Camera Deputatilor, for decizional, a deblocat prin votul final dat recent procesul de implementare al Directivei NIS.
Camera Deputatilor a Parlamentului Romaniei a adoptat si a transmis spre promulgare proiectul de Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.119/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr.362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice. Proiectul de Lege a fost aprobat cu 316 voturi pentru, zero voturi contra si zero abtineri.
Principalul obiectiv al acestei initiative legislative l-a reprezentat deblocarea procesului de implementare a Legii nr. 362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice si respectarea obligatiilor ce revin Romaniei prin Directiva UE 1148/2016 (
Directiva NIS).
Se urmareste intarirea securitatii cibernetice, atat la nivel national, cat si la nivelul celor sapte sectoare de activitate avute in vedere de actul normativ: energie (electricitate, petrol, gaze naturale), transport (aerian, feroviar, pe apa, rutier), sectorul bancar, infrastructuri ale pietei financiare, sectorul sanatatii, furnizarea si distribuirea de apa potabila si infrastructura digitala.
Principala modificare adusa Legii nr. 362/2018 se refera la flexibilizarea constituirii Grupului de Lucru Interinstitutional NIS (i.e. GdLINIS) pentru determinarea valorilor de prag necesare pentru stabilirea efectului perturbator semnificativ al incidentelor la nivelul retelelor si sistemelor informatice ale operatorilor de servicii esentiale, astfel incat, in cel mai scurt timp, sa poata fi derulata procedura de identificare si inscriere a acestora in Registrul Operatorilor de Servicii Esentiale.
Desi de-abia acum a fost deblocata aplicarea Directivei NIS in tara noastra, la nivelul UE urmeaza sa apara NIS 2.0.
NIS 2.0
Una dintre schimbarile majore pe care le aduce noua Directiva este aceea ca Administratia Publica devine un sector care intra sub incidenta noii Directive.
In conditiile noilor reglementari din propunerea de Directiva NIS 2.0, sfera de activitati acoperite de autoritatea competenta nationala in domeniul securitatii cibernetice se extinde si asupra acestui nou sector, care va include explicit ministere si agentii ale statului, extensiile in teritoriu ale administratiei centrale, precum si structurile administratiei publice locale.
Directiva NIS 2.0 aduce o serie de modificari majore, printre care se numara:
- Cresterea de la sapte la zece a sectoarelor reglementate pentru entitatile esentiale: energia, transporturile, domeniul financiar-bancar, infrastructurile pietei financiare, sanatatea, apa potabila, apa reziduala, infrastructura digitala, administratia publica si spatiul;
- Introducerea unei serii de sectoare pentru entitatile importante: servicii postale si de curierat, managementul deseurilor, substante chimice, manufactura, furnizori de servicii digitale;
- Consolidarea cerintelor de securitate impuse intreprinderilor si abordarea securitatii lanturilor de aprovizionare si relatiilor cu furnizorii;
- Simplificarea obligatiilor de raportare si introducerea unor masuri de supraveghere mai stricte pentru autoritatile nationale; cerinte mai stricte de asigurare a respectarii legii, urmarind totodata armonizarea regimurilor de sanctiuni in toate statele membre ale UE;
- Intensificarea schimbului de informatii si a cooperarii privind gestionarea crizelor cibernetice la nivel national si la nivelul UE.Camera Deputatilor a Parlamentului Romaniei a adoptat si a transmis spre promulgare proiectul de Lege privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.119/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr.362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice. Proiectul de Lege a fost aprobat cu 316 voturi pentru, zero voturi contra si zero abtineri.
Principalul obiectiv al acestei initiative legislative l-a reprezentat deblocarea procesului de implementare a Legii nr. 362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a retelelor si sistemelor informatice si respectarea obligatiilor ce revin Romaniei prin Directiva UE 1148/2016 (Directiva NIS).
Se urmareste intarirea securitatii cibernetice, atat la nivel national, cat si la nivelul celor sapte sectoare de activitate avute in vedere de actul normativ: energie (electricitate, petrol, gaze naturale), transport (aerian, feroviar, pe apa, rutier), sectorul bancar, infrastructuri ale pietei financiare, sectorul sanatatii, furnizarea si distribuirea de apa potabila si infrastructura digitala.
Principala modificare adusa Legii nr. 362/2018 se refera la flexibilizarea constituirii Grupului de Lucru Interinstitutional NIS (i.e. GdLINIS) pentru determinarea valorilor de prag necesare pentru stabilirea efectului perturbator semnificativ al incidentelor la nivelul retelelor si sistemelor informatice ale operatorilor de servicii esentiale, astfel incat, in cel mai scurt timp, sa poata fi derulata procedura de identificare si inscriere a acestora in Registrul Operatorilor de Servicii Esentiale.
Desi de-abia acum a fost deblocata aplicarea Directivei NIS in tara noastra, la nivelul UE urmeaza sa apara NIS 2.0.
Una dintre schimbarile majore pe care le aduce noua Directiva este aceea ca Administratia Publica devine un sector care intra sub incidenta noii Directive.
In conditiile noilor reglementari din propunerea de Directiva NIS 2.0, sfera de activitati acoperite de autoritatea competenta nationala in domeniul securitatii cibernetice se extinde si asupra acestui nou sector, care va include explicit ministere si agentii ale statului, extensiile in teritoriu ale administratiei centrale, precum si structurile administratiei publice locale.
Directiva NIS 2.0 aduce o serie de modificari majore, dintre care amintim:
- Cresterea de la sapte la zece a sectoarelor reglementate pentru entitatile esentiale: energia, transporturile, domeniul financiar-bancar, infrastructurile pietei financiare, sanatatea, apa potabila, apa reziduala, infrastructura digitala, administratia publica si spatiul.
- Introducerea unei serii de sectoare pentru entitatile importante: servicii postale si de curierat, managementul deseurilor, substante chimice, manufactura, furnizori de servicii digitale.
- Consolidarea cerintelor de securitate impuse intreprinderilor si abordarea securitatii lanturilor de aprovizionare si relatiilor cu furnizorii.
- Simplificarea obligatiilor de raportare si introducerea unor masuri de supraveghere mai stricte pentru autoritatile nationale; cerinte mai stricte de asigurare a respectarii legii, urmarind totodata armonizarea regimurilor de sanctiuni in toate statele membre ale UE.
- Intensificarea schimbului de informatii si a cooperarii privind gestionarea crizelor cibernetice la nivel national si la nivelul UE.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societate cu profil IT doreste sa angajeze student cu contract de internship. Cate ore poate lucra maxim fiind student care nu poate veni zilnic fiind examene si cursuri. Forma de contract este CIM ? sau nu? Care este salariul brut minim si ce impozite suporta firma. Care este perioada maxima de contract.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul salariatilor detasati transnational, cheltuielile generate de detasare sunt dispuse astfel: 1. Transportul - este achitat direct de angajator prin achizitia biletelor de calatorie prin plata directa din contul angajatorului; 2. Cazarea - este asigurata prin inchirierea directa de catre angajator a unor locuinte, si plata directa din contul angajatorului a costului cu chiria; 3. Masa - este asigurata de beneficiarul serviciilor prin acordarea la cantina acestuia. In acest caz, cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma de IT din Romania doreste sa trimita doi salariati pentru cate 3 zile, o data la 3 luni, unul in UK si unul in Germania pentru o intalnire de afaceri cu colegi dintr-o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi la nivel global. Salariatii nu vor desfasura activitate pentru compania in care se deplaseaza, nu va exista un raport de munca intre salariati si compania in care se deplaseaza, iar rezultatele si informatiile acumulate in urma intalnirii vor fi aplicate ulterior pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<