
Un proprietar are dreptul de a contesta lista de intretinere, in cazul in care constata o eroare de calcul, ori are suspiciuni cu privire la sumele ce-i revin pentru plata.
Legea 196/2018 stabileste ca proprietarii din condominii au dreptul sa primeasca explicatii cu privire la calculul cotei de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari si, dupa caz, sa o conteste in scris in termen de 10 zile de la afisarea listei de plata.
Presedintele asociatiei de proprietari este obligat sa raspunda, in scris, la contestatie in termen de 10 zile de la primirea acesteia.
Fii mereu pregatit cu Ghidul GDPR pentru asociatiile de proprietari!
Lista cu tot ce trebuie sa stie un presedinte de asociatie...click pentru detalii si comenzi<<
In situatia in care raspunsul este unul nesatisfacator, proprietarul se poate adresa cu cerere comitetului si cenzorului, ori poate sesiza instanta de judecata.
Extras din Legea 196/2018
Art. 28
(1) Proprietarii din condominiu au dreptul sa fie informati in legatura cu toate aspectele ce privesc activitatea asociatiei, sa solicite in scris si sa primeasca copii dupa orice document al acesteia. Proprietarii care solicita copii dupa documentele asociatiei de proprietari vor suporta costul de multiplicare a acestora.
(2) In vederea bunei informari a proprietarilor, asociatia de proprietari amplaseaza la loc vizibil un avizier la care sunt afisate documente, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
(3) Proprietarii din condominii au dreptul sa primeasca explicatii cu privire la calculul cotei de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari si, dupa caz, sa o conteste in scris in termen de 10 zile de la afisarea listei de plata. Presedintele asociatiei de proprietari este obligat sa raspunda, in scris, la contestatie in termen de 10 zile de la primirea acesteia.
(4) In cazul in care presedintele sau administratorul nu ia toate masurile necesare in scopul facilitarii accesului proprietarilor la documentele contabile sau la orice alt document al asociatiei de proprietari, conform legii, proprietarii au dreptul de a notifica despre aceasta comitetul executiv si cenzorul/comisia de cenzori. In situatia nesolutionarii sau a solutionarii necorespunzatoare a solicitarilor notificate in termen de 10 zile de la depunerea acestora, proprietarii se pot adresa compartimentelor prevazute la art. 10.
MODEL CONTESTATIE Lista de intretinere
Catre
ASOCIATIA DE PROPRIETARI BLOC ______
Oras_________, Sector/Judet__________, str.___________ nr.____ bloc.______
In atentia: Presedintelui si administratorului
Referitor: lista intretinere afisata pentru luna _____ an_____
Doamna/Domnule Presedinte,
Subsemnatul/a ________________________ proprietar/chirias al apartamentului nr.____ din blocul ________ formulez prezenta contestatie prin care semnalez ca lista de plata a lunii _______ an ____ este incorect calculata pentru apartamentul proprietatea subsemnatului/subsemnatei.
Solicit sa-mi fie prezentat cuantumul cotei de contributie la cheltuielile Asociatiei de Proprietari Bloc _________ afisata pe lista de plata a lunii _________________ anul _______.
Doresc sa mi se precizeze in scris din ce este compusa suma de ____________ lei afisata in cadrul listelor de incasare a cotelor de intretinere, precum si baza legala de calcul a contravalorii acestei sume (prevederea legala/prevederea statutara/hotararea Adunarii Generale).
In cazul aprobarii prezentei contestatii, va rog sa-mi precizati luna in care se va face regularizarea cotelor.
Mentionez de asemenea ca termenul legal de raspuns este de 10 zile de la data inregistrarii in contabilitatea firmei a prezentei contestatii.
Cu stima,
Data:
Nume si Semnatura
Lista cu atributiile si obligatiile Presedintelui asociatiei de proprietari
a) in baza mandatului acordat de adunarea generala reprezinta asociatia de proprietari in relatiile cu tertii, inclusiv in actiunile in instanta;
b) semneaza documentele asociatiei de proprietari;
c) supravegheaza si urmareste corecta punere in aplicarea hotararilor adunarii generale, respectarea prevederilor statutului si acordului de asociere, precum si aplicarea deciziilor comitetului executiv;
d) aduce la cunostinta proprietarilor prevederile statutului si regulamentului condominiului;
e) raspunde in scris la sesizarile si contestatiile scrise ale proprietarilor din condominiu in termen de maximum 10 zile de la primirea acestora;
f) gestioneaza modul de indeplinire a obligatiilor ce revin asociatiei de proprietari in raport cu autoritatile publice;
g) prezinta, spre verificare la solicitarea organelor abilitate, toate documentele asociatiei, oferind toate informatiile solicitate;
h) poate propune, in scris, comitetului executiv sau adunarii generale, dupa caz, masuri impotriva celor care nu respecta regulamentul condominiului, hotararile si deciziile asociatiei de proprietari, conform prevederilor legale si statutare;
i) intocmeste si actualizeaza cartea de imobil, in conformitate cu legislatia in vigoare;
j) pastreaza si asigura completarea la zi a cartii tehnice a constructiei, precum si a celorlalte documente privitoare la activitatea asociatiei de proprietari;
k) intocmeste tabelul convocator si afisul pentru avizier pentru adunarile generale si asigura semnarea acestuia de catre proprietari;
l) asigura informarea proprietarilor cu privire la ordinea de zi a adunarilor generale, cu 10 zile inainte de data stabilita pentru aceasta;
m) afiseaza programul de incasari si datele de contact ale administratorului, ale membrilor comitetului executiv si ale membrilor comisiei de cenzori ori, dupa caz, ale cenzorului;
n) afiseaza la avizier hotararile adunarii generale si ale sedintelor comitetului executiv in termen de maximum 7 zile de la data la care au avut loc acestea;
o) in cazul modificarii cadrului legislativ privind asociatiile de proprietari, presedintele convoaca adunarea generala a asociatiei de proprietari pentru modificarea conforma a statutului asociatiei;
p) informeaza proprietarii din condominiu cu privire la toate restrictiile referitoare la culoare, aspect, materiale si altele asemenea, stabilite prin regulamentul local de urbanism, conform informatiilor furnizate de autoritatile administratiei publice locale;
q) conduce sedintele adunarilor generale si ale comitetului executiv;
r) afiseaza la avizier lista contractelor asociatiei de proprietari cu furnizorii de utilitati publice, cu administratorul si cu personalul angajat sau contractual al asociatiei;
s) afiseaza la avizier lista si datele de contact ale institutiilor cu atributii de inspectie si control la care pot fi sesizate eventualele nereguli legate de activitatea organelor de conducere ale asociatiei de proprietari, ale administratorului, respectiv ale membrilor asociatiei.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.