Desi Guvernul Romaniei a aprobat deja OUG in aceasta privinta si joi seara a votat si Normele de aplicare, Parlamentul Romaniei a votat vineri suspendarea rambursarii imprumuturilor. Iata ce presupune actul care mai trebuie promulgat de presedintele Romaniei si publicat in Monitorul Oficial pentru a se aplica.
Conform proiectului de lege pentru amanarea ratelor votat de Parlament, prin adoptarea sa de catre Camera Deputatilor in calitate de for decizional, creditori sunt institutii de credit definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, si institutii financiare nebancare definite potrivit Legii nr. 93/2009 privind institutiile financiare nebancare, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si sucursalele institutiilor de credit si ale institutiilor financiare nebancare din strainatate care desfasoara activitate pe teritoriul Romaniei, cu exceptia Caselor de Ajutor Reciproc precum si entitatile inregistrate care desfasoara activitatea de recuperare creante.
Simultan, debitorii sunt definiti ca fiind persoanele fizice, inclusiv persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale ce functioneaza potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 182/2016, asociatiile, fundatiile, profesiile libere si cele care se exercita in baza unor legi speciale, indiferent de forma de exercitare a profesiei si persoanele juridice din contractele de credit, respectiv leasing, cu exceptia institutiilor de credit definite potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, si intreprinderile mici si mijlocii (”IMM”), asa cum sunt definite in Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt parti intr-un contract de credit sau de leasing.
Legea pentru amanarea ratelor prevede o derogare de la OUG nr. 50/2010 si OUG nr. 52/2016 privind contractele de credit, in sensul ca obligatia de plata a ratelor scadente aferente imprumuturilor, reprezentand rate de capital, dobanzi si comisioane, acordate debitorilor de catre creditori pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, se suspenda, la cererea debitorului, cu pana la 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020 (termen similar ca in OUG adoptata deja de Guvern), prin prelungirea corespunzatoare a maturitatii creditului, fara costuri suplimentare. Prevederea se aplica si debitorilor care au incheiate contracte de leasing operational sau financiar, reglementate prin Ordonanta Guvernului nr. 51/1997. Masura este similara OUG pentru amanarea ratelor, numai ca aici se prevede expres faptul ca nu pot exista costuri suplimentare pentru aceasta solicitare de suspendare temporara a platii imprumutului defalcat. In Ordonanta aprobata de Guvern se creeaza o creanta noua si separata pe care imprumutatul care are un credit de nevoi personale va trebui sa o achite separat in maximum 60 de rate lunare.
Legea pentru amanarea ratelor prevede la art. 2, alin. (3) ca dobanda datorata de debitori, precum si comisioanele aferente corespunzatoare sumelor scadente a caror plata a fost suspendata nu se capitalizeaza la soldul creditului existent, la finalul perioadei de suspendare.
Parlamentul a hotarat, totodata, ca de amanarea ratelor pot beneficia debitorii care nu inregistreaza intarzieri la plata, reprezentand principal si/sau dobanda, in relatie cu creditorii, mai mari de 90 de zile, cu exceptia celor care se afla in procedura de executare silita, in procedura de dare in plata, de reorganizare judiciara sau in orice alte proceduri judiciare sau extrajudiciare care tind la suspendarea efectelor contractelor de credit.
Cererea de amanare a ratelor se face printr-o scrisoare letrica sau prin e-mail catre banca sau IFN-ul care a acordat imprumutul. Sunt, insa, unele banci, precum BCR, care au pus deja la dispozitia clientilor un formular simplificat prin care se poate face o astfel de solicitare.
Actul adoptat de Parlament ofera, insa, o siguranta importanta pentru cel care cere si are nevoie de amanarea ratelor. Conform art. 3, alin. (3) din lege, "prelungirea duratei contractuale mentionate la art. 2 alin. (1) produce efecte de la data comunicarii solicitarii de suspendare adresate creditorilor de catre debitori si opereaza de drept prin efectul legii, fara incheierea de acte aditionale, creditorul notificand debitorului accesarea facilitatii de suspendare". Nu mai este nevoie de confirmarea bancii! Masura se aplica imediat ce este solicitata.
Important! Pentru a beneficia de suspendarea rambursarii ratelor, dobanzilor si comisioanelor in conformitate cu prevederile, debitorii, cu exceptia persoanelor fizice, trebuie sa trimita bancilor o declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte faptul ca veniturile sau incasarile s-au diminuat cu minimum 15% in luna in curs raportat la media celor doua luni anterioare. Aici intra toate formele de organizare juridica valabile pe teritoriul Romaniei, precum PFA, SRL, IF.
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Teste rezolvate de matematica pentru clasele V-VIII
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Cartea verde a contabilitatii
Avantajul major cuprins in acest act adoptat vineri de Parlament este legat de suspendarea oricaror proceduri de executare silita. Desi evacuarile au fost deja amanate, popririle au ramas in vigoare chiar si pe durata crizei cauzate de pandemie. Conform art. 2, alin. (4) din actul mentiona, "orice proceduri de executare silita, inclusiv urmarirea silita a bunurilor mobile, urmarirea silita imobiliara sau popririle de orice fel, incepute pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, intra sub incidenta moratoriului si se suspenda pana la 31.12.2020".
Actul a fost adoptat de Senat pe 31 martie 2020 si de Camera Deputatilor pe 3 aprilie 2020.
Deputatii prezenti au votat in unanimitate, in afara de membrii PNL.
Actul merge acum la secretarul general pentru oferirea posibilitatii efectuarii controlului de constitutionalitate, dupa care va ajunge pe masa presedintelui Iohannis. Seful statului va decide daca il promulga prin decret sau il retrimite Parlamentului pentru reexaminare.
Reamintim cititorilor E-Juridic ca regulile de mai sus se vor aplica doar daca legea pentru amanarea ratelor va ajunge in Monitorul Oficial. Momentan, ele NU sunt in vigoare.
Simonis Alfred - pentru;
Andrusca Danut - pentru;
Axinte Vasile - pentru;
Babus Radu - pentru;
Baisanu Stefan - pentru;
Eugen Bejinariu - pentru;
Boboc Tudorita - pentru;
Boboc Valentin - pentru;
Bogaciu Alexandra - pentru;
Bogdan Gheorghe - pentru;
Bontea Vlad - pentru;
Bota Marius - pentru;
Bran Ioana - pentru;
Bucura Oprescu - pentru;
Budai Marius - pentru;
Buicu Corneliu - pentru;
Caciula Aurel - pentru;
Calin Ion - pentru;
Caprar Dorel - pentru;
Cruceru Aida - pentru;
Chiriac Viorel - pentru;
Ciocan Dan - pentru;
Cioaba Petre - pentru;
Ciofu Tamara - pentru;
Ciolacu Ion - pentru;
Catea Vasile - pentru;
Cobuz Maricela - pentru;
Cocos Vasile - pentru;
Cojocaru Petru - pentru;
Cosma Andreea - pentru;
Cuc Razvan - pentru;
Cupsa Marian - pentru;
Dinu Cristina - pentru;
Dirzu Ion - pentru;
Dobrica Ionela - pentru;
Dobrovici Bacalbasa Nicolae - pentru;
Dumitrache Ileana - pentru;
Dunava Costel - pentru;
Florea Oana - pentru;
Floroiu Ionel - pentru;
Fulgeanu Laura - pentru;
Furtuna Mirela - pentru;
Gavrila Camelia - pentru;
Gavrilescu Gratiela - pentru;
Gavrilita Bianca - pentru;
Georgescu Laura - pentru;
Georgescu Nicolae - pentru;
Gherman Dumitru - pentru;
Gilia Claudia - pentru;
Halici Nicusor - pentru;
Holban Georgeta - pentru;
Iancu Iulian - pentru;
Iancu Marius - pentru;
Ilisanu Claudiu - pentru;
Intotero Natalia - pentru;
Iordache Florin - pentru;
Itu Cornel - pentru;
Jivan Luminita - pentru;
Lazar Sorin - pentru;
Lupascu Costel - pentru;
Macovei Silviu - pentru;
Manole Petre - pentru;
Matei Calin - pentru;
Margarit Mitica - pentru;
Meirosu Emilia - pentru;
Mihalcescu Carmen - pentru;
Mircea Florin - pentru;
Manzatu Roxana - pentru;
Mosoiu Stefan - pentru;
Nasra Gabriel - pentru;
Neata Eugen - pentru;
Nicolae Andrei - pentru;
Niculicea Eugen - pentru;
Nistor Laurentiu - pentru;
Nita Nicu - pentru;
Nosa Iuliu - pentru;
Otesanu Daniela - pentru;
Pana Doina - pentru;
Paraschiv Rodica - pentru;
Pale Danut - pentru;
Peta Stefanescu Eliza - pentru;
Plesoianu Liviu - pentru;
Popa Andrei - pentru;
Pop Georgian - pentru;
Popa Florin - pentru;
Popa Stefan - pentru;
Presura Alexandra - pentru;
Radu Anisoara - pentru;
Radu Valentin - pentru;
Radulescu Alexandru - pentru;
Radulescu Catalin - pentru;
Radut Violeta - pentru;
Roman Sorin - pentru;
Rosca Lucretia - pentru;
Rotaru Alexandru - pentru;
Rotaru Razvan - pentru;
Sefer Cristian - pentru;
Simion Lucian - pentru;
Socotar Gheorghe - pentru;
Solomon Adrian - pentru;
Stativa Ioan - pentru;
Steriu Andrei - pentru;
Suciu Matei - pentru;
Suciu Vasile Daniel - pentru;
Sarapatin Elvira - pentru;
Serban Ciprian - pentru;
Simon Gheorghe - pentru;
Sotcan Teodora - pentru;
Sova Lucian - pentru;
Stefan Corneliu - pentru;
Tanasescu Alina - pentru;
Teis Alina - pentru;
Terea Ioan - pentru;
Talvar Angel - pentru;
Todor Adrian - pentru;
Toma Ilie - pentru;
Tripa Florin - pentru;
Tudor Beatrice - pentru;
Tusa Adriana - pentru;
Sachianu Marian - pentru;
Ursu Razvan - pentru;
Vasilescu Olguta - pentru;
Vasilica Radu - pentru;
Velcea Nicolae - pentru;
Visan George - pentru;
Virza Mihaita - pentru;
Vrajitoru Sorinel - pentru;
Weber Mihai - pentru;
Zamfirea Catalin - pentru.
Florin Roman (PNL) a votat impotriva si a anuntat ca va ataca actul la Curtea Constitutionala. Grupul PNL, de altfel, nu a sustinut proiectul de lege.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri