UPDATE 9 iunie 2015. Legea a fost publicata in Monitorul Oficial si a intrat in vigoare. Soferii care transporta autostopisti risca amenda de pana la 5.000 de lei.
Legea nr. 129/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 396 din 5 iunie si a intrat in vigoare pe data de 8 iunie 2015.
Ce trebuie sa retinem din aceasta lege?
Doar transporatorii autorizati vor putea realiza transport in regim de taxi sau in regim de inchiriere.
Concret, persoanele trebuie sa detina autorizatii taxi valabile (pentru transportul in regim de taxi) sau copii conforme cu normele valabile ( pentru transportul in regim de inchiriere), eliberate in conditiile legii pentru fiecare autovehicul folosit.
Nu este permis nici transportul public de persoane contra-cost daca nu detineti autorizatie de taxi valabila sau copie coforma valabila.
Nu este permis nici transportul contra-cost de marfuri sau de bunucri cu un autovehicul cu masa maxima autorizata de cel mult 3,5 tone fara autorizatie de taxi sau alta autorizatie valabila.
Va amintim faptul ca pe data de 22 iulie, proiectul de ordonanta pentru completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, a fost lansat in dezbatere publica de Ministerul Transporturilor, transportarea autostopistilor ar putea fi sanctionata cu amenda.
Proiectul poate fi consultat
aici.
Redam un extras din instrumentul de motivare al proiectului mai sus mentionat:
"Prin promovarea acestui act normativ se urmareste crearea cadrului legal care sa asigure posibilitatea sanctionarii persoanelor fixice sau juridice care efectueaza activitati neautorizate de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fara respectarea dispozitiilor Legii nr. 38/2003.
Adoptarea acestei ordonante reprezinta o masura in sensul eliminarii practicilor ilicite in activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor, fiind o masura directa pentru:
- eliminarea efectelor negative majore asupra activitatii economice a intreprinderilor autorizate;
- eliminarea efectelor create asupra bugetului de stat prin diminuarea veniturilor incasate ca urmare a neplatii taxelor si impozitelor aferente activitatilor de transport rutier neautorizate desfasurate de catre persoane fixice sau
juridice;
- eliminarea riscurilor ce privesc siguranta circulatiei rutiere ca urmare a efectuarii unor activitati de transport rutier de persoane neautorizate;
- eliminarea concurentei neloiale pe piata transportului rutier de persoane efectuat prin utilizarea neautorizata a autoturismelor."
Conform initiatorilor, impactul macroeconomic al acestei masuri va fi de eliminare a efectelor care decurg din practicile ilicite in activitatile de transport rutier de persoane prin utilizarea autoturismelor. Astfel, se va naste posibilitatea de sanctionare a persoanelor fixice sau
juridice neautorizate care recurg la astfel de practici.
Care este impactul social al acestui proiect? "Prin posibilitatea sanctionarii acestor practici ilicite, se asigura implicit o garantie asupra serviciilor de transport autorizate oferite publicului calator conform prevederilor Legii nr. 38/2003.", se precizeaza in cadrul instrumentului de motivare al Proiectului de Ordonanta pentru completarea Legii nr. 38 dom 2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere.
sursa: Ministerul Transporturilor