Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Directiva 2019/2161. Recenziile online pot duce la sanctiuni

Directiva 2019/2161 modifica modul in care privim recenziile online si, mai ales, modul in care acestea sunt realizate. Noul act introduce nu doar sanctiuni, ci si o serie de modificari importante pe care trebuie sa le avem in vedere.

In primul rand, Directiva 2019/2161 a intrat in vigoare in noiembrie 2019. Romania va trebui sa transpuna actul adoptat la nivel european in legislatia nationala pana la 28 noiembrie 2020, altfel riscam declansarea procedurii de infrigement. Aplicarea propriu-zisa a regulilor pe care le veti regasi mai jos trebuie sa se faca pana la 28 mai 2022. Asadar, actul trebuie adoptat pana aproape de sfarsitul anului viitor, urmand ca la cateva luni distanta sa si intre in vigoare.

Prin transpunerea Directivei 2019/2161 in legislatia nationala se modifica, printre altele, si Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii. 

In al doilea rand, aceste noutati vizeaza mai mult comertul online, unde se vor institui reguli noi care vor favoriza utilizatorul sau clientul. Este cunoscut faptul ca multi comercianti creeaza pe site-urile proprii o sectiune de recenzii sau de notare de la 1-5 sau de la 1-10 si se folosesc de angajati sau prieteni pentru a lasa opinii pozitive despre anumite produse sau servicii. Desi aceasta practica nu era pana acum pedepsita si nici nu putea fi investigata foarte clar, din 2022 incolo (sau mai devreme, in functie de cand va fi transpusa noua Directiva) acest lucru va fi dur sanctionat.

Astfel, in cazul in care un comerciant ofera acces la recenziile consumatorilor privind produsele, vor fi considerate semnificative informatiile care indica daca si cum garanteaza comerciantul ca recenziile publicate provin de la consumatori care au utilizat sau au achizitionat efectiv produsul. Amintim ca informatiile semnificative sunt cele de care consumatorul mediu are nevoie in contextul respectiv pentru a lua o decizie comerciala in cunostinta de cauza.

In acelasi timp, daca un comerciant afirma ca recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achizitionat efectiv produsul, fara a lua masuri rezonabile si proportionale pentru a verifica daca este adevarat, aceasta practica va fi considerata inselatoare in orice situatie.

De ce e important acest lucru? Studiile realizate arata ca cei mai multi consumatori faceau si pana acum o cercetare temeinica cu privire la produsele pe care intentionau sa le achizitioneze online. Printre aspectele care duceau la convingerea realizarii achizitiei se numara si recenziile sau opiniile celor care au cumparat deja produsul. 

Directiva 2019/2161 - sanctiuni pentru recenzii false

In al treilea rand, sanctiunile pot ajunge pana la 4% din cifra de afaceri anuala! Exista si beneficii, asa cum veti putea observa mai jos, insa amenzile nu sunt o gluma fiind comparabile chiar cu cele introduse de GDPR. Cele mai drastice amenzi vor fi aplicate pentru companiile gasite vinovate de practici comerciale incorecte in mai multe state ale UE.

Directiva 2019/2161 obliga statele membre sa adopte fiecare sanctiuni proportionale si care sa aiba un real efect de descurajare. Momentan, Romania nu a luat o initiativa in acest sens si nici nu este asteptata prea curand una, avand in vedere ca ne confruntam cu pandemia Covid-19 si efectele sale economice.

Actul include chiar si despagubiri pentru clientii care au fost inselati prin astfel de recenzii sau opinii false, iar produsul nu a fost corespunzator.

In al patrulea rand, dincolo de sanctiunile severe, noua legislatie va avea implicatii benefice asupra domeniului, avand in vedere ca anticipeaza asteptarile consumatorilor, care nu se mai limiteaza la cumpararea unui produs, ci isi doresc o intreaga experienta de cumparaturi. Si, avand in vedere situatia actuala, ar fi preferabil ca aceasta experienta sa fie una online.

Ai un Magazin Online si vrei sa atragi mai multi clienti?
Vrei sa duci site-ul tau pe primele pozitii in Google dupa cuvintele cheie potrivite afacerii tale?
Vrei sa inveti cum se face Copywriting pentru maximizarea vanzarilor?
Vrei sa cresti Rata de conversie si Rata de achitare cat mai mult?
Vrei sa afli despre Mesajele post comanda sau Tehnici de promovare?
 
Daca raspunsurile tale sunt DA, atunci da click AICI!

In acest context, transparentizarea recenziilor afisate de magazinele online ar trebui sa fie privita nu atat ca obligatie legala, ci mai mult ca oportunitate de a castiga increderea consumatorilor. Astfel, magazinele online trebuie sa isi revizuiasca termenii si conditiile, nu doar pentru a se conforma noilor reglementari, sau, dupa caz, modificarilor legislative ce se contureaza la orizont si pentru a evita eventualele sanctiuni, ci si pentru a raspunde exigentelor tot mai mari din partea unor consumatori tot mai conectati.

