Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

RAPORT al comitetul interministerial: 14 masuri privind modernizarea 112, recomandari, legislatie noua si cartele prepay doar cu buletinul

Comitetul interministerial privind sistemul national de apeluri de urgenta 112 a eliberat un raport preliminar prin care se propune un set de 14 masuri. Responsabilii au inclus solutii si recomandari.

Responsabilii pentru realizarea acestui raport au scanat si situatia din prezent a sistemului 112.

In conformitate cu cerintele europene in materie de acces al populatiei la serviciile de urgenta, realizarea comunicatiilor si localizarea apelantului, transpuse in legislatia nationala si implementate la nivelul intregii tarii, este organizat si functioneaza Sistemul National Unic pentru Apel de Urgenta 112 in administrarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale.

raport serviciu 112

Evolutia tehnicii din domeniul telecomunicatiilor si tehnologiei informatiei a dus la schimbarea functionalitatilor si metodelor de localizare si identificare a apelantului, astfel incat cele existente la acest moment pot fi mult imbunatatite. In prezent,tehnica existenta in cadrul SNUAU112 este de tip Cell ID/sector ID, iar functionalitatile amintite mai sus sunt bazate pe furnizarea de catre operatorii de telefonie mobila a unor date cu privire la caracteristicile celulei radio la care este afiliat respectivul terminal mobil. Acestea sunt reprezentate grafic in aplicatia GIS a sistemului 112 si nu pot asigura decat o localizare aproximativa (intr-o arie cu o suprafata mai mare sau mai mica in functiei de numarul celulelor existente in respectiva zona).

In acest context, la nivelul administratorului sistemului, au fost realizate demersuri pentru imbunatatirea localizarii prin realizarea de catre STS a aplicatiei APEL 112, testarea tehnologiei AML impreuna cu ANCOM si operatorii publici de telefonie mobila, precum si demararea procedurii de achizitie pentru modernizarea sistemului 112 care include ca obiectiv prioritar si imbunatatirea posibilitatilor de localizare. Procedura de achizitie este in curs de finalizare. Tehnologiile disponibile pe piata la acest moment (AML,TA sau GMLC) permit o localizare si identificare a apelantului mult mai precisa si pe cale de consecinta un raspuns mai rapid al serviciilor de urgenta. Dintre toate aceste tehnologii, solutia cea mai utilizata la nivel european si nu numai este functionalitatea AML (Advanced Mobile Location). Aceasta poate fi mai rapid implementata si permite transmiterea coordonatelor geografice din terminalele mobile pe care sunt instalate sistemele de operare incepand cu versiunea Android 4.0 si IOS 11.3 si utilizeaza capacitatile de localizare incorporate in telefoanele moderne, respectiv GPS, conexiunea la retelele Wi-FI si conexiunea la retelele mobile. Chiar si aceasta tehnologie are limitele ei, cauzate de aspecte ce vor fi tratate separat in raport.

Dupa preluarea apelului de catre operatorul 112 apartinand STS si completarea de catre acesta a informatiilor primare in fisa de caz (suplimentar celor completate automat de sistem, ex. - tipul de incident), fisa de caz este transmisa dispeceratelor agentiilor specializate de interventie, conform Metodologiei de cooperare si, daca sunt necesare actiuni comune ale mai multor agentii, toate acestea sunt puse in conferinta. 

Prin dispozitiile Legii nr. 132/2015 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2008, s-a prevazut ca prin decizia presedintelui Autoritatii Nationale pentru Administrare siReglementare in Comunicatii se pot stabili si alte modalitati de realizare a localizarii apelantilor catre SNUAU. Aceste noi modalitati vin in completarea celor sus-mentionate. Prevederile actelor normative mai sus mentionate au fosttranspuse in legislatia secundara de ANCOM care a emis Decizia Presedintelui nr. 1023/2008 privind realizarea comunicatiilor catre Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta, unde, la art. 28 alin. (1) se precizeaza faptul ca ”furnizorii de retele publice mobile de telefonie au obligatia de a pune la dispozitia administratorului SNUAU o baza de date ce va contine informatii de localizare geografica aferente celulelor si sectoarelor de celula din retea. Baza de date va contine cel putin urmatoarele campuri:


a) identificatorul celulei sau al sectorului de celula;
b) latitudinea amplasamentului antenei;
c) longitudinea amplasamentului antenei;
d) azimutul antenei;
e) deschiderea antenei;
f) raza estimativa de acoperire;
g) banda de frecvente in care emite antena;
h) probabilitatea ca apelantul sa se afle in zona determinata de parametrii de mai sus”.

