Starea civila se poate dovedi, inaintea instantei judecatoresti, prin orice mijloace de proba, daca:
a) nu au existat registre de stare civila;
b) registrele de stare civila s-au pierdut ori au fost distruse, in tot sau in parte;
c) nu este posibila procurarea din strainatate a certificatului de stare civila sau a extrasului de pe actul de stare civila;
d) intocmirea actului de stare civila a fost omisa sau, dupa caz, refuzata.
Comentariu
Art.121 din H.G.64/2011
(1)Cererea de reconstituire sau de intocmire ulterioara a unui act de stare civila, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr.49, se adreseaza primariei unitatii administrativ-teritoriale competente sa intocmeasca actul, in cazurile prevazute la art.56 lit.a) din Legea nr.119/1996 R (art.56 din OUG 80/2011 de modificare a legii 119/1996 R-Intocmirea ulterioara a actelor de stare civila se poate cere daca:
a) intocmirea actului de nastere sau de deces a fost omisa sau refuzata, desi au fost depuse actele necesare intocmirii acestuia;
b) intocmirea actului de casatorie a fost omisa sau refuzata, desi a fost luat consimtamantul sotilor de catre ofiterul de stare civila.)cu modificarile ulterioare.
(2)Cererea de reconstituire(art.55 din legea 119/1996 R) Reconstituirea actelor de stare civila se poate face, la cerere, daca:
a) registrele de stare civila au fost pierdute sau distruse, in totalitate ori in parte;
b) actul de stare civila a fost intocmit in strainatate si nu poate fi procurat certificatul ori extrasul de pe acest act) a unui act de stare civila se adreseaza S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, primariei din cadrul unitatii administrativ-teritoriale a locului de domiciliu al persoanei interesate, in cazul prevazut la art.55 lit.b) din Legea nr.119/1996, R, cu modificarile ulterioare.
(3)Actele reconstituite pot fi completate sau rectificate in cazuri temeinic justificate.
Art.122
(1)Ofiterul de stare civila delegat sau personalul cu atributii pe linie de stare civila din cadrul S.P.C.L.E.P. care primeste cererea o inregistreaza si o prezinta, impreuna cu actele doveditoare depuse de solicitant si un referat motivat cuprinzand rezultatul verificarilor, primarului unitatii administrativ-teritoriale, care este obligat sa solutioneze cererea, cu avizul S.P.C.J.E.P.
(2)In toate cazurile, ofiterul de stare civila delegat sau personalul cu atributii pe linie de stare civila din cadrul S.P.C.L.E.P. stabileste daca actul de stare civila nu a fost intocmit ori daca registrul de stare civila a fost pierdut sau distrus, in totalitate ori in parte.
(3)Pentru punerea in aplicare a prevederilor alin.(2), ofiterul de stare civila delegat sau personalul cu atributii pe linie de stare civila din cadrul S.P.C.L.E.P. verifica inregistrarile din registrele de stare civila curente, pe o perioada de minimum 5 ani inainte si dupa anul declarat de solicitant, precum si toate inregistrarile speciale, incepand cu anul 1949. Dupa caz, se solicita verificari si in registrele de stare civila speciale - exemplarul I din perioada anilor 1951-1957, care au fost intocmite la fostele sfaturi populare raionale, aflate in pastrarea primariilor unitatilor administrativ-teritoriale care au fost resedinta de raion.
(4)Verificarile se efectueaza in exemplarele I si II ale registrelor de stare civila, iar rezultatul se consemneaza intr-un proces-verbal.
(5)In situatia in care registrul de stare civila se afla in pastrarea directiilor judetene/a municipiului Bucuresti ale/a Arhivelor Nationale, se solicita acestora sa efectueze verificari in arhivele pe care le detin.
Art.123
(1)Dupa semnarea dispozitiei de catre primar, intocmita potrivit modelelor prevazute in anexele nr.50-52, aceasta se comunica solicitantului, in termen de 10 zile de la emitere; in caz de admitere, i se pune in vedere sa solicite inregistrarea dispozitiei.
(2)Daca solicitantul sau o alta persoana interesata contesta dispozitia de respingere a cererii la instanta judecatoreasca in a carei raza teritoriala isi are sediul S.P.C.L.E.P. ori, dupa caz, primaria competenta, iar prin sentinta definitiva si irevocabila se admite cererea, ofiterul de stare civila delegat din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale primeste declaratia cetateanului, la care ataseaza o copie legalizata a sentintei judecatoresti, procedand ca si in cazul in care cererea a fost admisa prin dispozitie a primarului (prevederea excede cadrului legal, potrivit art.18 din legea 554/2004 privind contenciosul administrativ, Instanta, solutionand cererea la care se refera art.8 alin. (1), poate, dupa caz, sa anuleze, in tot sau in parte, actul administrativ, sa oblige autoritatea publica sa emita un act administrativ, sa elibereze un alt inscris sau sa efectueze o anumita operatiune administrativa. In concluzie, in baza hotararii judecatoresti de admitere a actiunii de anulare a dispozitiei prin care s-a respins cererea reconstituirii sau intocmirii ulterioare, primarul este obligat sa emita o noua dispozitie de admitere a cererii, doar in baza acestei noi dispozitii urmand ca ofiterul de stare civila sa procedeze la reconstituirea sau intocmirea ulterioara a actelor de stare civila.s.n.).
(3)Dispozitiile de admitere a cererii de reconstituire sau de intocmire ulterioara a unor acte de stare civila se inregistreaza, pe baza declaratiilor scrise, in registrele de nastere, de casatorie ori de deces, la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale competente.
(4)In cazul prevazut la art.55 lit.b) din Legea nr.119/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, actul reconstituit se intocmeste de ofiterul de stare civila de la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, de la primaria unitatii administrativ-teritoriale a locului de domiciliu al solicitantului.
(5)Daca inregistrarea ulterioara urmeaza sa se faca la un alt S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la alta primarie decat cea la care s-a primit cererea, ofiterul de stare civila trimite declaratia solicitantului, a carui semnatura o certifica dupa identificare, primariei competente sa intocmeasca actul; concomitent, se solicita certificatul de stare civila si un exemplar al dispozitiei de admitere a cererii.
Art.124
(1)In cazul cererilor cetatenilor straini sau ale persoanelor fara cetatenie care isi au domiciliul in Romania, adresate primariilor unitatilor administrativ-teritoriale, referitoare la reconstituirea ori intocmirea ulterioara a unui act de stare civila, ofiterul de stare civila delegat sau personalul cu atributii pe linie de stare civila din cadrul S.P.C.L.E.P. care urmeaza a inregistra actul va efectua verificarile prevazute de art.122.
(2)Structura de stare civila din cadrul S.P.C.L.E.P. la care este arondata localitatea unde urmeaza a se inregistra actul de stare civila stabileste daca au fost efectuate verificarile necesare, precum si daca dosarul este constituit cu documentele justificative si procedeaza la confruntarea datelor din dosar cu cele obtinute in urma verificarilor proprii;in baza acestora, intocmeste referatul cu propuneri privind avizul ce urmeaza a fi comunicat de catre S.P.C.J.E.P. la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria din cadrul unitatii administrativ-teritoriale unde a fost inregistrata cererea, in vederea emiterii de catre primar a dispozitiei corespunzatoare.
ADRIAN-RELU TĂNASE,EVIDENTA PERSOANELOR ŞI STAREA CIVILĂ, TRATAT ELEMENTAR,EDITURA ALPHA MDN 2010
Reglementarea anterioara:
Decretul nr. 31/1954. Art. 24 Starea civila se va putea dovedi, inaintea instantei judecatoresti, prin orice mijloc de proba admis de lege, daca:
a) nu a existat registru de stare civila ;
b) registrul de stare civila s-a pierdut ori este distrus, in tot sau in parte ;
c) intocmirea actului de stare civila a fost omisa ;
d) procurarea certificatului de stare civila este cu neputinta.
Legislatie conexa:
art. 16 din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila (republicata in M. Of. nr. 743 din 2 noiembrie 2009)
(Mona Maria Pivniceru, Noul Cod Civil si reglementarile anterioare. Prezentare comparativa: legea de punere in aplicare, legislatia conexa, Editura Hamangiu, Bucuresti, 2012)