Toata lumea vorbeste despre „dreptul consumatorilor” – drept incontestabil, dar de care se cam abuzeaza. Nimeni nu vorbeste despre drepturile comerciantului supus unor bombardamente de reclamatii si controale, care de care mai desucheate.
Exista patru categorii de agenti economici vizati de nemultumirile consumatorului si de controlul ANPC:
1. Producatorul este definit destul de unitar in diferitele reglementari legale.
Astfel, conform Codului Consumatorului, dar si O.G. 21/1992 privind protectia consumatorilor, producatorul este definit ca:
- operatorul economic care fabrica un produs finit sau o componenta a unui produs;
- operatorul economic care fabrica materie prima;
- operatorul economic care isi aplica denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs;
- operatorul economic care reconditioneaza produsul;
- operatorul economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifica caracteristicile produsului;
- reprezentantul inregistrat in Romania al unui operator economic care nu are sediul in Romania sau, in cazul inexistentei acestuia, importatorul produsului;
- operatorul economic care importa produse in vederea realizarii ulterioare a unei operatiuni de vanzare, inchiriere, leasing sau orice alta forma de distributie specifica derularii afacerilor sale;
- distribuitorul produsului importat, in cazul in care nu se cunoaste importatorul, chiar daca producatorul este mentionat;
- distribuitorul produsului, in cazul in care importatorul nu poate fi identificat, daca nu informeaza persoana prejudiciata in termen de 30 de zile de la cererea acesteia asupra identitatii importatorului.
2. Distribuitorul este agentul economic din lantul de distributie, a carui activitate profesionala nu afecteaza caracteristicile produsului.
3. Vanzatorul este distribuitorul care ofera produsul consumatorului.
4. Prestatorul este agentul economic care presteaza servicii.
In general vorbind, operatorii economici – indiferent ca sunt producatori, prestatori de servicii sau distribuitori - au trei mari obligatii principale:
- sa puna pe piata numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate,
- sa se comporte in mod corect in relatiile cu consumatorii
- sa nu foloseasca practici comerciale abuzive.
sursa: Protectia Societatilor Comerciale impotriva Clientilor Abuzivi

Dl Horatiu Sasu –
autorul lucrarii este
specializat in dreptul muncii, fost consilier juridic, in prezent consultant in afaceri si management.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O societate de contabilitate doreste sa incheie o conventie cadru privind efectuarea stagiului de practica in cadrul programelor de studii universitare. Va rugam sa ne ajutati cu raspuns la urmatoarele intrebari: 1. care este legislatia aplicabila? 2. exista vreo prevedere in legislatie privind perioada maxima pentru incheierea unei conventii de practica? 3. in cazul unui cotnrol ITM ce documente se solicita? care este abordarea organelor de control vis s vis de acest tip de contract? 4. orice...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: As dori sa stiu mai multe detalii cu privire la o speta. Firma are 39 de salariati, si undeva, in perioada urmatoare va trimite in afara tarii, intr-o tara UE sau NON UE inca nu este sigur, care, o echipa formata din 3 salariati care va efectua o lucrare pe o perioada de 2 sau 3 saptamani. Firma noastra ii va plati. Va rog sa imi spuneti daca salariatii vor trebui suspendati in Revisal, daca se face vreo modificare, daca trebuie declarat ceva, la ITM, daca trebuie intocmit vreun act aditional...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<