Toata lumea vorbeste despre „dreptul consumatorilor” – drept incontestabil, dar de care se cam abuzeaza. Nimeni nu vorbeste despre drepturile comerciantului supus unor bombardamente de reclamatii si controale, care de care mai desucheate.
Exista patru categorii de agenti economici vizati de nemultumirile consumatorului si de controlul ANPC:
1. Producatorul este definit destul de unitar in diferitele reglementari legale.
Astfel, conform Codului Consumatorului, dar si O.G. 21/1992 privind protectia consumatorilor, producatorul este definit ca:
- operatorul economic care fabrica un produs finit sau o componenta a unui produs;
- operatorul economic care fabrica materie prima;
- operatorul economic care isi aplica denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs;
- operatorul economic care reconditioneaza produsul;
- operatorul economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifica caracteristicile produsului;
- reprezentantul inregistrat in Romania al unui operator economic care nu are sediul in Romania sau, in cazul inexistentei acestuia, importatorul produsului;
- operatorul economic care importa produse in vederea realizarii ulterioare a unei operatiuni de vanzare, inchiriere, leasing sau orice alta forma de distributie specifica derularii afacerilor sale;
- distribuitorul produsului importat, in cazul in care nu se cunoaste importatorul, chiar daca producatorul este mentionat;
- distribuitorul produsului, in cazul in care importatorul nu poate fi identificat, daca nu informeaza persoana prejudiciata in termen de 30 de zile de la cererea acesteia asupra identitatii importatorului.
2. Distribuitorul este agentul economic din lantul de distributie, a carui activitate profesionala nu afecteaza caracteristicile produsului.
3. Vanzatorul este distribuitorul care ofera produsul consumatorului.
4. Prestatorul este agentul economic care presteaza servicii.
In general vorbind, operatorii economici – indiferent ca sunt producatori, prestatori de servicii sau distribuitori - au trei mari obligatii principale:
- sa puna pe piata numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate,
- sa se comporte in mod corect in relatiile cu consumatorii
- sa nu foloseasca practici comerciale abuzive.
sursa: Protectia Societatilor Comerciale impotriva Clientilor Abuzivi
![](http://lp.rs.ro/upload_img/335_alternativecim.manager.ro/images/POZA.JPG)
Dl Horatiu Sasu –
autorul lucrarii este
specializat in dreptul muncii, fost consilier juridic, in prezent consultant in afaceri si management.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Sub sanctiunea nulitatii absolute, nicio masura, cu exceptia celei prevazute la art. 248 alin. 1 lit. a, respectiv avertismentul scris, nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile. Se sanctoneaza un salariat cu avertisment scris. Precizati daca este suficienta comunicarea deciziei de sanctionare, cu avertisment in acest caz, pe e-mail-ul de serviciu al salariatului. Mentionez ca e-mail-ul de serviciu este utilizat oficial pentru comunicari importante,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul pensiei la limita de varsta in cei 40 de ani cu reducere de 5 ani, sunt inclusi anii pentru concediu crestere copii? Daca salariata are 40 de ani de munca 36 de ani munca 4 ani crestere copil = total 40 ani, poate iesi la pensie cu 5 ani mai devreme, 63-5 = 58 ani?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<