Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2025 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pensiile magistratilor - toate modificarile asumate de Guvern: NU vor mai depasi 70% din salariu, varsta de pensionare creste treptat la 65 de ani

Pensiile magistratilor - toate modificarile asumate de Guvern: NU vor mai depasi 70% din salariu, varsta de pensionare creste treptat la 65 de ani
Pensiile magistratilor se schimba radical, dupa ce Guvernul a decis sa-si angajeze raspunderea pe un pachet de reforme care prevede cresterea vechimii minime necesare pensionarii de la 25 la 35 de ani si limitarea cuantumului pensiei la maximum 70% din ultima remuneratie neta, fata de 100% cat era pana acum.

Reforma, prezentata in Parlament si sustinuta de premierul Ilie Bolojan, vine cu o perioada de tranzitie de 10 ani, la finalul careia pensionarea magistratilor se va face la 65 de ani.

Guvernul a subliniat in repetate randuri ca sistemul de pensii din magistratura trebuie corectat, deoarece se afla intr-o situatie anormala, diferita de cea a pensiilor generale din Romania sau din alte state europene, prin faptul ca pensia era egala cu ultimul salariu in plata. Chiar si dupa aplicarea reformei, pensiile magistratilor vor continua sa fie cele mai ridicate din intreg sectorul public. 

► Citeste si Cat castiga un judecator sau un procuror in Romania

Toate modificarile la pensiile magistratilor

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Toate modificarile la pensiile magistratilor
Redam in randurile de mai jos ce prevede Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu

Art. I - Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1102 din 16 noiembrie 2022, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Alineatul (1) al art. 211 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1)Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, respectiv magistratii-asistenti de la Curtea Constitutionala, precum si personalul de specialitate juridica prevazut la art. 221 alin. (1), cu o vechime totala in munca de cel putin 35 de ani, dintre care cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii, se pot pensiona la implinirea varstei standard de pensionare prevazute de legislatia care reglementeaza sistemul public de pensii si pot beneficia de o pensie de serviciu in cuantum de 55% din baza de calcul reprezentata de media indemnizatiilor de incadrare brute lunare si a sporurilor pentru care au fost retinute contributii de asigurare sociala realizate in ultimele 60 de luni de activitate inainte de data pensionarii. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net avut in ultima luna de activitate inainte de data pensionarii.

2. Alineatul (3) al art. 211 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) De pensia de serviciu beneficiaza, la implinirea varstei standard de pensionare prevazuta de legislatia care reglementeaza sistemul public de pensii, judecatorii, procurorii, magistratiiasistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, respectiv magistratii-asistenti de la Curtea Constitutionala, precum si personalul de specialitate juridica prevazut la art. 221 alin. (1) cu o vechime totala in munca de cel putin 35 de ani, dintre care intre 20 si 25 de ani realizata numai in aceste functii. In acest caz cuantumul pensiei este micsorat cu 2% din baza de calcul pentru fiecare an care lipseste din vechimea de 25 de ani in aceste functii. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net avut in ultima luna de activitate inainte de data pensionarii.

3. Dupa dupa alineatul (3) al articolului 211, se introduce un nou alineat, alin. (3.1), cu urmatorul cuprins:
(3.1) Persoanele care au o vechime de cel putin 35 de ani realizata numai in functiile enumerate la alin. (1) se pot pensiona indiferent de varsta, in acest caz cuantumul pensiei fiind micsorat cu 2% din baza de calcul pentru fiecare an care lipseste pana la implinirea varstei standard de pensionare prevazute de legislatia care reglementeaza sistemul public de pensii. Cuantumul pensiei de serviciu astfel stabilit este recalculat anual, prin raportare la perioada de timp ramasa de la momentul recalcularii pana la implinirea varstei standard de pensionare. 

4. Alineatul (4) al articolului 211 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4) Persoanele care au o vechime totala in munca de cel putin 35 de ani, dintre care cel putin 25 de ani realizata numai in functiile enumerate la alin. (1) se pot pensiona la implinirea varstei standard de pensionare prevazuta de legislatia care reglementeaza sistemul public de pensii si pot beneficia de pensie de serviciu, chiar daca la data pensionarii au o alta ocupatie. In acest caz, pensia de serviciu este egala cu 55% din baza de calcul reprezentata de media indemnizatiilor de incadrare brute lunare si a sporurilor pentru care au fost retinute contributii de asigurari sociale realizate in ultimele 60 de luni de activitate inainte de data eliberarii din functie, raportate la un judecator sau procuror in activitate, in conditii identice de functie, vechime si grad profesional. De aceasta pensie de serviciu pot beneficia numai persoanele care au fost eliberate din functie din motive neimputabile acestora. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net aferent venitului brut din ultima luna de activitate inainte de data eliberarii din functie, raportate la un judecator sau procuror in activitate, in conditii identice de functie, vechime si grad profesional. Prevederile alin. (3) se aplica in mod corespunzator si persoanelor prevazute de prezentul alineat.

5. Alineatul (4.1) al articolului 211 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4¹) In baza de calcul pentru stabilirea pensiei de serviciu nu se includ sumele primite cu titlu de prime, premii, decontari, restituiri de drepturi salariale aferente altei perioade decat cea avuta in considerare la stabilirea dreptului de pensie, diurne sau oricare alte drepturi care nu au un caracter permanent sau pentru care nu au fost retinute contributii de asigurari sociale.

6. Alineatul (1) al art. 212 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(1) Sotul supravietuitor al judecatorului sau procurorului are dreptul, la implinirea varstei standard de pensionare prevazuta de legislatia care reglementeaza sistemul public de pensii, la pensia de urmas in conditiileprevazute de aceasta legislatie, calculata din pensia de serviciu aflata in plata sau la care ar fi avut dreptul la data decesului sustinatorul, actualizata, dupa caz.

Art. II - Articolele II - V din Legea nr. 282/2023 ?entru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul pensiilor de serviciu si a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal se abroga.

Art. III - Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea si al personalului care functioneaza in cadrul Institutului National de Expertize Criminalistice, se modifica dupa cum urmeaza:

1. Alineatul (1) al articolului 68.5 se modifica si va avea urmatorul cuprins :
(1) Personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea prevazut la art. 3 alin. (2), personalul de specialitate criminalistica si personalul care ocupa functii auxiliare de specialitate criminalistica prevazut la art. 3¹, precum si tehnicienii criminalisti din cadrul parchetelor, cu o vechime totala in munca de cel putin 35 de ani, dintre care cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii, pot beneficia de pensie de serviciu la indeplinirea conditiilor privind vechimea totala in munca si a varstei standard de pensionare conform esalonarii prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege, in cuantum de 55% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare realizate, inclusiv sporurile cu caracter permanent, corespunzatoare ultimelor 60 de luni consecutive de activitate inainte de data pensionarii. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net avut in ultima luna de activitate inainte de data pensionarii.

2. Alineatul (2) al articolul 68.5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) De pensia de serviciu prevazuta la alin. (1) beneficiaza, la implinirea varstei standard de pensionare conform esalonarii prevazute in anexa, si personalul auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si al parchetelor de pe langa acestea, personalul de specialitate criminalistica si personalul care ocupa functii auxiliare de specialitate criminalistica, precum si tehnicienii criminalisti din cadrul parchetelor, cu o vechime totala in munca de cel putin 35 de ani, dintre care intre 20 si 25 de ani realizata numai in aceste functii. In acest caz cuantumul pensiei este micsorat cu 2% din baza de calcul prevazuta la alin. (1) pentru fiecare an care lipseste din vechimea in specialitate integrala.

3. Alineatul (7) al articolului 68.5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(7) Persoanele care indeplinesc conditiile de varsta si de vechime prevazute la alin. (1) numai in functia de personal auxiliar de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor de pe langa acestea, de personal de specialitate criminalistica si de personal care ocupa functii auxiliare de specialitate criminalistica, precum si in cea de tehnician criminalist din cadrul parchetelor beneficiaza de pensie de serviciu, chiar daca la data pensionarii au avut sau au ? alta ocupatie. In acest caz, cuantumul pensiei de serviciu este de 55% din baza de calcul reprezentata de media salariilor de baza brute lunare realizate, inclusiv sporurile cu caracter permanent, corespunzatoare ultimelor 60 de luni consecutive de activitate, realizate de personalul auxiliar de specialitate aflat in activitate in conditii identice de functie, vechime, grad sau treapta si nivel al instantei ori parchetului sau INEC unde a functionat solicitantul inaintea eliberarii din functia de personal auxiliar de specialitate. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net aferent venitului brut din ultima luna de activitate inainte de data eliberarii din functie, raportate la personalul auxiliar de specialitate aflat in activitate in conditii identice de functie, vechime, grad sau treapta si nivel al instantei ori parchetului sau INEC.

Art. IV - La articolul 29 din Legea nr. 361/2023 privind personalul Curtii Constitutionale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 1095 din 5 decembrie 2023, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Magistratii-asistenti si personalul de specialitate juridica asimilat acestora, cu o vechime totala in munca de cel putin 35 de ani, dintre care cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii, se pot pensiona la implinirea varstei standard de pensionare prevazuta de legislatia care reglementeaza sistemul public de pensii si pot beneficia de o pensie de serviciu in cuantum de 55% din baza de calcul reprezentata de media indemnizatiilor de incadrare brute lunare si a sporurilor permanente realizate in ultimele 60 de luni de activitate inainte de data pensionarii. Cuantumul net al pensiei de serviciu nu poate fi mai mare de 70% din venitul net avut in ultima luna de activitate inainte de data pensionarii. Prevederile art. 211 si 213 din Legea nr. 303/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator."

Art. V- (1) Persoanele prevazute la art. 211 din Legea nr. 303/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, la articolul 68 alin. (1) din Legea nr. 567/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la art. 29 alin. (2) din Legea nr. 361/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, carora le-au fost emise decizii de pensionare anterior datei de 1 octombrie 2025, se considera ca indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a beneficia de pensia de serviciu in cuantumul stabilit prin aceste decizii potrivit reglementarilor in temeiul carora au fost emise.

(2) Persoanele prevazute la art. 211 din Legea nr. 303/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, la articolul 685 alin. (1) din Legea nr. 567/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si la art. 29 alin. (2) din Legea nr. 361/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, carora le-au fost emise decizii de pensionare incepand cu data de 1 octombrie 2025 in baza unor cereri inregistrate la casele de pensii inainte de 1 octombrie 2025, precum si cele care indeplinesc conditiile de pensionare anterior datei de 1 octombrie 2025, indiferent de momentul la care vor inregistra cererile de pensionare la casele de pensii, se considera ca indeplinesc conditiile prevazute de lege pentru a beneficia de pensia de serviciu in cuantumul stabilit prin dispozitiile in vigoare la momentul indeplinirii conditiilor de pensionare.

(3) Prin derogare de la prevederile art. 211 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru judecatorul, procurorul, magistratul-asistent de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, respectiv magistratul-asistent de la Curtea Constitutionala, precum si personalul de specialitate juridica prevazut la art. 221 alin. (1) din aceeasi lege, aflat in functie la data de 1 octombrie 2025, la calculul vechimii de cel putin 25 de ani se poate lua in considerare, esalonat, in functie de data pensionarii, si o perioada maxima de 5 ani in care judecatorul, procurorul sau magistratul-asistent ori personalul de specialitate juridica prevazut la art. 221 alin. (1) din aceeasi lege a indeplinit functiile de judecator financiar, procuror financiar sau consilier de conturi la sectia jurisdictionala a Curtii de Conturi, avocat, notar, personal de specialitate juridica in fostele arbitraje de stat, grefier cu studii superioare juridice, consilier juridic sau jurisconsult, dupa cum urmeaza:
a) in perioada 1 octombrie 2025 - 31 decembrie 2026, poate fi valorificata o vechime de cel mult 5 ani in aceste functii;
b) in perioada 1 ianuarie 2027 - 31 decembrie 2028, poate fi valorificata o vechime de cel mult 4 ani in aceste functii;
c) in perioada 1 ianuarie 2029 - 31 decembrie 2030, poate fi valorificata o vechime de cel mult 3 ani in aceste functii;
d) in perioada 1 ianuarie 2031 - 31 decembrie 2032, poate fi valorificata o vechime de cel mult 2 ani in aceste functii;
e) in perioada 1 ianuarie 2033 - 31 decembrie 2034, poate fi valorificata o vechime de cel mult un an in aceste functii.

(4) Pentru judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, respectiv magistratii-asistenti de la Curtea Constitutionala, precum si personalul de specialitate juridica prevazut la art. 221 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, care beneficiaza de pensii de serviciu stabilite in baza unor decizii de pensionare emise anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 282/2023 sau care au indeplinit conditiile de pensionare anterior datei intrarii in vigoare a Legii nr. 282/2023, pentru fiecare an care depaseste vechimea de 25 de ani necesara pentru obtinerea pensiei de serviciu, cuantumul net al pensiei de serviciu se majoreaza cu cate 1%. Majorarea cuantumului pensiei de serviciu cu cate 1% nu se aplica pentru anii impliniti incepand cu data de 1 octombrie 2025 care depasesc vechimea de 25 de ani, insa fara a se pierde beneficiul majorarii cuantumului net pentru perioadele anterioare datei de 1 octombrie 2025.

(5) Prin exceptie de la dispozitiile art. 211 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si de la dispozitiile art. 29 alin. (2) din Legea nr. 361/2023 cu modificarile si completarile ulterioare si fara a aduce atingere dispozitiilor alin. (1) si alin. (2) din prezentul articol, in intervalul 1 octombrie 2025 - 31 decembrie 2036 se instituie o crestere etapizata a varstei de pensionare pentru judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, personalul de specialitate juridica prevazut la art. 221 alin. (1) din Legea nr. 303/2022, magistratii-asistenti de la Curtea Constitutionala si personalul de specialitate juridica asimilat acestora, cu o vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii, dupa cum urmeaza:

a) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 octombrie 2025 - 31 decembrie 2025 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 47 ani si 8 luni indiferent de momentul implinirii acestei varste;

b) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2026 - 31 decembrie 2026 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 49 de ani indiferent de momentul implinirii acestei varste;

c) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2027 - 31 decembrie 2027 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 50 de ani si 6 luni indiferent de momentul implinirii acestei varste;

d) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2028 - 31 decembrie 2028 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 52 de ani indiferent de momentul implinirii acestei varste;

e) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2029 - 31 decembrie 2029 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 53 de ani si 6 luni indiferent de momentul implinirii acestei varste;

f) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2030 - 31 decembrie 2030 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 55 de ani indiferent de momentul implinirii acestei varste;

g) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2031 - 31 decembrie 2031 se pot pensiona dupaimplinirea varstei de 56 de ani si 6 luni indiferent de momentul implinirii acestei varste, sub conditia unei vechimi totale in munca de cel putin 26 de ani si 6 luni;

h) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2032 - 31 decembrie 2032 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 58 de ani indiferent de momentul implinirii acestei varste, sub conditia unei vechimi totale in munca de cel putin 28 de ani;

i) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2033 - 31 decembrie 2033 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 59 de ani si 6 luni indiferent de momentul implinirii acestei varste, sub conditia unei vechimi totale in munca de cel putin 29 de ani si 6 luni;

j) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2034 - 31 decembrie 2034 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 61 de ani, indiferent de momentul implinirii acestei varste, si conditia unei vechimi totale in munca de cel putin 31 de ani;

k) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2035 - 31 decembrie 2035 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 62 de ani si 6 luni, indiferent de momentul implinirii acestei varste, si conditia unei vechimi totale in munca de cel putin 32 de ani si 6 luni;

1) Persoanele pentru care conditia de vechime de cel putin 25 de ani realizata numai in aceste functii se implineste in intervalul 1 ianuarie 2036 - 31 decembrie 2036 se pot pensiona dupa implinirea varstei de 64 de ani indiferent de momentul implinirii acestei varste, cu conditia unei vechimi totale in munca de cel putin 34 de ani.

(6) Prin derogare de la prevederile art. 213 alin. (2) din Legea nr. 303/2022, ?u m?dificarile si completarile ulterioare, pentru persoanele care au decizii de pensionare sau indeplinesc conditiile de pensionare anterior datei de 1 octombrie 2025, pensiile de serviciu, inclusiv pensia de invaliditate si pensia de urmas, se actualizeaza procentual ori de cate ori se majoreaza indemnizatia de incadrare bruta lunara pentru judecatorii sau procurorii in activitate, inconditii identice de functie, vechime si grad profesional. Actualizarea se realizeaza prin aplicarea, asupra cuantumului pensiei, a procentului de majorare a indemnizatiei de incadrare brute lunare pentru judecatorii sau procurorii in activitate, in conditii identice de functie, vechime si grad profesional. Cuantumul net al pensiei de serviciu astfel actualizate nu poate depasi 100% din venitul net, la data actualizarii, al unui judecator sau procuror in activitate, in conditii identice de functie, vechime si grad profesional, cu exceptia pensiilor de serviciu ale persoanelor prevazute la alin. (1) si (2). Data actualizarii, procentul de majorare a indemnizatiei de incadrare brute lunare si, dupa caz, venitul net la data actualizarii al unui judecator sau procuror in activitate, in conditii identice de functie, vechime si grad profesional, se comunica Casei Nationale de Pensii Publice sau casei de pensii teritoriale ori sectoriale competente de catre ordonatorii principali de credite implicati.

(7) Dispozitiile privind vechimea totala in munca de 35 de ani prevazute la art. 685 alin. (1) si art. 685 alin. (2) din Legea nr. 567/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt aplicabile persoanelor care implinesc varsta de pensionare prevazuta de Anexa la Legea nr. 567/2004, incepand cu data de 1 ianuarie 2026.

(8) Dispozitiile alin. (1) - (6) se aplica in mod corespunzator si personalului prevazut la art. 29 alin. (2) din Legea nr. 361/2023 privind personalul Curtii Constitutionale.

Art. VI - Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 octombrie 2025.
 

Pensiile magistratilor, cele mai mari din intreg sectorul public

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Pensiile magistratilor, cele mai mari din intreg sectorul public
Premierul Ilie Bolojan a subliniat ca modificarile la pensiile magistratilor urmaresc restabilirea echitatii si consolidarea increderii in sistemul de justitie, pastrand totodata respectul pentru contributia magistratilor. 

Va recomandam
Teste distractive pentru clasa pregatitoare


Antrenament eficient pentru clasa pregatitoare  Intrarea in clasa pregatitoare, presupune un antrenament special care: sa previna eventualele socuri emotionale; sa ofere copilului confort si placere; sa il ajute sa invete bucurandu-se de noi experiente. In acest scop, va propunem cel mai nou instrument pentru antrenamentul copiilor care...



De asemenea, seful Guvernului a aratat ca pensiile raman considerabile, cu o medie estimata la 14.000-15.000 de lei.

Declaratia lui Ilie Bolojan in Parlamentul Romaniei:
"Trebuie sa restabilim dreptatea. Pastram respectul pentru magistrati, intelegem contributia lor majora in societate, dar, in acelasi timp, trebuie sa asiguram o doza de echitate. Magistratii romani ies astazi la pensie la 48-49 de ani, o pensie medie in magistratura trece de valoarea de 24.000 de lei, dar numeroase pensii ajung inclusiv la 35.000-40.000 de lei in mod special pentru magistratii care au avut si functii de conducere. Prin reforma pe care o propunem, va exista o perioada tranzitorie de 10 ani, la sfarsitul careia pensionarea magistratilor se va face la 65 de ani, varsta standard de pensionare in Romania.

Vechimea in munca necesara pensionarii va creste de la 25 de ani la 35 de ani, asa cum este cazul pentru ceilalti cetateni. Pana acum, cuantumul pensiei era de 100% din ultima remuneratie neta, am plafonat acest procent la 70% din venitul net pe ultima luna. Chiar si cu aceasta scadere, pensiile magistratilor raman considerabile. E greu sa afirme cineva ca o pensie medie de 14.000-15.000 de lei nu asigura independenta si respectul de care un magistrat are nevoie, conform normelor internationale sau Constitutiei.

Am vazut protestele magistratilor si vreau sa fie limpede ca nu este o lege impotriva magistratilor, ci o lege pentru echitate si pentru increderea in justitie. Magistratura ramane un pilon fundamental al statului de drept, iar respectul nostru pentru ea nu este in discutie. Va cer sprijinul pentru ca, impreuna, sa dam un semnal clar ca Romania poate fi condusa cu responsabilitate si cu respect pentru principiile pe care ni le-am asumat".

Boicot in Justitie, ca reactie la reforma pensiilor pentru magistrati. CSM acuza campanii de defaimare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Boicot in Justitie, ca reactie la reforma pensiilor pentru magistrati. CSM acuza campanii de defaimare
In timp ce Guvernul isi asuma raspunderea in Parlament pe pachetul de reforme, Consiliul Superior al Magistraturii a publicat un comunicat in care a acuzat "o campanie de defaimare a magistratilor", intretinuta din zona politicului, care s-a extins din mediul online si in salile de judecata, „un fenomen de o gravitate exceptionala care tinde sa se extinda, amenintand integritatea fizica a magistratilor”.

CSM a mai transmis ca mesajele publice transmise de Consiliu au fost ignorate, iar campania de denigrare a generat consecinte greu de imaginat intr-un stat de drept.

Comunicatul CSM:
"In contextul campaniei de defaimare a magistratilor initiate si intretinute de luari de pozitie repetate din zona factorului politic si promovate intens in mass-media pentru a distrage atentia de la problemele economice si sociale cu care se confrunta societatea, Consiliul  Superior al Magistraturii a semnalat insistent riscurile pe care le genereaza o astfel de abordare iresponsabila.
In mod regretabil, mesajele publice transmise de Consiliu au fost ignorate, iar campania de denigrare a continuat si a generat consecinte greu de imaginat intr-un stat de drept. Retelele sociale abunda in luari de pozitie de o agresivitate fara precedent la adresa magistratilor, in sensul instigarii directe la savarsirea unor infractiuni grave sau a altor fapte antisociale impotriva acestora sau a membrilor familiilor lor. Mai mult, manifestari similare au avut loc si in incinta instantelor, chiar in salile de judecata, conducand inclusiv la emiterea unor ordine de protectie care sa previna materializarea unor fapte antisociale grave.
La solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, instantele judecatoresti si parchetele au semnalat numeroase astfel de incidente cu care se confrunta, conturandu-se un fenomen de o gravitate exceptionala care tinde sa se extinda, fiind fara precedent si amenintand integritatea fizica si psihica a magistratilor si a membrilor familiilor acestora.
Consiliul Superior al Magistraturii va sesiza organele de urmarire penala competente pentru a efectua cercetarile care se impun cu privire la toate incidentele raportate de instante si parchete, precum si cu privire la cele identificate in mediul online, asigurand corpul magistratilor ca va derula, de indata, toate demersurile necesare pentru protectia judecatorilor si procurorilor.
In acelasi timp, Consiliul Superior al Magistraturii adreseaza un apel vectorilor de comunicare publica atat din mediul politic, cat si din afara acestuia, sa manifeste responsabilitate in discursurile si mesajele transmise pentru a preveni instaurarea unui climat de haos social, in care actul de justitie nu ar mai exista".


Saptamana trecuta, procurorii si judecatorii din Bucuresti au decis sa-si suspende activitatea pe durata nedeterminata, ca reactie la proiectul Guvernului privind modificarea pensiilor speciale ale magistratilor. Ulterior, lor li s-au alaturat judecatori de la toate Curtile de apel din tara.

Varsta de pensionare a magistratilor din Uniunea Europeana: GRAFIC

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Varsta de pensionare a magistratilor din Uniunea Europeana: GRAFIC
 
 
Sursa: factual.ro
 

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Newsletter Infojuridic
Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

NOUTATI si MODIFICARI aparute in LEGISLATIE

Noutati importante in Codul Fiscal aparute in 2025 - legislatia a fost modificata. Puteti vedea totul despre Impozitul pe Venit si Contributiile sociale + Codul Fiscal actualizat (format PDF) in 2025. Detalii despre noile Taxe, Accize dar si despre Impozitul suplimentar.

Vezi AICI lista completa a modificarilor <<
Data aparitiei: 02 Septembrie 2025
Votati articolul "Pensiile magistratilor - toate modificarile asumate de Guvern: NU vor mai depasi 70% din salariu, varsta de pensionare creste treptat la 65 de ani":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2025 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016