitatii de rezilienta a Romaniei care are fixat ca termen pentru elaborarea primului draft al planului national luna octombrie 2020 pentru ca mai apoi negocierile sa se deruleze pana in luna aprilie 2021 in vederea emiterii deciziei Comisiei Europene de aprobare a planului national.

Intrucat perioada de elaborarea a planului national de relansare si rezilienta este relativ scurta iar pentru aceasta este necesara implicarea de resurse umane specializate astfel incat planul national sa poata fi elaborat la termenul asumat iar pentru proiectele de investitii este necesara actualizarea/elaborarea de urgenta a documentatiilor tehnico-economice astfel incat sa poata fi contractate si implementate pana la termenul prevazut in propunerea de Regulament al Parlamentului European si al Consiliului de instituire a ”Mecanismului de redresare si rezilienta” COM(2020) 408 final, respectiv pana la data de 31.12.2022 sa fie contractate 70% din valoarea granturilor si diferenta pana la data de 31.12.2023. 

Avand in vedere ca Planul National de Relansare si Rezilienta este supus unor reguli de evaluare de catre Comisia Europeana care includ: concordanta planului national cu recomandarile specifice de tara din cadrul Semestrului European, contributia masurilor, respectiv a interventiilor la tranzitia verde si digitala, impactul economic si social asupra statului membru, potentialul de crestere economica si crearea de locuri de munca, rezonabilitatea costurilor si a bugetului, guvernanta interna a planului national, iar ulterior planul national este implementat prin intermediul proiectelor, proces care presupune elaborarea in paralel a documentatiilor tehnico-economice necesare implementarii acestora; 

Deoarece elementele sus mentionate vizeaza interesul public si strategic, sunt o prioritate a strategiei de guvernare si constituie o situatie de urgenta si extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata, pentru a nu genera intarzieri in implementarea mecanismului de redresare si rezilienta cu impact asupra gradului de absorbtie a fondurilor externe nerambursabile alocate Romaniei, se impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta, 

In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

OUG. Planul de Relansare si Rezilienta


Art. 1 
(1) Planul National de Relansare si Rezilienta al Romaniei denumit in continuare PNRR este documentul strategic al Romaniei care fundamenteaza prioritatile de reforma si domeniile de investitii la nivel national pentru instituirea ”Mecanismului de redresare si rezilienta”. Sursa de finantare este reprezentata de fondurile alocate pentru Romania in cadrul „Mecanismului de redresare si rezilienta” (MRR) si in completare din surse alocate de la bugetul de stat. Scop final al PNRR este asigurarea ameliorarii starii economiei nationale dupa criza generata de COVID19, cresterea economica si crearea de locuri de munca necesare pentru incluziunea fortei de munca, sprijinirea tranzitiei verzi si a celei digitale pentru promovarea cresterii durabile.
(2) PNRR are structura, domeniile de investitii, domeniile de reforma si alte componente stabilite conform MRR si face obiectul procedurilor de negociere cu Comisia Europeana.
(3) PNRR se aproba prin hotarare a Guvernului prin hotarare in vederea negocierii cu Comisia Europeana. Prin aprobarea PNRR, Guvernul Romaniei acorda mandat Ministerului Fondurilor Europene denumit in continuare MFE pentru a desfasura procedurile de negociere.
(4) Proiectele de investitii publice aferente domeniilor de investitii care se finanteaza in cadrul PNRR trebuie sa respecte cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie proiecte mature, cu un grad avansat de elaborare a documentatiilor tehnico-economice, si cu angajamente ferme din partea beneficiarilor finali de incheiere a contractelor de achizitie publica sau a contractelor sectoriale, dupa caz, pana la sfarsitul anului 2022 pentru minim 70% din valoarea alocata sub forma de grant, respectiv la sfarsitul anului 2023, pentru restul valorii alocate sub forma de grant;
b) sa contribuie la ameliorarea starii economice si la cresterea capacitatii de rezilienta a Romaniei;
c) sa obtina avizul conform al structurii din cadrul Ministerului Fondurilor Europene prin care sa se confirme compatibilitatea cu recomandarile specifice de tara si tranzitia verde si digitala, eligibilitatea finantarii din MRR si contributia la obiectivele de ameliorare a starii economiei si de crestere a rezilientei;
d) sa respecte conditiile prevazute pentru finantare in cadrul PNRR; 
e) sa respecte cerintele prevazute de Mecanismul pentru Redresare si Rezilienta;
f) sa aiba un impact semnificativ pentru dezvoltarea economica si/sau dupa caz la nivelul Regiunilor de Dezvoltare ale Romaniei ori la nivelul autoritatilor locale, tinand cont si de Strategia Nationala pentru Dezvoltare Durabila a Romaniei 2030. 
(5) Contractarea imprumuturilor externe rambursabile in cadrul Mecanismului de Redresare si rezilienta se va face cu respectarea legislatiei in vigoare privind datoria publica.

Art. 2 
(1) Pentru elaborarea documentatiilor tehnico-economice cu finantare din bugetul de stat, prin ordonator principal de credite Ministerul Fondurilor Europene, cu suplimentarea creditelor de angajament si a creditelor bugetare, conform prevederilor legale, respectiv din bugetul fondurilor externe nerambursabile, se aloca fonduri pentru pregatirea urmatoarelor categorii de proiecte din PNRR:
a) Proiecte de infrastructura pentru adaptarea la schimbari climatice, pentru compensarea deficitului de umiditate a solului in vederea combaterii riscului de seceta, reducerea riscului la inundatii si alunecari de teren, prin promovarea/ punerea in siguranta a lucrarilor hidrotehnice pentru asigurarea resursei de apa pentru folosinte, atenuarea viiturilor prin acumulari nepermanente/poldere si imbunatatirea calitatii apei brute, combaterea eroziunii solului de suprafata si de adancime, si corectarea torentilor in special bazinele hidrografice cu hazard torential ridicat, prin sisteme de irigare/umectare a solului, drenare si desecare, protectie antigrindina, pepiniere silvice, impaduriri si terasarea versantilor, precum si pentru alte proiecte complementare de infrastructura, inclusiv IT, comunicatii si baze de date pentru monitorizare si raportare directive europene, in valoare de maxim 700.000 mii lei. Beneficiarii finali ai finantarii sunt ministerele de resort in parteneriat cu Agentia Nationala de Imbunatatiri Funciare, Autoritatea pentru Administrarea Sistemului National Antigrindina si de Crestere a Precipitatiilor, Administratia Nationala Apele Romane, Regia Nationala a Padurilor – ROMSILVA singure sau in parteneriate interinstitutionale, sau impreuna cu autoritati publice centrale/locale sau asociatii de dezvoltare comunitare care au ca obiect de activitate administrarea infrastructurii de gospodarire a apelor, imbunatatiri funciare, protectia antigrindina si cresterea/uniformizarea precipitatiilor si de administrare a fondului forestier national. Ministerul Fondurilor Europene aloca fondurile necesare pregatirii proiectelor pe baza de contracte de finantare, incheiate direct cu beneficiarii finali sau liderii de parteneriat pentru pregatirea proiectelor, in functie de valoarea estimata a proiectelor de investitii dar nu mai mult de 3% din valoarea estimata a acestora; 
b) Proiecte de infrastructura pentru mobilitate urbana, regenerare urbana, turism si cultura, ecologizare platforme industriale, construire/reabilitare/modernizare cladiri publice, inclusiv cladiri pentru spatii de lucru, tehnice, cazare si desfasurarea activitatilor institutionale, in vederea scaderii emisiilor de carbon, investitii in infrastructura educationala si dotarea cu  echipamente de laborator pentru toate formele de invatamant, inclusiv invatamantul profesional si tehnic, invatamantul dual si colegii centenare, invatamantul universitar, investitii in campusuri, reabilitare/modernizare/extindere cladiri existente si cladiri noi, reabilitare/modernizare/extindere sisteme centralizate de producere si distributie a energiei termice necesare populatiei in valoare de maxim 450.000 mii lei. Beneficiarii finali ai finantarii sunt autoritati publice locale din municipii resedinta de judet, municipii si orase. Pentru proiectele de reabilitare/modernizare cladiri publice, in vederea scaderii emisiilor de carbon, in categoria de beneficiari finali ai finantarii se includ si autoritatile publice centrale. Pentru proiectele din domeniul turismului, in categoria de beneficiari finali ai finantarii se include si Regia Nationala a Padurilor – ROMSILVA. Mecanismul de alocare a fondurilor, incheiere a contractelor de finantare, monitorizare proiecte, raportare, precum si orice alte masuri este cel prevazut de OUG 88/2020 privind instituirea unor masuri, precum si acordarea unui sprijin financiar pentru pregatirea portofoliului de proiecte in domenii strategice considerate prioritare pentru perioada de programare 2021-2027 privind instituirea unor masuri, precum si acordarea unui sprijin financiar pentru pregatirea portofoliului de proiecte in domenii strategice considerate prioritare pentru perioada de programare 2021-2027, destinat finantarii prin Programul operational Asistenta tehnica 2014-2020 (POAT 2014-2020) si Programul operational Infrastructura mare 2014-2020 (POIM). Bugetul total de 450.000 mii lei se repartize aza pe regiuni de dezvoltare ale Romaniei dupa cum urmeaza: 12,5% pentru regiunea Bucuresti-Ilfov ca regiune mai dezvoltata, respectiv 87,5% pentru celelalte 7 regiuni mai putin dezvoltate pe baza criteriilor de repartizare a sumelor intre regiuni utilizate la repartizarea sumelor prin Programul Operational Regional 2014-2020, respectiv populatie si suprafata, respectandu-se procentele de alocare astfel cum acestea au rezultat din aplicarea acestor criterii. Procedura de finantare a documentatiilor tehnico-economice este prevazuta de art.8 din prezenta ordonanta de urgenta; 
