Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Noul formular 301, norme pentru depunerea situatiilor financiare, modificarea procedurii de vamuire
================================================ ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 038/17.01.2011 ================================================
*** CIRCULARA A BANCII NATIONALE A ROMANIEI Nr. 2/2011 privind ratele dobanzilor platite la rezervele minime obligatorii incepand cu perioada de aplicare 24 decembrie 2010-23 ianuarie 2011
Firme interesate Societatile bancare, cooperativele de credit, institutiile emitente de moneda electronica, BNR
Cine ar trebui sa citeasca aceste acte Directorul Executiv, Directorul Economic, consileir juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala, functionari bancari, cetateni care au rezerve la banci
Index Incepand cu perioada de aplicare 24 decembrie 2010-23 ianuarie 2011, ratele dobanzilor platite la rezervele minime obligatorii sunt urmatoarele: - 1,56% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in lei; - 0,88% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in euro; - 0,49% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in dolari SUA.
*** CIRCULARA A BANCII NATIONALE A ROMANIEI Nr. 3/2011 privind ratele dobanzilor penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii in valuta incepand cu perioada de aplicare 24 ianuarie-23 februarie 2011
Firme interesate Societatile bancare, cooperativele de credit, institutiile emitente de moneda electronica, BNR
Cine ar trebui sa citeasca aceste acte Directorul Executiv, Directorul Economic, consileir juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala, functionari bancari, cetateni care au rezerve la banci
Index Incepand cu perioada de aplicare 24 ianuarie-23 februarie 2011, ratele dobanzilor penalizatoare pentru deficitele de rezerve minime obligatorii in valuta sunt urmatoarele:
- 12,75% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in euro; - 12,75% pe an pentru rezervele minime obligatorii constituite in dolari SUA.
================================================ ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 036/14.01.2011 ================================================
*** ORDINUL INSTITUTUTLUI NATIONAL DE STATISTICA Nr. 1.865/2010 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intracomunitar cu bunuri in anul 2011
Firme interesate Societatile comerciale care realizeaza schimburi intracomunitare de bunuri
Cine ar trebui sa citeasca aceste acte Directorul Economic, consilier juridic, consultant fiscal, expert contabil, specialisti financiari din Administratia publica centrala, inspector fiscali
Index Se aproba urmatoarele praguri valorice Intrastat pentru anul 2011: 900.000 lei pentru expedieri intracomunitare de bunuri si, respectiv, 300.000 lei pentru introduceri intracomunitare de bunuri.
Operatorii economici care in cursul anului 2010 au efectuat schimburi de bunuri cu statele membre ale Uniunii Europene a caror valoare anuala, separat pentru cele doua fluxuri, expedieri si, respectiv, introduceri de bunuri, depaseste valoarea pragurilor Intrastat stabilite pentru anul 2010 trebuie sa completeze si sa transmita Institutului National de Statistica declaratii statistice Intrastat, incepand cu luna ianuarie 2011.
In cursul anului 2011 pot deveni furnizori de date Intrastat si alti operatori economici care realizeaza schimburi intracomunitare de bunuri a caror valoare cumulata de la inceputul anului depaseste pragurile Intrastat pentru anul 2011.
Acesti operatori economici trebuie sa completeze si sa transmita declaratii statistice Intrastat incepand din luna in care valoarea cumulata de la inceputul anului 2011 a expedierilor si/sau a introducerilor intracomunitare de bunuri depaseste pragurile Intrastat stabilite, separat pentru cele doua fluxuri, expedieri si, respectiv, introduceri de bunuri.
================================================ ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 045/19.01.2011 ================================================
*** ORDINUL AGENTIEI NATIONALE DE ADMINISTRARE FISCALA - AUTORITATEA NATIONALA A VAMILOR Nr. 9.880/2010 pentru modificarea si completarea Normelor privind procedurile simplificate de vamuire, aprobate prin Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 5.465/2007
Firme interesate Societatile comerciale care realizeaza schimburi de bunuri
Cine ar trebui sa citeasca aceste acte Directorul Economic, consilier juridic, consultant fiscal, expert contabil, specialisti financiari din Administratia publica centrala, inspector fiscali, agent vamal referent import-export
Index In situatia aplicarii prevederilor art. 266 alin. (2) lit. b) din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93, informatiile necesare biroului vamal pentru a-si putea exercita, dupa caz, dreptul de a verifica marfurile vor contine in mod obligatoriu data si ora sosirii fiecarui mijloc de transport.
In cazul prevazut la alin. (1) termenul prevazut la art. 40 alin. (6) se calculeaza pentru fiecare mijloc de transport de la ora sosirii la locul mentionat in autorizatie. Prevederile art. 41 se aplica in mod corespunzator.
In cazul transportului de marfuri avand mai multi destinatari se aplica procedura normala de vamuire, fiind necesara prezentarea marfurilor la biroul vamal. Prin exceptie de la prevederile alin. (1), procedura de vamuire la domiciliu poate fi utilizata si in cazul in care exista mai multi destinatari in cadrul aceluiasi transport, cu conditia ca marfurile sa fie declarate in acelasi loc si prin acelasi reprezentant, titular al unei autorizatii de vamuire la domiciliu.