In plus, art. 281 alin. (1) prevede faptul ca, ”suplimentar fata de informatia de localizare primara,furnizoriide retelepublicemobilede telefonie auobligatiade a lua toatemasurile necesare astfel incat sa permita transmiterea, catre administratorul SNUAU, de catre o functionalitate existenta la nivelul echipamentului terminal al apelantului, in maximum 20 de secunde de la momentul initierii apelului de urgenta, a informatiei de localizare continand latitudinea si longitudinea care caracterizeaza pozitia geografica in care se afla echipamentul terminal, cel putin pentru apelurile catre serviciul de urgenta 112 initiate de pe terminale mobile capabile sa genereze aceasta informatie de localizare.”

situatia sistemului 112

Solutii pentru imbunatatirea sistemului national de urgenta 112

In prezent, asa cum rezulta din analiza efectuata de catre administratorul SNUAU pentru perioada 1 ianuarie- 30 iunie 2019, numarul de urgenta 112 a fost apelat de 5.715.723 de ori. Din totalul apelurilor inregistrate in decursul celor 6 luni, un numar de 2.726.473 de apeluri, reprezentand 47.70 % din totalul apelurilor la numarul 112 au fost apeluri non-urgente. Din totalul apelurilor non-urgente 52,86% (1.441.210 apeluri)reprezinta apeluri abuzive provenite din retelele mobile (abonament + cartele prepaid). Din totalul apelurilor abuzive provenite din retelele mobile 81,09% (1.168.670 apeluri) sunt efectuate de pe cartele prepaid, iar 18,91% (272.540 apeluri) sunt efectuate de pe cartele abonament mobil.

O abordare diferita se impune si in situatiile de amploare care genereaza un numar foarte mare de apeluri la numarul de urgenta, astfel:

  • pentru situatiile care pun in pericol viata, proprietatea si mediul, se va apela linia de urgenta;
  • pentru situatiile care nu prezinta un pericol pentru viata, proprietate, mediu ci doar reprezinta;
  • o stare de anormalitate generata in special de fenomenele meteo (copaci cazuti, curti/beciuri inundate), trebuie analizata necesitatea crearii unei modalitati alternative de anuntare in format text (aplicatie mobila, site web cu formulare tipizate), informatia fiind automat transmisa catre SNUAU, intr-un inbox de date, direct catre agentiile competente, in ordinea in care au fost transmise, cu posibilitatea extragerii unor rapoarte care sa grupeze aspectele semnalate pe zone de responsabilitate; in situatia in care apelurile de acest tip sunt preluate de operatorii 112, trebuie reglementata prin actualizarea Metodologiei de cooperare (inclusiv indexul de cooperare), posibilitatea transmiterii acestora catre acelasi Inbox de date (fara apel); 
  • de asemenea trebuie analizata si posibilitatea crearii unor mecanisme pentru prioritizarea transferului urgentelor critice catre dispeceri, pentru care fiecare secunda conteaza (ex. creare inbox urgente critice si stabilirea tipurilor de urgente care vor fi transmise catre acestea, dupa procesarea apelului de catre operatorii 112).

 

Solutia de localizare Google AML/ELS este functionala, conform raportului EENA 2019, in 15 tari: UK, Islanda, Irlanda, Norvegia, Finlanda, Belgia, Olanda, Austria, Slovenia, Moldova, Lituania, Estonia, Noua Zeelanda, Statele Unite si Emiratele Arabe, in alte state se afla in curs de implementare/testare.