c) Proiecte de infrastructura publica din domeniul sanatatii pentru: 
extinderea/reabilitarea/modernizarea cladirilor destinate unitatilor sanitare, dotarea cu aparatura si echipamente medicale a acestora, reorganizarea circuitelor pentru a raspunde conditiilor igenico-sanitare in vigoare, cu asigurarea unor circuite temporare in caz de epidemii, pandemii si alte situatii de urgenta, precum si alte masuri necesare cresterii rezilientei in sfera oncologica, a bolilor cardio-vasculare si ATI. Daca este cazul infiintarea de unitati sanitare cu paturi noi, inclusiv constructia de noi cladiri pentru spitale existente, precum si dotarea cu echipamente medicale, spitale sau unitati sanitare cu paturi si policlinici, precum si pentru alte categorii de masuri necesare cresterii rezilientei unitatilor medicale care desfasoara activitati publice in domeniul oncologiei si bolilor cardio-vasculare, inclusiv ATI, in valoare de maxim 500.000 mii lei. Finantarea documentatiilor tehnico-economice necesare constructiei de noi unitati sanitare cu paturi se realizeaza cu avizul de oportunitate al Ministerului Sanatatii. Beneficiarii finali ai fondurilor destinate realizarii documentatiilor tehnico-economice sunt unitatile sanitare cu paturi din domeniul oncologic, al bolilor cardio-vasculare si ATI, sau care furnizeaza preponderent servicii de spitalizare continua in domeniul oncologic si al bolilor cardiovasculare, inclusiv ATI. De asemenea, beneficiarii finali ai fondurilor destinate realizarii documentatiilor tehnico-economice sunt: unitatile sanitare aflate in subordinea si / sau coordonarea Ministerului Sanatatii, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Justitiei, institutii din domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor. Pentru spitale sau unitati sanitare cu paturi noi, extinderea/reabilitarea/modernizarea cladirilor destinate spitalelor, inclusiv spitale sau unitati sanitare cu paturi si policlinici existente, precum si dotarea cu echipamente/dispozitive medicale, beneficiarii sunt autoritatile publice centrale si locale. Ministerul Fondurilor Europene incheie contracte de finantare in mod direct cu fiecare dintre beneficiarii finali, pe baza de apel de proiecte dupa principiul primul venit-primul servit, cu prag minim de calitate stabilit prin ghidul solicitantului aprobat conform legii, in functie de valoarea estimata a proiectului de investitii publice, dar nu mai mult de 3% din valoarea estimata a acestora; 
d) proiecte de infrastructura pentru cercetare in domeniul transferului tehnologic pentru extindere/reabilitare/modernizare cladiri, inclusiv cladiri noi, dotare cu echipamente/ utilaje/ dotari independente pentru Institute de Cercetare Dezvoltare din Romania in domeniul cercetarii pe baza de transfer tehnologic din industria alimentara si agricultura precum si cele din domeniul ingineriei precum:
masini si motoare electrice, microelectronica, tehnologii avansate, sudura si altele asemenea in calitate de beneficiari finali in valoare de maxim 125.000 mii lei. Ministerul Fondurilor Europene incheie contracte de finantare pe baza de apel de proiecte dupa principiul primul venit-primul servit, cu prag minim de calitate stabilit prin ghidul solicitantului aprobat conform legii, in functie de valoarea estimata a proiectului de investitii publice dar nu mai mult de 3% din valoarea estimata a acestora;
e) proiecte de infrastructura de apa-canalizare ai caror beneficiari finali sunt operatorii de apa si canalizare pentru extinderea, modernizarea, reabilitarea retelelor de apa si canalizare existente, inclusiv pentru aglomerarile pentru care numarul de gospodarii este sub 2.000 pentru racordarea la reteaua de canalizare cu conditia sa accepte solutia tehnica de racordare prevazuta de legislatia in vigoare pentru aglomerari sub 2.000 de gospodarii, in limita valorii de maxim 250.000 mii lei. Ministerul Fondurilor Europene incheie contracte de finantare pe baza de apel de proiecte dupa principiul primul venit-primul servit, cu prag minim de calitate stabilit prin ghidul solicitantului aprobat conform legii, in functie de valoarea estimata a proiectului de investitii publice dar nu mai mult de 3% din valoarea estimata a acestora;
