Firmele si asociatiile vor fi obligate sa arate cine sunt beneficiarii lor reali, intrucat actiunile la purtator vor fi inlocuite.
Senatul a stabilit procedura de urgenta pentru adoptarea unui proiect de lege care urmeaza sa se elimine actiunile la purtator. Totodata, se introduce si o serie de noi masuri, dintre care e important sa amintim si faptul ca cei care nu vor respecta noile reguli vor risca dizolvarea.
Mai multe masuri de crestere a nivelului transparentei la nivelul firmelor, asociatiilor si fundatilor sunt puse in dezbatere acum intr-un proiect de lege pentru care Senatul a decis luni adoptarea in procedura de urgenta. Printre acestea gasim si eliminarea actiunilor la purtator, precum si o serie de masuri tranzitorii pentru societatile de actiuni, dar si ideea de a raporta, la infiintare si in mod periodic apoi, beneficiarii reali ai firmelor, asociatiilor si fundatiilor din Romania. Cei care nu vor respecta aceste masuri de transparenta vor risca amenzi serioase, inclusiv dizolvarea firmelor.
In termen de 18 luni de la intrarea in vigoare a legii (adica dupa publicarea in Monitorul Oficial), societatile pe actiuni si in comandita pe actiuni inregistrate in registrul comertului vor trebui sa efectueze conversia actiunilor la purtator in actiuni nominative si sa depuna actul constitutiv actualizat la oficiul registrului comertului. Neindeplinirea obligatiei de conversie de catre societatile pe actiuni si in comandita pe actiuni atrage dizolvarea acestora.
Sub incidenta legii intra o serie de entitati raportoare, care vor trebui sa trimita Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor informari privind tranzactii suspecte, dar si tranzactiile cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro. Pentru activitatea de remitere de bani, entitatile raportoare transmit Oficiului rapoarte privind transferurile de fonduri a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 1.000 euro.
Entitatile raportoare sunt:
O alta prevedere stabileste ca institutiile de credit si institutiile financiare nu vor putea furniza conturi sau carnete de economii anonime, pentru care identitatea titularului sau a beneficiarului real nu este cunoscuta si evidentiata in mod corespunzator. Entitatile raportoare sunt obligate sa cunoasca identitatea persoanelor sau companiilor de la care primesc fonduri in cuantum mai mare decat echivalentul in lei a 1.000 de euro.
Proiectul de lege introduce notiunea de beneficiar real, acesta fiind, in cazul societatilor comerciale persoana sau persoanele fizice care detin ori controleaza o persoana juridica si care detine cel putin 25% din actiuni plus o actiune sau participatia in capitalurile proprii ale persoanei juridice intr-un procent de peste 25%. Beneficiarii reali, definiti in proiect si pentru asociatii, fundatii sau alte tipuri de presoane juridice, vor fi inregistrate intr-un registru central organizat la:
Fise distractive pentru gradinita
Literatura romana Rezumatele textelor studiate in clasele IX-XII
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
De aplicarea prevederilor legii se vor ocupa, pe langa Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, Banca Nationalaa Romaniei, Agentia Nationala de Administrare Fiscala, precum si Oficiul National pentru Jocuri de Noroc.
Oficiul informeaza Serviciul Roman de Informatii cu privire la suspiciunile privind finantarea terorismului, precum si Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Proiectul asigura transpunerea in legislatia interna a Directivei UE 2015/849 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului. Termenul de transpunere a respectivului act legislativ european a expirat, Comisia Europeana declansand o procedura de infringement. „In prezent, Romania a ramas singurul stat din Uniunea Europeana care nu a transpus, nici macar partial, actul legislativ european, expunandu-se astfel riscului de sesizare de catre Comisia Europeana a Curtii de Justitie a Uniunii Europene cu propunere de aplicare a unor sanctiuni pecuniare sub forma unei sume forfetare in cuantum minim de 1,8 milioane euro, la care se pot adauga penalitati cominatorii intr-un cuantum cuprins intre 2.200 si 140.000 euro/zi de intarziere", explica Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor intr-un comunicat.
Institutia precizeaza ca nu orice tranzactie implica automat verificarea ei sau nasterea unor suspiciuni.
Proiectul de lege urmeaza a fi trimis Parlamentului Romaniei spre dezbatere si adoptare, inainte de a fi promulgat de catre Presedintele Romaniei.
Atentie! Proiectul nu este inca in vigoare! Pentru a deveni lege este nevoie de votul Parlamentului, de promulgarea Presedintelui si de publicarea in Monitorul Oficial.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE
ARTICOLE SIMILARE