================================================ ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 045/19.01.2011 ================================================
*** ORDIN Nr. 59/2011 al ministrului Finantelor Publice pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2010
Firme interesate Institutii si autoritati publice, organe ale administratie publice locale si centrale
Cine ar trebui sa citeasca aceste acte Directorul Executiv, Directorul Economic, consilier juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala
Index 1.2. Situatiile financiare ale anului 2010 reprezinta documente oficiale de prezentare a situatiei patrimoniului aflat in administrarea statului si a unitatilor administrativ-teritoriale, precum si a executiei bugetului de venituri si cheltuieli la data de 31 decembrie 2010.
1.3. Situatiile financiare anuale se compun din: bilant, contul de rezultat patrimonial, situatia fluxurilor de trezorerie, situatia modificarilor in structura activelor nete/capitalurilor proprii, conturile de executie bugetara si anexe la situatiile financiare care includ: politici contabile si note explicative.
1.4. Situatiile financiare se intocmesc in moneda nationala, respectiv in lei, fara subdiviziuni ale leului. Pentru necesitati proprii de informare si la solicitarea unor organisme internationale se pot intocmi situatii financiare si intr-o alta moneda.
1.5. Situatiile financiare anuale se intocmesc pe modelele aprobate prin:
- Ordinul ministrului finantelor publice nr. 629/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare trimestriale ale institutiilor publice, precum si a unor raportari financiare lunare in anul 2009, cu modificarile si completarile ulterioare; - Ordinul ministrului finantelor publice nr. 79/2010 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2009; - prezentele norme metodologice.
Formularele au fost adaptate structurii indicatorilor aprobati in Legea bugetului de stat pe anul 2010 nr. 11/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, si Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010, cu modificarile ulterioare, si altor reglementari in vigoare.
1.6. Formularele actualizate ce compun situatiile financiare la 31 decembrie 2010 sunt afisate pe site-ul Ministerului Finantelor Publice: www.mfinante.ro/domenii de activitate/reglementari contabile/legislatie/institutii publice/legislatie
La aceeasi adresa sunt afisate si corelatiile dintre formularele de situatii financiare. 1.7. In baza art. 56 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare: "Pe baza situatiilor financiare prezentate de ordonatorii principali de credite, a conturilor privind executia de casa a bugetului de stat, bugetului asigurarilor sociale de stat si a bugetelor fondurilor speciale, prezentate de organele care, potrivit legii, au aceasta sarcina, si in urma verificarii si analizarii acestora, Ministerul Finantelor Publice elaboreaza contul general anual de executie a bugetului de stat si, respectiv, contul de executie a bugetului asigurarilor sociale de stat, care au ca anexe conturile anuale de executie a bugetelor fondurilor speciale si bugetele ordonatorilor principali de credite, inclusiv anexele acestora, pe care le prezinta Guvernului." Dupa verificarea efectuata de catre Curtea de Conturi a Romaniei, acestea se aproba de Parlament.
1.8. Potrivit prevederilor art. 40 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, Ministerul Finantelor Publice intocmeste anual bilantul institutiilor publice.
Bilantul anual al institutiilor publice, in structura stabilita de Ministerul Finantelor Publice, se prezinta Guvernului odata cu contul general anual de executie a bugetului de stat.
1.9. La intocmirea situatiilor financiare la 31 decembrie 2010, institutiile publice vor avea in vedere prevederile prezentelor norme metodologice, precum si urmatoarele:
- Normele metodologice privind incheierea exercitiului bugetar al anului 2010, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.839/2010; - Normele metodologice privind inchiderea conturilor contabile, intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2006, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 40/2007, cu exceptia prevederilor ultimelor doua paragrafe ale pct. 1.17 din norme, care se elimina; - Normele metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2007, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 116/2008; - Normele metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2008, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.769/2008, cu exceptia prevederii referitoare la eliminarea ultimei inregistrari contabile de la pct. 5 lit. a) si a inregistrarilor contabile de la lit. b) din Normele metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2007, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 116/2008; - Normele metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2009, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 79/2010; - Normele metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare trimestriale ale institutiilor publice, precum si a unor raportari financiare lunare in anul 2010, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 980/2010, cu completarile ulterioare.
2.1. Inventarierea anuala se efectueaza de catre institutiile publice potrivit prevederilor Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009.
2.2. Evaluarea elementelor de active, datorii si capitaluri proprii cu ocazia inventarierii si la inchiderea exercitiului financiar se efectueaza potrivit prevederilor Normelor metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii institutiilor publice, Planul de conturi pentru institutiile publice si instructiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.917/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Normelor metodologice privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare ale institutiilor publice la 31 decembrie 2007, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 116/2008.