f) proiecte de infrastructura edilitara destinate localitatilor rurale limitrofe localitatilor urbane: apa-canalizare, modernizare/ extindere/reabilitare/dezvoltare de drumuri interioare ale localitatilor, mobilitate urbana in parteneriat cu localitatile urbane, regenerare urbana, sistem de iluminat public, sisteme inteligente de distributie a combustibililor de tranzitie, sisteme centralizate de alimentare cu energie termica destinate localitatilor rurale limitrofe localitatilor urbane, in limita valorii de 250.000 mii lei. Ministerul Fondurilor Europene incheie contracte de finantare pe baza de apel de proiecte dupa principiul primul venitprimul servit, cu prag minim de calitate stabilit prin ghidul solicitantului aprobat conform legii, in functie de valoarea estimata a proiectului de investitii publice dar nu mai mult de 3% din valoarea estimata a acestora. Beneficiarii finali ai fondurilor destinate realizarii documentatiilor tehnico-economice sunt autoritatile publice locale ale localitatilor rurale limitrofe localitatilor urbane singure sau in parteneriat cu acestea;
g) proiecte de infrastructura pentru cresterea rezilientei comunitatilor in situatii de urgenta prin extinderea retelei de subunitati de interventie din structura inspectoratelor pentru situatii de urgenta, astfel incat sa fie asigurata o capacitate de raspuns adecvata si suficienta pentru indeplinirea criteriilor operationale, in limita a 3% din valoarea proiectelor si a unor fonduri de maxim 40.000 mii lei. Beneficiarii finali ai finantarii sunt Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si inspectoratele judetene pentru situatii de urgenta. Ministerul Fondurilor Europene incheie contracte de finantare pe baza de apel de proiecte dupa principiul primul venit-primul servit, cu prag minim de calitate stabilit prin ghidul solicitantului aprobat conform legii, in functie de valoarea estimata a proiectului de investitii publice, dar nu mai mult de 3% din valoarea estimata a acestora; 
h) proiecte de infrastructura pentru constituirea unor depozite regionale si crearea stocurilor de materiale si tehnica – inclusiv medicala, in limita valorii de 8.500 mii lei pentru gestionarea unor situatii cu impact mare si probabilitate scazuta generate de manifestarea riscurilor mentionate in Anexa nr. 1 din cadrul H.G. nr. 557/2016 privind managementul tipurilor de risc, in limita a 3% din valoarea proiectelor. Beneficiarii finali ai finantarii sunt Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si unitatile subordonate. Ministerul Fondurilor Europene incheie contracte de finantare pe baza de apel de proiecte dupa principiul primul venitprimul servit, in functie de valoarea estimata a proiectului de investitii publice dar nu mai mult de 3% din valoarea estimata a acestora;
i) proiecte de infrastructura din sistemul judiciar si sistemul de aparare, ordine publica si siguranta nationala pentru constructia, reabilitarea si modernizarea cladirilor destinate institutiilor din domeniul justitiei si domeniul apararii, ordinii publice si sigurantei nationale, inclusiv digitalizare, in limita valorii de 250.000 mii lei. Ministerul Fondurilor Europene incheie contracte de finantare pe baza de apel de proiecte dupa principiul primul venit-primul servit, cu prag minim de calitate stabilit prin ghidul solicitantului aprobat conform legii, in functie de valoarea estimata a proiectului de investitii publice, dar nu mai mult de 3% din valoarea estimata a acestora. Beneficiarii finali ai fondurilor destinate realizarii documentatiilor tehnico-economice sunt instantele de judecata din intreaga tara, parchete, Administratia Nationala a Penitenciarelor, Oficiul National al Registrului Comertului, Directia Nationala de Probatiune; 
j) proiecte de infrastructura in domeniul comunicatiilor si tehnologiei informatiei si securitatii cibernetice, inclusiv constructia/reabilitarea/modernizarea de centre de date, centre de servicii esentiale, centre de instruire si pregatire, centre de rezerva, regionale si judetene, destinate managementului situatiilor de urgenta si asigurarii rezilientei serviciilor IT&C, in limita a 10 000 mii lei, pentru indeplinirea masurilor si actiunilor necesare asigurarii, planificarii, coordonarii necesarului de comunicatii pentru elementele de raspuns in situatii de urgenta la nivel local, judetean si national, inclusiv gestionarea informatiilor din domeniu. Beneficiar final al finantarii este autoritatea nationala cu rol principal in asigurarea functiei de sprijin Comunicatii si Informatica in managementul tipurilor de risc, stabilita prin HG nr. 557/2016, precum si institutiile si autoritatile publice centrale. Ministerul Fondurilor Europene incheie contracte de finantare pe baza de apel de proiecte, in functie de valoarea estimata a proiectului de investitii publice dar nu mai mult de 3% din valoarea estimata a acestora; 
