Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatie 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul administrativ. PARTEA a IV-a - Prefectul, institutia prefectului si serviciile publice deconcentrate

Codul administrativ. PARTEA a IV-a - Prefectul, institutia prefectului si serviciile publice deconcentrate
Partea a IV-a - Codul administrativ

TITLUL I - Prefectul si subprefectul
CAPITOLUL I. Dispozitii generale

ARTICOLUL 249
Rolul prefectului si al subprefectului
(1) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local.
(2) Prefectul conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale.
(3) Prefectul asigura conducerea comitetelor judetene pentru situatii de urgenta.
(4) Prefectul asigura verificarea legalitatii actelor administrative ale autoritatilor administratiei publice locale si poate ataca in fata instantei de contencios administrativ actele acestora pe care le considera ilegale.
(5) Pentru indeplinirea atributiilor si prerogativelor care ii revin potrivit legii, prefectul este ajutat de 2 subprefecti. Prefectul municipiului Bucuresti este ajutat de 3 subprefecti.

ARTICOLUL 250
Statutul prefectului si al subprefectului
(1) Functiile de prefect si de subprefect sunt functii de demnitate publica.
(2) Drepturile de natura salariala corespunzatoare functiilor de prefect si subprefect sunt stabilite prin Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare.

ARTICOLUL 251
Numirea si eliberarea din functie a prefectului si a subprefectului
(1) Guvernul numeste cate un prefect in fiecare judet si in municipiul Bucuresti.
(2) Numirea si eliberarea din functie a prefectilor si a subprefectilor se fac prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului care coordoneaza institutia prefectului.
(2^1) Poate fi numita in functia de prefect, respectiv de subprefect persoana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman si are domiciliul in tara;
b) se bucura de exercitiul drepturilor electorale;
c) are capacitate deplina de exercitiu;
d) nu a suferit condamnari penale, cu exceptia situatiei in care a intervenit reabilitarea;
e) are studii universitare de licenta absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta;
f) a absolvit programe de formare specializata in vederea numirii intr-o functie de prefect sau subprefect, organizate de Institutul National de Administratie, in conditiile legii.
(2^2) Conditia prevazuta la alin. (2^1) lit. f) se considera indeplinita in situatia in care persoana care poate fi numita in functia de prefect sau subprefect a absolvit programe de formare specializata pentru ocuparea unei functii publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici, precum si daca persoana a ocupat cel putin un mandat intreg functia de senator sau deputat.
(2^3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2^1) lit. f), poate fi numita in functia de prefect, respectiv de subprefect o persoana care nu a absolvit programele de formare specializata, cu conditia ca in termen de maximum 2 ani de la data emiterii actului de numire in functie sa absolve un astfel de program.
(2^4) La incetarea termenului de 1 an de la numire, persoana numita in functia de prefect, respectiv de subprefect in conditiile alin. (2^3) si care nu a absolvit programul de formare specializata este eliberata de drept din functia de demnitate publica detinuta.
(2^5) Pe perioada exercitarii functiei de prefect sau subprefect se suspenda contractul de munca, respectiv raportul de serviciu al acestuia, cu exceptia situatiilor prevazute de lege.
(3) La numirea in functie, prefectul si subprefectul depun urmatorul juramant in fata Guvernului, respectiv a prim-ministrului sau a unui ministru desemnat, in limba romana: «Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa fac cu buna-credinta tot ceea ce sta in puterile si priceperea mea pentru binele locuitorilor judetului.../municipiului Bucuresti. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!».
(4) Formula religioasa de incheiere a juramantului va respecta libertatea convingerilor religioase, juramantul putand fi depus si fara formula religioasa.
(5) Refuzul depunerii juramantului atrage revocarea actului administrativ de numire in functie.

CAPITOLUL II. Atributiile prefectului si subprefectului
ARTICOLUL 252
Categorii de atributii ale prefectului
(1) Prefectul indeplineste urmatoarele categorii de atributii:
a) atributii privind asigurarea implementarii la nivel local a politicilor guvernamentale si respectarii ordinii publice;
b) atributii in exercitarea rolului constitutional de conducere a serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale;
c) atributii privind verificarea legalitatii actelor administrative ale autoritatilor administratiei publice locale si atacarea actelor administrative ale acestor autoritati pe care le considera ilegale;
d) atributii de indrumare, la cererea autoritatilor administratiei publice locale, privind aplicarea normelor legale din sfera de competenta;
e) atributii in domeniul situatiilor de urgenta.
(2) Prefectul indeplineste si alte atributii prevazute la art. 258 din prezentul cod si de alte legi organice.

ARTICOLUL 253
Atributii privind asigurarea implementarii la nivel local a politicilor guvernamentale si respectarii ordinii publice
In exercitarea atributiilor prevazute la art. 252 alin. (1) lit. a), prefectul:
a) asigura monitorizarea aplicarii unitare si respectarii Constitutiei, a legilor, a ordonantelor si a hotararilor Guvernului, precum si a celorlalte acte normative de catre autoritatile administratiei publice locale si serviciile publice deconcentrate, la nivelul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti;
b) analizeaza modul de indeplinire in judet, respectiv in municipiul Bucuresti a obiectivelor cuprinse in Programul de guvernare si informeaza Guvernul, prin intermediul ministerului care coordoneaza institutia prefectului, cu privire la stadiul realizarii acestora, in conformitate cu atributiile ce ii revin potrivit legii;
c) monitorizeaza activitatea de implementare in mod coerent si integrat in judet, respectiv in municipiul Bucuresti a politicilor publice promovate de catre ministere si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului si informeaza Guvernul, prin intermediul ministerului care coordoneaza institutia prefectului asupra stadiului de realizare a acestora;
d) actioneaza pentru mentinerea climatului de pace sociala si a unei comunicari permanente cu toate nivelurile institutionale si sociale, acordand o atentie constanta prevenirii tensiunilor sociale;
e) monitorizeaza actiunile de prevenire a infractiunilor si de aparare a drepturilor si a sigurantei cetatenilor, desfasurate de catre organele legal abilitate;
f) verifica modul de aplicare a normelor legale care reglementeaza folosirea limbii minoritatii nationale in raporturile dintre autoritatile administratiei publice locale si serviciile publice deconcentrate, pe de o parte, si cetatenii apartinand minoritatilor nationale, pe de alta parte, in unitatile administrativ-teritoriale in care acestia au o pondere de peste 20%, conform ultimului recensamant.

ARTICOLUL 254
Atributii in exercitarea rolului constitutional de conducere a serviciilor publice deconcentrate
In exercitarea atributiilor prevazute la art. 252 alin. (1) lit. b), prefectul:
a) verifica, in conditiile art. 259, modul in care serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale isi indeplinesc atributiile de monitorizare si de control in domeniul in care activeaza;
b) avizeaza proiectele bugetelor si situatiile financiare privind executia bugetara ale serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului si le transmite conducatorului institutiei ierarhic superioare serviciului public deconcentrat. Avizele au caracter consultativ;
c) poate propune ministrului, respectiv conducatorului organului administratiei publice in subordinea caruia aceste servicii publice isi desfasoara activitatea cercetarea disciplinara a conducatorului serviciului public deconcentrat in cazul in care apreciaza ca acesta a savarsit, in legatura cu realizarea atributiilor, o fapta ce constituie abatere disciplinara sau, dupa caz, poate sesiza direct comisia de disciplina competenta;
d) desemneaza prin ordin un reprezentant al institutiei prefectului in comisia de concurs pentru ocuparea postului de conducator al unui serviciu public deconcentrat din judet.

ARTICOLUL 255
Atributii privind verificarea legalitatii
(1) Prefectul verifica legalitatea actelor administrative ale consiliului judetean, ale consiliului local si ale primarului.
(2) Prefectul poate ataca actele autoritatilor prevazute la alin. (1) pe care le considera ilegale, in fata instantei competente, in conditiile legii contenciosului administrativ.

ARTICOLUL 256
Atributii de indrumare
In exercitarea atributiilor prevazute la art. 252 alin. (1) lit. d), prefectul:
a) primeste solicitarile de indrumare transmise de autoritatile publice locale si, dupa caz, consulta celelalte autoritati ale administratiei publice centrale in vederea emiterii unui punct de vedere;
b) emite puncte de vedere ca urmare a solicitarilor de indrumare primite de la autoritatile administratiei publice locale;
c) comunica solicitantului punctele de vedere emise conform lit. b).

ARTICOLUL 257
Atributiile in domeniul situatiilor de urgenta
(1) In exercitarea atributiilor prevazute la art. 252 alin. (1) lit. e), prefectul:
a) dispune, in calitate de presedinte al Comitetului judetean pentru situatii de urgenta, masurile care se impun pentru prevenirea si gestionarea acestora;
b) utilizeaza, in calitate de sef al protectiei civile, fondurile special alocate de la bugetul de stat si baza logistica de interventie in situatii de criza, in scopul desfasurarii in bune conditii a acestei activitati;
c) vegheaza la desfasurarea in bune conditii a interventiilor si a altor activitati necesare restabilirii situatiei normale in plan local.
(2) In cazuri care necesita adoptarea de masuri imediate pentru gestionarea situatiilor de criza sau de urgenta, prefectul poate solicita primarului sau presedintelui consiliului judetean, respectiv Primarului General al Municipiului Bucuresti convocarea, dupa caz, a unei sedinte extraordinare a consiliului judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori a consiliului local.
(3) In situatia declararii starii de alerta, in conditiile legii, pentru rezolvarea intereselor locuitorilor unitatilor administrativ- teritoriale, prefectul poate solicita convocarea de indata a consiliului judetean, a Consiliului General al Municipiului Bucuresti ori a consiliului local, dupa caz.
(4) In situatii de urgenta sau de criza, autoritatile militare si componentele din structura Ministerului Afacerilor Interne au obligatia sa informeze si sa sprijine prefectul pentru rezolvarea oricarei probleme care pune in pericol ori afecteaza siguranta populatiei, a bunurilor, a valorilor si a mediului inconjurator.

ARTICOLUL 258
Alte atributii
Prefectul indeplineste si urmatoarele atributii:
a) sprijina, la cerere, in limita competentei, autoritatile administratiei publice locale pentru evidentierea prioritatilor de dezvoltare economica teritoriala;
b) sustine, la cerere, actiunile desfasurate de catre serviciile publice deconcentrate, respectiv de catre autoritatile administratiei publice locale in domeniul afacerilor europene;
c) hotaraste, in conditiile legii, cooperarea sau asocierea cu institutii similare din tara si din strainatate, in vederea cresterii gradului de profesionalizare a institutiei prefectului;
d) indeplineste atributiile stabilite prin legi speciale in domeniul organizarii si desfasurarii alegerilor locale, parlamentare, prezidentiale, alegerilor pentru membrii din Romania in Parlamentul European, precum si a referendumurilor nationale ori locale;
e) asigura desfasurarea in bune conditii a activitatii serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, respectiv regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor, precum si a activitatii de eliberare a apostilei pentru actele oficiale administrative;
f) alte atributii prevazute de lege, precum si insarcinarile stabilite de Guvern.

ARTICOLUL 259
Atributii care pot fi delegate prefectului
Ministrii si conducatorii celorlalte organe ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului pot delega prefectului unele atributii de conducere si control, precum:
a) verificarea modului de utilizare a fondurilor publice alocate serviciilor publice deconcentrate;
b) verificarea modului de realizare a obiectivelor cuprinse in strategiile sectoriale;
c) analizarea modului de realizare a actiunilor cu caracter interministerial care au ca scop cresterea calitatii serviciilor publice;
d) reprezentarea in fata instantelor judecatoresti, in cazul in care serviciile publice deconcentrate din subordine nu pot fi mandatate;
e) alte atributii stabilite prin ordin al conducatorului institutiei ierarhic superioare serviciului public deconcentrat.