In contextul evolutiei extrem de rapide a tehnologiei din domeniul comunicatiilor, solutia propusa a fi implementata, Tehnologia Advanced Mobile Location – AML, prezinta multiple avantaje fata de solutia existenta la nivelul SNUAU 112, cele mai importante fiind:

  • tehnologia AML asigura o localizare mult mai precisa decat sistemul Cell ID-sector ID;
  • AML este o tehnologie integrata nativ in sistemul de operare, prin urmare nu necesita nicio actiune (instalare, configurare, acordare de permisiuni) din partea utilizatorului pentru colectarea si transmiterea localizarii pe durata apelului de urgenta 112;
  • se activeaza automat doar la initierea unui apel de urgenta (conform dezvoltatorilor nu se realizeaza tracking-ul utilizatorului, in afara apelului de urgenta);
  • colecteaza automat informatii de localizare din surse multiple (GPS, WiFi, relee de telefonie mobila);
  • din punct de vedere al operatorilor retelelor mobile de telecomunicatii, pentru implementarea acestei solutii care se bazeaza pe standarde existente in retelele mobile de comunicatii (SMS, HTTPS), nu sunt necesare modificari hardware si potfi necesare doar modificari asupra softwareului, pe de o parte pentru a permite gratuitatea transmiterii informatiei de localizare, iar pe de alta parte pentru a fi posibila transmiterea mesajelor standardizate pe durata unui apel de urgenta.

 

Un nou concept pentru dispeceratul 112

Pentru imbunatatirea sistemului de dispecerizare a apelurilor de urgenta, in vederea reducerii timpului alocat interviului si alocarii resurselor in cel mai scurt timp de la initierea apelului, la nivel national se impun masuri pentru integrarea dispeceratelor agentiilor specializate, astfel incat apelul de urgenta sa fie gestionat potrivit unui nou concept. Astfel, in prima etapa apelul va fi preluat de un dispecer unic, profesionist, care va identifica situatia de urgenta si va aloca resurse de prim raspuns, indiferent de tipul urgentei. Ulterior, in functie de complexitatea evenimentului, de gradul de specializare al dispecerilor, pe domenii din competenta agentiilor specializate (situatii de urgenta / medical / ordine publica) precum si de gradul de incarcare al acestora, apelul va fi transferat catre un dispecer/coordonator cu competente adecvate, care va gestiona cazul pana la finalizarea acestuia.

viteza raspuns apel 112

Pentru realizarea acestui deziderat, se contureaza doua obiective principale: 
1. Unificarea dispeceratelor agentiilor specializate, conectate la SNUAU 112, obiectiv ce se poate realiza in doua etape:
1.1. Analiza in vederea adaptarii spatiilor existente, care permit functionarea dispeceratelor tuturor agentiilor specializate in aceeasi locatie, si a asigurarii infrastructurii de comunicatii si tehnologia informatiei, la nivelul judetelor Arges, Botosani, Braila, Calarasi, Cluj, Constanta, Dambovita, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Iasi, Mures, Sibiu, Suceava si al municipiului Bucuresti.
1.2. Construirea unor facilitati noi, pentru judetele in care nu au putut fi identificate spatii corespunzatoare.
2. Pregatirea dispecerilor pentru profesia dedicata de ”dispecer unic” (dispecer de urgenta), in baza unei pregatiri, examinari si certificari cu privire la calitatea si competenta dobandita.

masuri 112

Cele 14 masuri privind dezvoltarea sistemului 112

Masurile propuse de membrii comitetului interministerial sunt impartite in trei categorii:

  • termen scurt (1 an);
  • termen mediu (1 - 3 ani);
  • termen lung (3 - 5 ani).

 

1. Urgentarea implementarii sistemului de localizare AML, inclusiv prin imbunatatirea cadrului legislativ.
Raspund: ANCOM si Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale
Termen: 2 luni

Chiar daca in prezent, potrivit Deciziei presedintelui ANCOM nr. 1170/2016, tehnologia Advanced Mobile Location – AML, ar putea fi pusa in aplicare, pentru rigurozitate legislativa si in vederea reglementarii la nivelul tuturor entitatilor implicate a aspectelor implicate de functionarea unui asemenea sistem, este necesara completarea/modificarea in regim de urgenta a unor acte normative cu incidenta, respectiv Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului national pentru apeluri de urgenta, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 160/2008, cu modificarile si completarile ulterioare. De asemenea, in scopul cresterii eficientei gestionarii apelurilor de urgenta, se impune adoptarea unor reglementari care sa reduca incidenta apelurilor non-urgente (apeluri abuzive sau asanumitele apeluri de tip „Liniste”) efectuate de catre apelanti care nu pot fi identificati, deoarece utilizeaza servicii de comunicatii electronice la puncte mobile pentru care plata se face in avans, iar legislatia in vigoare nu prevede obligativitatea colectarii datelor de identificare ale acestora de catre furnizorii de servicii de comunicatii electronice. In acest sens, se impune modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice, aprobata cu modificari si completari, prin Legea nr. 140/2012, cu modificarile si completarile ulterioare.

Modificarile trebuie sa vizeze in mod obligatoriu urmatoarele:

  • stabilirea unei definitii pentru noul tip de informatie de localizare (informatie generata de o functionalitate nativa a terminalului, nu de elementele de infrastructura a retelei de comunicatii);
  • obligarea furnizorilorde retelepublicemobilede telefoniede apermite transmiterea informatiilor de localizare atat sub forma de SMS/mesaj standardizat, cat si ca un pachet de date (HTTPS POST), catre administratorul SNUAU;
  • introducerea unei prevederi privind suportarea costului SMS-ului/mesajului standardizat de localizare cat si a pachetului de date (HTTPS POST) de localizare de catre furnizorii de retele publice mobile de telefonie;
  • obligatia administratorului SNUAU de a utiliza datele de localizare automata in completarea celor obtinute pe baza informatiei de localizare primara;
  • stabilirea numarului utilizat pentru transmiterea SMS/mesaj standardizat (114);
  • asigurarea cu prioritate a primirii si transmiterii catre SNUAU, a mesajelor de localizare asociate unui apel de urgenta, indiferent de tipul serviciului folosit de utilizatorul respectiv;
  • obligatia operatorilor de telefonie mobila de a furniza servicii de comunicatii electronice la puncte mobile pentru care plata se realizeaza in avans (cartele Prepaid) doar dupa colectarea datelor de identificare ale utilizatorului cartelei SIM;
  • asigurarea protectiei datelor cu caracter personal si gestionarea acestora corespunzatoare in situatii de urgenta/de criza;
  • temeiul prelucrarii datelor cu caracter personal primite pe timpul unui apel de urgenta.

 

2. Incheierea unui Protocol de colaborare cu Google
Raspunde: Serviciul de Telecomunicatii Speciale, cu sprijinul celorlalte entitati participante la Comitet
Termen: 8 luni

Incheierea unui Protocol de colaborare cu Google, testarea si ulterior operationalizarea solutiei finale de localizare de tip AML in SNUAU. Serviciul de Telecomunicatii Speciale a prezentat Comitetului un Plan de implementare a tehnologiei Advanced Mobile Location – AML, acesta fiind parte integranta a prezentului raport.

3. Reconfigurarea infrastructurii
Raspund: operatorii de telefonie, cu colaborarea STS 
Termen: 8 luni, simultan cu masura 2

Se va reconfigura infrastructura proprie (actualizari software) pentru a se facilita transmiterea informatiilor de localizare la nivel national, atat prin conexiuni de date cat si prin data SMS/mesaje standardizate.

Un alt aspect care ii priveste pe furnizorii de retele publice mobile vizeaza colaborarea acestora in perioada testarilor, precum si anumite actualizari de softuri si configurari de echipamente, insa care nu ar presupune costuri semnificative.

4. Promovarea aplicatiei "Apel 112"
Raspund: Serviciul de Telecomunicatii Speciale cu sprijinul tuturor institutiilor statului, inclusiv promovarea de catre operatorii de telefonie
Termen: permanent

Promovarea aplicatiei ”Apel 112” dezvoltata de Serviciul de Telecomunicatii Speciale, precum si a celorlalte aplicatii/sisteme/platforme care vin in sprijinul populatiei in situatii de urgenta. 

5. Dispecerate integrate si formare continua
Raspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sanatatii, autoritatile administratiei publice locale, Serviciul de Telecomunicatii Speciale
Termen: 36 de luni

Continuarea implementarii conceptului de dispecerate integrate si formare continua a dispecerilor prin adaptarea spatiilor existente, care permit functionarea dispeceratelor tuturor agentiilor specializate in aceeasi locatie, si asigurarea infrastructurii de comunicatii sitehnologia informatiei, la nivelul judetelor Arges, Botosani, Braila, Calarasi, Cluj, Constanta, Dambovita, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Iasi, Mures, Sibiu, Suceava si al municipiului Bucuresti.

6. Centre de formare pentru profesia de "dispecer unic"
Raspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sanatatii, autoritatile administratiei publice locale, Serviciul de Telecomunicatii Speciale
Termen: 36 de luni

Constituirea si incadrarea a doua centre de formare (Bucuresti si Mures), in care se vor asigura cursurile pentru formarea formatorilor si a dispecerilor, in profesia dedicata de ”dispecer unic” (dispecer de urgenta). Formarea dispecerilor ISU - SMURD - SAJ/SABIF este deja initiata si contiuna prin programul de formare din cadrul proiectului Romano – Elvetian” cu denumirea ”Imbunatatirea calitatii serviciilor prespitalicesti si spitalicesti”. In cadrul acestui proiect au fost pregatiti 8 formatori, urmand ca, prin ”Programul operational capital uman” sa fie pregatiti 650 dispeceri din cadrul agentiilor ISU - SMURD - SAJ/SABIF.

7. Finalizare modernizare 112
Raspunde: Serviciul de Telecomunicatii Speciale
Termen: 36 de luni

Finalizarea implementarii proiectului de modernizare a sistemului 112.

8. Imbunatatire si armonizare a cooperarii
Raspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sanatatii, administratia publica locala si Serviciul de Telecomunicatii Speciale, cu sprijinul celorlalte entitati implicate
Termen: 36 de luni

Se vor imbunatati si armoniza procedurile de cooperare si gestionare a apelurilor pentru situatii deosebite (precum cea a rapirii de persoane) si se vor initia alte demersuri legislative in functie de dificultatile aparute in procesul de dispecerizare, dupa caz.

9. Implementare de tehnologii complementare
Raspund: Serviciul de Telecomunicatii Speciale si ANCOM, agentiile de interventie, furnizorii de retele publice mobile de comunicatii electronice 
Termen: 36 de luni

Implementarea si a altortehnologii complementare precum parametrii de timp si de semnalradio, ca si posibilitate de preluare si interpretare la nivelul SNUAU si al agentiilor de interventie, manual, pe parcursul apelului de urgenta, cu scopul imbunatatirii localizarii terminalelor care nu suporta facilitati moderne precum AML.

10. Instituire mecanism verificare periodica
Raspund: Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale, Serviciul de Telecomunicatii Speciale, ANCOM, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sanatatii, cu sprijinul celorlalte entitati implicate
Termen: 36 de luni

Pe plan national, dupa finalizarea implementarii AML/ELS si a noilor sisteme la nivelul STS, este necesara instituirea unui mecanism de verificare periodica a acuratetei si a gradului de incredere a informatiei de localizare obtinuta la nivelul sistemului SNUAU, astfel incat sa se poata identifica zone si/sau cazuri in care informatia de localizare este insuficenta/inadecvata pe parametrii mentionati pentru o interventie eficace, si in continuare sa se identifice solutii pentru ameliorarea acesteia. Astfel, propunem identificarea si adoptarea unui set de indicatori, calitativi si cantitativi, de evaluare a acuratetei si a gradului de incredere a informatiei de localizare, care sa fie urmariti si analizati la nivelul CNC al SNUAU si care sa permita identificarea si evaluarea unor astfel de cazuri precum si luarea masurilor adecvate. 

