Ati ajuns in sub-sectiunea - Spete, privind Jurisprudenta Curtii Constitutionale in materia taxelor si impozitelor |
In aceasta categorie puteti studia urmatoarele:
1. Statul nu este niciodata in incetare de plati
2. Cetatenii au dreptul la pensie, iar nu obligatia
4. Recalcularea si recorelarea pensiilor
7.
Agentul economic in activitatea caruia s-a constatat savarsirea unei contraventii nu poate invoca principiul libertatii economice, in conditiile in care acesta nu a respectat prevederile legale
8.
Ordonantele Guvernului aprobate de Parlament prin lege, in conformitate cu prevederile art. 115 alin. (7) din Constitutie, inceteaza sa mai fie acte normative de sine statatoare si devin, ca efect al aprobarii de catre autoritatea legiuitoare, acte normative cu caracter de lege
9.
Legiuitorul este liber sa aprecieze atat pericolul social in functie de care urmeaza sa se stabileasca natura juridica a faptei incriminate, cat si conditiile raspunderii juridice pentru aceasta fapta
13. Aplicarea legii in timp este de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti de drept comun
16. Plata unor taxe sau impozite nu reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a cetatenilor
28 .
Neaplicarea deducerii personale de baza si a deducerilor personale suplimentare la venitul impozabil din pensie nu constituie o incalcare a principiului egalitatii, intrucat cele doua categorii de contribuabili, persoanele pensionate si persoanele salariate sau care realizeaza venituri din surse autorizate, nu se afla intr-o situatie identica care sa justifice aplicarea unui tratament egal
29 .
Instanta de contencios constitutional nu se poate substitui autorului exceptiei pentru a suplini lipsa de motivare a exceptiei, intrucat astfel s-ar incalca regimul constitutional al solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, care prevede ridicarea exceptiei in fata instantei judecatoresti, iar nu examinarea din oficiu de catre Curte a constitutionalitatii legilor in vigoare
32 .
Legiuitorul are libertatea de a aprecia asupra situatiilor in care poate stabili anumite facilitati fiscale, iar astfel de optiuni nu pot fi cenzurate pe cale de contencios constitutional
33 .
Nivelul impozitelor si taxelor tine de domeniul politicii fiscale si nu constituie „o problema de constitutionalitate“, iar in domeniul politicii fiscale „autoritatile administratiei publice locale au drept de apreciere si de decizie autonoma
34 .
Sistemul de calcul instituit prin dispozitiile cuprinse la art. 103 din Legea nr. 92-1992, republicata, nu poate fi considerat un impozit pe pensie, ci doar o modalitate de stabilire a acesteia
43.
Impozitarea veniturilor din pensii nu contravine nici unei dispozitii constitutionale
44.
Procedura administrativ-jurisdictionala constituie o masura de protectie care deci nu poate avea ca scop, in nici un mod, limitarea accesului la justitie. Asa fiind, existenta unor organe administrative de jurisdictie nu poate sa duca la inlaturarea interventiei instantelor judecatoresti, in conditiile stabilite de lege
45 .
Potrivit politicii fiscale – intemeiate pe principiul constitutional al anualitati bugetului public – impozitele pe venituri realizate lunar se percep, de asemenea, lunar, deci pe intreaga luna in care intra in vigoare actul normativ privind asezarea impozitelor, iar modalitatea de asezare a impozitelor, pe intervale de timp, asupra veniturilor impozabile determinate lunar nu poate avea semnificatia aplicarii retroactive a legii
46.
Lipsa motivarii exceptiei, ca urmare a neindicarii normelor constitutionale in raport cu care autorul acesteia considera ca dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale, constituie o cauza de inadmisibilitate a exceptiei
47.
Confiscarea nu este urmarea faptului ca bunurile au fost dobandite ilicit, ci a faptului ca ea a rezultat din savarsirea contraventiei
49.
„Dreptul la protectie sociala“ si, respectiv, „dreptul la pensie“, ca drepturi constitutionale, nu au semnificat ia interzicerii posibilitatii impozitarii pensiilor
50.
Nu pot face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale
51 .
Bunurile obtinute prin desfasurarea unor activitati comerciale contrare dispozitiilor legii, activitati care constituie contraventii, nefiind dobandite in mod licit, pot fi confiscate potrivit prevederilor constitutionale
55. Majorarea accizelor pentru produsele aflate deja in depozit respecta dispozitiile constitutionale
57 .
Instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale nu este contrara principiului prevazut de art. 21 din Constitutie, privind liberul acces la justitie, cat timp decizia organului administrativ de jurisdictie poate fi atacata in fata unei instante judecatoresti
58. Textele constitutionale mentionate care contin prevederi referitoare la protectia proprietatii private si la economia de piata au in vedere, in mod evident, desfasurarea activitatii comerciale in conditiile respectarii prevederilor legale privind dreptul de proprietate
60 .
Examinarea constitutionalitatii prevederilor legale criticate trebuie facuta prin raportare la dispozitii din legea fundamentala, iar nu prin raportare la un act normativ cu forta juridica inferioara legii, cum este o hotarare a Guvernului
61.
Conferirea unei decoratii sau a unui titlu de onoare de catre Presedintele Romaniei in baza art. 94 lit. a) din Constitutie se atesta prin brevet. Brevetele sunt validate sub semnatura autografa a Presedintelui Romaniei, precum si prin sigiliu. Ipoteza cuprinsa in dispozitia legala criticata, referitoare la conditionarea scutirii de plata impozitului, concretizeaza prerogativa constitutionala a Presedintelui Romaniei
64. Accesul liber la justitie nu presupune insa gratuitatea acesteia
70.
In principiu, orice venit legal dobandit constituie sursa de impozitare si, implicit, de finantare a cheltuielilor publice exprimate prin bugetul de stat, in afara de cazul unor exceptari justificate pe care insusi legiuitorul le stabileste
71 .
Actele normative si individuale ale Guvernului, ministerelor si celorlalte autoritati ale administratiei publice, centrale sau, dupa caz, locale, indiferent de materia la care se refera, sunt controlate, sub aspectul legalitatii, de instantele de contencios administrativ. Aceasta concluzie se impune si atunci cand ilegalitatea actului administrativ priveste nerespectarea a insesi legii fundamentale, fiind emis prin exces de putere, adica cu depasirea limitelor si conditiilor de exercitare a competentei organului emitent
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri