Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul administrativ. PARTEA a VIII-a - Servicii publice

Codul administrativ. PARTEA a VIII-a - Servicii publice
PARTEA a VIII-a - Servicii publice

TITLUL I - Principiile si clasificarea serviciilor publice

ARTICOLUL 580
Principiile specifice aplicabile serviciilor publice
(1) Infiintarea, organizarea si prestarea serviciilor publice se realizeaza potrivit principiilor transparentei, egalitatii de tratament, continuitatii, adaptabilitatii, accesibilitatii, responsabilitatii si al furnizarii serviciilor publice la standarde de calitate.
(2) Principiul transparentei reprezinta respectarea de catre autoritatile administratiei publice a obligatiei de a informa cu privire la modul de stabilire a activitatilor componente si a obiectivelor, la modul de reglementare, organizare, functionare, finantare, prestare si evaluare a serviciilor publice, precum si la masurile de protectie a utilizatorilor si la mecanismele de solutionare a reclamatiilor si litigiilor.
(3) Principiul egalitatii de tratament in prestarea serviciilor publice reprezinta eliminarea oricarei discriminari a beneficiarilor serviciilor publice bazate, dupa caz, pe criterii de origine etnica sau rasiala, religie, varsta, gen, orientare sexuala, dizabilitate, precum si asigurarea aplicarii unor reguli, cerinte si criterii identice pentru toate autoritatile si organismele prestatoare de servicii publice, inclusiv in procesul de delegare a serviciului public.
(4) In prestarea serviciilor publice, autoritatile administratiei publice si institutiile publice, precum si organismele prestatoare de servicii publice au obligatia de a asigura continuitatea, in conditiile prevazute la art. 12.
(5) Principiul adaptabilitatii serviciului public reprezinta faptul ca, in vederea indeplinirii obiectivelor sale, administratia publica are obligatia de a raspunde nevoilor societatii.
(6) Principiul accesibilitatii presupune asigurarea accesului la serviciile publice pentru toti beneficiarii, in special la acele servicii care raspund unor nevoi de baza ale acestora; accesibilitatea impune luarea in considerare, inca din faza de fundamentare a infiintarii serviciului public, a aspectelor referitoare la cost, disponibilitate, adaptare, proximitate.
(7) Principiul responsabilitatii asigurarii serviciului public reprezinta existenta unei autoritati a administratiei publice competente cu asigurarea serviciului public, independent de modalitatea de gestiune si de furnizare/prestare a acestuia catre beneficiar.
(8) Principiul furnizarii serviciilor publice la un nivel ridicat de calitate reprezinta stabilirea si monitorizarea indicatorilor de calitate pentru fiecare serviciu public, pe toata durata de furnizare a acestora. Autoritatile administratiei publice si organismele prestatoare de servicii publice sunt obligate sa respecte standardele de calitate si/sau de cost stabilite pentru serviciile publice.

ARTICOLUL 581
Categorii de servicii publice
(1) In functie de continutul activitatii, serviciile publice pot fi servicii de interes economic general si servicii noneconomice de interes general.
(2) Din punctul de vedere al competentei teritoriale pentru a raspunde nevoilor de interes public, serviciile publice pot fi servicii publice de interes national si servicii publice de interes local. Serviciile publice de interes national sunt serviciile publice care raspund nevoilor cu caracter general ale intregii populatii si care, datorita naturii si importantei, sunt in competenta autoritatilor administratiei publice centrale; serviciile publice de interes local sunt serviciile publice care raspund in principal nevoilor colectivitatilor locale si care sunt realizate in mod optim prin actiunea autoritatilor administratiei publice locale.
(3) In functie de modalitatile de realizare a prestarii, serviciile publice sunt servicii publice prestate/furnizate in mod unitar fie de catre o autoritate a administratiei publice, fie de catre un organism prestator de servicii publice si servicii publice prestate/furnizate in comun de catre una sau mai multe autoritati ale administratiei publice sau de unul sau mai multe organisme prestatoare de servicii publice.

ARTICOLUL 582
Obligatiile de serviciu public
(1) Obligatiile de serviciu public reprezinta cerinte si indatoriri specifice impuse organismelor prestatoare in fiecare sector al serviciilor publice de catre legiuitor sau de catre autoritatile administratiei publice competente cu reglementarea, autorizarea sau gestiunea serviciului public respectiv.
(2) Obligatiile de serviciu public presupun, in principal, asigurarea serviciului universal, continuitatea si suportabilitatea serviciului, precum si masuri de protectie a beneficiarului.

ARTICOLUL 583
Respectarea legislatiei Uniunii Europene privind serviciile
Stabilirea activitatilor componente, a misiunii, a procedurii de atribuire, a compensatiei, dupa caz, precum si prestarea serviciilor publice se realizeaza in conformitate cu standardele si cerintele stabilite de legislatia incidenta in domeniu a Uniunii Europene aplicabila in statele membre.

ARTICOLUL 584
Serviciile de interes economic general
(1) Serviciile de interes economic general reprezinta activitatile economice care sunt desfasurate in vederea satisfacerii unei/unor nevoi de interes public, pe care piata nu le-ar asigura sau le-ar asigura in alte conditii, in ceea ce priveste calitatea, siguranta, accesibilitatea, tratamentul egal sau accesul universal, fara interventie publica, pentru care autoritatile administratiei publice stabilesc obligatii specifice de serviciu public.
(2) Serviciile de interes economic general sunt furnizate direct de catre o autoritate a administratiei publice sau, dupa caz, de catre organisme prestatoare de servicii publice sub monitorizarea si controlul autoritatii administratiei publice competente.
(3) Serviciile publice de interes economic general se disting de serviciile non-economice de interes general prin caracterul economic al activitatii desfasurate.
(4) In sensul prezentului cod, caracterul economic al unui serviciu public este determinat de natura activitatilor aferente serviciului si de modalitatea in care activitatile sunt prestate, organizate si finantate.

ARTICOLUL 585
Serviciile non-economice de interes general
Serviciile non-economice de interes general reprezinta activitatile care nu au caracter economic si sunt desfasurate in vederea satisfacerii unei/unor nevoi de interes public direct de catre o autoritate a administratiei publice sau de catre organismele prestatoare de servicii publice sub monitorizarea si controlul acesteia sau mandatate de aceasta.

TITLUL II - Reglementarea si infiintarea serviciilor publice

ARTICOLUL 586
Stabilirea caracterului de serviciu public
Caracterul de serviciu public al unei activitati sau al unui ansamblu de activitati se recunoaste prin acte normative.

ARTICOLUL 587
Actul de reglementare a unui serviciu public
Actul normativ prin care se reglementeaza un serviciu public trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente:
a) activitatea sau activitatile care constituie serviciul public respectiv;
b) obiectivele serviciului public;
c) tipul de serviciu public;
d) obligatiile de serviciu public, daca este cazul;
e) structura responsabila pentru prestarea serviciului public;
f) modalitatile de gestiune;
g) sursele de finantare;
h) modalitati de monitorizare, evaluare si control a modului de furnizare a serviciului public;
i) sanctiuni;
j) standarde de calitate si de cost, in cazul in care acestea sunt stabilite potrivit legii;
k) alte elemente stabilite prin lege.

ARTICOLUL 588
Competenta de reglementare in domeniul serviciilor publice
Autoritatile de reglementare in domeniul serviciilor publice se stabilesc prin lege.

ARTICOLUL 589
Competenta de infiintare/organizare a structurii responsabile cu furnizarea/prestarea serviciilor publice
(1) Autoritatile administratiei publice centrale, prin acte normative, au competenta de infiintare/organizare a structurilor responsabile pentru prestarea serviciilor publice de interes national.
(2) Autoritatile administratiei publice locale, prin acte administrative, au competenta de infiintare/organizare a structurilor responsabile pentru prestarea serviciilor care raspund in principal nevoilor specifice colectivitatii locale.

TITLUL III - Gestiunea serviciilor publice

ARTICOLUL 590
Modalitatile de gestiune ale unui serviciu public
Modalitatile de gestiune ale unui serviciu public sunt:
a) gestiunea directa;
b) gestiunea delegata.

ARTICOLUL 591
Gestiunea directa
(1) Gestiunea directa este modalitatea de gestiune prin care o autoritate a administratiei publice isi asuma/exercita nemijlocit competenta care ii revine cu privire la prestarea unui serviciu public potrivit legii sau actului de reglementare a serviciului public.
(2) Gestiunea directa se poate realiza de catre o autoritate a administratiei publice, de catre structurile cu sau fara personalitate juridica ale acesteia, de catre societatile reglementate de Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, cu capital social integral al statului sau al unitatii administrativ-teritoriale infiintate de autoritatile administratiei publice sau alte persoane juridice de drept privat, dupa caz, cu respectarea prevederilor legale.

ARTICOLUL 592
Gestiunea delegata
(1) Gestiunea delegata este modalitatea de gestiune prin care prestarea serviciului public se realizeaza in baza unui act de delegare si/sau a unei autorizari din partea autoritatii administratiei publice competente, cu respectarea prevederilor din legislatia privind achizitiile publice, achizitiile sectoriale si concesionarea de servicii, de catre organismele prestatoare de servicii publice, altele decat cele prevazute la art. 591 alin. (2).
(2) Gestiunea delegata poate implica dreptul organismului prestator de servicii publice de a utiliza infrastructura aferenta serviciului delegat, printr-una dintre modalitatile prevazute de legislatia aplicabila fiecarui tip de serviciu.

ARTICOLUL 593
Actul de delegare pentru serviciile de interes economic general
(1) Actul de delegare catre un operator economic a prestarii serviciului de interes economic general este act administrativ si trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente, cu exceptia cazului in care prin legi speciale se prevede altfel:
a) continutul obligatiilor de serviciu public;
b) organismul prestator al serviciului/serviciilor publice si, daca este cazul, teritoriul pe care presteaza;
c) durata pentru care este incredintata prestarea serviciului;
d) natura oricaror drepturi speciale acordate organismului prestator de servicii publice de catre legiuitor sau de catre autoritatea administratiei publice competente;
e) o descriere a mecanismului de compensare si a parametrilor de calcul, control si revizuire a compensatiei acordate pentru prestarea serviciului public;
f) modalitatile de evitare a supracompensarii si de recuperare a unei eventuale supracompensatii;
g) drepturi exclusive acordate, in conditiile legii, organismului prestator de servicii publice de catre legiuitor sau de catre autoritatea administratiei publice competente;
h) cazuri si situatii de incetare a actului de delegare;
i) drepturile si obligatiile partilor implicate;
j) indicatorii de performanta si eficienta ai serviciului.
(2) Parametrii pe baza carora se calculeaza compensatia trebuie stabiliti inainte de identificarea organismului prestator in mod obiectiv, respectandu-se principiile transparentei si a liberei concurente.
(3) Compensatia nu trebuie sa depaseasca ceea ce este necesar pentru acoperirea integrala sau partiala a costurilor suportate pentru indeplinirea obligatiilor de serviciu public, luand in considerare veniturile rezultate si un profit rezonabil.

ARTICOLUL 594
Competenta de monitorizare si control a modului de prestare a serviciilor publice
Autoritatile administratiei publice au obligatia de a monitoriza, evalua si controla modul de prestare a serviciilor publice din sfera lor de competenta, indiferent de modalitatea de gestiune adoptata, in limitele competentelor stabilite de legislatia aplicabila fiecarui tip de serviciu public.

TITLUL IV - Desfiintarea serviciilor publice

ARTICOLUL 595
Situatii de desfiintare a serviciilor publice
In situatia in care un serviciu public nu mai raspunde unei nevoi de interes public se decide incetarea prestarii serviciului public printr-un act de acelasi nivel cu cel prin care a fost infiintat, la initiativa autoritatii administratiei publice competente si in urma consultarii publice.

ARTICOLUL 596
Competenta de desfiintare sau dizolvare a structurii responsabile cu furnizarea/prestarea serviciilor publice
Desfiintarea sau dizolvarea, dupa caz, a structurii/structurilor responsabile pentru prestarea serviciului public se realizeaza la initiativa autoritatii administratiei publice centrale competente, in cazul serviciilor publice de interes national, si la initiativa autoritatii administratiei publice locale, in cazul serviciilor publice de interes local.
 
>>Revino la cuprinsul Codului administrativ al Romaniei apasand AICI!<<

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Codul administrativ. PARTEA a VIII-a - Servicii publice":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016