Finalmente, retinem ca trebuie sa asteptam transpunerea Directivei 2019/2161 in legislatia romana pentru a vedea noile reglementari si sanctiuni. Pana atunci, puteti consulta mai jos continutul operativ al actului european care introduce aceste noutati.

directiva 2019/2161

Articolul 1
Modificarea Directivei 93/13/CEE

In Directiva 93/13/CEE se introduce urmatorul articol:
„Articolul 8b
(1)   Statele membre adopta regimul sanctiunilor care se aplica in cazul nerespectarii dispozitiilor de drept intern adoptate in temeiul prezentei directive si iau toate masurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Sanctiunile trebuie sa fie efective, proportionale si cu efect de descurajare.
(2)   Statele membre pot limita astfel de sanctiuni la situatiile in care clauzele contractuale sunt definite in mod expres in dreptul intern ca fiind abuzive in toate imprejurarile sau in cazul in care un vanzator sau furnizor continua sa utilizeze clauze contractuale care au fost considerate abuzive printr-o decizie definitiva adoptata in conformitate cu articolul 7 alineatul (2).
(3)   Statele membre se asigura ca urmatoarele criterii neexhaustive si orientative sunt luate in considerare pentru aplicarea de sanctiuni, daca este cazul:
(a) natura, gravitatea, amploarea si durata incalcarii;
(b) orice actiune intreprinsa de vanzator sau furnizor pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;
(c) orice incalcare anterioara savarsita de vanzator sau furnizor;
(d) beneficiile financiare dobandite sau pierderile evitate de vanzator sau furnizor datorita incalcarii, daca sunt disponibile datele relevante;
(e) sanctiunile aplicate vanzatorului sau furnizorului pentru aceeasi incalcare in alte state membre in cazurile transfrontaliere in care informatiile cu privire la astfel de sanctiuni sunt disponibile prin mecanismul instituit de Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European si al Consiliului (*1);
(f) orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstantelor cazului.
(4)   Fara a se aduce atingere alineatului (2) din prezentul articol, statele membre se asigura ca, in cazul in care se impune aplicarea unor sanctiuni in conformitate cu articolul 21 din Regulamentul (UE) 2017/2394, acestea includ posibilitatea aplicarii de amenzi prin proceduri administrative sau posibilitatea initierii unor proceduri judiciare pentru aplicarea de amenzi sau ambele, cuantumul maxim al unor astfel de amenzi fiind de cel putin 4 % din cifra de afaceri anuala a vanzatorului sau furnizorului realizata in statul membru sau statele membre in cauza.
(5)   In cazurile in care se impune aplicarea unei amenzi in conformitate cu alineatul (4), insa informatiile privind cifra de afaceri anuala a vanzatorului sau furnizorului nu sunt disponibile, statele membre prevad posibilitatea de a aplica amenzi al caror cuantum maxim este de cel putin 2 milioane EUR.
(6)   Statele membre notifica Comisiei, pana la 28 noiembrie 2021, normele si masurile prevazute la alineatul (1) si ii comunica acesteia, fara intarziere, orice modificare ulterioara a acestora.

Articolul 2
Modificarea Directivei 98/6/CE

Directiva 98/6/CE se modifica dupa cum urmeaza:
1. Se introduce urmatorul articol:
„Articolul 6a
(1)   Orice notificare de reducere a pretului indica pretul anterior aplicat de comerciant pentru o perioada determinata, inainte de aplicarea reducerii de pret.
(2)   Pretul anterior reprezinta cel mai scazut pret practicat de comerciant cel putin in perioada ultimelor 30 de zile inainte de data aplicarii reducerii de pret.
(3)   Statele membre pot prevedea norme diferite pentru bunurile susceptibile a se deteriora sau a se perima rapid.
(4)   Daca produsul a fost prezent pe piata mai putin de 30 de zile, statele membre pot prevedea, de asemenea, o perioada de timp mai scurta decat cea mentionata la alineatul (2).
(5)   Daca reducerea de pret este majorata treptat, statele membre pot prevedea ca pretul anterior sa fie considerat pretul fara reducere inainte de prima aplicare a reducerii de pret.”

2. Articolul 8 se inlocuieste cu urmatorul text:
„Articolul 8
(1)   Statele membre adopta regimul sanctiunilor care se aplica in cazul nerespectarii dispozitiilor de drept intern adoptate in temeiul prezentei directive si iau toate masurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Sanctiunile trebuie sa fie efective, proportionale si cu efect de descurajare.
(2)   Statele membre se asigura ca urmatoarele criterii neexhaustive si orientative sunt luate in considerare pentru aplicarea de sanctiuni, daca este cazul:
(a) natura, gravitatea, amploarea si durata incalcarii;
(b) orice actiune intreprinsa de comerciant pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;
(c) orice incalcare anterioara savarsita de comerciant;
(d) beneficiile financiare dobandite sau pierderile evitate de comerciant datorita incalcarii, daca sunt disponibile datele relevante;
(e) sanctiunile aplicate comerciantului pentru aceeasi incalcare in alte state membre, in cazurile transfrontaliere in care sunt disponibile informatii cu privire la astfel de sanctiuni prin mecanismul instituit prin Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European si al Consiliului (*2);
(f) orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstantelor cazului.
(3)   Statele membre notifica Comisiei, pana la 28 noiembrie 2021, normele si masurile prevazute la alineatul (1) si ii comunica acesteia, fara intarziere, orice modificare ulterioara a acestora.

(*2)  Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European si al Consiliului din 12 decembrie 2017 privind cooperarea dintre autoritatile nationale insarcinate sa asigure respectarea legislatiei in materie de protectie a consumatorului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 (JO L 345, 27.12.2017, p. 1).”"

Articolul 3
Modificarea Directivei 2005/29/CE

Directiva 2005/29/CE se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, primul paragraf se modifica dupa cum urmeaza:
(a) litera (c) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(c) «produs» inseamna orice bun sau serviciu, inclusiv bunuri imobile, servicii digitale si continut digital, precum si drepturi si obligatii;”;
(b) se adauga urmatoarele litere:
„(m) «ierarhie» inseamna vizibilitatea relativa conferita produselor, astfel cum sunt acestea prezentate, organizate sau comunicate de catre comerciant, indiferent de mijloacele tehnologice utilizate pentru o astfel de prezentare, organizare sau comunicare;
(n) «piata online» inseamna un serviciu care utilizeaza software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicatie gestionata de catre comerciant sau in numele acestuia, care le permite consumatorilor sa incheie contracte la distanta cu alti comercianti sau consumatori.”

2. La articolul 3, alineatele (5) si (6) se inlocuiesc cu urmatorul text:
„(5)   Prezenta directiva nu impiedica statele membre sa adopte dispozitii care sa protejeze interesele legitime ale consumatorilor in ceea ce priveste practicile comerciale sau de vanzare agresive sau inselatoare in contextul vizitelor nesolicitate efectuate de un comerciant la domiciliul unui consumator sau al deplasarilor organizate de un comerciant cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde produse consumatorilor. Astfel de dispozitii trebuie sa fie proportionale, nediscriminatorii si justificate de motive privind protectia consumatorului.
(6)   Statele membre notifica fara intarziere Comisiei dispozitiile de drept intern adoptate in temeiul alineatului (5), precum si orice modificare ulterioara a acestora. Comisia publica aceste informatii pe un site specific de internet, asigurandu-se ca sunt accesibile cu usurinta consumatorilor si comerciantilor.”

3. La articolul 6 alineatul (2), se adauga urmatoarea litera:
„(c) orice activitate de comercializare a unui bun, intr-un stat membru, ca fiind identic cu un bun comercializat in alte state membre, desi bunul respectiv are o compozitie sau caracteristici semnificativ diferite, cu exceptia cazului in care acest lucru este justificat de factori legitimi si obiectivi.”

4. Articolul 7 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) alineatul (4) se modifica dupa cum urmeaza:
(i) litera (d) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(d) modalitatile de plata, livrare si executare, in cazul in care difera de conditiile de diligenta profesionala;”;
(ii) se adauga urmatoarea litera:
„(f) pentru produsele oferite pe pietele online, informatia daca partea terta care ofera produsele este sau nu un comerciant, pe baza declaratiei respectivei parti terte fata de furnizorul de piata online.”;
(b) se introduce urmatorul alineat:
„(4a)   Atunci cand se ofera consumatorilor posibilitatea de a cauta produse oferite de diferiti comercianti sau de consumatori pe baza unei cautari sub forma de cuvinte-cheie, fraze sau alte date de intrare, indiferent de locul in care se incheie tranzactiile in cele din urma, sunt considerate semnificative informatiile generale, puse la dispozitie intr-o sectiune specifica a interfetei online care este direct si usor accesibila de pe pagina unde sunt prezentate rezultatele cautarii, privind principalii parametri de stabilire a ierarhiei produselor prezentate consumatorului ca urmare a cautarii efectuate si privind importanta relativa a acestor parametri, prin raportare la alti parametri. Prezentul alineat nu se aplica furnizorilor de motoare de cautare online, astfel cum sunt definiti la articolul 2 punctul 6 din Regulamentul (UE) 2019/1150 al Parlamentului European si al Consiliului (*3).

(*3)  Regulamentul (UE) 2019/1150 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 iunie 2019 privind promovarea echitatii si a transparentei pentru intreprinderile utilizatoare de servicii de intermediere online (JO L 186, 11.7.2019, p. 57).”;"
(c) se adauga urmatorul alineat:
„(6)   In cazul in care un comerciant ofera acces la recenziile consumatorilor privind produsele, sunt considerate semnificative informatiile care indica daca si cum garanteaza comerciantul ca recenziile publicate provin de la consumatori care au utilizat sau au achizitionat efectiv produsul.”

5. Se introduce urmatorul articol:
„Articolul 11a
Masuri reparatorii
(1)   Consumatorii afectati de practicile comerciale neloiale au acces la masuri reparatorii proportionale si efective, printre care si despagubiri pentru prejudiciul suferit de consumator si, daca este cazul, reducerea pretului sau incetarea contractului. Statele membre pot stabili conditiile de aplicare si efectele acestor masuri reparatorii. Statele membre pot lua in considerare, dupa caz, gravitatea si natura practicii comerciale neloiale, prejudiciul suferit de consumator si alte circumstante relevante.
(2)   Aceste masuri reparatorii nu au impact asupra aplicarii altor masuri reparatorii aflate la dispozitia consumatorilor in temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern.”

6. Articolul 13 se inlocuieste cu urmatorul text:
„Articolul 13
Sanctiuni
(1)   Statele membre adopta regimul sanctiunilor care se aplica in cazul nerespectarii dispozitiilor de drept intern adoptate in temeiul prezentei directive si iau toate masurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Sanctiunile trebuie sa fie efective, proportionale si cu efect de descurajare.
(2)   Statele membre se asigura ca urmatoarele criterii neexhaustive si orientative sunt luate in considerare pentru aplicarea de sanctiuni, daca este cazul:
(a) natura, gravitatea, amploarea si durata incalcarii;
(b) orice actiune intreprinsa de comerciant pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;
(c) orice incalcare anterioara savarsita de comerciant;
(d) beneficiile financiare dobandite sau pierderile evitate de comerciant datorita incalcarii, daca sunt disponibile datele relevante;
(e) sanctiunile aplicate comerciantului pentru aceeasi incalcare in alte state membre, in cazurile transfrontaliere in care sunt disponibile informatii cu privire la astfel de sanctiuni prin mecanismul instituit prin Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European si al Consiliului (*4);
(f) orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstantelor cazului.
(3)   Statele membre se asigura ca, in cazul in care se impune aplicarea de sanctiuni in conformitate cu articolul 21 din Regulamentul (UE) 2017/2394, acestea includ posibilitatea aplicarii de amenzi prin proceduri administrative sau posibilitatea initierii unor proceduri judiciare pentru aplicarea de amenzi sau ambele, cuantumul maxim al unor astfel de amenzi fiind de cel putin 4 % din cifra de afaceri anuala a comerciantului realizata in statul membru sau statele membre in cauza. Fara a aduce atingere regulamentului respectiv, din motive constitutionale nationale, statele membre pot limita aplicarea de amenzi la urmatoarele cazuri:
(a) incalcarea articolelor 6, 7, 8 si 9 si a anexei I la prezenta directiva; si
(b) continuarea utilizarii de catre comerciant a unei practici comerciale care a fost considerata neloiala de catre autoritatea sau instanta nationala competenta, in cazul in care respectiva practica comerciala nu constituie o incalcare mentionata la litera (a).
(4)   In cazurile in care se impune aplicarea unei amenzi in conformitate cu alineatul (3), insa informatiile privind cifra de afaceri anuala a comerciantului nu sunt disponibile, statele membre prevad posibilitatea de a aplica amenzi al caror cuantum maxim este de cel putin 2 milioane EUR.
(5)   Statele membre notifica Comisiei, pana la 28 noiembrie 2021, normele si masurile prevazute la alineatul (1) si ii comunica acesteia, fara intarziere, orice modificare ulterioara a acestora.
(*4)  Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European si al Consiliului din 12 decembrie 2017 privind cooperarea dintre autoritatile nationale insarcinate sa asigure respectarea legislatiei in materie de protectie a consumatorului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 (JO L 345, 27.12.2017, p. 1).”"

7. Anexa I se modifica dupa cum urmeaza:
(a) se introduce urmatorul punct:
„11a.
Furnizarea de rezultate ca raspuns la o cautare efectuata online de catre un consumator, fara a mentiona in mod clar existenta oricarei publicitati platite sau a oricarei plati specifice pentru asigurarea unei incadrari pe o pozitie mai buna in ierarhie a produselor in cadrul rezultatelor cautarii.”;
(b) se introduc urmatoarele puncte:
„23a.
Revanzarea de bilete catre consumatori, in cazul in care comerciantul le-a achizitionat utilizand mijloace automate pentru a eluda orice limitare impusa privind numarul de bilete pe care o persoana le poate cumpara sau orice alta regula aplicabila achizitionarii de bilete.
23b.
Afirmarea faptului ca recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achizitionat efectiv produsul, fara a lua masuri rezonabile si proportionale pentru a verifica daca aceste recenzii provin de la consumatorii respectivi.

23c.
Prezentarea sau insarcinarea unei alte persoane juridice sau fizice cu prezentarea de recenzii sau recomandari false ca venind din partea unor consumatori sau, ori prezentarea inselatoare a recenziilor sau a recomandarilor unor consumatori pe platformele de comunicare sociala pentru a promova anumite produse.”

Articolul 4
Modificarea Directivei 2011/83/UE

Directiva 2011/83/UE se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, primul paragraf se modifica dupa cum urmeaza:
(a) punctul 3 se inlocuieste cu urmatorul text:
„3. «bunuri» inseamna bunuri in sensul definitiei de la articolul 2 punctul 5 din Directiva (UE) 2019/771 a Parlamentului European si a Consiliului (*5);
(*5)  Directiva (UE) 2019/771 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vanzare de bunuri, de modificare a Regulamentului (UE) 2017/2394 si a Directivei 2009/22/CE si de abrogare a Directivei 1999/44/CE (JO L 136, 22.5.2019, p. 28).”;"
(b) se introduce urmatorul punct:
„4a. «date cu caracter personal» inseamna date cu caracter personal in sensul definitiei de la articolul 4 punctul 1 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului; (*6)
(*6)  Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).”;"
(c) punctele 5 si 6 se inlocuiesc cu urmatorul text:
„5. «contract de vanzare» inseamna orice contract in temeiul caruia comerciantul transfera sau se angajeaza sa transfere proprietatea asupra unor bunuri catre consumator, inclusiv orice contract care are drept obiect atat bunuri, cat si servicii;
6. «contract de servicii» inseamna orice contract, altul decat un contract de vanzare, in temeiul caruia comerciantul furnizeaza sau se angajeaza sa furnizeze un serviciu consumatorului, inclusiv un serviciu digital;”;
(d) punctul 11 se inlocuieste cu urmatorul text:
„11. «continut digital» inseamna continut digital in sensul definitiei de la articolul 2 punctul 1 din Directiva (UE) 2019/770 a Parlamentului European si a Consiliului (*7);
(*7)  Directiva (UE) 2019/770 a Parlamentului European si a Consiliului din 20 mai 2019 privind anumite aspecte referitoare la contractele de furnizare de continut digital si de servicii digitale (JO L 136, 22.5.2019, p. 1).”;"
(e) se adauga urmatoarele puncte:
„16. «serviciu digital» inseamna servicii digitale in sensul definitiei de la articolul 2 punctul 2 din Directiva (UE) 2019/770;
17. «piata online» inseamna un serviciu care utilizeaza software, inclusiv un site de internet sau o parte a unui site de internet sau o aplicatie gestionata de catre comerciant sau in numele acestuia, care le permite consumatorilor sa incheie contracte la distanta cu alti comercianti sau consumatori;
18. «furnizor de piata online» inseamna orice comerciant care pune la dispozitia consumatorilor o piata online;
19. «compatibilitate» inseamna compatibilitate in sensul definitiei de la articolul 2 punctul 10 din Directiva (UE) 2019/770;
20. «functionalitate» inseamna functionalitate in sensul definitiei de la articolul 2 punctul 11 din Directiva (UE) 2019/770;
21. «interoperabilitate» inseamna interoperabilitate in sensul definitiei de la articolul 2 punctul 12 din Directiva (UE) 2019/770.”

2. Articolul 3 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) alineatul (1) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(1)   Prezenta directiva se aplica, conform conditiilor si in limitele stabilite in dispozitiile sale, oricarui contract incheiat intre un comerciant si un consumator, prin care consumatorul plateste sau se angajeaza la plata pretului. Directiva se aplica contractelor de furnizare a apei, gazelor, energiei electrice sau incalzirii centralizate, inclusiv de catre furnizorii publici, in masura in care aceste utilitati sunt furnizate pe baza contractuala.”;
(b) se introduce urmatorul alineat:
„(1a)   Prezenta directiva se aplica, de asemenea, in cazul in care comerciantul furnizeaza sau se angajeaza sa furnizeze consumatorului continut digital care nu este livrat pe un suport material sau un serviciu digital, iar consumatorul furnizeaza sau se angajeaza sa furnizeze comerciantului date cu caracter personal, cu exceptia cazului in care datele cu caracter personal furnizate de consumator sunt prelucrate exclusiv de catre comerciant pentru furnizarea continutului digital care nu este livrat pe un suport material sau a serviciului digital in conformitate cu prezenta directiva, sau pentru a-i permite comerciantului sa respecte cerintele legale la care este supus, iar comerciantul nu prelucreaza aceste date in niciun alt scop.”;
(c) alineatul (3) se modifica dupa cum urmeaza:
(i) litera (k) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(k) de prestare a unor servicii de transport de pasageri, cu exceptia articolului 8 alineatul (2) si a articolelor 19, 21 si 22;”;
(ii) se adauga urmatoarea litera:
„(n) niciunui bun vandut prin executare silita sau in alt mod, in virtutea legii.”

3. La articolul 5, alineatul (1) se modifica dupa cum urmeaza:
(a) litera (e) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(e) in plus fata de o mentiune a existentei garantiei legale de conformitate pentru bunuri, continutul digital si serviciile digitale, existenta si conditiile privind serviciile postvanzare si garantiile comerciale, dupa caz;”;
(b) literele (g) si (h) se inlocuiesc cu urmatorul text:
„(g) daca este cazul, functionalitatea, inclusiv masurile tehnice de protectie aplicabile, a bunurilor cu elemente digitale, a continutului digital si a serviciilor digitale;
(h) daca este cazul, orice compatibilitate si interoperabilitate relevante ale bunurilor cu elemente digitale, ale continutului digital si ale serviciilor digitale de care comerciantul are cunostinta sau se poate presupune in mod rezonabil ca are cunostinta.”

4. Articolul 6 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) alineatul (1) se modifica dupa cum urmeaza:
(i) litera (c) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(c) adresa fizica la care este stabilit comerciantul, precum si numarul sau de telefon si adresa sa de e-mail. In plus, in cazul in care comerciantul ofera alte mijloace de comunicare online care sa garanteze conservarea la dispozitia consumatorului, pe un suport durabil, a oricarei corespondente scrise cu comerciantul, inclusiv a datei si a orie unei astfel de corespondente, informatiile includ si detalii referitoare la aceste alte mijloace; toate aceste mijloace de comunicare oferite de comerciant permit consumatorului sa contacteze rapid comerciantul si sa comunice in mod eficient cu acesta; daca este cazul, comerciantul furnizeaza, de asemenea, adresa fizica si identitatea comerciantului in numele caruia actioneaza.”;
(ii) se introduce urmatorul punct:
„(ea) daca este cazul, faptul ca pretul a fost personalizat pe baza unui proces decizional automatizat;”;
(iii) litera (l) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(l) o mentiune referitoare la existenta unei garantii legale de conformitate pentru bunuri continutul digital si serviciile digitale;”;
(iv) literele (r) si (s) se inlocuiesc cu urmatorul text:
„(r) daca este cazul, functionalitatea bunurilor cu elemente digitale, a continutului digital si a serviciilor digitale, inclusiv masurile tehnice de protectie aplicabile;
(s) daca este cazul, orice compatibilitate si interoperabilitate relevante ale bunurilor cu elemente digitale, ale continutului digital si ale serviciilor digitale de care comerciantul are cunostinta sau se poate presupune in mod rezonabil ca are cunostinta.”;
(b) alineatul (4) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(4)   Informatiile mentionate la alineatul (1) literele (h), (i) si (j) din prezentul articol pot fi furnizate utilizand modelul de instructiuni privind retragerea, prevazut in anexa I partea A. Comerciantul respecta cerintele de informare stabilite la alineatul (1) literele (h), (i) si (j) din prezentul articol daca a furnizat consumatorului aceste instructiuni, corect completate. Trimiterile la perioada de retragere de 14 zile din modelul de instructiuni privind retragerea, prevazut in anexa I partea A, se inlocuiesc cu trimiteri la o perioada de retragere de 30 de zile, in cazurile in care statele membre au adoptat norme in conformitate cu articolul 9 alineatul (1a).”

5. Se introduce urmatorul articol:
„Articolul 6a
Cerinte suplimentare de informare specifice pentru contractele incheiate pe pietele online
(1)   Inainte ca un contract la distanta sau orice oferta similara de pe o piata online sa produca efecte obligatorii asupra consumatorului, furnizorul de piata online furnizeaza consumatorului, fara a aduce atingere Directivei 2005/29/CE, urmatoarele informatii, intr-un mod clar si usor de inteles si adecvat mijloacelor de comunicare la distanta:
(a) informatii generale, puse la dispozitie intr-o sectiune specifica a interfetei online, care este direct si usor accesibila de pe pagina unde sunt prezentate ofertele, privind principalii parametri de stabilire a ierarhiei ofertelor prezentate consumatorului ca urmare a cautarii efectuate, astfel cum se prevede la articolul 2 alineatul (1) litera (m) din Directiva 2005/29/CE si importanta relativa a acestor parametri, prin raportare la alti parametri;
(b) daca partea terta care ofera bunurile, serviciile sau continutul digital este sau nu un comerciant, pe baza declaratiei respectivei parti terte fata de furnizorul de piata online;
(c) daca partea terta care ofera bunurile, serviciile sau continutul digital nu este un comerciant, faptul ca drepturile consumatorilor care decurg din dreptul Uniunii in materie de protectie a consumatorilor nu se aplica contractului incheiat;
(d) daca este cazul, modul in care obligatiile legate de contract sunt partajate de partea terta care ofera bunurile, serviciile sau continutul digital si furnizorul de piata online, fara ca aceasta informare sa aduca atingere responsabilitatii furnizorului de piata online sau a tertului comerciant in legatura cu contractul in temeiul altor norme de drept al Uniunii sau de drept intern.
(2)   Fara a aduce atingere Directivei 2000/31/CE, prezentul articol nu impiedica statele membre sa impuna cerinte suplimentare de informare in sarcina furnizorilor de piete online. Astfel de dispozitii trebuie sa fie proportionale, nediscriminatorii si justificate de motive privind protectia consumatorului.”

6. La articolul 7, alineatul (3) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(3)   In cazul in care consumatorul doreste ca prestarea unor servicii sau furnizarea de apa, gaz sau electricitate, atunci cand acestea nu sunt puse in vanzare intr-un volum limitat sau cantitate prestabilita, sau de incalzire centralizata sa inceapa in timpul perioadei de retragere prevazute la articolul 9 alineatul (2), iar contractul da nastere unei obligatii de plata pentru consumator, comerciantul solicita consumatorului sa formuleze o astfel de cerere expresa pe un suport durabil si sa confirme ca a luat cunostinta de faptul ca, odata ce contractul a fost executat integral de catre comerciant, consumatorul nu mai are dreptul de retragere.”

7. Articolul 8 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) alineatul (4) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(4)   In cazul in care contractul este incheiat printr-un mijloc de comunicare la distanta ce permite un spatiu sau un timp limitat pentru afisarea informatiei, comerciantul furnizeaza in cadrul mijlocului de comunicare respectiv sau prin intermediul acestuia, inaintea incheierii contractului, cel putin informatiile precontractuale referitoare la principalele caracteristici ale bunului sau serviciului, identitatea comerciantului, pretul total, dreptul la retragere, durata contractului si, in cazul contractelor pe durata nedeterminata, modalitatile de incetare a contractului, astfel cum se mentioneaza la articolul 6 alineatul (1) literele (a), (b), (e), (h) si, respectiv, (o), cu exceptia formularului tipizat de retragere prevazut in anexa I partea B, mentionat la litera (h). Celelalte informatii mentionate la articolul 6 alineatul (1), inclusiv formularul tipizat de retragere, sunt furnizate consumatorului de comerciant intr-un mod adecvat, in conformitate cu alineatul (1) din prezentul articol.”;
(b) alineatul (8) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(8)   In cazul in care consumatorul doreste ca prestarea unor servicii sau furnizarea de apa, gaz sau electricitate, atunci cand acestea nu sunt puse in vanzare intr-un volum limitat sau cantitate prestabilita, sau de incalzire centralizata sa inceapa in timpul perioadei de retragere prevazute la articolul 9 alineatul (2), iar contractul da nastere unei obligatii de plata pentru consumator, comerciantul solicita consumatorului sa formuleze o cerere expresa si sa confirme ca a luat cunostinta de faptul ca, odata ce contractul a fost executat integral de catre comerciant, consumatorul nu mai are dreptul de retragere.”

8. Articolul 9 se modifica dupa cum urmeaza: 
(a) se introduce urmatorul alineat:
„(1a)   Statele membre pot adopta norme conform carora termenul de retragere de 14 zile mentionat la alineatul (1) se extinde la 30 de zile pentru contractele incheiate in contextul vizitelor nesolicitate efectuate de un comerciant la domiciliul unui consumator sau al deplasarilor organizate de un comerciant cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde produse consumatorilor, in scopul protejarii intereselor legitime ale consumatorilor in ceea ce priveste practicile comerciale sau de vanzare agresive sau inselatoare. Astfel de norme trebuie sa fie proportionale, nediscriminatorii si justificate de motive privind protectia consumatorului.”;
(b) la alineatul (2), teza introductiva se inlocuieste cu urmatorul text:
„(2)   Fara a aduce atingere articolului 10, termenul de retragere mentionat la alineatul (1) din prezentul articol expira dupa 14 zile sau, in cazurile in care statele membre au adoptat norme in conformitate cu alineatul (1a) din prezentul articol, dupa 30 de zile, de la:”.

9. La articolul 10, alineatul (2) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(2)   In cazul in care comerciantul a transmis consumatorului informatiile prevazute la alineatul (1) din prezentul articol in termen de 12 luni de la data mentionata la articolul 9 alineatul (2), perioada de retragere expira dupa 14 zile de la data la care consumatorul primeste informatiile respective sau, in cazurile in care statele membre au adoptat norme in conformitate cu articolul 9 alineatul (1a), dupa 30 de zile de la data respectiva.”

10. La articolul 13 se adauga urmatoarele alineate:
„(4)   In ceea ce priveste datele cu caracter personal ale consumatorului, comerciantul respecta obligatiile aplicabile prevazute in Regulamentul (UE) 2016/679.
(5)   Comerciantul se abtine de la utilizarea oricarui continut, altul decat datele cu caracter personal, care a fost furnizat sau creat de consumator la utilizarea continutului digital sau a serviciului digital furnizat de comerciant, cu exceptia cazului in care acest continut:
(a) nu are nicio utilitate in afara contextului continutului digital sau al serviciului digital furnizat de comerciant;
(b) are legatura doar cu activitatea consumatorului atunci cand foloseste continutul digital sau serviciul digital furnizat de comerciant;
(c) a fost agregat cu alte date de catre comerciant si nu poate fi dezagregat sau poate fi dezagregat doar cu eforturi disproportionate; sau
(d) a fost generat in comun de catre consumator si alte persoane, iar alti consumatori pot continua sa utilizeze continutul.
(6)   Cu exceptia cazurilor mentionate la alineatul (5) litera (a), (b) sau (c), comerciantul pune la dispozitia consumatorului, la cererea acestuia, orice continut, altul decat datele cu caracter personal, care a fost furnizat sau creat de consumator la utilizarea continutului digital sau a serviciului digital furnizat de comerciant.
(7)   Consumatorul are dreptul de a recupera respectivul continut digital fara costuri, fara impedimente din partea comerciantului, intr-un termen rezonabil si intr-un format utilizat in mod curent si care poate fi citit automat.
(8)   In cazul retragerii din contract, comerciantul poate impiedica orice utilizare ulterioara a continutului digital sau a serviciului digital de catre consumator, in special prin blocarea accesului consumatorului la continutul digital sau la serviciul digital sau prin dezactivarea contului de utilizator al consumatorului, fara a aduce atingere alineatului (6).”

11. Articolul 14 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) se introduce urmatorul alineat:
„(2a)   In cazul retragerii din contract, consumatorul se abtine de la utilizarea continutului digital sau a serviciului digital si de la punerea acestuia la dispozitia tertilor.”;
(b) la alineatul (4) litera (b), punctul (i) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(i) consumatorul nu si-a dat acordul prealabil expres cu privire la inceperea prestarii inainte de sfarsitul perioadei de 14 zile sau de 30 de zile mentionate la articolul 9;”.

12. Articolul 16 se modifica dupa cum urmeaza:
(a) primul paragraf se modifica dupa cum urmeaza:
(i) litera (a) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(a) contractele de servicii, dupa prestarea integrala a serviciilor si, in cazul in care contractul da nastere unei obligatii de plata pentru consumator, daca executarea a inceput cu acordul prealabil expres al consumatorului si dupa ce acesta a confirmat ca a luat cunostinta de faptul ca isi va pierde dreptul de retragere dupa executarea integrala a contractului de catre comerciant;”;
(ii) litera (m) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(m) contractele de furnizare de continut digital care nu este livrat pe un suport material, daca executarea a inceput si, in cazul in care contractul da nastere unei obligatii de plata pentru consumator, daca:
(i) consumatorul si-a dat acordul prealabil expres pentru inceperea executarii in cursul perioadei de retragere;
(ii) consumatorul a confirmat ca a luat cunostinta de faptul ca isi va pierde dreptul de retragere in consecinta; si
(iii) comerciantul a furnizat confirmarea in conformitate cu articolul 7 alineatul (2) sau cu articolul 8 alineatul (7).”;
(b) se adauga urmatoarele paragrafe:
„Statele membre pot acorda derogari de la exceptarile de la dreptul de retragere stabilite la primul paragraf literele (a), (b), (c) si (e) pentru contractele incheiate in contextul vizitelor nesolicitate efectuate de un comerciant la domiciliul unui consumator sau al deplasarilor organizate de un comerciant cu scopul sau efectul de a promova sau a vinde produse consumatorilor, in scopul protejarii intereselor legitime ale consumatorilor in ceea ce priveste practicile comerciale e sau de vanzare agresive sau inselatoare. Astfel de dispozitii trebuie sa fie proportionale, nediscriminatorii si justificate de motive privind protectia consumatorului.

In cazul contractelor de servicii care dau nastere unei obligatii de plata pentru consumator, atunci cand consumatorul a solicitat in mod expres o vizita din partea comerciantului in scopul efectuarii de reparatii, statele membre pot sa prevada pierderea de catre consumator a dreptului de retragere dupa ce serviciul a fost executat integral daca executarea a inceput cu consimtamantul prealabil expres al consumatorului.”

13. Articolul 24 se inlocuieste cu urmatorul text:
„Articolul 24 
Sanctiuni
(1)   Statele membre adopta regimul sanctiunilor care se aplica in cazul nerespectarii dispozitiilor de drept intern adoptate in temeiul prezentei directive si iau toate masurile necesare pentru a asigura aplicarea acestora. Sanctiunile trebuie sa fie efective, proportionale si cu efect de descurajare.
(2)   Statele membre se asigura ca urmatoarele criterii neexhaustive si orientative sunt luate in considerare pentru aplicarea de sanctiuni, daca este cazul:
(a) natura, gravitatea, amploarea si durata incalcarii;
(b) orice actiune intreprinsa de comerciant pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;
(c) orice incalcare anterioara savarsita de comerciant;
(d) beneficiile financiare dobandite sau pierderile evitate de comerciant datorita incalcarii, daca sunt disponibile datele relevante;
(e) sanctiunile aplicate comerciantului pentru aceeasi incalcare in alte state membre in cazurile transfrontaliere in care informatiile cu privire la astfel de sanctiuni sunt disponibile prin mecanismul instituit prin Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European si al Consiliului (*8);
(f) orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstantelor cazului.
(3)   Statele membre se asigura ca, in cazul in care se impune aplicarea de sanctiuni in conformitate cu articolul 21 din Regulamentul (UE) 2017/2394, acestea includ posibilitatea aplicarii de amenzi prin proceduri administrative sau posibilitatea initierii unor proceduri judiciare pentru aplicarea de amenzi sau ambele, cuantumul maxim al unor astfel de amenzi fiind de cel putin 4 % din cifra de afaceri anuala a comerciantului realizata in statul membru sau statele membre in cauza.
(4)   In cazurile in care se impune aplicarea unei amenzi in conformitate cu alineatul (3), insa informatiile privind cifra de afaceri anuala a comerciantului nu sunt disponibile, statele membre prevad posibilitatea de a aplica amenzi al caror cuantum maxim este de cel putin 2 milioane EUR.
(5)   Statele membre notifica Comisiei, pana la 28 noiembrie 2021, normele si masurile prevazute la alineatul (1) si ii comunica acesteia, fara intarziere, orice modificare ulterioara a acestora.
(*8)  Regulamentul (UE) 2017/2394 al Parlamentului European si al Consiliului din 12 decembrie 2017 privind cooperarea dintre autoritatile nationale insarcinate sa asigure respectarea legislatiei in materie de protectie a consumatorului si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004 (JO L 345, 27.12.2017, p. 1).”"

