Comunicat de presa CSM
Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii a analizat azi 15 octombrie 2009 solicitarile formulate de Tribunalul Vrancea si Tribunalul Prahova in legatura cu refuzul judecatorilor de participare la birourile electorale raportat intelesul dispozitiilor art. 29 alin 2 din Legea 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, potrivit carora pe perioada cat functioneaza birourile electorale, membri acestora „se considera detasati” si fata de dispozitii speciale ale ar. 52 alin 1 din legea 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor din care rezulta ca detasarea judecatorilor se poate dispune numai de catre Consiliul Superior al Magistraturii si numai cu acordul acestora.
De asemenea, va transmite Avocatului Poporului solicitarea de sesizare a Curtii Constitutionale pentru a se constata ca dispozitiile art. 29 alin 2 din Legea 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, nu sunt in acord cu prevederile legii fundamentale.
Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii a apreciat ca intelesul expresiei „se considera detasati” nu poate fi identic cu notiunea utilizata in Legea 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, astfel ca pentru participarea magistratilor la birourile electorale nu este necesara derularea procedurii ce presupune acordul judecatorului si nici dispozitia data de consiliu in acest sens.
Pentru a concluziona astfel, Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii a retinut ca sintagma „se considera detasati” din cuprinsul articolului 29 al Legii 370/2004 pentru alegerea Presedintelui Romaniei a fost supusa si interpretarii Curtii Constitutionale, care prin Deciziile 305/2008 si 1225/2008 a precizat ca, pe perioada desfasurarii activitatii in cadrul biroului electoral, judecatorii au statutul de detasati, in sensul ca exercita atributii proprii procesului electoral. Ceea ce s-a urmarit prin utilizarea de catre legiuitor a sintagmei „se considera detasati” este necesitatea desfasurarii de catre magistrati pe perioada procesului electoral doar a activitatii proprii acestuia si pe cale de consecinta necesitatea excluderii desfasurarii, pentru aceeasi perioada, a activitatii de judecata.
De aceea, exercitarea atributiilor specifice procesului electoral nu poate implica dispozitia Consiliului Superior al Magistraturii pentru detasarea magistratilor la birourile electorale, ei fiind considerati detasati prin efectul legii, in aceeasi modalitate fiind investiti si cu desfasurarea activitatilor pe care procesul electoral le presupune.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<