Cerere de chemare in judecata formulata de
cel vatamat printr-un act administrativ fiscal
(art. 38 coroborat cu art. 182 din Codul de procedura fiscala))
INSTANTA1) ......................
Domnule Presedinte,
Subsemnatul ..........................., domiciliat in2) ..................., str. .......................... nr. ......, bloc ......, scara ....., etaj ...., apart. ....., sector/judet .........................., reprezentat prin avocat ........................., cu sediul profesional in ......................., str. ................................ nr. ...., bloc ...., scara ...., etaj ..., apart. ...., sector/judet ........
......... , in termen legal formulez prezenta
CERERE DE CHEMARE IN JUDECATA
impotriva paratului3), statul roman reprezentat de Ministerul Finantelor Publice prin
...................................., cu sediul in ................., str. ....................... nr. ......., judet/sector ................., solicitandu-va ca prin hotararea ce veti pronunta sa dispuneti4):
1. anularea actului administrativ fiscal ......................., emis de ..............................., sub nr. ........ din data de ..............., intitulat ................., ce mi-a fost comunicat la data de ....................;
DOMNULUI PRESEDINTE AL5) .......................
1. Din punctul de vedere al competentei materiale, art. 3 din Cod procedura civila, arata ca tribunalul judeca in prima instanta procesele si cererile in materie de contencios administrativ, in afara de cele date in competenta curtilor de apel; iar din punctul de vedere al Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990 art. 6, competenta revine instantei de la domiciliul reclamantului.
2. Daca petentul locuieste in strainatate, acesta va indica un domiciliu ales in Romania, unde urmeaza sa i se faca toate comunicarile privind procesul, la un imputernicit, contribuabilul fiind obligat sa inregistreze la organul fiscal actul de imputernicire, in forma scrisa si in conditiile prevazute de lege. Contribuabilul fara domiciliu fiscal in Romania, care are obligatia de a depune declaratii la organele fiscale, trebuie sa desemneze un imputernicit, cu domiciliul fiscal in Romania, care sa indeplineasca obligatiile acestuia fata de organul fiscal.
3. Parata in cauza este organul fiscal, adica statul reprezentat de Ministerul Finantelor Publice prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala si unitatea teritoriala competenta, care a eliberat actul sau care era obligata sa recunoasca
un drept, sa elibereze un inscris, sa rezolve o cerere etc.; persoana fizica – functionar al autoritatii parate poate fi, de asemenea, parata in cauza, si poate chema la randul ei in garantie pe superiorul sau de la care a primit ordinul de serviciu in baza si limitele caruia acesta a actionat in indeplinirea sarcinilor (art. 13 din Legea contenciosului administrativ).
4. Se arata in conformitate cu dispozitiile art. 112 pct. 3 Cod procedura civila, obiectul cererii: anularea actului administrativ; recunoasterea dreptului pretins; repararea pagubei ce i-a fost cauzata reclamantului.
5. Se indica instanta competenta material si teritorial sa judece cauza.
2. repararea pagubei ce mi-a fost cauzata prin emiterea actului administrativ mai sus mentionat, solicitand in acest sens obligarea paratului la plata daunelor catre subsemnat.
Va solicit de asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 274 Cod procedura civila, sa obligati paratul sa imi plateasca cheltuielile de judecata1) ocazionate de acest proces.
Intrucat ........................................., pentru a se preveni producerea unei pagube iminente, va solicit sa dispuneti de urgenta, fara citarea partilor, suspendarea executarii actului administrativ fiscal pana la solutionarea actiunii2).
MOTIVELE PREZENTEI ACTIUNI:
IN FAPT3):
La data de ......................, organul fiscal, respectiv ................, mi-a comunicat actul administrativ fiscal4) nr. ........, din data de ......................, prin care parata a dispus .................................., act admi- nistrativ fiscal ce nu cuprinde .................., situatie de natura sa-mi vatame grav interesele si drep- turile mele recunoscute de lege, prin aceea ca ..................................... .
Ulterior primirii actului aministrativ fiscal, in termen de 30 de zile, la data de ..........., m-am adresat autoritatii competente pentru apararea dreptului meu, cu o contestatie, prin care ceream aces- teia sa revina asupra masurii dispuse, intrucat aceasta este nelegala si-mi incalca flagrant drepturile recunoscute de lege, in speta5) ..................... .
Parata nu a inteles sa raspunda afirmativ petitiei mele si de aceea am fost nevoit, in termen legal6),
sa ma adresez instantei, solicitand pe aceasta cale anularea actului administrativ vatamator, alaturi de obligarea paratului in solidar la plata catre subsemnat a daunelor cauzate ca urmare a actului
1. Nu intra in aceasta categorie taxele de timbru, intrucat aceste actiuni sunt scutite de la plata acestor taxe.
2. Cererea va fi temeinic justificata, iar instanta va solutiona cererea de urgenta, hotararea pronuntata in acest caz fiind executorie de drept.
3. Se vor indica motivele de fapt pe care se intemeiaza cererea si care-l determina pe reclamant sa ceara concursul justitiei, justificand si argumentand demersul justitiar.
4. In intelesul Codului de procedura fiscala actul administrativ fiscal este actul emis de organul fiscal competent in aplicarea legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale. Actul administrativ fiscal se emite numai in forma scrisa si cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele elemente: denumirea organului fiscal emitent; data la care a fost emis si data de la care isi produce efectele; obiectul actului administrativ fiscal; motivele de fapt; temeiul de drept; numele si semnatura persoanelor imputernicite, potrivit legii; stampila organului fiscal emitent; posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si organul de solutionare competent; mentiuni privind audierea contribuabilului. Nerespectarea acestor cerinte atrage anularea actului administrativ fiscal.
5. Prin art. 5 din Legea nr. 29/1990 se instituie o procedura prealabila introducerii actiunii in instanta, confirmata si de Codul de procedura fiscala, absolut obligatorie de urmat, sub sanctiunea respingerii cererii in instanta ca prematur formulata: inainte de a cere tribunalului anularea actului sau obligarea la eliberarea lui, cel care se considera vatamat se va adresa pentru apararea dreptului sau, in termen de 30 de zile (sub sanctiunea decaderii) de la data comunicarii actului administativ sau de la expirarea termenului de 30 de zile in care autoritatea trebuia sa raspunda, organului fiscal competent.
6. Sesizarea instantei trebuie facuta in termen de 30 de zile, ce curge de la data la care organul fiscal competent tre- buia sa rezolve contestatia, dar nu mai tarziu de 1 an de la data comunicarii actului administrativ fiscal a carui anulare se cere.
administrativ vatamator, prejudicii constand in .................................., pe care le evaluez la suma de ........................, alaturi de obligarea paratului la plata cheltuielilor de judecata ocazionate de acest proces (onorariu avocat, onorariu expertize, cheltuieli legate de audierea martorilor, cercetare judecatoreasca etc.).
IN DREPT:
Imi intemeiez prezenta pe dispozitiile art. 82, 112 si urm Cod procedura civila, art 274 Cod proce- dura civila si pe dispozitiile art. 1 si urm. din Legea nr. 29/1990, cat si art 38, 182 Cod procedura fiscala.
In dovedirea actiunii inteleg sa ma folosesc de proba cu inscrisuri1).
Solicit de asemenea sa dispuneti citarea paratului cu mentiunea „la interogatoriu“.
Depun prezenta in doua exemplare, dintre care un exemplar pentru instanta si celalalt pentru comunicare paratului.
ANEXEZ2):
1. .............................................. .
2. .............................................. .
3. Actul administrativ fiscal ................, emis de ...................., sub nr. ..........., din data de ..........., intitulat ............. .
4. Decizia de solutionare a contestatiei nr. .............., emisa de .................., la data de ................. .
5. Imputernicirea avocatiala si contractul de asistenta juridica nr. ................ .
SEMNATURA
1. Potrivit art. 8 din Legea nr. 29/1990, reclamantul va depune odata cu actiunea si actul administrativ pe care il ataca sau, dupa caz, raspunsul autoritatii administrative prin care i se comunica refuzul rezolvarii cererii sale privind un drept recunoscut de lege sau copia cererii certificata pentru conformitate cu originalul, in situatia in care autoritatea nu a raspuns acesteia.
2. Cand dovada se face prin inscrisuri, se vor alatura la cerere atatea copii cate parti sunt, alaturi de inscrisurile rezer- vate instantei; copiile vor fi certificate de reclamant ca sunt la fel cu originalul. Se va putea de asemenea depune doar o parte a unui inscris relevanta in cauza, instanta insa putand dispune infatisarea inscrisului in intregime. Daca inscrisurile sunt scrise intr-o limba straina sau cu litere vechi, se vor depune traduceri sau copii cu litere latine, certificate de parte.
|