ARTICOLUL 260
Atributiile subprefectului
(1) Subprefectul este subordonat prefectului si este inlocuitorul de drept al acestuia.
(2) Atributiile subprefectilor sunt stabilite prin hotarare a Guvernului.
(3) Prefectul poate sa delege subprefectului, prin ordin, o parte din atributiile sale.
(4) In situatia in care sunt in functie mai multi subprefecti, prefectul emite un ordin prin care desemneaza unul dintre subprefecti ca inlocuitor de drept.
(5) In cazul in care nu s-a emis ordinul prevazut la alin. (4), inlocuitorul de drept al prefectului este desemnat prin ordin al ministrului care coordoneaza institutia prefectului.

CAPITOLUL III. Raporturile cu alte autoritati si institutii publice
ARTICOLUL 261
Raporturile cu autoritatile administratiei publice locale
Intre prefecti, pe de o parte, consiliile locale si primari, precum si consiliile judetene si presedintii consiliilor judetene, pe de alta parte, nu exista raporturi de subordonare; in relatiile dintre acestea exista raporturi de colaborare.

ARTICOLUL 262
Raporturile cu alte autoritati publice si institutii publice
(1) Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin, prefectul poate solicita institutiilor publice, serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale si autoritatilor administratiei publice locale din judetul respectiv sau din municipiul Bucuresti, dupa caz, documentatii, date si informatii, iar acestea sunt obligate sa i le furnizeze cu celeritate si in mod gratuit.
(2) Prefectul poate sesiza comisia de disciplina daca apreciaza, in urma unui control al institutiei prefectului sau la sesizarea scrisa si motivata a unei autoritati sau institutii abilitate, ca secretarul general al unei unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale a savarsit in realizarea atributiilor sale o fapta ce constituie abatere disciplinara.

ARTICOLUL 263
Intocmirea si actualizarea listei cuprinzand alesii locali
(1) Prefectii au obligatia intocmirii si actualizarii listei cuprinzand alesii locali de la nivelul fiecarei unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale, lista care se comunica ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice si ministerului cu atributii in domeniul afacerilor interne.
(2) Procedura de intocmire, actualizare si transmitere a listei prevazute la alin. (1) se stabileste prin ordin comun al ministrului afacerilor interne si al ministrului administratiei publice, in termen de maximum 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului cod.

ARTICOLUL 264
Implicarea prefectului in activitatile de control desfasurate la nivelul judetului
Prefectul poate fi informat despre activitatile de control care urmeaza sa se desfasoare in judet, respectiv in municipiul Bucuresti, de catre oricare dintre ministere sau alte organe ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului, la serviciile publice deconcentrate din subordinea acestora.

CAPITOLUL IV. Structuri functionale
ARTICOLUL 265
Institutia prefectului
(1) Pentru exercitarea de catre prefect a prerogativelor care ii revin potrivit Constitutiei si altor legi se organizeaza si functioneaza institutia prefectului, sub conducerea prefectului.
(2) Institutia prefectului este o institutie publica cu personalitate juridica, cu buget propriu, aflata in subordinea Guvernului.
(3) Prefectul este ordonator tertiar de credite.
(4) Organigrama si modul de functionare ale institutiei prefectului se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
(5) Sediul institutiei prefectului, denumit prefectura, este in municipiul resedinta de judet, intr-un imobil proprietate publica a judetului sau a statului, dupa caz.
(6) Pentru municipiul Bucuresti, respectiv judetul Ilfov, sediul institutiei prefectului este in municipiul Bucuresti.
(7) Capacitatea juridica de drept public a institutiei prefectului se exercita de catre prefect sau inlocuitorul de drept al acestuia.
(8) Exercitarea drepturilor si asumarea obligatiilor civile ale institutiei prefectului se realizeaza de catre prefect, de inlocuitorul de drept al acestuia sau de catre o persoana anume desemnata prin ordin al acestuia.
(9) Activitatea institutiei prefectului este finantata de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului care coordoneaza institutia prefectului, precum si din alte surse prevazute de lege.
(10) Institutia prefectului poate beneficia de proiecte si programe cu finantare externa rambursabila si/sau nerambursabila de implementarea carora raspunde in vederea realizarii indicatorilor asumati in cadrul fiecarui proiect si/sau program.
(11) La nivelul institutiei prefectului se infiinteaza functia de secretar general al institutiei prefectului. Secretarul general al institutiei prefectului este inalt functionar public si se subordoneaza nemijlocit prefectului.
(12) Secretarul general al institutiei prefectului este absolvent de studii superioare juridice, administrative sau stiinte politice.
(13) Secretarul general al institutiei prefectului asigura stabilitatea functionarii institutiei prefectului, continuitatea conducerii si realizarea legaturilor functionale intre compartimentele institutiei. Secretarul general al institutiei prefectului sprijina activitatea prefectului in exercitarea atributiilor prevazute la art. 255 si coordoneaza structura/structurile de specialitate prin care se realizeaza aceste atributii.
(14) Atributiile secretarului general al institutiei prefectului se stabilesc prin hotarare a Guvernului la propunerea ministerului care coordoneaza institutia prefectului, cu avizul ministerului cu atributii in domeniul administratiei publice.
(15) Prin exceptie de la prevederile art. 438 alin. (1) si (3) in cazul in care functia publica de secretar general al institutiei prefectului este vacanta sau temporar vacanta si nu a putut fi ocupata prin una dintre modalitatile prevazute la art. 394 alin. (2), sau titularul acesteia se afla in imposibilitatea exercitarii atributiilor, prefectul, prin ordin, poate delega, motivat, atributiile secretarului general conducatorului compartimentului juridic din institutia prefectului pana la momentul ocuparii functiei de secretar general al institutiei prefectului, in conditiile art. 394, respectiv pana la data incetarii situatiei care a determinat imposibilitatea exercitarii atributiilor.

ARTICOLUL 266
Indrumarea si controlul ierarhic de specialitate asupra activitatii prefectilor
Indrumarea si controlul ierarhic de specialitate asupra activitatii prefectilor, a subprefectilor si a institutiilor prefectului se asigura de ministerul care coordoneaza institutia prefectului.

ARTICOLUL 267
Colegiul prefectural
(1) In fiecare judet, respectiv in municipiul Bucuresti functioneaza un colegiu prefectural compus din prefect, subprefect, secretarul general al institutiei prefectului si conducatorii serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale, care sunt organizate sau au sediul in judetul respectiv sau in municipiul Bucuresti, dupa caz.
(2) Din colegiul prefectural in care sunt in functie mai multi subprefecti face parte subprefectul desemnat prin ordin al prefectului.
(3) La lucrarile colegiului prefectural pot fi invitate si alte persoane a caror prezenta este considerata necesara.
(4) Colegiul prefectural se convoaca de catre prefect cel putin o data pe luna si oricand se considera ca este necesar si este condus de prefect.
(5) Serviciile publice deconcentrate au obligatia de a prezenta anual colegiului prefectural sau la solicitarea prefectului informari privind modul de realizare a atributiilor care le revin.
(6) Atributiile colegiului prefectural privesc armonizarea activitatii serviciilor publice deconcentrate care au sediul in judetul respectiv, precum si implementarea programelor, politicilor, strategiilor si planurilor de actiune ale Guvernului la nivelul judetului sau al localitatilor acestuia, respectiv la nivelul municipiului Bucuresti, dupa caz, si sunt reglementate prin hotarare a Guvernului.

