Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea nr. 257/2001, republicata, privind modul de actiune impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei



 LEGE nr. 257 din 22 mai 2001 (*republicata*) privind modul de actiune impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei*)

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 213 din 25 martie 2014

----------

    *) Republicata in temeiul art. 248 din Legea nr. 187/2012 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 757 din 12 noiembrie 2012, rectificata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 117 din 1 martie 2013, cu modificarile ulterioare, dandu-se textelor o noua numerotare.
    Legea nr. 257/2001 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 684 din 29 iulie 2005.

    CAP. I
    Dispozitii generale

    SECTIUNEA 1
    Domeniul de aplicare

    ART. 1
    Prevederile prezentei legi se aplica tuturor aeronavelor civile si militare care opereaza in spatiul aerian al Romaniei, indiferent de statul in care au fost inmatriculate.
    ART. 2
    (1) Spatiul aerian al Romaniei reprezinta coloana de aer situata deasupra teritoriului de suveranitate al Romaniei, pana la limita inferioara a spatiului extraatmosferic.
    (2) In scopul apararii colective, spatiul aerian al Romaniei este integrat in spatiul aerian al NATO, in conformitate cu tratatele la care Romania este parte.
    (3) Pentru a realiza apararea si controlul utilizarii spatiului aerian al NATO, structuri militare specializate ale Aliantei organizeaza si executa serviciul politie aeriana.

    SECTIUNEA a 2-a
    Termeni si definitii

    ART. 3
    In sensul prezentei legi, se utilizeaza termenii si definitiile de mai jos:
    3.1. act de interventie ilicita - orice act de violenta impotriva echipajului si persoanelor aflate la bordul unei aeronave, orice actiune vizand avarierea sau distrugerea acesteia, a mijloacelor de navigatie aeriana si care pot pune in pericol siguranta unei aeronave;
    3.2. aerodrom - suprafata delimitata pe pamant sau pe apa, care cuprinde, eventual, cladiri, instalatii si materiale, destinata sa fie utilizata pentru decolarea, aterizarea si manevrarea la sol a aeronavelor militare;
    3.3. aeronava - orice aparat, cu motor sau fara motor, pilotat ori nepilotat, dirijat sau nedirijat, care se poate mentine in atmosfera cu ajutorul altor reactii ale aerului decat cele asupra suprafetei pamantului;
    3.4. aeronava de stat - aeronava folosita pentru servicii militare, vamale sau de politie;
    3.5. aeronava care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei - aeronava militara sau civila, romana sau straina, care executa activitati de zbor in spatiul aerian al Romaniei fara a avea autorizare in acest sens sau care se abate de la prevederile autorizarii primite;
    3.6. aeronava interceptoare - aeronava militara care executa manevre de apropiere fata de aeronava neidentificata sau care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei, in scopul identificarii, avertizarii, obligarii de a intra in legalitate sau distrugerii acesteia;
    3.7. aeronava cu pasageri la bord - aeronava special amenajata si autorizata care, in afara personalului aeronautic navigant, transporta persoane care nu au aceasta calitate;
    3.8. aeroport - suprafata delimitata pe pamant sau pe apa, care cuprinde, eventual, cladiri, instalatii si materiale, destinata sa fie utilizata pentru decolarea, aterizarea si manevrarea la sol a aeronavelor civile sau militare;
    3.9. amerizare - manevra hidroavionului sau a hidroelicopterului pentru luarea contactului lin cu suprafata apei, din momentul redresarii si pana in momentul opririi acestuia pe aceasta suprafata;
    3.10. apuntare - manevra aeronavei pentru luarea contactului lin cu puntea unei nave, unui portavion sau portelicopter, din momentul inceperii redresarii si pana la oprirea acesteia;
    3.11. aterizare - manevra aeronavei pentru luarea contactului lin cu suprafata solului, din momentul inceperii redresarii si pana in momentul opririi acesteia pe pista sau pe platforma de aterizare;
    3.12. deturnare - actiunea de schimbare a destinatiei unei aeronave prin folosirea fortei sau a amenintarii cu forta;
    3.13. foc de avertisment - focul executat de aeronava interceptoare cu armamentul artileristic de bord pentru atentionarea echipajului aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei, fara ca aceasta sa fie lovita;
    3.14. foc de nimicire - focul executat de aeronava interceptoare cu armamentul de bord sau de mijloacele terestre de aparare aeriana pentru distrugerea aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei;
    3.15. helidrom - aerodromul sau aeroportul utilizat exclusiv pentru decolarea, aterizarea si manevrarea la sol a elicopterelor;
    3.16. hidroavion - aeronava de constructie speciala care poate stationa, decola si ameriza pe suprafata unei ape;
    3.17. hidroelicopter - elicopter de constructie speciala care poate stationa, decola si ameriza pe suprafata unei ape;
    3.18. organe de trafic aerian - structuri civile si militare specializate in supravegherea, coordonarea, controlul si dirijarea aeronavelor;
    3.19. survol - patrunderea si traversarea cu sau fara escala a spatiului aerian al unui stat;
    3.20. traiect de zbor - linia care uneste pozitiile succesive ocupate sau care urmeaza sa fie ocupate de o aeronava in zbor.
    ART. 4
    Orice activitate de zbor in spatiul aerian al Romaniei se desfasoara pe baza unei autorizari date de:
    a) Ministerul Transporturilor, pentru aeronavele civile romane si straine;
    b) Ministerul Transporturilor, cu avizul obligatoriu al Ministerului Apararii Nationale, pentru aeronavele civile straine care transporta trupe, armament, tehnica de lupta, materiale periculoase si orice alte tipuri de incarcatura care, prin natura lor, pot afecta siguranta nationala a Romaniei;
    c) Ministerul Apararii Nationale, pentru toate aeronavele de stat romane si straine;
    d) Ministerul Apararii Nationale, pentru toate aeronavele care survoleaza municipiul Bucuresti la inaltimi mai mici de 3.000 m.
    ART. 5
    (1) Raspunderea pentru controlul utilizarii spatiului aerian al Romaniei revine Ministerului Apararii Nationale, care este abilitat sa ia masurile stabilite prin prezenta lege.
    (2) In conditiile apararii colective a spatiului aerian al NATO, conducerea elementelor nationale ale serviciului politie aeriana poate fi delegata de Ministerul Apararii Nationale structurilor specializate ale Aliantei, prin transfer de autoritate.
    (3) Organele civile de trafic aerian instiinteaza cu oportunitate structurile specializate ale Ministerului Apararii Nationale despre aeronavele care urmeaza sa opereze in spatiul aerian al Romaniei, despre cele aflate in dirijarea lor sau despre care au informatii ca utilizeaza neautorizat spatiul aerian.

    CAP. II

    SECTIUNEA 1
    Situatii in care aeronavele utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei

    ART. 6
    Situatiile in care aeronavele utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei sunt urmatoarele:
    a) decolarea de pe un aeroport, aerodrom sau un alt loc de pe teritoriul national fara a avea autorizare in acest sens de la organele in drept;
    b) abaterea de la traiectul de zbor aprobat prin autorizarea primita de la organele in drept, fara instiintarea organelor de trafic aerian;
    c) intrarea in spatiul aerian al Romaniei fara autorizarea data de organele in drept prevazute la art. 4;
    d) aterizarea, amerizarea sau apuntarea fara autorizare;
    e) intreruperea legaturii radio si/sau interventia ilicita la bordul aeronavei, indiferent daca se respecta autorizarea primita sau daca aeronava a fost deturnata;
    f) nerespectarea de catre echipajul unei aeronave a dispozitiilor organelor de trafic aerian.
    ART. 7
    Determinarea momentului si a locului de producere a situatiilor prevazute la art. 6 se realizeaza de catre organele de trafic aerian.

    SECTIUNEA a 2-a
    Masurile care se iau impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei

    ART. 8
    Impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei Ministerul Apararii Nationale va lua succesiv urmatoarele masuri:
    a) stabilirea de la sol a pozitiei aeronavei, a legaturii radio si a identitatii acesteia;
    b) transmiterea de la sol a informatiilor si dispozitiilor catre pilotul sau echipajul aeronavei, in vederea utilizarii autorizate a spatiului aerian al Romaniei;
    c) interceptarea aeronavei care continua sa utilizeze neautorizat spatiul aerian al Romaniei;
    d) executarea focului de avertisment de catre aeronavele interceptoare;
    e) executarea focului de nimicire de catre aeronavele interceptoare;
    f) executarea focului de nimicire de catre mijloacele terestre de aparare aeriana.

    SECTIUNEA a 3-a
    Modul de actiune impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei

    ART. 9
    (1) Stabilirea de la sol a pozitiei aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei, a legaturilor radio cu aceasta si determinarea identitatii ei se realizeaza de catre organele de trafic aerian, folosindu-se mijloacele specializate aflate in serviciu sau care sunt puse in functiune special in acest scop.
    (2) La identificarea aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei, la solicitarea Ministerului Apararii Nationale, pot participa aeronave apartinand Ministerului Transporturilor, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Roman de Informatii si altor detinatori de aeronave.
    ART. 10
    Organele de trafic aerian se informeaza reciproc asupra descoperirii si identificarii aeronavei, cauzelor care au determinat incalcarea prevederilor prezentei legi si, pe baza informatiilor de care dispun, dau dispozitii pilotilor sau echipajelor in vederea utilizarii legale a spatiului aerian al Romaniei.
    ART. 11
    (1) In cazul imposibilitatii stabilirii legaturilor radio cu aeronava care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei, aceasta se intercepteaza cu aeronave militare.
    (2) Interceptarea se realizeaza si in situatia in care pilotii sau echipajele nu executa dispozitiile primite de la organele de trafic aerian.
    (3) Interceptarea aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian se executa cu respectarea reglementarilor aeronautice si are drept scop identificarea vizuala a acestora, indicarea directiilor de urmat pentru revenirea la traiectele de zbor autorizate, acordarea de asistenta in caz de nevoie, dirijarea in afara zonelor reglementate ca fiind zone interzise, restrictionate, periculoase sau a celor rezervate temporar ori indrumarea la aterizare pe aerodromul, aeroportul sau heliodromul indicat.
    (4) Pe timpul interceptarii pentru transmiterea dispozitiilor aeronavele interceptoare vor folosi frecventele radio autorizate, iar in cazul lipsei legaturii radio vor folosi semnalele vizuale si manevre conform reglementarilor internationale stabilite in acest scop.
    (5) Impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian pot actiona si forte si mijloace aeriene apartinand altor state membre NATO, in conditiile stabilite prin intelegeri.
    (6) Utilizarea spatiului aerian al altor state de catre aeronave interceptoare apartinand Ministerului Apararii Nationale, pentru a actiona impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian, se face in conformitate cu prevederile intelegerilor incheiate in acest sens.
    ART. 12
    (1) Aeronavele interceptoare pot executa foc de avertisment impotriva aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei numai daca celelalte proceduri prevazute la art. 8 lit. a)-c) nu au avut ca rezultat intrarea in legalitate a acesteia.
    (2) Focul de avertisment are drept scop atentionarea pilotilor sau a echipajelor aeronavei ca utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei si obligarea acestora sa urmeze neconditionat instructiunile si dispozitiile transmise de organele de trafic aerian sau de aeronavele interceptoare.
    (3) Focul de avertisment se executa cu armamentul artileristic de bord, excluzandu-se utilizarea munitiei trasoare si a armelor inteligente.
    ART. 13
    Focul de nimicire impotriva aeronavei care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei se executa de aeronavele interceptoare numai daca masurile prevazute la art. 8 lit. a)-d) nu au avut ca rezultat intrarea in legalitate a aeronavei respective sau in cazul in care aceasta riposteaza, prin manevre agresive sau cu foc, la instructiunile, dispozitiile si semnalele transmise.
    ART. 14
    (1) In cazurile in care o aeronava nu respecta prevederile autorizarii de zbor primite, ca urmare a unor cauze de forta majora - conditii meteorologice periculoase, defectiuni tehnice sau avarii, situatii speciale la bord privind echipajul sau pasagerii, pierderea orientarii -, se vor lua numai masurile prevazute la art. 8 lit. a)-c).
    (2) Toate aceste masuri vor avea drept scop sprijinirea echipajului aeronavei de a-si continua zborul sau de a ateriza in siguranta.
    ART. 15
    (1) Aeronava care a aterizat pe teritoriul Romaniei ca urmare a aplicarii masurilor prevazute in prezenta lege continua sa fie tratata ca aeronava care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei pana la obtinerea de la organele abilitate a autorizarii de a-si relua zborul.
    (2) Pana la obtinerea autorizarii de reluare a zborului, impotriva aeronavei se vor lua urmatoarele masuri:
    a) parcarea in locul indicat;
    b) supravegherea si paza aeronavei;
    c) stabilirea identitatii membrilor echipajului, a pasagerilor, a naturii incarcaturii si obtinerea altor date cu privire la zborul aeronavei, precum si la circumstantele care au determinat abaterea de la autorizarea detinuta.
    (3) Obligatia de a lua masurile prevazute la alin. (2) o au:
    a) comandantii bazelor aeriene, in cazul aterizarii aeronavei pe un aerodrom sau aeroport utilizat in comun cu aviatia civila;
    b) directorii generali ai aeroporturilor civile, in cazul aterizarii aeronavei pe unul dintre acestea;
    c) organele Ministerului Afacerilor Interne, in cazul aterizarii aeronavelor pe alte terenuri decat aerodromuri si aeroporturi.
    (4) La solicitarea comandantilor bazelor aeriene sau a directorilor generali ai aeroporturilor civile organele Ministerului Afacerilor Interne vor participa la indeplinirea masurilor prevazute la alin. (3) lit. a) si b).