2.3.(1) Reevaluarea activelor fixe corporale se efectueaza de catre institutiile publice, potrivit prevederilor art. 2^1 din Ordonanta Guvernului nr. 81/2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice, aprobata prin Legea nr. 493/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, conform caruia: "Reevaluarea activelor fixe corporale se efectueaza cu scopul determinarii valorii juste a acestora, tinandu-se seama de inflatie, utilitatea bunului, starea acestuia si de pretul pietei, atunci cand valoarea contabila difera semnificativ de valoarea justa", precum si ale art. 2^2, conform caruia: "Incepand cu data de 1 ianuarie 2008, activele fixe corporale de natura constructiilor si terenurilor aflate in patrimoniul institutiilor publice vor fi reevaluate cel putin o data la 3 ani, in conditiile prevazute la art. 2^1 , de o comisie numita de conducatorul institutiei publice sau de evaluatori autorizati conform reglementarilor legale in vigoare, rezultatele reevaluarii urmand a fi inregistrate in contabilitate pana la finele anului in care s-a efectuat reevaluarea."
2.3.(2) Reevaluarea se efectueaza conform prevederilor Normelor metodologice privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe corporale aflate in patrimoniul institutiilor publice, aprobate prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.471/2008. Astfel, potrivit prevederilor art. 1 alin. (4): "Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati conform reglementarilor legale in vigoare", iar potrivit alin. (5) al aceluiasi articol: "In situatia in care valoarea justa nu se determina in baza evaluarilor efectuate de evaluatori autorizati, valoarea justa la data bilantului se determina de o comisie numita de conducatorul institutiei publice."
2.3.(3) Procedura de selectare a evaluatorilor autorizati se efectueaza in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.
Evaluatorii autorizati pot fi selectati din cadrul evaluatorilor acreditati de catre organismele profesionale de profil.
2.3.(4) In cazul reevaluarii efectuate de specialisti din cadrul institutiilor publice, pentru desfasurarea in bune conditii a operatiunilor de inventariere si reevaluare, in comisii vor fi numite persoane cu pregatire
corespunzatoare economica si tehnica in domeniu, care sa asigure efectuarea corecta si la timp a inventarierii activelor fixe corporale si sa poata aprecia starea, respectiv gradul de uzura fizica si morala, utilitatea si
valoarea de piata a acestora. 2.4. La intocmirea bilantului contabil se vor avea in vedere urmatoarele: a) inregistrarea cronologica si sistematica a operatiunilor consemnate in documente justificative, conform prevederilor Normelor metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii institutiilor publice, Planul de conturi pentru institutiile publice si instructiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.917/2005, cu modificarile si completarile ulterioare; b) ultima balanta de verificare a conturilor sintetice la 31 decembrie 2010, pusa de acord cu balantele de verificare ale conturilor analitice; c) analiza soldurilor conturilor contabile, astfel incat acestea sa reflecte operatiunile patrimoniale ale institutiei publice si sa corespunda functiunii stabilite in planul de conturi.
Se va analiza soldul contului 215 "Alte active ale statului", astfel incat acesta sa evidentieze resursele minerale situate pe teritoriul tarii, in subsolul tarii si al platoului continental in zona economica a Romaniei din Marea Neagra (zacamintele, resursele biologice necultivate, rezervele de apa); d) clarificarea sumelor ce se mentin nejustificat in conturile: 401 "Furnizori", 404 "Furnizori de active fixe", 411 "Clienti", 4281 "Alte datorii in legatura cu personalul", 4282 "Alte creante in legatura cu personalul", 461 "Debitori", 462 "Creditori", 473 "Decontari din operatiuni in curs de clarificare" etc., urmarindu-se achitarea obligatiilor si incasarea creantelor in lei si in valuta, dupa caz; e) in situatia in care operatiunile isi extind efectele pe mai multi ani, iar veniturile si cheltuielile trebuie sa fie atribuite anului in care au fost realizate, se impune utilizarea conturilor 471 "Cheltuieli in avans" si 472 "Venituri in avans", dupa caz; f) inregistrarea dobanzilor de primit aferente disponibilitatilor pentru care Trezoreria Statului sau institutiile de credit acorda dobanzi, potrivit legii (5187 = 448 sau 5187 = 766, dupa caz). Pentru dobanzile datorate de Trezoreria Statului se utilizeaza documentul "Situatia dobanzilor acordate la data ....", eliberat de unitatile Trezoreriei Statului.
2.5.(1) Pentru ultima zi a perioadei de raportare se efectueaza atat contabilizarea tranzactiilor in valuta, cat si evaluarea la cursul Bancii Nationale a Romaniei, utilizandu-se:
a) pentru contabilizarea tranzactiilor efectuate in ultima zi a perioadei de raportare, cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ultima zi bancara anterioara operatiunii, disponibil
ca informatie la momentul efectuarii operatiunii (incasare, plata, emitere de documente); b) pentru evaluarea creantelor si a datoriilor in valuta, a disponibilitatilor in valuta si a altor valori de trezorerie, cum sunt titlurile de stat in valuta, acreditivele si depozitele in valuta, existente in sold la sfarsitul lunii,
cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din ultima zi bancara a perioadei de raportare (afisat pe site-ul Bancii Nationale a Romaniei si al Ministerului Finantelor Publice). 2.5.(2) Pentru inregistrarea in contabilitatea institutiilor publice a operatiunilor privind contributia financiara nerambursabila a Comunitatii Europene, precum si evaluarea elementelor monetare exprimate in euro, se
aplica prevederile pct. 1.3 "Moneda si cursul de inregistrare", cap. I "Dispozitii generale" din Normele metodologice privind organizarea si conducerea contabilitatii institutiilor publice, Planul de conturi pentru institutiile
publice si instructiunile de aplicare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.917/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, cu exceptia fondurilor pentru care exista reglementari specifice. 2.6. Pentru realizarea cerintei prevazute in functiunea contului 8067 "Angajamente legale", respectiv ca la finele anului soldul contului sa reprezinte totalul angajamentelor ramase neachitate in limita creditelor bugetare
aprobate sau a creditelor de angajament, se vor efectua urmatoarele: a) analiza si regularizarea sumelor reprezentand angajamente legale aferente drepturilor salariale ale personalului si obligatiilor aferente, astfel incat soldul contului sa reflecte obligatii ramase neachitate inscrise in
documentele de lichidare inregistrate in conturile 421 "Personal - salarii datorate", 431 "Asigurari sociale", 437 "Asigurari pentru somaj" etc., pentru care au fost prevazute credite bugetare. Potrivit cerintelor contabilitatii de angajamente, cheltuielile de personal (salarii in bani si in natura si contributiile aferente acestora) se recunosc in perioada in care munca a fost prestata. Astfel, drepturile cuvenite si neachitate personalului, precum si contributiile aferente exercitiului bugetar, evidentiate in conturile precizate mai sus, pot depasi valoarea angajamentelor legale neachitate. Sumele prevazute prin hotarari judecatoresti avand ca obiect acordarea unor drepturi de natura salariala stabilite in favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii pana la 31 decembrie 2010, a caror
plata se va face esalonat in exercitiile urmatoare, se vor inregistra in contabilitatea institutiilor publice la momentul platii acestora, in limita creditelor bugetare aprobate cu aceasta destinatie; b) analiza si regularizarea sumelor reprezentand angajamente legale individuale aferente bunurilor si serviciilor, astfel incat soldul contului sa reflecte obligatii ramase neachitate ce decurg din: - angajamente legale individuale incheiate cu furnizori si alti creditori, in limita creditelor bugetare aprobate si a creditelor de angajament, care nu au fost materializate in bunuri livrate, lucrari executate si servicii
prestate pana la sfarsitul anului; - angajamente legale individuale incheiate cu furnizori si alti creditori, in limita creditelor bugetare aprobate si a creditelor de angajament, materializate in bunuri livrate, lucrari executate si servicii prestate, care nu au
fost achitate pana la finele anului, evidentiate in conturile: 401 "Furnizori", 404 "Furnizori de active fixe", 462 "Creditori". Potrivit cerintelor contabilitatii de angajamente, cheltuielile cu serviciile se recunosc in perioada cand serviciile au fost prestate si lucrarile executate, astfel incat facturile privind furnizarea de energie electrica, termica,
apa, canal, salubritate, telefon etc., care reflecta consumuri aferente lunii decembrie si care au fost primite de institutiile publice pana la data intocmirii bilantului, vor fi inregistrate in contabilitate in luna decembrie. Ca urmare a acestor inregistrari, obligatiile datorate furnizorilor si creditorilor evidentiate in conturile precizate mai sus pot depasi valoarea angajamentelor legale neachitate; c) analiza si regularizarea sumelor reprezentand pensii si ajutoare sociale stabilite conform legilor in vigoare, precum si cheltuielile cu dobanzile si alte cheltuieli aferente datoriei publice, care au fost inregistrate in
contul 8067 "Angajamente legale", astfel incat soldul contului sa reflecte obligatii ramase neachitate inscrise in documentele de lichidare inregistrate in conturile contabile corespunzatoare conform Planului de conturi
pentru institutiile publice. 2.7.(1) Creditul de angajament reprezinta limita maxima a cheltuielilor ce pot fi angajate, in exercitiul bugetar, in limitele aprobate. Creditul de angajament ramas neangajat (in cazul in care valoarea angajamentelor legale incheiate in exercitiul bugetar este mai mica decat valoarea creditelor de angajament aprobata in acest exercitiu) va fi avut in
vedere la elaborarea proiectului de buget pentru anii urmatori, pana la finalizarea actiunii multianuale, si poate fi angajat in exercitiile bugetare urmatoare, in conditiile legii. La finalizarea actiunii multianuale, creditele de angajament vor fi egale cu creditele bugetare, insumate corespunzator perioadei de implementare a programului/proiectului. 2.7.(2) In situatia in care pe parcursul derularii unui program multianual sunt necesare si cheltuieli pentru care se incheie contracte anuale, aceste cheltuieli se angajeaza in limita creditelor de angajament, care vor fi
egale cu creditele bugetare aprobate pentru exercitiul respectiv, in baza carora se pot ordonanta si efectua plati. 2.8. In vederea prezentarii unei imagini fidele asupra patrimoniului aflat in administrarea ordonatorului principal de credite, la intocmirea situatiilor financiare centralizate se vor avea in vedere urmatoarele: a) soldul contului 481 "Decontari intre institutia superioara si institutiile subordonate" si al contului 482 "Decontari intre institutii subordonate", care evidentiaza valoarea neamortizata a activelor fixe sau a stocurilor
transferate cu titlu gratuit, se inchide atat la institutia care a transferat, cat si la institutia care a primit bunurile, dupa amortizarea integrala a activului fix, dupa consumul stocurilor sau dupa casarea obiectelor de
inventar respective, prin contul 117 "Rezultatul reportat". Exceptie fac institutiile care si-au schimbat subordonarea in urma unor procese de reorganizare, in aceasta situatie conturile de decontari 481 si 482
inchizandu-se la momentul intocmirii bilantului de inchidere, conform termenelor prevazute de actele normative prin care s-au aprobat reorganizarile. Institutiile publice implicate in astfel de operatiuni efectueaza punctaje reciproce privind sumele inscrise in conturile de decontari, iar institutia care a primit bunurile si le-a consumat va solicita in scris institutiei care
le-a transferat inchiderea contului de decontare; b) eliminarea conturilor 481 "Decontari intre institutia superioara si institutiile subordonate" si 482 "Decontari intre institutii subordonate" din activele si datoriile bilantului centralizat la nivelul institutiei superioare pentru
institutiile subordonate; c) compensarea soldurilor creditoare si debitoare ale conturilor 117 "Rezultatul reportat" si 121 "Rezultatul patrimonial" la nivelul ordonatorului principal si secundar de credite, astfel incat in bilantul centralizat al
ordonatorului principal si secundar de credite conturile respective sa prezinte numai sold creditor sau debitor; d) optional, se vor compensa soldurile conturilor privind taxa pe valoarea adaugata de plata, respectiv de recuperat. 2.9.(1) Intrarea in patrimoniu a unui activ fix primit prin transfer cu titlu gratuit intre institutii sau redistribuiri intre unitati aflate in subordinea aceluiasi ordonator de credite se inregistreaza la valoarea ramasa
neamortizata ori la valoarea justa in situatia in care este complet amortizat. 2.9.(2) Intrarea in patrimoniu a unui activ fix primit prin transfer cu titlu gratuit intre institutii care nu se afla in subordinea aceluiasi ordonator de credite se inregistreaza la valoarea justa.
*** ORDIN Nr. 55/2011al ministrului Finantelor Publice privind indicele de inflatie utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual
Firme interesate Institutii bancare, sucursalele din Romania ale bancilor
Cine ar trebui sa citeasca aceste acte Directorul Executiv, consilier juridic, functionar bancar, inspector de concurenta
Index Pentru anul fiscal 2011, indicele de inflatie utilizat pentru actualizarea platilor anticipate in contul impozitului pe profit anual este 3,2%. Directia legislatie impozite directe, directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si Directia generala de administrare a marilor contribuabili vor duce la indeplinire prevederile
prezentului ordin.
================================================ ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 048/19.01.2011 ================================================
*** ORDIN Nr. 42/77/2011 al ministrului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale si al ministrului Finantelor Publice privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 285/2010 privind
salarizarea in anul 2011 a personalului platit din fonduri publice
Firme interesate Autoritati si institutii publice care au personal salarizat din fonduri publice
Cine ar trebui sa citeasca aceste acte Directorul Executiv, Directorul Economic, consilier juridic, functionari publici, reprezentantii organizatiilor sindicale ale functionarilor publici, salariatii institutiilor publice
Index A. In aplicarea art. 33 din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice si a art. 4 alin. (3) din Legea nr. 285/2010 privind salarizarea in anul 2011 a personalului platit din
fonduri publice, prin act administrativ, personalul platit din fonduri publice se reincadreaza, corespunzator transelor de vechime in munca avute in luna decembrie 2010, pe functiile corespunzatoare categoriei, gradului
si treptei profesionale detinute, stabilindu-se clasa de salarizare. Exemple de reincadrare: 1. Persoana care, in luna decembrie 2010, era incadrata, conform anexei nr. III/1 la Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice*), pe functia publica de stat de director,
grad I, treapta de salarizare 1 sau 2, va fi reincadrata pe aceeasi functie, pe gradul I sau II, stabilindu-se clasa de salarizare 84 sau, dupa caz, 88, prevazuta in anexa nr. I, cap. I lit. A.b), la Legea-cadru nr. 284/2010.
La stabilirea gradului se vor avea in vedere criteriile prevazute la art. 5 lit. c) din Legea-cadru nr. 284/2010. In situatia in care persoana nu a absolvit studii superioare, iar conditia de ocupare a postului este de studii
superioare, se aplica corespunzator prevederile art. 15 alin. (3) din Legea-cadru nr. 284/2010, efectuandu-se o diminuare de 10 clase de salarizare, stabilindu-se clasa de salarizare 74 sau, dupa caz, 78, cu pastrarea
drepturilor salariale calculate conform prevederilor sectiunii II. -------- *) Legea-cadru nr. 330/2009 a fost abrogata prin art. 39 lit. w) din Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice.
2. Persoana care, in luna decembrie 2010, era incadrata, conform anexei nr. III/1 la Legea-cadru nr. 330/2009, pe functia publica de stat de consilier, clasa I, grad profesional superior, treapta 1, 2 sau 3 de salarizare,
gradatia 3, va fi reincadrata pe aceeasi functie, clasa, acelasi grad si aceeasi gradatie, stabilindu-se clasa de salarizare 70, rezultata din adunarea clasei 63 prevazute in anexa nr. I, cap. I lit. A.c), la Legea-cadru nr.
284/2010 cu 7 clase corespunzatoare transelor de vechime in munca, conform art. 11 din legea mai sus mentionata. 3. Persoana care, in luna decembrie 2010, era incadrata, conform anexei nr. III/1 la Legea-cadru nr. 330/2009, pe functia publica de stat de consilier, clasa I, grad profesional superior, treapta 1, 2 sau 3 de salarizare,
gradatia 3, si beneficia de prevederile Legii nr. 490/2004 privind stimularea financiara a personalului care gestioneaza fonduri comunitare, cu modificarile si completarile ulterioare, va fi reincadrata pe aceeasi functie,
clasa, acelasi grad si aceeasi gradatie, stabilindu-se clasa de salarizare 95, 87 sau 78, dupa caz, rezultata din adunarea clasei 63 prevazute in anexa nr. I, cap. I lit. A.c), la Legea-cadru nr. 284/2010 cu 7 clase
corespunzatoare transelor de vechime in munca, conform art. 11 din legea mai sus mentionata, si cu numarul de clase de salarizare suplimentare, conform art. 20 alin. (5) din aceeasi lege, astfel: - 25 de clase pentru persoana care in luna decembrie 2010 beneficia de majorarea salariala cu 75% a salariului de baza; - 17 clase pentru persoana care in luna decembrie 2010 beneficia de majorarea salariala cu 50% a salariului de baza; - 8 clase pentru persoana care in luna decembrie 2010 beneficia de majorarea salariala cu 25% a salariului de baza. 4. Pentru persoana care in cursul anului 2011 se incadreaza in una dintre structurile prevazute de Legea nr. 490/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, la stabilirea drepturilor salariale se va avea in vedere
acordarea a 8 clase de salarizare suplimentare, pana la prima evaluare a performantelor profesionale individuale realizata in conditiile legii, cu conditia obtinerii avizelor prevazute de lege. In cazul persoanelor care se
transfera intre structuri care gestioneaza asistenta financiara nerambursabila comunitara, la incadrarea in noua institutie se pastreaza numarul de clase suplimentare detinute, cu conditia obtinerii avizului prevazut de
lege, pana la prima evaluare a performantelor profesionale individuale. 5. Persoanei incadrate conform exemplului prevazut la pct. 2, care desfasoara activitati in cadrul unei echipe de proiect finantat din fonduri comunitare nerambursabile postaderare, la clasa de salarizare 70 i se adauga
pana la 25 de clase de salarizare suplimentare, stabilite potrivit legii, pe perioada cat isi desfasoara activitatea in aceste conditii. Timpul efectiv alocat lunar este corespunzator unei norme intregi, pentru care se acorda
25 de clase de salarizare suplimentare, sau poate corespunde unor fractiuni de norma, dupa cum urmeaza: - pana la 8 ore se acorda o clasa de salarizare; - intre 9 si 35 de ore se acorda 5 clase de salarizare; - intre 36 si 62 de ore se acorda 9 clase de salarizare; - intre 63 si 89 de ore se acorda 13 clase de salarizare; - intre 90 si 116 ore se acorda 17 clase de salarizare; - intre 117 si 143 de ore se acorda 21 de clase de salarizare; - peste 144 ore, dar fara a depasi durata maxima a timpului de lucru prevazuta de normele legale in vigoare, se acorda 25 de clase de salarizare. In primele 5 zile ale fiecarei luni calendaristice, in functie de numarul de ore efectiv lucrate in luna anterioara, conform pontajului lunar semnat de managerul/coordonatorul/seful de proiect, se stabileste numarul
