Camera Deputatilor, for decizional, a deblocat prin votul final dat recent procesul de implementare al Directivei NIS.
Camera Deputatilor a Parlamentului Romaniei a adoptat si a transmis spre promulgare proiectul de Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.119/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr.362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice. Proiectul de Lege a fost aprobat cu 316 voturi pentru, zero voturi contra si zero abtineri.
Principalul obiectiv al acestei initiative legislative l-a reprezentat deblocarea procesului de implementare a Legii nr. 362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice si respectarea obligatiilor ce revin Romaniei prin Directiva UE 1148/2016 (
Directiva NIS).
Se urmareste intarirea securitatii cibernetice, atat la nivel national, cat si la nivelul celor sapte sectoare de activitate avute in vedere de actul normativ: energie (electricitate, petrol, gaze naturale), transport (aerian, feroviar, pe apa, rutier), sectorul bancar, infrastructuri ale pietei financiare, sectorul sanatatii, furnizarea si distribuirea de apa potabila si infrastructura digitala.
Principala modificare adusa Legii nr. 362/2018 se refera la flexibilizarea constituirii Grupului de Lucru Interinstitutional NIS (i.e. GdLINIS) pentru determinarea valorilor de prag necesare pentru stabilirea efectului perturbator semnificativ al incidentelor la nivelul retelelor si sistemelor informatice ale operatorilor de servicii esentiale, astfel incat, in cel mai scurt timp, sa poata fi derulata procedura de identificare si inscriere a acestora in Registrul Operatorilor de Servicii Esentiale.
Desi de-abia acum a fost deblocata aplicarea Directivei NIS in tara noastra, la nivelul UE urmeaza sa apara NIS 2.0.
NIS 2.0
Una dintre schimbarile majore pe care le aduce noua Directiva este aceea ca Administratia Publica devine un sector care intra sub incidenta noii Directive.
In conditiile noilor reglementari din propunerea de Directiva NIS 2.0, sfera de activitati acoperite de autoritatea competenta nationala in domeniul securitatii cibernetice se extinde si asupra acestui nou sector, care va include explicit ministere si agentii ale statului, extensiile in teritoriu ale administratiei centrale, precum si structurile administratiei publice locale.
Directiva NIS 2.0 aduce o serie de modificari majore, printre care se numara:
- Cresterea de la sapte la zece a sectoarelor reglementate pentru entitatile esentiale: energia, transporturile, domeniul financiar-bancar, infrastructurile pietei financiare, sanatatea, apa potabila, apa reziduala, infrastructura digitala, administratia publica si spatiul;
- Introducerea unei serii de sectoare pentru entitatile importante: servicii postale si de curierat, managementul deseurilor, substante chimice, manufactura, furnizori de servicii digitale;
- Consolidarea cerintelor de securitate impuse intreprinderilor si abordarea securitatii lanturilor de aprovizionare si relatiilor cu furnizorii;
- Simplificarea obligatiilor de raportare si introducerea unor masuri de supraveghere mai stricte pentru autoritatile nationale; cerinte mai stricte de asigurare a respectarii legii, urmarind totodata armonizarea regimurilor de sanctiuni in toate statele membre ale UE;
- Intensificarea schimbului de informatii si a cooperarii privind gestionarea crizelor cibernetice la nivel national si la nivelul UE.Camera Deputatilor a Parlamentului Romaniei a adoptat si a transmis spre promulgare proiectul de Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.119/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr.362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice. Proiectul de Lege a fost aprobat cu 316 voturi pentru, zero voturi contra si zero abtineri.
Principalul obiectiv al acestei initiative legislative l-a reprezentat deblocarea procesului de implementare a Legii nr. 362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice si respectarea obligatiilor ce revin Romaniei prin Directiva UE 1148/2016 (Directiva NIS).
Se urmareste intarirea securitatii cibernetice, atat la nivel national, cat si la nivelul celor sapte sectoare de activitate avute in vedere de actul normativ: energie (electricitate, petrol, gaze naturale), transport (aerian, feroviar, pe apa, rutier), sectorul bancar, infrastructuri ale pietei financiare, sectorul sanatatii, furnizarea si distribuirea de apa potabila si infrastructura digitala.
Principala modificare adusa Legii nr. 362/2018 se refera la flexibilizarea constituirii Grupului de Lucru Interinstitutional NIS (i.e. GdLINIS) pentru determinarea valorilor de prag necesare pentru stabilirea efectului perturbator semnificativ al incidentelor la nivelul retelelor si sistemelor informatice ale operatorilor de servicii esentiale, astfel incat, in cel mai scurt timp, sa poata fi derulata procedura de identificare si inscriere a acestora in Registrul Operatorilor de Servicii Esentiale.
Desi de-abia acum a fost deblocata aplicarea Directivei NIS in tara noastra, la nivelul UE urmeaza sa apara NIS 2.0.
Una dintre schimbarile majore pe care le aduce noua Directiva este aceea ca Administratia Publica devine un sector care intra sub incidenta noii Directive.
In conditiile noilor reglementari din propunerea de Directiva NIS 2.0, sfera de activitati acoperite de autoritatea competenta nationala in domeniul securitatii cibernetice se extinde si asupra acestui nou sector, care va include explicit ministere si agentii ale statului, extensiile in teritoriu ale administratiei centrale, precum si structurile administratiei publice locale.
Directiva NIS 2.0 aduce o serie de modificari majore, dintre care amintim:
- Cresterea de la sapte la zece a sectoarelor reglementate pentru entitatile esentiale: energia, transporturile, domeniul financiar-bancar, infrastructurile pietei financiare, sanatatea, apa potabila, apa reziduala, infrastructura digitala, administratia publica si spatiul.
- Introducerea unei serii de sectoare pentru entitatile importante: servicii postale si de curierat, managementul deseurilor, substante chimice, manufactura, furnizori de servicii digitale.
- Consolidarea cerintelor de securitate impuse intreprinderilor si abordarea securitatii lanturilor de aprovizionare si relatiilor cu furnizorii.
- Simplificarea obligatiilor de raportare si introducerea unor masuri de supraveghere mai stricte pentru autoritatile nationale; cerinte mai stricte de asigurare a respectarii legii, urmarind totodata armonizarea regimurilor de sanctiuni in toate statele membre ale UE.
- Intensificarea schimbului de informatii si a cooperarii privind gestionarea crizelor cibernetice la nivel national si la nivelul UE.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<