k) proiecte de transformare/tranzitie digitala, inclusiv prin robot process automation, a serviciilor administratiei publice centrale si locale, esentiale pentru ca cetatenii si companiile sa poata obtine servicii publice eficiente si de calitate de la distanta, infrastructura IT&C (hardware, software, servicii IT) necesara digitalizarii serviciilor (pentru oricare din procesele aferente serviciilor – frontend sau backend), interoperabilitate, securitate cibernetica, standardizare, semnatura electronica, identitate electronica, single sign on, dar si implementarea de alte  instrumente specifice transformarii digitale, in valoare maxima de 100.000 mii lei. Beneficiarii finali ai fondurilor destinate realizarii documentatiilor tehnicoeconomice sunt Autoritatea pentru Digitalizarea Romaniei, autoritatile publice centrale si locale care dezvolta proiecte de digitalizare a serviciilor publice oferite cetatenilor si companiilor. Ministerul Fondurilor Europene incheie contracte de finantare pe baza de apel de proiec te, in functie de valoarea estimata a proiectului de investitii publice dar nu mai mult de 3% din valoarea estimata a acestora. 
(2) Beneficiarii finali mentionati la alin. (1) lit. a)-k) ai fondurilor pentru elaborarea documentatiilor tehnico-economice au obligatia de a initia toate masurile necesare pentru a obtine finantare in cadrul PNRR cu respectarea procedurilor legale nationale si europene in domeniu si ulterior dupa incheierea contractelor/acordurilor de finantare sa solicite la rambursare intreaga suma alocata pentru pregatirea documentatiilor tehnico-economice. 
(3) Procentul de 3% din valoarea estimata pentru elaborarea documentatiilor tehnico-economice se aplica la valoarea totala estimata a proiectelor, inclusiv TVA.
(4) Beneficiarii finali de fonduri pentru elaborarea de documentatii tehnicoeconomice prevazuti la alin.(1) au calitatea de autoritate contractanta sau de entitate contractanta si deruleaza, potrivit prevederilor legale in vigoare, procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica/sectoriale, necesare elaborarii documentatiilor tehnico-economice prevazute anterior. 
(5) Cheltuielile cu documentatiile tehnico-economice sunt cheltuieli eligibile in cadrul PNRR, cu conditia respectarii legislatiei din domeniul ajutorului de stat, dupa caz. Beneficiarii finali de fonduri prevazuti la alin.(1) au obligatia de a solicita la rambursare cheltuielile aferente elaborarii documentatiilor tehnico-economice in cadrul PNRR. Sumele cuvenite a fi rambursate beneficiarilor reprezentand contravaloarea documentatiilor tehnico-economice se fac venit, la o pozitie distincta, in bugetul de stat, in conditiile legii. 
(6) Ministerul Finantelor Publice asigura prin bugetul de stat, la solicitarea ordonatorului principal de credit al Ministerului Fondurilor Europene, creditele de angajament necesare pentru elaborarea documentatiilor tehnico-economice. 
(7) Pentru efectuarea de catre beneficiarii finali prevazuti de prezenta ordonanta de urgenta a platilor aferente contractelor de achizitie publica sau a contractelor sectoriale, dupa caz, pentru pregatirea documentatiilor tehnicoeconomice, prin legea bugetului de stat se asigura la solicitarea ordonatorului principal de credite, Ministerul Fondurilor Europene, creditele bugetare necesare la nivelul valorii sumelor mentionate la alin.(1), lit. a)-k). Ministerul Fondurilor Europene, prin structurile de specialitate, efectueaza platile pe baza prevederilor legale in vigoare prin mecanismul cererilor de plata si/sau, dupa caz, mecanismul cererilor de prefinantare si al cererilor de rambursare formulate de beneficiarii finali. Modelul cererilor de plata si/sau a cererilor de rambursare necesare pentru decontarea fondurilor in relatia cu beneficiarii finali se aproba prin ordin al ministrului fondurilor europene in termen de maxim 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. 
(8) Beneficiarii finali de fonduri destinate pregatirii documentatiilor tehnicoeconomice prevazute la alin.(1) au obligatia de a aproba potrivit legii, documentatiile tehnico-economice care au fost elaborate precum si de a respecta prevederile Hotararii Guvernului Romaniei nr. 907 din 29 noiembrie 2016 privind etapele de elaborare si continutul-cadru al documentatiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investitii finantate din fonduri publice. 
(9) Prin ordin al ministrului fondurilor europene se aproba ghidul solicitantului pentru apelurile de proiecte prevazute la alin.(1), lit. c)-k) necesar accesarii de fonduri din bugetul de stat pentru elaborarea documentatiilor tehnico-economice. 

plan relansare rezilienta

Art. 3 
(1) Beneficiarii finali pot derula procedurile de atribuire a contractelor de executie lucrari, asistenta tehnica, dirigentie de santier, si a altor categorii de contracte necesare implementarii proiectelor de investitii publice, cu includerea in documentele achizitiei aferente a unei conditii suspensive referitoare la aprobarea finantarii proiectului din PNRR. 
(2) Beneficiarii finali ale caror proiecte urmeaza a se finanta din fondurile alocate prin intermediul PNRR deruleaza procedurile de atribuire a contractelor de achizitie publica/sectoriale, in baza avizului conform eliberat in termen de 10 zile lucratoare de Ministerul Fondurilor Europene. Avizul conform se elibereaza pentru fiecare proiect de infrastructura in parte care urmeaza a se finanta din fondurile alocate prin PNRR, in limita bugetului estimat prevazut pentru fiecare domeniu de investitii, dupa aprobarea potrivit procedurilor la nivel european a PNRR. Avizul conform este valabil pana la incheierea acordurilor/contractelor de finantare potrivit prevederilor legale referitoare la mecanismul de implementare si finantare al PNRR.
(3) Intre beneficiarul final de fonduri PNRR si Ministerul Fondurilor Europene se incheie contracte/acorduri de finantare pentru categoriile de proiecte prevazute la art.1, alin.(1) din prezenta ordonanta de urgenta, numai dupa aprobarea PNRR potrivit procedurilor la nivel european. 
(4) Beneficiarii finali de fonduri din PNRR pot incheia contracte de achizitie publica / sectoriale, dupa caz, pentru proiectele de infrastructura finantate din PNRR, dupa incheierea contractelor de finantare / acordurilor de finantare. 
(5) In baza contractelor/acordurilor de finantare incheiate, ordonatorii principali de credite din bugetul carora urmeaza a se efectua plati de catre beneficiarii finali ai PNRR potrivit contractelor de achizitie publica sau a contractelor sectoriale, dupa caz, legal incheiate, prevad in bugetele acestora creditele de angajament si creditele bugetare necesare implementarii proiectelor de investitii publice finantate din fondurile care urmeaza a fi alocate prin PNRR. 

Art. 4 
(1) Pentru sistemul de guvernanta al PNRR, respectiv pentru elaborarea, negocierea, aprobarea, decontarea de cheltuieli, monitorizarea investitiilor si reformelor, precum si raportarea PNRR se infiinteaza in cadrul Ministerului Fondurilor Europene o structura de specialitate cu un numar de 30 posturi cu denumirea: Directia Generala Management Mecanism de Redresare si Rezilienta denumita in continuare DG MMRR, care va avea ca si atributii principale: 
a) emiterea avizului conform catre beneficiarii finali prevazuti la art.1, alin.(4), lit. c) si ale art.3, alin.(1), lit. a) din prezenta ordonanta de urgenta dupa aprobarea PNRR potrivit procedurilor europene; 
b) elaborarea PNRR in conformitate cu structura, prevederile si cerintele din Mecanismul de Redresare si Rezilienta;
c) negocierea PNRR in relatia cu Comisia Europeana si adoptarea masurilor necesare pentru emiterea deciziei de aprobare a planului national, in colaborare cu Ministerul Finantelor Publice;
d) realizarea activitatilor de monitorizare a PNRR; 
e) asigurarea decontarii de catre Comisia Europeana a cheltuielilor efectuate de beneficiarii finali pentru implementarea reformelor si a proiectelor de infrastructura finantate din fondurile alocate PNRR; 
f) elaborarea si aprobarea mecanismul de implementare si mecanismul financiar al PNRR;
g) asigurarea gestionarii fondurilor alocate Romaniei prin PNRR pe seama prefinantarii;
h) realizarea activitatilor de raportare a PNRR si intocmirea rapoartelor intermediare de progres pentru decontarea fondurilor alocate Romaniei in cadrul PNRR;
i) monitorizarea si raportarea partilor de reforma asumate de Romania prin intermediul PNRR;
j) elaborarea si aprobarea in conditiile legii metodologiei pentru realizarea pistelor de audit, astfel incat sa se poata exercita controlul ex-ante/ex-post asupra procedurilor si contractelor implementate de beneficiarii finali ai PNRR; 
k) asigurarea decontarii fondurilor din PNRR in relatia cu Comisia Europeana;
l) indeplinirea oricaror altor atributii pentru elaborarea, negocierea, aprobarea, monitorizarea, monitorizarea reformelor, monitorizarea implementarii proiectelor de investitii, decontarea de cheltuieli precum si pentru orice alte activitati care sunt necesare pentru implementarea PNRR. 

Art. 5 
(1) La nivelul ministerelor de resort se organizeaza prin ordin al ministrului, dupa caz, unitatea de elaborare si negociere a PNRR si unitatea de implementare, monitorizare, raportare, aprobare si validare a proiectelor care fac obiectul finantarii din fonduri alocate in cadrul PNRR, cu urmatoarele atributii principale:
a) participarea la elaborarea componentelor sectoriale ale PNRR si negocierea cu Comisia Europeana, sub coordonarea Ministerului Fondurilor Europene;
b) implementarea proiectelor de investitii / reformelor care fac obiectul finantarii din fonduri alocate din cadrul PNRR;
c) monitorizarea proiectelor de investitii/reformelor care fac obiectul finantarii din fonduri alocate din cadrul PNRR;
d) elaborarea, intocmirea si aprobarea rapoartelor de implementare a proiectelor de investitii/reformelor asa cum acestea sunt reglementate prin mecanismul de implementare si mecanismul financiar al PNRR; 
e) validarea rapoartelor de implementare ale proiectelor de investitii/reformelor de la nivelul beneficiarilor care implementeaza proiecte cu finantare din PNRR;
f) indeplinirea oricaror altor atributii necesare pentru asigurarea implementarii proiectelor de investitii/reformelor care fac obiectul finantarii din PNRR.
(2) Personalul care face parte din unitatile prevazute la alin. (1) beneficiaza de prevederile art. 16 al Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 6 
(1) Beneficiarii finali de fonduri din PNRR isi pot constitui unitati de implementare si monitorizare pentru fiecare proiect de infrastructura prin decizie a conducatorului unitatii in cadrul careia functioneaza unitatea de implementare si monitorizare incepand cu data de la care se elaboreaza documentatiile tehnicoeconomice necesare proiectelor de infrastructura. Dimensionarea personalului necesar gestionarii proiectelor de infrastructura are loc in functie de evolutia etapelor de implementare ale acestora cu respectarea principiilor de gestionare eficienta a fondurilor alocate.
(2) Personalului, care desfasoara activitati in cadrul unitatilor de implementare si monitorizare a proiectelor de infrastructura finantate din fonduri  PNRR, din cadrul beneficiarilor finali institutii publice, beneficiaza de prevederile art. 16 al Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice cu modificarile si completarile ulterioare. 

Art. 7 
(1) La emiterea autorizatiilor de construire in baza Legii nr.50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii republicata cu modificarile si completarile ulterioare pentru proiectele cu finantare din fonduri externe nerambursabile, solicitantii autorizatiilor de construire au obligatia de a prezenta dovada exproprierii terenurilor si/sau dupa caz constructiilor, in conditiile prevazute de lege.
(2) Proiectele de infrastructura pentru compensarea deficitului de umiditate din sol in vederea combaterii riscului de seceta, combaterea eroziunii solului de suprafata si de adancime, drenare si sisteme de eliminare a excesului de apa din sol cuprinse in PNRR referitor la imbunatatirile funciare declarate de utilitate publica, sunt supuse prevederilor Legii nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local.

Art. 8 
(1) Ministerului Fondurilor Europene pe baza de acord de parteneriat cu Agentiile pentru Dezvoltare Regionala organizeaza apel de proiecte de infrastructura pentru mobilitate urbana, regenerare urbana, turism si cultura, ecologizare platforme industriale, reabilitare/modernizare cladiri publice, in vederea scaderii emisiilor de carbon, infiintare/reabilitare/modernizare campusuri scolare necesare invatamantului dual si colegii centenare, reabilitare/modernizare/extindere sisteme centralizate de producere si distributie a energiei termice pentru finantarea etapei de realizare a studiului de fezabilitate potrivit art.2, alin.(1), lit. b) din prezenta ordonanta de urgenta in perioada 01 octombrie 2020 – 28 februarie 2021. 
(2) Apelul de proiecte se organizeaza dupa principiul primul venit-primul servit, cu prag minim de calitate stabilit prin ghidul solicitantului aprobat conform legii iar contractele de finantare se incheie in limita fondurilor disponibile cu aceasta destinatie cu conditia ca la data depunerii cererii de finantare beneficiarii eligibili depun studiul de fezabilitate, obtin avizele tehnice prevazute de lege, obtin autorizatia de construire si fac dovada aprobarii studiului de fezabilitate. 
(3) Proiectele din domeniile de eligibilitate mentionate la alin.(1) sunt eligibile la finantare numai daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: 
a) fac parte dintr-o strategie elaborata la nivel national/local/judetean si/sau dintr-un plan de mobilitate pentru dezvoltare urbana si/sau alte documente strategice aprobate conform legii; 
b) au o valoare minima de 10.000.000 euro fara TVA si o valoare maxima de 75.000.000 euro fara TVA, la cursul de schimb de la data depunerii cererii de finantare;
c) inainte de demararea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica / sectoriale, au obtinut avizul conform pentru elaborarea de documentatii tehnico-economice prevazut la art.4, alin.(1), lit. a) din prezenta ordonanta de urgenta;
d) sunt insotite de o declaratie pe propria raspundere din partea autoritatilor publice locale conform careia, in situatia finantarii contravalorii studiului de fezabilitate impreuna cu avizele/acordurile si aprobarile legale aferente, autoritatile publice locale se obliga sa depuna pentru rambursare cheltuielile ocazionate de elaborarea documentatiilor tehnico-economice si sa depuna cererea de finantare aferenta proiectului pentru care s-a elaborat documentatia tehnicoeconomica la finantare din PNRR. Sumele rambursate din PNRR pe seama  cheltuielilor ocazionate de elaborarea documentatiilor tehnico-economice se fac venit la bugetul de stat. Beneficiarii finali care nu depun cereri de rambursare pentru rambursarea cheltuielilor aferente documentatiilor tehnico-economice si/sau nu depun proiectul pentru finantare din bugetul de stat sunt obligati sa returneze bugetului de stat sumele ocazionate de elaborarea documentatiilor tehnicoeconomice impreuna cu accesoriile aferente; 
e) proiectele pentru care se elaboreaza documentatiile tehnico-economice sunt necesare, oportune si au un impact semnificativ la nivel local si sunt aprobate prin hotarare a consiliilor locale/judetene dupa caz inainte de derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achizitie publica / sectoriale; 
f) contractele de achizitie publica sau contractele sectoriale, dupa caz, au fost elaborate cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind achizitiile publice.
(4) Agentiile pentru Dezvoltare Regionala incheie cu beneficiarii finali conventii de finantare pe baza principiului primul venit-primul servit si a conditiilor de eligibilitate prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, in limita fondurilor alocate la nivelul fiecarei regiuni de dezvoltare a Romaniei. 
(5) Beneficiarii finali de fonduri pentru elaborarea documentatiilor tehnicoeconomice sunt autoritatile publice locale de la nivelul municipiilor resedinta de judet, municipiilor si oraselor. 

Art. 9 
Prin derogare de la prevederile art.27 alin. (3) din Legea nr.55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea si combaterea efectelor pandemiei de COVID19, cu modificarile si completarile ulterioare, Ministerul Fondurilor Europene si  Serviciul de Telecomunicatii Speciale pot organiza concurs in conditiile legii, pentru ocuparea functiilor publice si a posturilor vacante in cadrul structurilor de specialitate implicate direct in procesul de gestionare a fondurilor externe nerambursabile si dupa caz a celor implicate in dezvoltarea sistemului de management al PNRR.

Art. 10 
(1) Ministerul Fondurilor Europene, in colaborare cu Serviciul de Telecomunicatii Speciale, asigura dezvoltarea unui sistem informatic de management al PNRR care va dispune de urmatoarele functii principale:
a) Functie modulara – front office – MFE/back office – UIP; 
b) Functie de arhivare electronica pentru auditul/controlul ex-post al proiectelor de investitii/reforme. 
(2) Ministerul Fondurilor Europene este administratorul operational al sistemului informatic prevazut la alin. (1), iar Serviciul de Telecomunicatii Speciale este administratorul tehnic al acestuia.
(3) Cheltuielile privind dezvoltarea si administrarea tehnica a sistemului informatic prevazut la alin. (1) se suporta din bugetul de stat prin suplimentarea in mod corespunzator a bugetului Serviciului de Telecomunicatii Speciale.”

Art. 11
Mecanismul institutional si financiar al MRR - PNRR va fi reglementat la nivel de lege in termen de maxim 30 de zile dupa aprobarea Mecanismului de Redresare si Rezilienta la nivel european. 

Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Planul de Relansare si Rezilienta. Ce prevede OUG prin care accesam mai multi bani":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016