corespunzator de clase ce este acordat pentru activitatea desfasurata in luna anterioara ca membru al "echipei de proiect", in intelesul art. 34 din Legea-cadru nr. 284/2010. Conducatorul institutiei, prin act administrativ, nominalizeaza, incepand cu data de 1 ianuarie 2011, dintre persoanele care sunt implicate in pregatirea si implementarea proiectelor cu finantare din fonduri comunitare
nerambursabile postaderare, pe cele care, in calitate de membre ale unei "echipe de proiect", vor beneficia de majorarea salariala prevazuta la art. 34 alin. (1) din Legea-cadru nr. 284/2010, cu incadrarea in numarul
prevazut la alin. (4) al aceluiasi articol, dupa caz. 6. Persoana care, in luna decembrie 2010, era incadrata, conform anexei nr. III/2 la Legea-cadru nr. 330/2009, pe functia publica teritoriala de consilier, clasa I, grad profesional superior, treapta 1, 2 sau 3 de salarizare,
gradatia 3, si care exercita activitatea de control financiar preventiv va fi reincadrata pe aceeasi functie, clasa, acelasi grad si aceeasi gradatie, stabilindu-se clasa de salarizare 61, rezultata din adunarea clasei 50
prevazute in anexa nr. I, cap. I lit. A.c), la Legea-cadru nr. 284/2010 cu 7 clase corespunzatoare transelor de vechime in munca si cu 4 clase pentru activitatea de control financiar preventiv, pe perioada de exercitare a
acesteia, potrivit art. 20 alin. (4) din Legea-cadru nr. 284/2010. 7. Persoana care, in luna decembrie 2010, era incadrata, conform anexei nr. III/1 la Legea-cadru nr. 330/2009, pe functia publica de stat de auditor, clasa I, grad profesional superior, treapta 1, 2 sau 3 de salarizare,
gradatia 5, va fi reincadrata pe aceeasi functie, clasa, acelasi grad si aceeasi gradatie, stabilindu-se clasa de salarizare 79, rezultata din adunarea clasei 70 prevazute in anexa nr. I, cap. I lit. A.c), la Legea-cadru nr.
284/2010 cu 9 clase corespunzatoare transelor de vechime in munca. 8. Persoanele incadrate pe posturile preluate de Ministerul Finantelor Publice in baza art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 11/2004 privind stabilirea unor masuri de reorganizare in cadrul administratiei
publice centrale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 228/2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se reincadreaza pe functii publice generale, cu mentinerea gradului profesional, precum si a
gradatiei corespunzatoare functiei publice specifice detinute. In anul 2011, pentru aceste persoane salarizarea se face la nivelul de salarizare corespunzator treptei 1 de salarizare utilizate in anul 2010, pentru functia
publica generala si gradul profesional in care au fost reincadrate. 9. Persoana care, in luna decembrie 2010, era incadrata, conform anexei nr. II/2, cap. II - Salarii de baza pentru personalul de specialitate medico-sanitar si auxiliar sanitar -, la Legea-cadru nr. 330/2009, pe functia de
medic primar, gradatia 5, va fi reincadrata pe aceeasi functie si gradatie, stabilindu-se clasa de salarizare 81, rezultata din adunarea clasei 72 prevazute in anexa nr. III, cap. I pct. 2 coloana Unitati clinice, la
Legea-cadru nr. 284/2010 cu 9 clase corespunzatoare transelor de vechime in munca, conform art. 11 din legea mai sus mentionata. 10. Persoana care, in luna decembrie 2010, era incadrata, conform anexei nr. II/2, cap. I - Salarii de baza pentru functii de conducere -, la Legea-cadru nr. 330/2009, pe functia de manager, gradul I, intr-un spital clinic
cu 600 de paturi, va fi reincadrata pe aceeasi functie si acelasi grad, stabilindu-se clasa de salarizare 88 prevazuta in anexa nr. III, cap. I pct. 1 - Salarii de baza pentru functii de conducere -, la Legea-cadru nr.
284/2010. 11. Persoana care, in luna decembrie 2010, era incadrata, conform anexei nr. II/2, cap. II - Salarii de baza pentru personalul de specialitate medico-sanitar si auxiliar sanitar -, la Legea-cadru nr. 330/2009, pe functia de
asistent medical principal (PL), gradatia 3, va fi reincadrata pe aceeasi functie si gradatie, stabilindu-se clasa de salarizare 53, rezultata din adunarea clasei 46 prevazute in anexa nr. III, cap. I pct. 2 coloana Unitati
clinice, la Legea-cadru nr. 284/2010 cu 7 clase corespunzatoare transelor de vechime in munca, conform art. 11 din legea mai sus mentionata. B. In anul 2011, pentru personalul nou-incadrat pe functii, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/autoritate publica pe functii de acelasi fel, precum si pentru personalul promovat in functii sau in
grade/trepte, salarizarea se face la nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare din institutia/autoritatea publica in care acesta este incadrat. In mod similar se va proceda si pentru persoanele care s-au aflat in
concediu platit pentru cresterea si ingrijirea copilului, precum si pentru personalul ale carui raporturi de munca sau raporturi de serviciu au fost suspendate din alte cauze, potrivit legii, luandu-se in considerare functia,
clasa, gradul, treapta de salarizare detinute anterior suspendarii din functie. In cazul functionarilor publici nou-incadrati sau promovati, nivelul de salarizare in plata pentru functiile similare este cel corespunzator treptei
3 de salarizare utilizate in anul 2010. Pentru functionarii publici care se transfera in cursul anului 2011, la stabilirea salariului va fi avuta in vedere treapta de salarizare detinuta anterior. IV. Reglementari specifice personalului din institutiile publice finantate integral din venituri proprii Potrivit art. 37 din Legea-cadru nr. 284/2010, salarizarea personalului din autoritatile si institutiile publice care si-au schimbat regimul de finantare, in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea
unor autoritati si institutii publice, rationalizarea cheltuielilor publice, sustinerea mediului de afaceri si respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeana si Fondul Monetar International, cu modificarile si completarile
ulterioare, din institutii finantate integral din venituri proprii in institutii finantate integral sau partial de la bugetul de stat, se realizeaza potrivit prevederilor contractelor colective de munca legal incheiate, pana la
implinirea termenului pentru care au fost incheiate, in limita cheltuielilor de personal aprobate. Salariile, asa cum au fost diminuate incepand cu luna iulie 2010, potrivit Legii nr. 118/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, vor fi majorate cu 15%, conform prevederilor art. 1 din Legea nr. 285/2010, precum si
cu respectarea normelor detaliate la pct. II din prezentele norme metodologice. Persoanele din institutiile si autoritatile publice care raman si in anul 2011 finantate integral din venituri proprii si care intra sub incidenta Legii-cadru nr. 284/2010 vor fi reincadrate pe functiile prevazute in anexa nr. VIII
la Legea-cadru nr. 284/2010 si vor beneficia de prevederile art. 37 din Legea-cadru nr. 284/2010. Astfel, pentru persoanele din aceste institutii sau autoritati ale caror contracte colective de munca isi inceteaza in anul
2011 valabilitatea perioadei pentru care au fost incheiate, salarizarea se face cu acordarea drepturilor salariale detinute anterior in baza contractului colectiv de munca, respectiv cu aplicarea majorarii de 15% conform
prevederilor art. 1 din Legea nr. 285/2010.
================================================ ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 054/21.01.2011 ================================================
*** ORDINUL AGENTIEI NATIOANLE DE ADMINISTRARE FISCALA Nr. 30/2011 privind modificarea si completarea anexei nr. 2 la Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 75/2010 pentru
aprobarea modelului si continutului formularului (301) "Decont special de taxa pe valoarea adaugata"
Firme interesate Societatile comerciale care au obligatia sa depuna decontul special de taxa pe valoarea adaugata
Cine ar trebui sa citeasca aceste acte Directorul Economic, consilier juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala, consultant fiscal, expert contabil, inspector fiscal
Index In aceasta sectiune se declara si achizitiile intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt considerate noi conform art. 125^1 alin. (3) din Codul fiscal, efectuate de persoanele inregistrate in scopuri de TVA
conform art. 153^1 din Codul fiscal, pentru care se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania." Formularul se intocmeste potrivit modelului prevazut in anexa nr. 1 la ordin si se depune dupa cum urmeaza: a) pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea operatiunilor prevazute la sectiunile 1, 3, 4 si 4.1 din formularul (301) «Decont special de taxa pe valoarea adaugata», cu exceptia
achizitiilor intracomunitare de mijloace de transport care nu sunt considerate noi conform art. 125^1 alin. (3) din Codul fiscal, pentru care se datoreaza taxa pe valoarea adaugata in Romania; b) inainte de inmatricularea in Romania a unui mijloc de transport nou sau a unui mijloc de transport care nu este considerat nou conform art. 125^1 alin. (3) din Codul fiscal si pentru care se datoreaza taxa, dar nu mai
tarziu de data de 25 a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea taxei aferente achizitiei intracomunitare de astfel de mijloace de transport. Daca in aceeasi luna persoana impozabila efectueaza mai multe
achizitii intracomunitare de mijloace de transport noi sau de mijloace de transport care nu sunt considerate noi conform art. 125^1 alin. (3) din Codul fiscal, taxabile in Romania, aceasta poate depune mai multe
deconturi speciale de taxa pentru aceeasi luna, fara a bifa casuta «Declaratie rectificativa».
Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala? vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga? vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: Avem un nr. de 10 angajati cu contract de munca pe perioada nedeterminata care beneficiau de indemnizatie de somaj atunci cand au fost angajati. Nu s-a incheiat conventie cu AJOFM pentru ca angajatorul sa beneficieze de subventionarea locurilor de munca. Din cauza unor dificultati financiare s-a decis incetarea contractelor angajatilor aflati in perioada de proba cu art. 31 alin. 3. Va rog sa imi spuneti in baza caror prevederi legale refuza AJOFM reluarea platii indemnizatiei de somaj... vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Votati articolul "Noul formular 301, norme pentru depunerea situatiilor financiare, modificarea procedurii de vamuire": Rating: Nota: 5 din 5 din 1 voturi