La initiativa ministrului Justitiei, a avut loc, la sediul Ministerului Justitiei, vineri, 16 aprilie 2010, prima reuniune a grupului de lucru pentru elaborarea noului proiect de act normativ privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Integritate (ANI).
„Functionarea legala si constitutionala a Agentiei Nationale de Integritate este esentiala pentru indeplinirea angajamentelor asumate de Romania in momentul aderarii la Uniunea Europeana, in cadrul Mecanismul de Verificare si Cooperare. Am decis sa constituim imediat acest grup comun de lucru, chiar inainte de a avea motivarea Curtii Constitutionale, pentru a discuta tezele unui nou cadru juridic pentru functionarea agentiei. Noua reglementare va fi definitivata dupa examinarea motivarii deciziei Curtii Constitutionale. Sunt convins ca noul cadru juridic va fi un pas inainte atat sub aspectul tehnicii legislative, cat si al eficientei mijloacelor juridice puse la dispozitia agentiei, pentru a-si atinge scopurile stabilite prin Decizia Comisiei Europene 2006/928/CE din 9 decembrie 2006”, a declarat ministrul Catalin Predoiu.
Grupul de lucru este format din specialisti ai Ministerului Justitiei, precum si din reprezentanti ai ANI. Prima reuniune a fost precedata de o intalnire de lucru intre ministrul Justitiei, presedintele ANI si secretarul general ANI. Ministerul ia in calcul si consultarea expertilor din zona societatii civile, avand in vedere interesul publicului fata de acest subiect.
ISTORIC
Controlul averilor si adoptarea unui mecanism eficient de verificare a declaratiilor de avere a constituit o recomandare constanta a Uniunii Europene, de-a lungul procesului de aderare a Romaniei la UE. Acest fapt a fost consemnat si in documentul de pozitie comuna al Uniunii pe domeniul justitie si afaceri interne - European Union Common Position (EUCP)[1].
Grupul Statelor Anticoruptie al Consiliului Europei (GRECO) a adoptat o pozitie similara. Una dintre recomandarile GRECO, ca urmare a evaluarii din 2005, se referea la necesitatea imbunatatirii mecanismului de verificare a averilor si conflictelor de interese.
Obiectivul de combatere a coruptiei prin mijloace administrative a fost prevazut de Strategia Nationala Anticoruptie 2005-2007 si de Planul de actiune pentru implementarea acesteia, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 231/2005.
Conform planului de actiune pentru implementarea Strategiei, una dintre masurile aflate in sarcina Ministerului Justitiei era revizuirea cadrului legislativ in sensul desemnarii unei institutii abilitate sa verifice si sa controleze declaratiile de avere, de interese, si starile de incompatibilitate.
Pe de alta parte, prin Decizia 2006/928/CE, Comisia Europeana a instituit, in decembrie 2006, Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV). Una dintre cele patru conditionalitati din cadrul MCV se referea la „infiintarea, conform celor prevazute, a unei agentii pentru integritate cu responsabilitati in domeniul verificarii patrimoniului, al incompatibilitatilor si al conflictelor de interese potentiale, precum si cu capacitatea de a adopta decizii obligatorii care sa poata duce la aplicarea unor sanctiuni disuasive.”
REGLEMENTARE
Aplicarea prevederilor din numeroasele acte normative in domeniu a evidentiat necesitatea si oportunitatea reglementarii intr-un veritabil cod de integritate a celor trei instrumente de prevenire si de lupta impotriva coruptiei institutionale, si anume, controlul averilor, declararea si verificarea intereselor si a incompatibilitatilor in exercitarea demnitatii si a functiei publice.
In iulie 2006, proiectul de lege a fost aprobat de Guvern si inaintat Parlamentului. Astfel, la data de 9 mai, a fost adoptata Legea nr.144/2007[2] privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate. Acest act normativ a transpus angajamentul asumat de Romania in procesul de integrare europeana.
Prin adoptarea Legii nr. 144/2007, Romania a pus bazele unei institutii specializate in verificarea averilor, conflictelor de interese si respectarii regimului incompatibilitatilor. Obligativitatea declararii averilor exista inca din anul 1996 si ca declaratiile de avere au devenit documente publice inca din 2003, dar mecanismele de control erau greu de utilizat.
Odata cu infiintarea Agentiei Nationale de Integritate, ca o autoritate administrativa autonoma de control care se bucura de independenta operationala, aceste deficiente au fost inlaturate. Institutia monitorizeaza permanent declaratiile de avere/interese, conflictele de interese si regimul incompatibilitatilor, in vederea asigurarii exercitarii functiilor si demnitatilor publice in conditii de impartialitate, integritate, transparenta.
EVALUAREA COMISIEI EUROPENE REFERITOARE LA ACTIVITATEA ANI
Potrivit celui mai recent Raport al Comisie, dat publicitatii in martie 2010, capacitatea ANI a fost consolidata si progresele au fost extinse. “Rezultatele incurajatoare ale Agenției Naționale de Integritate (ANI) au continuat in a doua jumatate a anului 2009”, se afirma in Raport.
Aspecte pozitive mentionate in raport:
1. Progrese in activitatea operationala a Agentiei Nationale de Integritate (ANI):
- Confirmarea de catre instante a deciziilor ANI privind averile nejustificate in 2 cazuri, dispunandu-se confiscarea;
- Numarul semnificativ de sesizari ale parchetelor in vederea efectuarii urmaririi penale;
- Numarul semnificativ de sesizari ale autoritatilor competente in materie disciplinara;
- Prezenta in instanta a ANI, pentru apararea constatarilor de incompatibilitati si conflicte de interese.
2. Progrese in consolidarea capacitatii administrative a ANI:
- Agentia functioneaza cu personal suficient;
- Agentia va deveni pe deplin operationala in momentul implementarii sistemului IT, ce va permite verificarea declaratiilor de avere si de interese;
- Toate declaratiile de avere si de interese primite in 2009 sunt accesibile pe portalul existent pe site-ul Agentiei;
- Activitatea Agentiei este guvernata de principiul transparentei: comunicate de presa, publicarea stadiului dosarelor aflate in procedura contencioasa, precum si a stadiului actiunilor disciplinare;
- Cooperarea cu societatea civila (doua ONG-uri), in vederea dezvoltarii laturii preventive a activitatii Agentiei;
___________________
[1] EUCP – Pozitia comuna a UE, elaborata la sfarsitul anului 2004, la finalizarea negocierilor asupra capitolului 24 privind Justitia si Afacerile Interne.
[2] Legea nr. 144/2007 privind infiintarea, organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 359 din 25 mai 2007, a fost rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 30 mai 2007. Legea nr. 144/2007 a mai fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 375 din 1 iunie 2007, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 94/2008, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 305 din 18 aprilie 2008.
Sursa: Ministerul Justitiei