14. La articolul 29, alineatul (1) se inlocuieste cu urmatorul text:
„(1)   In cazul in care un stat membru recurge la oricare dintre optiunile normative mentionate la articolul 3 alineatul (4), articolul 6 alineatul (7) sau (8), articolul 7 alineatul (4), articolul 8 alineatul (6), articolul 9 alineatul (1a) sau (3) si articolul 16 al doilea si al treilea paragraf, acesta informeaza Comisia cu privire la aceasta pana la 28 noiembrie 2021 si cu privire la orice modificare ulterioara.”

15. Anexa I se modifica dupa cum urmeaza:
(a) partea A se modifica dupa cum urmeaza:
(i) al treilea paragraf din sectiunea „Dreptul de retragere” se inlocuieste cu urmatorul text:
„Pentru a va exercita dreptul de retragere, trebuie sa ne informati [2] cu privire la decizia dumneavoastra de a va retrage din prezentul contract utilizand o declaratie neechivoca (de exemplu, o scrisoare trimisa prin posta sau e-mail). In acest scop, puteti folosi formularul tipizat de retragere alaturat; folosirea lui nu este insa obligatorie. [3]”;
(ii) in sectiunea „Instructiuni de completare”, punctul 2 se inlocuieste cu urmatorul text:

“[2.] Introduceti numele dumneavoastra, adresa dumneavoastra fizica, numarul dumneavoastra de telefon si adresa de e-mail.”;

(b) in partea B, prima liniuta se inlocuieste cu urmatorul text:
„Catre [aici comerciantul isi introduce numele, adresa fizica si adresa de e-mail]:”.

Articolul 5
Informatii privind drepturile consumatorilor

Comisia se asigura ca cetatenii care doresc informatii cu privire la drepturile lor de consumatori sau la solutionarea extrajudiciara a litigiilor beneficiaza de un punct de contact online, prin intermediul portalului digital unic infiintat prin Regulamentul (UE) 2018/1724 al Parlamentului European si al Consiliului (18), care sa le permita:
(a) sa aiba acces la informatii actualizate clare, usor de inteles si usor accesibile cu privire la drepturile lor in Uniune in materie de protectie a consumatorilor; si
(b) sa depuna o plangere prin intermediul platformei de solutionare online a litigiilor, infiintata in temeiul Regulamentului (UE) nr. 524/2013, si al centrului competent din cadrul retelei centrelor europene pentru consumatori, in functie de partile implicate.

Articolul 6
Rapoartele Comisiei si revizuirea

Pana la 28 mai 2024, Comisia prezinta un raport Parlamentului European si Consiliului cu privire la aplicarea prezentei directive. Raportul respectiv include in special o evaluare a dispozitiilor prezentei directive cu privire la:
(a) evenimentele organizate in afara spatiului comercial al comerciantului; si
(b) cazurile de bunuri comercializate ca fiind identice, dar cu o compozitie sau caracteristici semnificativ diferite, inclusiv daca respectivele cazuri ar trebui sa faca obiectul unor cerinte mai stricte, intre care interzicerea prin includerea in anexa I la Directiva 2005/29/CE, si daca sunt necesare dispozitii mai detaliate privind informatiile referitoare la diferentierea bunurilor.

Raportul respectiv este insotit, dupa caz, de o propunere legislativa.

Articolul 7
Transpunere

(1)   Pana la 28 noiembrie 2021, statele membre adopta si publica dispozitiile necesare pentru a se conforma prezentei directive. Statele membre comunica de indata Comisiei textul dispozitiilor respective.

Statele membre aplica dispozitiile respective incepand de la 28 mai 2022.

Atunci cand statele membre adopta dispozitiile respective, acestea contin o trimitere la prezenta directiva sau sunt insotite de o astfel de trimitere la data publicarii lor oficiale. Statele membre stabilesc modalitatea de efectuare a unei astfel de trimiteri.

(2)   Comisiei ii sunt comunicate de catre statele membre textul principalelor dispozitii de drept intern pe care le adopta in domeniul reglementat de prezenta directiva.

Articolul 8
Intrare in vigoare

Prezenta directiva intra in vigoare in a douazecea zi de la data publicarii in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Articolul 9
Destinatari

Prezenta directiva se adreseaza statelor membre.

Adoptata la Strasbourg, 27 noiembrie 2019.

Pentru Parlamentul European
Presedintele
D. M. SASSOLI

Pentru Consiliu
Presedintele
T. TUPPURAINEN

Vanzarile online au explodat in tara noastra (ca si in multe alte locuri, de altfel) in ultima perioada. Si ele vor continua sa creasca multi ani de acum incolo. Este mai rapid, mai simplu si, de cele mai multe ori, mai ieftin.
 
De ce sa nu profiti de aceste tendinte in crestere? Da click AICI si afla totul despre un comert online de succes!


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 19 Mai 2020
Votati articolul "Directiva 2019/2161. Recenziile online pot duce la sanctiuni":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI