Toata lumea vorbeste despre „dreptul consumatorilor” – drept incontestabil, dar de care se cam abuzeaza. Nimeni nu vorbeste despre drepturile comerciantului supus unor bombardamente de reclamatii si controale, care de care mai desucheate.
Exista patru categorii de agenti economici vizati de nemultumirile consumatorului si de controlul ANPC:
1. Producatorul este definit destul de unitar in diferitele reglementari legale.
Astfel, conform Codului Consumatorului, dar si O.G. 21/1992 privind protectia consumatorilor, producatorul este definit ca:
- operatorul economic care fabrica un produs finit sau o componenta a unui produs;
- operatorul economic care fabrica materie prima;
- operatorul economic care isi aplica denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs;
- operatorul economic care reconditioneaza produsul;
- operatorul economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifica caracteristicile produsului;
- reprezentantul inregistrat in Romania al unui operator economic care nu are sediul in Romania sau, in cazul inexistentei acestuia, importatorul produsului;
- operatorul economic care importa produse in vederea realizarii ulterioare a unei operatiuni de vanzare, inchiriere, leasing sau orice alta forma de distributie specifica derularii afacerilor sale;
- distribuitorul produsului importat, in cazul in care nu se cunoaste importatorul, chiar daca producatorul este mentionat;
- distribuitorul produsului, in cazul in care importatorul nu poate fi identificat, daca nu informeaza persoana prejudiciata in termen de 30 de zile de la cererea acesteia asupra identitatii importatorului.
2. Distribuitorul este agentul economic din lantul de distributie, a carui activitate profesionala nu afecteaza caracteristicile produsului.
3. Vanzatorul este distribuitorul care ofera produsul consumatorului.
4. Prestatorul este agentul economic care presteaza servicii.
In general vorbind, operatorii economici – indiferent ca sunt producatori, prestatori de servicii sau distribuitori - au trei mari obligatii principale:
- sa puna pe piata numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate,
- sa se comporte in mod corect in relatiile cu consumatorii
- sa nu foloseasca practici comerciale abuzive.
sursa: Protectia Societatilor Comerciale impotriva Clientilor Abuzivi

Dl Horatiu Sasu –
autorul lucrarii este
specializat in dreptul muncii, fost consilier juridic, in prezent consultant in afaceri si management.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem situatia unui certificat medical emis pt un cod de diagnostic 585 din 01/05 in 04/05. Certificatul are bifa pe "In continuare", desi nu este relevant in acest context. Ulterior am primit un alt certificat medical pt perioada 05/05-19/05 cu acelasi cod de diagnostic 585, cu bifa pe "Initial". Acest certificat medical nu trebuie sa aiba bifa pe "In continuare" fiind emis imediat dupa primul si avand acelasi cod de diagnostic? Medicul i-a spus angajatei ca data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unui salariat angajat ca sofer distributie marfa in tara va rog sa-mi comunicati daca locul de munca este mobil in contractul de munca? In aceasta situatie ar trebui trecut ca zona toata tara? In baza clauzei de mobilitate se acorda prestatii in natura nu in bani, respectiv telefon, card combusibil, este ok?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<