    SECTIUNEA a 4-a
    Competentele privind aprobarea executarii masurilor impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei

    ART. 16
    Dreptul de a ordona sau de a aproba masurile prevazute la art. 8 lit. a)-c) il au sefii structurilor stabilite de Ministerul Apararii Nationale.
    ART. 17
    Dreptul de a ordona sau de a aproba executarea focului de avertisment de catre aeronavele interceptoare, executarea focului de nimicire de catre aeronavele interceptoare si de catre mijloacele terestre de aparare aeriana il au persoanele cu drept de decizie, stabilite de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii.
    ART. 18
    In scopul executarii in siguranta a zborurilor, pe timpul aplicarii masurilor prevazute la art. 8, Ministerul Apararii Nationale, prin structurile de specialitate ale Fortelor Aeriene, poate da dispozitii de deviere sau chiar de interzicere temporara a tuturor zborurilor intr-o anumita zona sau in intregul spatiu aerian al Romaniei.
    ART. 19
    Transmiterea datelor, dispozitiilor si ordinelor cu privire la clarificarea situatiei aeriene si actiunile impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei au prioritate in toate sistemele de comunicatii nationale.
    ART. 20
    (1) Datele obtinute, demersurile facute, dispozitiile si ordinele date cu privire la aeronava care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei vor fi inregistrate folosindu-se aparatura specifica din dotare sau vor fi consemnate si pastrate pana la finalizarea cercetarii evenimentului.
    (2) Aceste date vor fi puse la dispozitie organelor de cercetare, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

    CAP. III
    Dispozitii finale

    ART. 21
    Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile*) de la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    ART. 22
    In termen de 30 de zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Ministerul Apararii Nationale impreuna cu Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerul Administratiei si Internelor*) si Serviciul Roman de Informatii vor emite dispozitii comune privind aplicarea prezentei legi.
----------
    *) Legea nr. 257/2001 privind modul de actiune impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 273 din 25 mai 2001.

    ART. 23
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul Consiliului de Stat al Republicii Socialiste Romania nr. 416 din 5 decembrie 1979 privind modul de actiune impotriva aeronavelor infractoare la regimul de zbor in spatiul aerian al Republicii Socialiste Romania, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 95 din 7 decembrie 1979, precum si orice alte dispozitii contrare.

                                     ------

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Legea nr. 257/2001, republicata, privind modul de actiune impotriva aeronavelor care utilizeaza neautorizat spatiul aerian al Romaniei":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016