HOTARARE nr. 3 din 2 august 2012 asupra contestatiilor referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Presedintelui Romaniei, domnul Traian Basescu, a Curtii Constitutionale a Romaniei a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 546 din 03 august 2012
Pe rol se afla examinarea contestatiei formulate de Liga Internationala a Romanilor, cu sediul in Bucuresti, cu privire la referendumul national din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Presedintelui Romaniei, domnul Traian Basescu.
Contestatia a fost inregistrata la Curtea Constitutionala cu nr. 5.221 din 31 iulie 2012 si formeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 1.289I/2012.
Curtea, avand in vedere ca sesizarile din dosarele nr. 1.291I/2012-1.294I/2012, formulate de Partidul Social Democrat si Partidul National Liberal, de Presedintele Camerei Deputatilor si Presedintele interimar al Senatului, de Gheorghe Hogea si de Organizatia pentru Apararea Drepturilor Omului cu sediul in Bucuresti, au ca obiect contestarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului national din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Presedintelui Romaniei, domnul Traian Basescu, in temeiul art. 164 din Codul de procedura civila, coroborat cu art. 14 din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr. 1.291I/2012-1.294I/2012 la Dosarul nr. 1.289I/2012, care este primul inregistrat.
Sesizarile au fost inregistrate la Curtea Constitutionala cu nr. 5.221 din 31 iulie 2012, respectiv nr. 5.250-5.253 din 1 august 2012.
In Dosarul nr. 1.291I/2012 a fost depusa, cu nr. 5.257 din 1 august 2012, o cerere de interventie in interes propriu formulata de domnul Ionel Neamtu. Acesta solicita Curtii sa ii considere cererea de interventie ca fiind facuta in interesul autorilor sesizarii din Dosarul nr. 1.291I/2012 in cazul in care o cerere de interventie in nume propriu nu este admisibila.
De asemenea, in Dosarul nr. 1.292I/2012, a fost depusa, impreuna cu adresa de inaintare a sesizarii, o cerere prin care se solicita ca un parlamentar sa sustina motivele sesizarii in fata Curtii Constitutionale la termenul fixat pentru dezbateri.
In motivarea sesizarilor formulate, autorii acestora sustin, in esenta, urmatoarele:
1. Prevederile in vigoare la data declansarii procedurii referendumului, deci aplicabile acesteia, sunt cele ale Legii nr. 3/2000, asa cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 41/2012. Prin urmare, aplicarea unor prevederi legale intrate in vigoare ulterior declansarii procedurii referendumului ar fi contrara dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie privind neretroactivitatea legii.
Potrivit legii in vigoare la data declansarii procedurii, demiterea Presedintelui Romaniei era aprobata daca intrunea majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetatenilor care au participat la referendum.
Autorii sesizarii sustin ca, potrivit reglementarilor internationale incidente in cauza, in special recomandarilor Comisiei de la Venetia - cuprinse in Codul de bune practici in materie de referendum -, prin raportare la dispozitiile art. 20 din Constitutie, instituirea cvorumului de participare la referendum este contrara normelor internationale si europene referitoare la drepturile politice ale omului, asimiland persoanele care se abtin de la exprimarea votului cu partizanii votului negativ, ceea ce este de natura a impiedica libera exprimare a persoanei.
>>> citeste cuprinsul integral al Hotararii Curtii Constituionale aici