(1) Starea civila se dovedeste prin actele de nastere, casatorie si deces intocmite, potrivit legii, in registrele de stare civila, precum si prin certificatele de stare civila eliberate pe baza acestora.
(2) Actele de stare civila sunt inscrisuri autentice si fac dovada pana la inscrierea in fals, pentru ceea ce reprezinta constatarile personale ale ofiterului de stare civila, si, pana la proba contrara, pentru celelalte mentiuni.
(3) Hotararea judecatoreasca data cu privire la starea civila a unei persoane este opozabila oricarei alte persoane cat timp printr-o noua hotarare nu s-a stabilit contrariul.
(4) Daca printr-o hotarare judecatoreasca s-a stabilit o anumita stare civila a unei persoane, iar printr-o hotarare judecatoreasca ulterioara este admisa o actiune prin care s-a contestat starea civila astfel stabilita, prima hotarare isi pierde efectele la data ramanerii definitive a celei de a doua hotarari.
Comentariu
Art.28 din H.G.64/2011
(1)Inregistrarea nasterii se face de structura de stare civila din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, de ofiterul de stare civila din cadrul primariei unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza s-a produs evenimentul.
(2)In registrul de nasteri se inregistreaza copilul nascut viu si copilul nascut mort.
(3)Inregistrarea gemenilor se face prin intocmirea actului de nastere, separat, pentru fiecare copil. In acelasi mod se procedeaza si in cazul gemenilor siamezi.
Art.29
(1)Termenul pentru declararea si inregistrarea nasterii copilului este de:
a)15 zile de la data nasterii, pentru copilul nascut viu si aflat in viata;
b) 3 zile de la data nasterii, pentru copilul nascut mort;
c) 24 de ore de la data decesului, pentru copilul nascut viu care a decedat inauntrul termenului de 15 zile;
d) 30 de zile pentru copilul cu varsta de pana la un an, gasit sau parasit de mama in maternitate/unitati sanitare
(2)In termenele prevazute la lit. a), b) si d) se cuprinde atat ziua nasterii, respectiv a gasirii, cat si ziua in care se face declaratia.
Art.30
(1)Inregistrarea nasterii se face in baza urmatoarelor documente:
a)certificatul medical constatator al nasterii, intocmit pe formular-tip, care va trebui sa poarte numar de inregistrare, data certa, sigiliul/stampila unitatii sanitare, semnatura si parafa medicului;
(nota potrivit art.1-7 din proiectul Ordinului ministrului sanatatii privind criteriile de declarare si inregistrare a nou-nascutului,
Art.1 Produsul de conceptie expulzat sau extras complet din organismul matern dupa 26 de saptamani de amenoree (aproximativ 24 de saptamani varsta de gestatie), este declarat nou-nascut viu, daca prezinta unul din urmatoarele semne de viata: respiratie spontana, activitate cardiaca (pulsatii ale cordonului ombilical), sau contractia voluntara a unui muschi.
Art.2 Acesta va fi inregistrat in registrul de nasteri imediat dupa expulzie de catre medicul de specialitate obstetrica-ginecologie care a asistat, a supravegheat, sau a constatat nasterea.
Art.3 Produsul de conceptie expulzat la o varsta gestationala mai mica de 24 de saptamani, care prezinta semne de viata, va beneficia de ingrijiri de terapie intensiva neonatala si va fi inregistrat, in registrul de nasteri, cand va atinge varsta gestationala de 24 de saptamani.
Art.4 Orice produs de conceptie, fara semne de viabilitate, expulzat din organismul matern dupa 28 de saptamani de amenoree, se inregistreaza in registrul de nasteri, de catre medicul de specialitate obstetrica-ginecologie care a asistat, sau a supravegheat nasterea, ca fat nascut mort.