11. Extinderea dispeceratelor integrate
Raspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sanatatii, administratia publica locala si Serviciului de Telecomunicatii Speciale, cu sprijinul celorlalte entitati implicate
Termen: 60 de luni

Extinderea dispeceratelor integrate la nivel regional, prin relocarea dispeceratelor judetene in 20 dispecerate regionale, amplasate in constructii noi, conectate si dotate corespunzator pe linia comunicatiilor si tehnologia informatiei, eventual edificate prin proiecte cu finantare externa, din exercitiul bugetar european 2021 - 2027. 

12. Formare continua pentru dispeceri
Raspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sanatatii, administratia publica locala si Serviciului de Telecomunicatii Speciale, cu sprijinul celorlalte entitati implicate
Termen: 60 de luni

Pregatirea/formarea continua a dispecerilor pentru integrarea agentiilor specializate de interventie, concomitent cu adaptarea curriculum-ului de formare si implementarea formarii dispecerilor in concept integrat.

13. Agentiile specializate vor fi integrate in dispecerate unice
Raspund: Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sanatatii, administratia publica locala si Serviciului de Telecomunicatii Speciale, cu sprijinul celorlalte entitati implicate
Termen: 60 de luni

Derularea procesului de integrare a tuturor agentiilor specializate in dispecerate unice. Pentru realizarea dezideratului, vor fi urmarite tinte precum: 

  • Constituirea si incadrarea a doua noi centre de formare (in total patru centre de formare la nivel national) care sa contribuie la pregatirea dispecerilor unici (dispeceri de urgenta);
  • Modernizarea aplicatiei de dispecerizare, prin introducerea posibilitatii de alertare simultana a tuturor categoriilor de forte apartinand agentiilor specializate de interventie, sistem implementat, in prezent, pe resursele care asigura asistenta medicala de urgenta si acordarea primului ajutor calificat;
  • Analiza constanta asupra oportunitatii si necesitatii optimizarii numarului de dispecerate integrate la nivel national.

 

14. Un nou cadru legislativ
Raspund: ANCOM si Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale
Termen: 60 luni

Cadrul legislativ incident sistemului 112 va fi permanent ajustat in vederea implementarii masurilor ce urmeaza a fi adoptate la nivelul Uniunii Europene si in acord cu necesitatile de la nivel national.

Acordul politic privind EECC (Directiva nr.1972/2018 privind instituirea Codului European al Comunicatiilor Electronice) a fost realizat in iunie 2018, iar directiva a intrat in vigoare la 20 decembrie 2018, dupa publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene la 17 decembrie 2018. Statele membre adopta si publica pana la 21 decembrie 2020 actele cu putere de lege si actele administrative necesare pentru a se conforma prezentei directive, comunica de indata Comisiei textul actelor respective si actele respective incepand cu 21 decembrie 2020. Conform noilor prevederi ale EECC utilizatorii finali urmeaza sa aiba acces la serviciile de urgenta 112 prin intermediul serviciilor de comunicatii interpersonale. Aceste servicii includ, fara a se limita, servicii de voce furnizate atat de furnizori de servicii de telefonie cat si de furnizori de servicii interpersonale de voce peste internet din categoria Over The Top - OTT (ex. Skype, Whatsapp), servicii de mesagerie SMS, servicii de mesagerie instant/ comunicatie text in timp real (ex. Telegram), comunicatii video. Astfel, ”apelul de urgenta” care, conform Directivei privind Serviciul Universal era definit ca fiind apel de voce, va fi redefinit prin notiunea de ”comunicatie de urgenta” care va acoperitoate serviciile de comunicatii interpersonale care permit un astfel de acces la serviciile de urgenta. De asemenea, pentru a asigura furnizarea uniforma a comunicatiilor de urgenta la nivelul Uniunii Europene, Comisia Europeana primeste puterea de a adopta acte delegate ce privesc interoperabilitatea, calitatea, fiabilitatea si continuitatea comunicatiilor de urgenta in Uniune in materie de solutii privind informatiile de localizare a apelantului, acces pentru utilizatorii finali cu dizabilitati si rutarea catre cel mai adecvat PSAP. Primul astfel de act delegat urmeaza a fi adoptat pana la data de 21 decembrie 2022. Pe termen lung, sistemul SNUAU va trebui sa acomodeze aceste posibilitati.

