LEGE nr. 477 din 12 noiembrie 2003 (*republicata*) privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare*)
EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 201 din 21 martie 2014
_____________
*) Republicata in temeiul art. 248 din Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din 12 noiembrie 2012, rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 117 din 1 martie 2013, cu modificarile ulterioare, dandu-se textelor o noua numerotare.
Legea nr. 477/2003 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 824 din 20 noiembrie 2003 si a mai fost modificata prin Legea nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare.
CAP. I
Dispozitii generale
ART. 1
(1) Pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare este parte componenta a securitatii nationale si are la baza prevederile Constitutiei, ale legilor tarii si ale documentelor privind planificarea apararii nationale, precum si obligatiile asumate de Romania prin tratate si alte intelegeri internationale.
(2) Pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare cuprinde ansamblul de masuri si de actiuni care se stabilesc si se realizeaza din timp de pace, in vederea utilizarii potentialului economic si uman al tarii, pentru satisfacerea nevoilor de aparare si asigurarea continuitatii activitatilor economico-sociale in caz de mobilizare sau de razboi.
(3) Resursele materiale, umane si financiare prevazute a fi utilizate in caz de mobilizare sau de razboi pot fi folosite si la instituirea starii de urgenta si a starii de asediu, conform legii.
ART. 2
Pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare se asigura de catre autoritatile publice, conform competentelor stabilite prin lege.
ART. 3
Guvernul raspunde de pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare si asigura aplicarea masurilor referitoare la aceste domenii, potrivit legii, hotararilor Parlamentului si ale Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, scop in care:
a) organizeaza, coordoneaza si controleaza activitatea ministerelor si a celorlalte autoritati ale administratiei publice;
b) stabileste sistemul de prioritati si de alocare a resurselor pentru aparare;
c) inainteaza spre aprobare Consiliului Suprem de Aparare a Tarii proiectul planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare, proiectul programului cu obiectivele de pregatire operativa a teritoriului pentru aparare si proiectul bugetului de stat pentru razboi;
d) aproba planul de pregatire a economiei nationale pentru aparare si stabileste masuri pentru aplicarea acestuia;
e) asigura resursele materiale, umane si financiare necesare pregatirii economiei nationale si a teritoriului pentru aparare;
f) asigura aplicarea planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare.
ART. 4
(1) Pentru indeplinirea atributiilor care revin Guvernului privind pregatirea economiei nationale si a teritoriului pentru aparare, se infiinteaza prin hotarare a Guvernului, in subordinea Ministerului Afacerilor Interne, Administratia Nationala a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale, denumita in continuare Administratia Nationala.
(2) Organizarea, functionarea si atributiile Administratiei Nationale, in timp de pace si razboi, se stabilesc prin hotarare a Guvernului**).
__________
**) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 1.380/2009 privind infiintarea, organizarea, functionarea si atributiile Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 815 din 27 noiembrie 2009, cu modificarile ulterioare.
CAP. II
Pregatirea economiei nationale pentru aparare
SECTIUNEA 1
Sistemul de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare
ART. 5
Sistemul de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare reprezinta ansamblul de reglementari prin care se stabilesc responsabilitatile ce revin autoritatilor publice, institutiilor publice si operatorilor economici, criteriile pentru stabilirea produselor si a serviciilor cuprinse in contractele prioritare, modul de constituire a resurselor si de esalonare a alocarii acestora, precum si drepturile si obligatiile operatorilor economici furnizori, in vederea satisfacerii in regim de urgenta a nevoilor de aparare.
ART. 6
In caz de mobilizare sau de razboi, Guvernul stabileste prioritatile pentru contracte/comenzi si aloca resursele in vederea realizarii cerintelor urgente, necesare sustinerii efortului de aparare.
ART. 7
Sistemul de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare cuprinde reglementari si actiuni referitoare la:
a) modul de stabilire a contractelor/comenzilor prioritare;
b) esalonarea asigurarii cererilor de produse si servicii necesare sustinerii efortului de aparare in caz de mobilizare sau de razboi, in regim de urgenta, cu minimum de perturbari ale pietei;
c) repartitia resurselor in functie de prioritatile stabilite de Guvern;
d) modul de alocare a resurselor pentru contractele prioritare;
e) controlul stocurilor publice si particulare destinate indeplinirii contractelor prioritare;
f) activitatile de import si export pentru realizarea prioritatilor;
g) sistemul de finantare a activitatilor prioritare.
ART. 8
Sistemul de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare este gestionat de catre Administratia Nationala si functioneaza pe baza regulamentului aprobat prin hotarare a Guvernului***).
__________
***) A se vedea Hotararea Guvernului nr. 414/2004 privind aprobarea Regulamentului de functionare a sistemului de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 274 din 29 martie 2004.
ART. 9
La punerea in aplicare a sistemului de prioritati si alocare a resurselor pentru aparare, obligatiile ce revin operatorilor economici implicati in realizarea contractelor/comenzilor aflate in derulare se decaleaza sau se anuleaza, dupa caz.
SECTIUNEA a 2-a
Planul de mobilizare a economiei nationale pentru aparare
ART. 10
(1) Pentru satisfacerea cererilor de produse si servicii necesare fortelor sistemului national de aparare, functionarii institutiilor publice si a operatorilor economici, precum si asigurarii consumului rationalizat al populatiei, in caz de mobilizare sau de razboi, Administratia Nationala, impreuna cu ministerele si celelalte autoritati ale administratiei publice, elaboreaza proiectul planului de mobilizare a economiei nationale pentru aparare.
(2) Planul de mobilizare a economiei nationale pentru aparare, denumit in continuare plan de mobilizare, reprezinta ansamblul de masuri si actiuni privind trecerea economiei de la starea de pace la starea de razboi si functionarea acesteia in vederea asigurarii resurselor necesare sustinerii efortului de aparare.
(3) Planul de mobilizare cuprinde responsabilitati si sarcini obligatorii pentru ministere si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale si locale, alte institutii si operatori economici.
(4) Produsele si serviciile ce se cuprind in planul de mobilizare se stabilesc prin nomenclatorul cu produsele si serviciile pentru aparare, elaborat de Administratia Nationala, pe baza propunerilor ministerelor, ale celorlalte autoritati ale administratiei publice si institutii.
(5) Potrivit prevederilor planului de mobilizare aprobat, Ministerul Finantelor Publice elaboreaza proiectul bugetului de stat pentru razboi, pe baza propunerilor ministerelor si ale celorlalte institutii cu atributii in caz de mobilizare sau de razboi, avizate de Administratia Nationala.
.... continuarea aici >>>