Art.5 Produsul de conceptie, expulzat mort inainte de 28 de saptamani de amenoree, este inregistrat ca avort. Art.6 Pentru fatul nascut mort, nu se completeaza “Foaia de observatie clinica a nou-nascutului”.
Art.7 Certificatul medical constatator al nascutului, atat pentru nou-nascutul viu cat si pentru fatul nascut mort, se intocmeste pe un formular-tip care va trebui sa poarte numar de inregistrare, data certa a nasterii, sigiliul/stampila unitatii sanitare emitente, semnatura si parafa medicului obstetrician care a asistat, a supravegheat, sau a constatat nasterea.)
b)actul de identitate al mamei si/sau al declarantului, daca nasterea nu este declarata de mama;
c)certificatul de casatorie al parintilor copilului, in original si in fotocopie, daca sunt casatoriti, iar daca acestia poarta nume de familie diferit, declaratia scrisa cu privire la numele pe care il va dobandi copilul;
d)declaratia de recunoastere a copilului nascut in afara casatoriei, data de catre tata in fata ofiterului de stare civila care inregistreaza nasterea sau la notarul public, din care sa rezulte si numele de familie pe care il dobandeste copilul, la care se anexeaza consimtamantul mamei;in cazul tatalui minor acesta este asistat de reprezentantul legal.
(2)In situatia in care unul dintre parinti sau ambii sunt cetateni straini, sunt necesare documentele prevazute la alin.(1), precum si urmatoarele:
a)pasaportul parintelui cetatean strain/parintilor catateni straini, respectiv actul de identitate pentru cetatenii statelor membre ale Uniunii Europene, in original si in fotocopie, si traducerea legalizata a filei care contine datele de identificare;
b)certificatul de casatorie al parintilor copilului si traducerea legalizata a acestuia, daca parintii sunt casatoriti; originalul certificatului si traducerea acestuia vor fi apostilate/ supralegalizate conform art.72 alin.(6).
(3)In situatia in care ambii parinti au varsta sub 14 ani(a se vedea art.417 N.C.C., persoana sub 14 ani e prezumata a nu avea discernamant, prezumtie juris tantum, daca prezumtia nu este rasturnata printr-o expertiza de specialitate, recunoasterea de catre un barbat cu varsta mai mica de 14 ani poate fi lovita de nulitate s.n.) sunt necesare documentele prevazute la alin.(1) lit.a) si d), precum si urmatoarele:
a)certificatul de nastere al mamei si actul de identitate al declarantului, daca declararea nasterii nu este facuta de mama;
b)actul de identitate al reprezentantului legal al unuia dintre parintii copilului.
(4)Actele de identitate ale parintilor si, dupa caz, al declarantului se restituie imediat dupa confruntarea datelor, pastrandu-se fotocopii ale actelor de identitate ale parintilor si ale certificatului de casatorie.
(5)In cazul in care casatoria parintilor a fost incheiata in strainatate si nu a fost transcrisa/inscrisa in registrele de stare civila romane, se procedeaza la transcrierea/inscrierea in regim de urgenta a certificatelor de stare civila emise de autoritatile straine in registrele de stare civila romane; nasterea copilului se inregistreaza dupa transcrierea / inscrierea casatoriei parintilor.
(6)C.N.P. se atribuie doar copiilor cetateni romani.
(7)In cazul in care parintii poarta nume de familie diferite sau exista neconcordanta intre prenumele copilului trecut in certificatul medical constatator al nasterii si cel declarat, inregistrarea nasterii se face in baza declaratiei scrise, semnata de ambii parinti, din care sa rezulte numele de familie si prenumele copilului.
(8)Daca parintii nu se inteleg cu privire la numele de familie si prenumele copilului, primarul unitatii administrativ-teritoriale la care se inregistreaza nasterea stabileste, prin dispozitie, numele de familie si prenumele copilului.
(9)Prevederile alin.(8) se aplica si in cazul in care ofiterul de stare civila a refuzat inscrierea prenumelui, in conformitate cu art.18 alin.(2) din Legea nr.119/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, iar parintii nu vor sa opteze pentru un alt prenume.
(10)In cazul in care parintii poarta nume de familie diferite, iar unul dintre acestia este in imposibilitate de a-si manifesta vointa cu privire la stabilirea numelui de familie al copilului, inregistrarea nasterii se face in baza declaratiei celuilalt parinte.
(11)In cazul in care parintii au domicilii diferite, parintele care declara nasterea va da o declaratie cu privire la domiciliul copilului, potrivit modelului prevazut in anexa nr.19.
Potrivit art.21 din legea 119/1996 R Cand declaratia a fost facuta dupa trecerea unui an de la data nasterii, intocmirea actului se face in baza hotararii judecatoresti definitive si irevocabile, care trebuie sa contina toate datele necesare intocmirii actului de nastere.
(2)Actiunea se introduce la judecatoria in a carei raza teritoriala are domiciliul persoana interesata sau unde are sediul institutia de ocrotire a copilului. In vederea solutionarii, instanta solicita serviciului public comunitar local de evidenta a persoanelor in a carui raza administrativ-teritoriala are domiciliul persoana interesata sau se afla sediul institutiei de ocrotire verificari pentru stabilirea identitatii, precum si avizul medicului legist cu privire la varsta si sexul persoanei al carei act de nastere se cere a fi intocmit.Judecarea cauzei se face cu participarea procurorului. (OUG 80/2011 de modificare a art.21 alin.2 din legea 119/1996 Actiunea se introduce la judecatoria in a carei raza are domiciliul persoana interesata sau unde are sediul institutia de ocrotire a copilului. Judecarea cererii are loc potrivit dispozitiilor privind procedura necontencioasa din Codul de procedura civila. In vederea solutionarii, instanta solicita serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor in a carui raza administrativ - teritoriala are domiciliul persoana interesata sau se afla sediul institutiei de ocrotire verificari pentru stabilirea identitatii, precum si avizul medicului legist cu privire la varsta si sexul persoanei al carei act de nastere se cere a fi intocmit. Judecarea cauzei se face cu participarea procurorului.”
Art.42 din H.G.64/2011
(1)Odata cu declaratia de casatorie, viitorii soti prezinta urmatoarele acte:
a)documentul cu care se face dovada identitatii, in original si in copie;
b)certificatul de nastere, in original si in copie;
c)certificatul medical privind starea sanatatii, intocmit pe formular-tip, care trebuie sa poarte numarul de inregistrare, data certa, sigiliul/stampila unitatii sanitare, semnatura si parafa medicului; certificatele medicale sunt valabile 14 zile de la data emiterii si trebuie sa cuprinda mentiunea expresa ca persoana se poate sau nu se poate casatori;certificatele medicale emise de institutii medicale in strainatate pentru uzul misiunilor diplomatice si oficiilor consulare ale Romaniei trebuie sa contina toate rubricile si sa fie insotite de traducerea in limba romana legalizata, cu apostila sau supralegalizare, dupa caz;
d)documente, in original si in copii, traduse si legalizate ori certificate de ofiterul de stare civila, din care sa rezulte desfacerea casatoriei anterioare, daca este cazul.
(2)Dovada desfacerii casatoriei anterioare se poate face cu unul dintre urmatoarele documente:
a)certificatul de despartenie sau de divort, eliberat in perioada 1951-1960;
b)certificatul de nastere sau de casatorie, cu mentiunea de desfacere a casatoriei;
c)sentinta de divort ramasa definitiva si irevocabila;pentru divortul pronuntat in intervalul 8 octombrie 1966-31 iulie 1974, aceasta trebuie sa poarte mentiunea ca a fost inscrisa in actul de casatorie in termen de doua luni de la ramanerea definitiva a hotararii.
(3)Dovada incetarii casatoriei anterioare se face cu certificatul de deces al fostului sot.
(4)Dovada identitatii se poate face cu unul dintre urmatoarele documente:
a)pentru cetatenii romani - buletinul de identitate, carte de identitate sau carte de identitate provizorie;
b)pentru cetatenii Uniunii Europene sau Spatiului Economic European -documentul de identitate sau pasaportul emise de statul apartinator;
c)pentru apatrizi-pasaport emis in baza Conventiei privind statutul apatrizilor din anul 1954, insotit de permisul de sedere temporara sau permanenta, dupa caz.
(5)Cetatenii straini din statele terte fac dovada identitatii cu pasaportul emis de statul ai caror cetateni sunt, in care sa fie aplicata viza de intrare pe teritoriul Romaniei;viza trebuie sa fie valabila atat la data depunerii declaratiei de casatorie, cat si la data oficierii casatoriei.
(6)Cetatenii straini carora li s-a acordat o forma de protectie in Romania fac dovada identitatii cu urmatoarele documente:
a)document de calatorie emis in baza Conventiei de la Geneva din 1951;
b)documentul de calatorie pentru strainii care au obtinut protectie subsidiara-protectie umanitara conditionata.
(7)Cetatenii straini solicitanti de azil in Romania fac dovada identitatii cu pasaport emis de statul ai caror cetateni sunt, insotit de documentul temporar de identitate.
(8)Documentele cu care se face dovada identitatii trebuie sa fie valabile atat la data depunerii declaratiei de casatorie, cat si la data oficierii casatoriei.
(9)Urmatoarele categorii de documente de identitate ale cetatenilor straini nu sunt valabile pentru incheierea casatoriei pe teritoriul Romaniei:
a)documentul temporar de identitate, pentru solicitantii de azil, care are inscrisa mentiunea "IDENTITATE DECLARATĂ";
b)documentul care face dovada statutului de tolerat;
c)decizia de returnare.
(10)In situatia in care ofiterul de stare civila delegat are suspiciuni cu privire la autenticitatea datelor inscrise in documentele de identitate si de calatorie prezentate de catre viitorul sot cetatean strain, este obligat sa solicite relatii, in scris, la Oficiul Roman pentru Imigrari, denumit in continuare O.R.I., sau la formatiunile sale teritoriale, daca documente sunt emise de aceasta institutie, cu privire la identitatea solicitantilor si autenticitatea documentelor prezentate.
(11)Documentele prezentate de cetatenii straini, eliberate de statele ai caror cetateni sunt, vor fi legalizate conform prevederilor art. 72 alin. (6).
Art.43
Ofiterul de stare civila este obligat sa confrunte datele inscrise in declaratia de casatorie cu documentele prezentate, iar semnarea declaratiei se face in prezenta sa.
Art.44
(1)Dosarul actului de casatorie cuprinde, dupa caz, urmatoarele documente:
a)aprobarea primarului pentru incheierea casatoriei in afara sediului primariei, la cererea persoanei interesate, potrivit modelului prevazut in anexa nr.24, precum si documente justificative in sustinerea cererii;
b)incuviintarea primarului sau a comandantului navei, consulului, diplomatului cu atributii consulare pentru incheierea casatoriei inainte sau dupa implinirea termenului de 10 zile de la data inregistrarii declaratiei de casatorie, la cererea persoanei interesate, potrivit modelului prevazut in anexa nr.25;
c)aprobarea presedintelui consiliului judetean sau a primarului general al municipiului Bucuresti, in cazul existentei unor impedimente rezultate din conditiile de rudenie fireasca sau adoptie, prevazute de art.6 alin.2 si art.7 alin.2 din Legea nr. 4/1953-Codul familiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul familiei, la cererea persoanei interesate, potrivit modelului prevazut in anexa nr.26(autorizarea instantei de tutela, potrivit N.C.C.);
d)declaratie, potrivit modelului prevazut in anexa nr.27, din care sa rezulte ca cei 2 soti nu cunosc niciun motiv de natura legala care sa impiedice incheierea casatoriei;
e)avizul medical, dovada incuviintarii parintilor ori, dupa caz, a tutorelui si autorizarea D.G.P.C.(autorizarea instantei de tutela, potrivit N.C.C.) pentru incheierea casatoriei, in cazul existentei unor impedimente rezultate din conditiile de varsta, prevazute de art.4 alin.(2) din Codul familiei;
f)documentul eliberat ori autentificat de misiunile diplomatice sau oficiile consulare acreditate in Romania, in cazul casatoriei unui cetatean strain cu un cetatean roman, din care sa rezulte ca primul indeplineste conditiile de fond cerute de legea sa nationala si nu exista impedimente pentru incheierea casatoriei in Romania, in conformitate cu prevederile art.34 din Legea nr.119/1996, republicata, cu modificarile ulterioare, coroborate cu art.18 din Legea nr.105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept international privat, cu completarile ulterioare;
g)documente eliberate de autoritatile competente ale statului de cetatenie, datate recent - maximum 3 luni de la emitere -, ori care au prevazut, in continut, termenul de valabilitate, pentru cetatenii statelor cu care Romania a incheiat tratate, conventii sau acorduri de asistenta juridica in materie civila ori de dreptul familiei, prin exceptie de la prevederile lit.f);
h)declaratia data pe propria raspundere, autentificata de un notar public, din care sa rezulte ca viitorul sot, cetatean strain sau apatrid, nu este casatorit si indeplineste conditiile de fond cerute de legea sa nationala pentru incheierea casatoriei in Romania, pentru cetatenii statelor care nu au misiune diplomatica sau oficiu consular acreditat in Romania;pentru apatrizi, legea nationala este legea statului in care isi au domiciliul sau, dupa caz, resedinta;
i)procesul-verbal, incheiat impreuna cu interpretul autorizat, in cazul incheierii casatoriei intre persoane care nu cunosc limba romana sau intre surdomuti, potrivit modelului prevazut in anexa nr.28;
(2)Documentele prevazute la alin.(1) lit.f) si g) vor fi insotite de declaratii notariale ale viitorilor soti din care sa rezulte ca indeplinesc conditiile necesare incheierii casatoriei in Romania.
(3)Cetatenilor statelor care nu pot prezenta dovada mentionata la alin.(1) lit.f) intrucat ambasada statului al carui cetatean este nu mai elibereaza un astfel de document li se vor solicita documentele eliberate de autoritatile locale competente ale statelor respective, comunicate prin D.E.P.A.B.D. de catre misiunile diplomatice ale acestora acreditate in Romania.
Art.54
(1)din H.G.64/2011 Actul de deces se intocmeste la S.P.C.L.E.P. sau, dupa caz, la primaria unitatii administrativ-teritoriale in a carei raza s-a produs decesul ori s-a gasit cadavrul.
(2)Declaratia de deces, pentru situatia in care cauza decesului este naturala, se face in termen de 3 zile de la data incetarii din viata a persoanei, de catre persoanele prevazute de lege; in acest termen se cuprinde atat ziua in care s-a produs decesul, cat si ziua in care se face declaratia.
Art.55
(1)Odata cu declaratia de deces, declarantul depune urmatoarele acte:
a)certificatul medical constatator al decesului, intocmit pe formular-tip, care va trebui sa poarte numar de inregistrare, data certa, semnatura si parafa medicului care a facut constatarea, sigiliul/stampila unitatii sanitare, in care trebuie consemnata cauza decesului, fara prescurtari, inscrisa cu majuscule;
b)certificatul de nastere si de casatorie, dupa caz;
c)actul de identitate al decedatului;
d)livretul militar sau, dupa caz, adeverinta de recrutare a celui decedat;
e)fotocopia actului de identitate al declarantului.
(2)In cazurile in care declarantul nu poate prezenta certificatele de stare civila si/sau actul de identitate al persoanei decedate, acesta declara, in scris, motivul neprezentarii acestora, precum si datele de stare civila ale decedatului.
(3)Dupa intocmirea actului de deces, pe certificatul de nastere si/sau casatorie, dupa caz, se aplica mentiunea
"Decedat act. nr. .............. din ...................... inregistrat la Primaria ....................".
Art.56
Ofiterul de stare civila este obligat sa retina actul de identitate al celui decedat si sa-l anuleze.Cartea de identitate se anuleaza prin taierea coltului in care se afla inscrisa perioada de valabilitate, iar in cazul buletinului de identitate si al cartii de identitate provizorii se aplica, pe prima pagina, respectiv pe verso-ul documentului, stampila cu urmatorul continut:
"DECEDAT, Act nr. .........../anul ......, luna ..........., ziua ........., inregistrat la Primaria .............., jutetul ...............".
Art.57
(1)In termen de 10 zile de la data inregistrarii decesului, ofiterul de stare civila are obligatia sa trimita actele de identitate ale persoanelor decedate sau declaratiile prevazute la art.55 alin.(2), cu adresa scrisa, intocmita potrivit modelului prevazut in anexa nr.30, la structura de evidenta din cadrul S.P.C.L.E.P. la care este arondata unitatea administrativ-teritoriala pe raza careia persoana decedata a avut ultimul domiciliu.
(2)In cazul decesului unui cetatean strain, pasaportul, actul de identitate, permisul de sedere permanenta sau permisul de sedere temporara se inainteaza de indata, cu adresa, structurii teritoriale a O.R.I., impreuna cu un extras de pe actul de deces.
(3)Daca documentele prevazute la alin.(2) nu s-au depus, la structura teritoriala a O.R.I. se inainteaza extrasul pentru uz oficial dupa actul de deces, impreuna cu declaratia motivata a declarantului.
(4)In cazul transcrierii/inscrierii certificatelor/extraselor de deces procurate din strainatate, ofiterul de stare civila are obligatia de a transmite extras pentru uz oficial de pe actul de deces S.P.C.L.E.P. la care este arondata unitatea administrativ-teritoriala pe raza careia persoana decedata a avut ultimul domiciliu.
Art.58 In actul de deces, la rubrica "cauza decesului fiind ................", se inscrie cu majuscule de tipar cauza decesului prevazuta la lit.c) si d) din certificatul medical constatator al decesului. a se vedea legea 119/1996 Republicata, modificata prin OUG 80/2011, H.G.64/2011 PRIVIND METODOLOGIA DE APLICARE A LEGII 119/1996
ADRIAN/RELU TANASE,MANUAL DE STARE CIVILA SI EVIDENTA PERSOANELOR,EDITURA ALPHA MDN 2011
Corelatii cu alte norme
Reglementarea anterioara:
Decretul nr. 31/1954. Art.22 (1)Starea civila se dovedeste cu actele intocmite sau cu cele inscrise, potrivit legii, in registrele de stare civila. (2)Certificatele eliberate in temeiul registrelor de stare civila au aceeasi putere doveditoare ca si actele intocmite sau inscrise in registre.
Legea nr.119/1996: Art. 14 Pentru tot ceea ce reprezinta constatari personale ale ofiterului de stare civila, actele de stare civila fac dovada pana la constatarea falsului prin hotarare judecatoreasca definitiva, iar pentru celelalte inscrieri, pana la proba contrara,
Legislatie conexa: art. 13 din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civila (republicata in M. Of. nr. 743 din 2 noiembrie 2009)
(Mona Maria Pivniceru, Noul Cod Civil si reglementarile anterioare. Prezentare comparativa: legea de punere in aplicare, legislatia conexa, Editura Hamangiu, Bucuresti, 2012)