masuri sistem 112

Recomandarile comitetului interministerial

Din analizele efectuate la nivelul Comitetului interministerial pentru apeluri de urgenta 112 au rezultat si aspecte care, desi au legatura cu obiectul activitatii pentru care a fost constituit, necesita o mai ampla dezbatere din punct de vedere legislativ,financiar, decizional. Dintre acestea, putem aduce in atentie urmatoarele aspecte care pot constitui baza unor viitoare obiective: 

  • Revizuirea legislatiei nationale in domeniul achizitiilor pentru debirocratizarea procedurilor in ceea ce priveste achizitiile strategice sau destinate infrastructurii critice;
  • Suportul cetatenilor romani aflati in strainatate si care necesita sprijin in situatii de urgenta; 

unul dintre domeniile de referinta ar viza definirea altor numere sau canale pentru efectuarea comunicatiilor de urgenta sau pentru transmiterea informatiilor asociate, la recomandarea organismelor internationale de standardizare sau cu atributii in domeniul comunicatiilor sau a situatiilor de urgenta; in acest sens, demersurile vor fi in atentia ANCOM la primirea unei solicitari motivate din partea administratorului SNUAU;

  • Reglementarea modului de comunicare publica a componentelor SNUAU, cu privire la apelurile de urgenta preluate prin 112; 
  • Oportunitatea constituirii unor centre de suport, care vor asigura, in cazuri complexe, functiuni precum: ”consiliere psihologica si folosirea tehnicilor de negociere pentru apelanti/apartinatori aflati in situatii critice (tentative suicid, bolnavi psihic, etc), furnizarea de sfaturi urgente in cazul unor situatii care impun masuri imediate pentru asigurarea autoprotectiei (cazuri de rapire / sechestrare, violenta domestica, atacuri / atentate teroriste, etc), sprijin si expertiza medicala in cazul accidentelor/evenimentelor cu victime multiple (telemedicina, etc.); 
  • Introducerea unei aplicatii de suport decizional pentru dispeceratele integrate; 
  • Adaptarea permanenta a cadrului normativ incident comunicatiilor la nevoile societatii;
  • Se vor lua in considerare viitoare intalniri si consultari ale operatorilor economici furnizori de servicii de telefonie mobila, dar si a opiniei publice cu privire la reglementarea situatiilor nouaparute in raport de dezvoltarea continua a tehnicii si tehnologiei, dar si in vederea armonizarii legislatiei nationale cu legislatia europeana; 
  • Este necesara instituirea unor mecanisme de control asupra stadiului implementarii masurilor din prezentul raport dar si pentru identificarea altor masuri suplimentare pentru dezvoltarea sistemului de apeluri de urgenta in Romania.

 

Planul de implementare a functionalitatii AML si propunerea de OUG . pentru modificarea si completarea OUG nr. 34/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului national unic pentru apeluri de urgenta si a OUG nr. 111/2011 cu privire la comunicatiile electronice pot fi gasite AICI!

de

Data aparitiei: 08 August 2019
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "RAPORT al comitetul interministerial: 14 masuri privind modernizarea 112, recomandari, legislatie noua si cartele prepay doar cu buletinul":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

    Poate sunteti interesat si de:

    ©2019 RENTROP & STRATON
    Toate drepturile rezervate.
    SATI
    Atentie, Juristi!
    5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

    Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

    Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

    Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016