Din cand in cand apare in ciclul de stiri un subiect care trateaza procedura de infringement a UE la adresa unui stat membru. Ce este, asadar, procedura de infringement a UE?
E-juridic a relatat in mai multe randuri despre procedura de infringement a UE, asadar daca doriti sa cititi articole care trateaza acest subiect puteti da click AICI!
De-a lungul timpului procedura de infringement a tot aparut in materiale de presa sau la TV, iar senzatia generala era ca Romania este oarecum acuzata ca a facut ceva incorect sau a incalcat vreo regula de care noi nu stiam. Ei bine, in acest material vom clarifica ce este aceasta procedura si de ce UE a instituit-o.
In primul rand, termenul de infringement provine din limba engleza. "To infringe" inseamna "a incalca". Pe scurt, cand vine vorba de un juramant sau un angajament incheiat intre doua sau mai multe parti, iar o parte nu-si respecta angajamentul luat inseamna ca "a incalcat" un contract/tratat/lege.
In cazul nostru, procedura de infringement este, de fapt, un proces. Asta inseamna ca juristii C.E. (Comisia Europeana) constata incalcarea dreptului comunitar de catre un stat membru, asa ca acestia deschid un proces la CJUE (Curtea de Justitie a Uniunii Europene).
In al doilea rand, e important sa intelegem ca procedura de infringement are mai multi pasi pana a se ajunge la procesul deschis la CJUE. Juristii C.E. constata o incalcare a legislatiei europene si pornesc procedura formala de constatare a nerespectarii acesteia. Comisia va trimite, in prima faza, o scrisoare statului membru vizat de nerespectarea legislatiei europene in care se relateaza detalii cu privire la calea pe care ar trebui s-o urmeze statul respectiv pentru ca procedura de infringement sa nu mearga mai departe, cerandu-se intr-acelasi timp detalii cu privire la impedimentele pe care statul in cauza le-a intalnit si motivele pentru care nu a reusit sa respecte, sa zicem, un termen prestabilit.
Atentie! Procedura de infringement poate fi pornita si atunci cand un stat membru intarzie sa aplice unele termene sau intarzie sa traspuna in legislatia nationala unele prevederi adoptate la nivelul UE.
In al treilea rand, daca Comisia ajunge la concluzia ca statul in cauza nu si-a respectat obligatiile si n-a incercat sa repare situatia semnalata in scrisoarea mentionata anterior, CE poate trimite un aviz motivat in care cere respectarea legislatiei in vigoare asumata si de catre statul impotriva caruia s-a pornit procedura de infringement.
In cazul in care statul nu comunica un raspuns la timp si/sau refuza sa se conformeze, C.E., prin juristii sai, poate inainte cazul Curtii de Justitie a UE care poate stabili sanctiuni. Daca CJUE ajunge la concluzia ca s-a incalcat legislatia Uniunii, atunci Executivul si Parlamentul tarii respective trebuie sa puna in aplicare masurile necesare pentru a conforma si sa plateasca eventualele sanctiuni, daca CJUE a hotarat asa.
Conform Protocolului 3 din "Tratatul privind Uniunea Europeana", CJUE are rolul de a media un conflict intre doua state membre UE, de a constata nereguli si abateri de la legislatia europeana si poate aplica sanctiuni financiare statelor care nu se conformeaza.
In al patrulea rand, trebuie sa intelegem si ce i se poate intampla Romaniei, daca o procedura de infringement este dusa pana la capat. In prima faza, putem primi amenzi de ordinul milioanelor de euro, iar procesul, odata ajuns pe masa CJUE, nu dureaza mai mult de doua luni. O alta repercursiune este reprezentata si de faptul ca putem pierde fonduri europene importante. Ce nu poate sa faca CJUE este sa ne scoata din Uniunea Europeana. Pentru ca un stat membru UE sa fie scos din blocul comunitar ar fi nevoie de o incalcare flagranta si repetata a normelor in vigoare.
Un aspect important de care Comisia Europeana, Curtea de Justitie a Uniunii Europene, Parlamentul UE sau alte institutii alte blocului comunitar nu pot fi responsabile, in cazul in care se porneste o procedura de infringement, este devalorizarea monedei nationale. Pietele financiare vor fi intotdeauna atente la parcursul unui stat membru, iar orice abatere de la predictibilitate se va resimti in facturile si preturile pe care, spre exemplu, romanii le platesc pentru iresposanbilitatea decidentilor.
Finalmente, procedura de infringement poate fi oprita oricand. Singura conditie este ca C.E. sa constate ca la nivel national s-au pus in miscare mecanismele pentru rezolvarea problemei semnalate de catre autoritatile UE.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Salariatii nostri au program de munca intre orele 09:00 - 17:00. Oricand in acest interval ei pot sa isi ia pauza de masa de 30 de minute. Pe condica de prezenta, la intrare apare ora 09:00 si la iesire 17:00. Pe pontaj apar 8 ore de munca lucrate. In acest caz, am putea avea probleme cu ITM ca nu acordam pauza salariatilor, sau ca ii pontam cu 8h cand de fapt se lucreaza 7,5 ore? Cum ar trebui sa procedam sa ne ferim de eventuale amenzi?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<