Incepand cu 2019 vom fi obligati sa achitam pentru fiecare ambalaj reutilizabil al produselor pe care le cumparam 50 de bani garantie. Din 2022 aceasta garantie se va aplica si ambalajelor realizate din materiale care nu pot fi reutilizate.
Guvernul a anuntat ca pana in anul 2025 isi doreste ca pe piata romaneasca ambalajele reutilizabile sa aiba o pondere tot mai mare pe piata. Asadar, conform Ordonantei de Urgenta adoptata in sedinta de joi a Executivului, incepand cu 31 martie 2019, vom plati o garantie de 50 de bani pentru fiecare ambalaj reutilizabil al produselor pe care le cumparam. Aceasta garantie va putea fi, insa, recuperata. In momentul in care returnam ambalajul reutilizabil vom primi si acea garantie achitata la cumparare. Aceasta metoda nu este o noutate, ea practicandu-se in orasele mici din provincie. Spre exemplu, in Suceava, la achizitionarea unor sticle de bere produse local vei achita o garantie (in valoare de 1 leu) pe care o primesti inapoi atunci cand returnezi sticlele la magazinul cu pricina.
”Europa a intrat intr-o noua etapa in ceea ce priveste politicile de protectie a mediului si de gestionare a deseurilor, politici bazate pe conservarea resurselor si utilizarea materiilor prime secundare. Tehnologiile actuale ne permit sa nu mai privim deseul ca pe ceva inutil si fara valoare, de care trebuie sa ne debarasam in orice conditii, ci ca pe o RESURSA. (....) Masurile care se regasesc in aceasta ordonanta de urgenta au rolul de a creste rata de reciclare a deseurilor, de a indeparta de la depozitare materii prime valoroase si, in final, de a pune Romania pe harta europeana a reciclarii si a economiei circulare”, a declarat Gratiela Gavrilescu.
Principalele noutati pe care aceasta OUG le aduce legislatiei actuale privind deseurile sunt:
- Aplicarea, incepand cu 31 martie 2019, a unei garantii pentru ambalajele reutilizabile, in valoare de 0,5 lei/buc. Incepand cu 31 martie 2022, aceasta garantie se va aplica si ambalajelor nereutilizabile cu volume cuprinse intre 0,1 si 3 litri, destinate anumitor tipuri de bauturi.
- Incurajarea colectarii separate a deseurilor la sursa si detalierea modului de aplicare a tarifului diferentiat la populatie. Autoritatile publice locale au obligatia ca, incepand cu 1 ianuarie 2019, sa aplice sistemul ”plateste pentru cat arunci”, iar in acest sens vor trebui sa asigure recipiente separate pentru fractia uscata, respectiv cea umeda. De asemenea, vor trebui sa colaboreze mai bine cu producatorii de produse ambalate si cu Organizatiile de Transfer de Responsabilitate (OTR), care vor acoperi costurile pentru colectarea, tratarea si valorificarea deseurilor de ambalaje de la populatie. In felul acesta, cetatenii vor avea posibilitatea sa plateasca doar pentru deseurile menajere – acea fractie umeda – care ajunge sa fie eliminata la depozitul de deseuri.
- Pentru stimularea reciclarii materialelor si scaderea cantitatilor de deseuri depozitate, se introduce o contributie pentru economie circulara in valoare de 30 lei/tona de deseuri eliminata prin depozitare. Aceasta contributie va fi suportata de catre operatorii de salubrizare pentru cantitatile de deseuri municipale care urmeaza sa fie depozitate, in cazul in care acestea depasesc cantitatile corespunzatoare indicatorilor de performanta stipulati in contracte.
- Se stabileste clar rolul fiecarui actor din lantul de gestiune a deseurilor, incepand de la obligatiile cetatenilor, colectorilor, salubristilor si terminand cu cele ale producatorilor, reciclatorilor si autoritatilor publice locale.
- In pregatirea Strategiei Europene pentru produsele de plastic de unica folosinta, se propune un calendar etapizat pentru inlocuirea ambalajelor de unica folosinta, in special a celor din plastic, pentru bauturi de orice fel, cu ambalaje reutilizabile, care sa permita utilizari multiple, si cresterea ponderii acestor tipuri de ambalaje din totalul ambalajelor puse pe piata, pana in anul 2025.
- Introducerea, incepand cu anul 2019, a unor indicatori de performanta, atat pentru societatile de salubrizare, cat si pentru statiile de sortare, care sa conduca la scaderea cantitatilor directionate catre depozitul de deseuri, la cresterea gradului de valorificare a deseurilor in Romania si stimularea industriei de reciclare.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societatea noastra este casa de expeditii si ritmul este foarte dinamic, motiv pentru care targhetele sunt modificate uneori si trimestrial. Din acest motiv targhetele sunt comunicate pe e-mail si nu sunt trecute in fisa postului. Daca un coleg care la evalure a luat calificativul suficient, nu indeplineste targhetele trimise pe e-mail, poate fi sanctionat? Poate fi concediat? Cu stima, Cristina Turcu
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In luna octombrie 2024 am angajat o persoana pe postul de ajutor ospatar cu contract part-time de 6 ore/zi, repartizate inegal. Persoana respectiva are 22 ani si nu lucreaza la alta companie, fiind studenta la master. Avem certificat de handicap accentuat. In aceasta situatie va rog sa-mi spuneti daca persoana si/sau compania beneficiaza de vreun avantaj. Daca este vreun beneficiu pentru companie va rog sa ne spuneti pasii care trebuie urmati pentru a intra in posesia beneficiului. Daca au...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Pentru un Director Regional care supervizeaza activitatea comerciala a mai multor magazine este mai potrivit Manager de Zona cod cor 142008 sau Director Magazin 112021 cu functie interna Director Regional . Intreb pentru ca nu am gasit cod cor pentru Director regional.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<