ARTICOLUL 268
Cancelaria prefectului
(1) In cadrul institutiei prefectului se organizeaza si functioneaza cancelaria prefectului.
(2) Cancelaria prefectului este un compartiment organizatoric distinct, care cuprinde urmatoarele functii de executie de specialitate specifice: directorul cancelariei, consilier, consultant si secretarul cancelariei.
(3) Numarul de posturi, numirea, modificarea si incetarea raporturilor de munca, precum si drepturile si obligatiile personalului care fac parte din cancelaria prefectului sunt reglementate in partea a VI-a titlul III.

ARTICOLUL 269
Oficiile prefecturale
(1) Prefectul poate organiza, prin ordin, in cadrul numarului de posturi si al fondurilor aprobate anual, oficii prefecturale. In municipiul Bucuresti se poate organiza cate un oficiu prefectural in fiecare sector.
(2) Ordinul prefectului privind infiintarea si organizarea, respectiv desfiintarea oficiilor prefecturale se emite numai cu avizul conform al ministerului care coordoneaza institutia prefectului.
(3) Oficiile prefecturale fac parte integranta din institutia prefectului.
(4) Oficiile prefecturale sunt conduse de catre un sef al oficiului prefectural, care detine o functie publica de conducere specifica.
(5) Numirea, modificarea, suspendarea si incetarea raportului de serviciu al sefului oficiului prefectural se dispun de catre prefect, in conditiile legii.

ARTICOLUL 270
Atributiile cancelariei prefectului si ale oficiilor prefecturale
Atributiile cancelariei prefectului si ale oficiilor prefecturale sunt stabilite prin hotarare a Guvernului.

CAPITOLUL V. Drepturi si indatoriri ale prefectilor
SECTIUNEA 1 Drepturile prefectilor

ARTICOLUL 271
Dreptul la locuinta de serviciu
(1) La numirea in functie, prefectul si subprefectul care nu detin o locuinta proprietate personala in localitatea in care isi are sediul institutia prefectului au dreptul la o locuinta de serviciu corespunzatoare sau la decontarea cheltuielilor de cazare, in conditiile stabilite prin hotarare a Guvernului adoptata in termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului cod.
(2) Cheltuielile privind locuinta de serviciu, cheltuielile de cazare, precum si cele privind deplasarea dus-intors intre municipiul in care are sediul institutia prefectului si localitatea in care isi au domiciliul prefectul si subprefectul sunt suportate din bugetul institutiei prefectului si se deconteaza in limita unui plafon maxim, stabilit anual, prin hotarare a Guvernului.
(3) Contractul de inchiriere a locuintei de serviciu inceteaza in termen de 30 de zile de la data incetarii exercitarii functiei de prefect, respectiv de subprefect, dupa caz.

ARTICOLUL 272
Dreptul la onoruri militare
Ca reprezentant al Guvernului, prefectului i se acorda onorul militar cu ocazia ceremoniilor militare organizate la nivelul judetului, potrivit prevederilor Regulamentului onorurilor si ceremoniilor militare.

SECTIUNEA a 2-a Indatoriri si interdictii ale prefectilor

ARTICOLUL 273
Obligatia de informare in situatia calatoriilor in afara judetului
(1) Prefectii si subprefectii au obligatia sa informeze in prealabil conducerea ministerului care coordoneaza institutia prefectului ori de cate ori calatoresc in afara judetului.
(2) Prefectii si subprefectii nu au dreptul la greva.
(3) Prefectii si subprefectii nu pot sa infiinteze organizatii sindicale proprii.

ARTICOLUL 274
Regimul incompatibilitatilor si al conflictului de interese aplicabile functiei de prefect si de subprefect
(1) Regimul incompatibilitatilor si al conflictului de interese aplicabile functiei de prefect si de subprefect sunt cele prevazute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Prin activitati in domeniul didactic pe care prefectii si subprefectii le pot desfasura, in conditiile legislatiei speciale privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice si a functiilor publice, se inteleg activitatile prevazute la art. 462 alin. (2).
(3) Constatarea si sanctionarea starii de incompatibilitate si a conflictului de interese pentru persoanele care ocupa functia de prefect si de subprefect se face in conditiile Legii nr. 176/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL VI. Actele si raspunderea prefectului
ARTICOLUL 275
Regimul juridic aplicabil actelor prefectului
(1) Pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin, prefectul emite acte administrative cu caracter individual sau normativ, numite ordine.
(1^1) Ordinele prefectului sunt contrasemnate de catre secretarul general al institutiei prefectului. In cazul in care functia publica de secretar general al institutiei prefectului nu este ocupata prin niciuna dintre modalitatile prevazute de lege, contrasemnarea ordinelor prefectului se realizeaza de catre conducatorul compartimentului juridic din institutia prefectului.
(2) Ordinele prin care se stabilesc masuri cu caracter tehnic sau de specialitate sunt emise dupa consultarea conducatorilor serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului, organizate la nivelul unitatilor administrativ- teritoriale, potrivit competentelor proprii domeniilor de activitate.
(3) Ordinele cu caracter normativ emise de prefect se publica potrivit legii.
(4) Ordinul cu caracter normativ emis de catre prefect devine executoriu numai dupa ce a fost adus la cunostinta publica.
(5) Ordinul cu caracter individual emis de catre prefect devine executoriu de la data comunicarii catre persoanele interesate.
(6) Ordinele emise de prefect in calitate de presedinte al Comitetului judetean pentru situatii de urgenta produc efecte juridice de la data aducerii lor la cunostinta publica si sunt executorii.
(7) Ordinele cu caracter normativ se comunica de indata ministerului cu atributii in domeniul de resort.
(8) Ministrul care coordoneaza institutia prefectului poate propune Guvernului revocarea ordinelor emise de prefect care au caracter normativ sau a celor prevazute la alin. (2) si (6), daca le considera nelegale sau netemeinice, in cazul in care acestea nu au intrat in circuitul civil si nu au produs efecte juridice si pot leza interesul public.
(9) Prefectii sunt obligati sa comunice ordinele emise potrivit alin. (2) conducatorului institutiei ierarhic superioare serviciului public deconcentrat.
(10) Prefectul poate propune ministerelor si celorlalte organe ale administratiei publice centrale masuri pentru imbunatatirea activitatii serviciilor publice deconcentrate, organizate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale.

ARTICOLUL 276
Raspunderea prefectului si a subprefectului
In exercitiul functiilor lor prefectul si subprefectul raspund administrativ, civil sau penal, dupa caz, in conditiile legii si ale prezentului cod.

TITLUL II - Serviciile publice deconcentrate
CAPITOLUL I. Dispozitii generale

ARTICOLUL 277
Infiintarea, organizarea si desfiintarea serviciilor publice deconcentrate
(1) Ministerele si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale pot avea in subordinea lor servicii publice deconcentrate, ca structuri de specialitate in unitatile administrativ-teritoriale.
(2) Infiintarea sau desfiintarea serviciilor publice deconcentrate, obiectul de activitate si competentele acestora sunt stabilite prin actul de infiintare a ministerului, respectiv a organului de specialitate al administratiei publice centrale competent in subordinea carora aceste servicii isi desfasoara activitatea.

ARTICOLUL 278
Atributiile serviciilor publice deconcentrate
Serviciile publice deconcentrate, potrivit legii, pot indeplini atributii de control, inspectie si monitorizare in domeniul de specializare al ministerului de resort, respectiv al organului de specialitate al administratiei publice centrale competent.

CAPITOLUL II. Conducerea serviciilor publice deconcentrate
ARTICOLUL 279
Atributiile ministerelor si ale prefectului in relatia cu serviciile publice deconcentrate
(1) Ministerele de resort, respectiv organele de specialitate ale administratiei publice centrale competente stabilesc organigrama, numarul de posturi si functiile de conducere ale serviciilor publice deconcentrate aflate in subordinea lor.
(2) Ministerele de resort, respectiv celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale pot emite ordine si instructiuni, obligatorii pentru serviciile publice deconcentrate aflate in subordinea lor.
(3) Prefectul conduce si coordoneaza activitatea serviciilor publice deconcentrate de la nivelul judetului pentru asigurarea implementarii masurilor din programul de guvernare si in situatii care implica interventia urgenta a organelor statale in teritoriu. In indeplinirea acestui rol, prefectul exercita atributiile prevazute la art. 254 din prezentul Cod, precum si alte atributii prevazute de lege.
(4) Ministerul de resort, respectiv organul de specialitate al administratiei publice centrale competent si prefectul au obligatia de a colabora in vederea exercitarii competentelor legale privind conducerea serviciilor publice deconcentrate din unitatile administrativ-teritoriale.
(5) Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale sunt obligate sa comunice prefectilor actele cu caracter normativ emise in domeniul de activitate al serviciilor publice deconcentrate, pentru care legea nu prevede publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

ARTICOLUL 280
Numirea si eliberarea din functie a conducatorilor serviciilor publice deconcentrate
(1) Conducatorul serviciului public deconcentrat care detine o functie publica de conducere este numit si eliberat din functie prin ordin al ministrului de resort sau al conducatorului organului de specialitate al administratiei publice centrale competent. Ordinul se comunica prefectului judetului in care serviciul public deconcentrat este organizat sau are sediul ori prefectului municipiului Bucuresti, dupa caz, in termen de 10 zile de la intervenirea acestora.
(2) Conducatorul serviciului public deconcentrat care are calitatea de angajat cu contract individual de munca sau calitatea de angajat cu contract de management incheiate in conditiile legii isi indeplineste atributiile in conditiile prevazute in cuprinsul contractului incheiat.
(3) Conducatorul serviciului public deconcentrat are calitatea de ordonator de credite.

ARTICOLUL 281
Atributiile conducatorilor serviciilor publice deconcentrate
(1) Conducatorii serviciilor publice deconcentrate asigura conducerea executiva a acestora in vederea exercitarii atributiilor stabilite prin lege si prin actele prevazute la art. 279 alin. (2).
(2) Conducatorii serviciilor publice deconcentrate au urmatoarele atributii principale:
a) emit actele privind numirea si eliberarea din functie, modificarea raporturilor de serviciu sau de munca, precum si sanctionarea disciplinara a personalului din cadrul serviciului public deconcentrat;
b) informeaza, trimestrial si la cerere, prefectul si ministerul de resort sau organul de specialitate al administratiei publice centrale competent cu privire la activitatea serviciului public deconcentrat;
c) participa la convocarile realizate de prefect si de ministerul de resort sau de organul de specialitate al administratiei publice centrale competent;
d) intocmeste proiectul bugetului serviciului public deconcentrat pe care il conduce si il inainteaza spre avizare si aprobare organelor competente.
(3) Conducatorii serviciilor publice deconcentrate au si alte atributii stabilite prin legile speciale, prin actele ministerului de resort sau organului de specialitate al administratiei publice centrale competent.

ARTICOLUL 282
Actele conducatorilor serviciilor publice deconcentrate
(1) Conducatorii serviciilor publice deconcentrate emit decizii.
(2) Deciziile au caracter individual si se refera la situatii si persoane determinate.

ARTICOLUL 283
Raspunderea conducatorilor serviciilor publice deconcentrate
(1) Conducatorii serviciilor publice deconcentrate raspund in fata legii, ministerului, respectiv in fata organului de specialitate al administratiei publice centrale in subordinea caruia se afla serviciul public deconcentrat.
(2) Conducatorii autoritatilor administratiei publice centrale prevazute la alin. (1) pot sanctiona conducatorii serviciilor publice deconcentrate in cazurile si in conditiile prevazute de lege.
 
>>Revino la cuprinsul Codului administrativ al Romaniei apasand AICI!<<

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News
Votati articolul "Codul administrativ. PARTEA a IV-a - Prefectul, institutia prefectului si serviciile publice deconcentrate":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Poate sunteti interesat si de:

©2022 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2022

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016