Toata lumea vorbeste despre „dreptul consumatorilor” – drept incontestabil, dar de care se cam abuzeaza. Nimeni nu vorbeste despre drepturile comerciantului supus unor bombardamente de reclamatii si controale, care de care mai desucheate.
Exista patru categorii de agenti economici vizati de nemultumirile consumatorului si de controlul ANPC:
1. Producatorul este definit destul de unitar in diferitele reglementari legale.
Astfel, conform Codului Consumatorului, dar si O.G. 21/1992 privind protectia consumatorilor, producatorul este definit ca:
- operatorul economic care fabrica un produs finit sau o componenta a unui produs;
- operatorul economic care fabrica materie prima;
- operatorul economic care isi aplica denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs;
- operatorul economic care reconditioneaza produsul;
- operatorul economic sau distribuitorul care prin activitatea sa modifica caracteristicile produsului;
- reprezentantul inregistrat in Romania al unui operator economic care nu are sediul in Romania sau, in cazul inexistentei acestuia, importatorul produsului;
- operatorul economic care importa produse in vederea realizarii ulterioare a unei operatiuni de vanzare, inchiriere, leasing sau orice alta forma de distributie specifica derularii afacerilor sale;
- distribuitorul produsului importat, in cazul in care nu se cunoaste importatorul, chiar daca producatorul este mentionat;
- distribuitorul produsului, in cazul in care importatorul nu poate fi identificat, daca nu informeaza persoana prejudiciata in termen de 30 de zile de la cererea acesteia asupra identitatii importatorului.
2. Distribuitorul este agentul economic din lantul de distributie, a carui activitate profesionala nu afecteaza caracteristicile produsului.
3. Vanzatorul este distribuitorul care ofera produsul consumatorului.
4. Prestatorul este agentul economic care presteaza servicii.
In general vorbind, operatorii economici – indiferent ca sunt producatori, prestatori de servicii sau distribuitori - au trei mari obligatii principale:
- sa puna pe piata numai produse sau servicii care corespund caracteristicilor prescrise sau declarate,
- sa se comporte in mod corect in relatiile cu consumatorii
- sa nu foloseasca practici comerciale abuzive.
sursa: Protectia Societatilor Comerciale impotriva Clientilor Abuzivi
Dl Horatiu Sasu –
autorul lucrarii este
specializat in dreptul muncii, fost consilier juridic, in prezent consultant in afaceri si management.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rugam sa ne clarificati aspectele ce tin de durata contractului de munca cu timp partial in cazul cumului de functii. Avem un angajat cu CIM norma intreaga - 8 ore si se doreste incheierea unui CIM cu timp partial pe o alta functie. Ne interesaza durata zilnica a timpului de munca pentru cel de al doilea CIM.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Se poate intocmi un CIM in care sa fie facuta mentiunea ca angajatul isi desfasoara activitatea atat de la biroul angajatorului cat si de la distanta? Fara a se specifica nimic altceva? Va rog sa-mi spuneti cum ar trebui corectat contractul atasat, din toate punctele de vedere, pentru a fi conform cu legislatia in vigoare. Va rog totodata sa argumentati si cu baza legala.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca un angajat nu este considerat apt dpdv medical de catre medicul de medicina muncii in urma controlului periodic, care sunt pasii de urmat? in baza carui art. din Codul muncii ii putem desface CIM-ul? Suntem obligati sa-i oferim alte posturi pentru care ar putea fi apt dpdv medical?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<