In Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr. 672 din data de 4 octombrie 2010 a fost publicata Legea nr. 177/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, a Codului de procedura civila si a Codului de procedura penala al Romaniei.
Modificarile si completarile aduse Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, Codului de procedura civila si Codului de procedura penala al Romaniei se refera la urmatoarele aspecte:
I. Cu privire la Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
1. Controlul constitutionalitatii actelor emise de Parlament
Noua lege extinde atributiile Curtii Constitutionale, supunand controlului constitutionalitatii toate hotararile emise de Parlamentului Romaniei, respectiv ale plenului Senatului, Camerei Deputatilor si Camerelor Reunite.
Astfel, potrivit noii legi, Curtea Constitutionala se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului, a hotararilor plenului Camerei Deputatilor, a hotararilor plenului Senatului si a hotararilor plenului celor doua Camere reunite ale Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui grup parlamentar sau a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori.
In reglementarea anterioara, Curtea Constitutionala se pronunta doar asupra constitutionalitatii regulamentelor Parlamentului.
Aceasta modificare legislativa a condus la exprimarea unor ample opinii in presa si in randul specialistilor in drept cu privire la posibilitatea Curtii Constitutionale de a decide asupra unei eventuale hotarari de suspendare a Presedintelui Romaniei.
2. Sesizarea Curtii Constitutionale asupra exceptiei de neconstitutionalitate
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
In forma anterioara, legea prevedea ca sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de catre instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, printr-o incheiere care va cuprinde punctele de vedere ale partilor, opinia instantei asupra exceptiei, si va fi insotita de dovezile depuse de parti. Daca exceptia a fost ridicata din oficiu, incheierea trebuie motivata, cuprinzand si sustinerile partilor, precum si dovezile necesare.
Noua lege reia aceste mentiuni, introducand insa precizarea ca odata cu incheierea de sesizare, instanta de judecata va trimite Curtii Constitutionale si numele partilor din proces cuprinzand datele necesare pentru indeplinirea procedurii de citare a acestora.
3. Eliminarea efectului suspensiv al judecarii cauzei
Noua lege abroga dipozitiile care prevedeau ca pe perioada solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate judecarea cauzei se supenda.
4. Comunicarea deciziilor Curtii Constitutionale
Potrivit noii legi, deciziile pronuntate de Curtea Constitutionala se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si instantei care a sesizat Curtea Constitutionala.
In cazul in care la data comunicarii deciziei Curtii Constitutionale cauza se afla pe rolul altui organ judiciar, instanta comunica acestuia decizia.
In reglementarea anterioara se prevedea ca deciziile Curtii Constitutionale se comunicau doar celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
II. Cu privire la Codul de procedura civila
1. Revizuirea in cazul deciziilor de admitere ale Curtii Constitutionale
Modificarile vizeaza introducerea unui nou caz in care se poate cere revizuirea, ca urmare a eliminarii efectului suspensiv al judecarii cauzei pe perioada solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate.
Astfel, noua lege stipuleaza ca revizuirea se poate cere si in situatia in care daca, dupa ce hotararea a devenit definitiva, Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra exceptiei invocate in acea cauza, declarand neconstitutionala legea, ordonanta ori o dispozitie dintr-o lege sau dintr-o ordonanta care a facut obiectul acelei exceptii ori alte dispozitii din actul atacat, care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate de prevederile mentionate in sesizare.
2. Termenul de revizuire
Pentru motivul mentionat anterior, legea stabileste ca temenul de revizuire este de 3 luni de la data publicarii deciziei Curtii Constitutionale in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I.
III. Cu privire la Codul de procedura penala
1. Eliminarea efectului suspensiv al judecarii cauzelor penale pe perioada solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate
Legea abroga din cod dispozitiile referitoare la suspendarea judecarii cauzei, in cazul in care a fost ridicata o exceptie de neconstitutionalitate.
2. Revizuirea in cazul deciziilor Curtii Constitutionale
Noua lege prevede ca hotararile definitive pronuntate in cauzele in care Curtea Constitutionala a admis o exceptie de neconstitutionalitate pot fi supuse revizuirii, daca solutia pronuntata in cauza s-a intemeiat pe dispozitia legala declarata neconstitutionala sau pe alte dispozitii din actul atacat care, in mod necesar si evident, nu pot fi disociate de prevederile mentionate in sesizare.
Pot cere revizuirea:
- oricare parte din proces, in limitele calitatii sale procesuale;
- sotul si rudele apropiate ale condamnatului, chiar si dupa moartea acestuia;
- procurorul.
Cererea de revizuire se introduce la instanta care a pronuntat hotararea ramasa definitiva, in termen de 3 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, a deciziei Curtii Constitutionale.
Hotararea instantei de revizuire este supusa acelorasi cai de atac ca si hotararea supusa revizuirii.
Noua lege mai precizeaza ca pentru revizuirea in cazul deciziilor Curtii Constitutionale se aplica in mod corespunzator dispozitiile referitoare la revizuirea in cazul hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului, cu privire la suspendarea executarii hotararii atacate, participarea la judecata, citarea partilor, pronuntarea instantei.
Trebuie observat ca dupa sesizare, instanta poate dispune, din oficiu, la propunerea procurorului sau la cererea partii, suspendarea executarii hotararii atacate.
IV. Cu privire la Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei
Noua lege abroga dispozitiile care se refereau la conditiile in care putea opera suspendarea judecatii procesului de insolventa, ca urmare a invocarii unei exceptii de neconstitutionalitate. Astfel, intrucat noua lege inlatura efectul suspensiv al judecarii cauzelor, mentinerea acestor dispozitii in legea speciala nu isi mai gasea justificarea.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri