Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Reguli mai permisive pentru politistii care primesc donatii sau sponsorizari

MAI a publicat un nou Ordin prin care se clarifica donatiile, sponsorizarile si darurile pe care politistii le pot accepta. 

Ordinul MAI nr. 53/2017 a fost modificat pentru "acoperirea nevoilor ce tin de buna desfasurare a activitatii structurilor MAI si pentru racordarea normei juridice la situatiile existente", dupa cum arata oficialii. 

Practic, pe intelesul tuturor, modificarile aduse acestui Ordin inseamna ca mai multe oferte de donatie vor putea fi acceptate de politisti. 

Important! Ordinul MAI nr. 53/2017 este disponibil integral la finalul articolului.

La articolul 5, alin. (1), litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:

  • "f) oferta are ca obiect bunuri care nu sunt prevazute in tabela de inzestrare, in norma de dotare ori in norma de consum sau, daca ar fi acceptata, ar conduce la depasirea cantitatilor prevazute in tabela de inzestrare, in norma de dotare ori in norma de consum” 

 

Textul in vigoare este urmatorul:

  • "Art. 5 – (1) Unitatea beneficiara nu poate accepta donatia, darul manual, comodatul sau sponsorizarea, in situatia in care:
    • f) oferta are ca obiect bunuri care nu sunt prevazute in tabela de inzestrare sau, daca ar fi acceptata, ar conduce la depasirea cantitatilor prevazute in tabela de inzestrare“. 

 

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari


Consilier - Codul Muncii va ofera solutii de actualitate Daca doriti sa Rezolvati mai usor problemele de serviciu Luati rapid decizii corecte si avantajoase Aveti singuranta aplicarii corecte a legislatiei Reduceti cu cel putin 75 timpul de rezolvare a unei probleme Evitati conflictele de munca folosind argumente legale Consilier Codul...

Oferta Speciala
valabila 48h

Totodata, se introduce si o noua exceptie:

  • 2. La articolul 5, dupa alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (1 indice 1), cu urmatorul cuprins:
    • ,,(1 indice 1) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), poate fi acceptata donatia, darul manual sau comodatul daca obiectul il constituie bunuri care nu pot fi incluse in tabela de inzestrare, in norma de dotare ori in norma de consum, dar care pot fi utilizate pentru activitatile prevazute la art. 14 alin. (3) lit. a) si e). Bunurile care nu pot fi incluse in tabela de inzestrare dar pot fi utilizate conform prevederilor susmentionate, sunt, in proiectul MAI, cele “utilizate pentru finalizarea unor investitii in curs sau a unor reparatii capitale si curente ale cladirilor din patrimoniu sau pentru acoperirea altor cheltuieli necesare bunei desfasurari a activitatii unitatii beneficiare.” 

 

Pana la sfarsitul acestei luni, proiectul de ordin va sta in dezbatere publica, timp in care se pot trimite sugestii si propuneri, apoi va fi adoptat de ministrul de interne si aplicat imediat.

 

Ordinul nr. 53/2017 privind acceptarea donatiilor, darurilor manuale, comodatelor si sponsorizarilor in Ministerul Afacerilor Interne

Tinand seama de necesitatea stabilirii, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne (MAI), a unor reglementari subsecvente, de executare a legii, care sa prevada conditiile concrete pentru acceptarea sau respingerea ofertelor de donatie, dar manual sau sponsorizare, si procedurile aplicabile de catre structurile MAI, bazate pe reguli de integritate a personalului si transparenta a informatiilor, de faptul ca aceleasi cerinte trebuie aplicate si imprumutului de folosinta, denumit si comodat,

luand in considerare ca anumite donatii, cum sunt cele indirecte sau deghizate, nu pot face obiectul acceptarii de catre structurile MAI si ca acelasi tratament ar trebui aplicat si imprumutului de consumatie,

avand in vedere prevederile art. 863 lit. c), art. 919 alin. (1) si (3), art. 935, 984, 985, 999, art. 1011-1029, art. 1.174 si art. 2.146-2.158 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, ale Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 2 alin. (1) pct. 22, art. 8 alin. (2), art. 49 alin. (1) si art. 63 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare,

in temeiul art. 7 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea si functionarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobata cu modificari prin Legea nr. 15/2008, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul afacerilor interne emite urmatorul ordin:


CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Art. 1
Unitatile din aparatul central al Ministerului Afacerilor Interne (MAI) si unitatile, institutiile si structurile subordonate sau din cadrul acestuia pot primi fonduri banesti sau bunuri, cu titlu de donatie, dar manual, comodat sau sponsorizare, in conditiile legii si ale prezentului ordin.

Art. 2
(1) Prezentul ordin se aplica donatiilor, darurilor manuale, comodatelor si sponsorizarilor primite direct de unitati.

(2) Prezentul ordin nu se aplica donatiilor, darurilor manuale, comodatelor si sponsorizarilor destinate unitatilor in virtutea unei autorizari dispusa de lege sau prin acte ale Guvernului.

(3) Prezentul ordin nu se aplica raporturilor care se nasc intre unitati, institutii sau structuri ale MAI.

Art. 3
Termenii si sintagmele utilizate de prezentul ordin au urmatoarele intelesuri:

a) donatie - intelesul prevazut la art. 985 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, si art. 2 alin. (1) pct. 22 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) dar manual - forma a donatiei constand in predarea materiala a unui bun mobil corporal, a carui valoare nu depaseste 25.000 lei, realizata prin acordul de vointe al partilor, prevazuta de art. 1.011 din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile ulterioare;

c) comodat - intelesul prevazut la art. 2.146 din Legea nr. 287/2009, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

d) sponsorizare - intelesul prevazut la art. 1 alin. (1) din Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare;

e) unitate beneficiara - structura MAI al carei conducator are calitatea de ordonator de credite, careia i-au fost oferite, pentru sine sau pentru structura pe care o asigura din punct de vedere logistic si/sau financiar, fonduri banesti sau bunuri cu titlu de donatie, dar manual, comodat sau sponsorizare;

f) ofertant - persoana fizica sau persoana juridica ce formuleaza o oferta de donatie, dar manual, comodat sau sponsorizare;

g) oferta - propunerea de donatie, dar manual, comodat sau sponsorizare formulata de un ofertant.

Art. 4
(1) Unitatea beneficiara poate accepta donatia, darul manual, comodatul sau sponsorizarea avand ca obiect:

a) fonduri banesti;

b) bunuri corporale mobile, altele decat cele prevazute la lit. a);

c) bunuri imobile;

d) alte bunuri.

(2) Pot fi obiect al sponsorizarii numai bunurile care servesc desfasurarii activitatilor din domeniile prevazute la art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 5
(1) Unitatea beneficiara nu poate accepta donatia, darul manual, comodatul sau sponsorizarea, in situatia in care:

a) acceptarea ofertei ar afecta independenta si impartialitatea personalului MAI in luarea deciziilor ori indeplinirea la timp si cu obiectivitate a indatoririlor care revin acestuia;

b) acceptarea ofertei ar conduce la crearea unor avantaje personale sau la folosirea in interesul propriu al personalului MAI a fondurilor banesti ori a bunurilor oferite;

c) se propune sustinerea unor activitati ale personalului MAI, indicat in personam ca beneficiar al fondurilor banesti sau bunurilor oferite;

d) oferta este facuta cu scopul evident de a obtine un avantaj economic pentru ofertant, de natura sa il favorizeze in raport cu alte persoane fizice sau persoane juridice;

e) oferta are ca obiect bunuri care, in mod vizibil, nu respecta normele de calitate si siguranta prevazute de reglementarile in vigoare;

f) oferta are ca obiect bunuri care nu sunt prevazute in tabela de inzestrare sau, daca ar fi acceptata, ar conduce la depasirea cantitatilor prevazute in tabela de inzestrare.

(2) Unitatea beneficiara nu poate accepta donatia indirecta, deghizata si nici cea care are ca obiect bunuri grevate de sarcini sau bunuri a caror procurare sau detinere este interzisa de lege.

(3) Unitatea beneficiara nu poate accepta fonduri banesti sau bunuri oferite cu titlul de imprumut de consumatie.

Art. 6
Indiferent de obiect si valoare, donatia, darul manual, comodatul sau sponsorizarea se incheie valabil de unitatile beneficiare numai prin inscris. Inscrisurile privind donatia si sponsorizarea trebuie sa respecte conditiile de fond si de forma cerute de lege pentru validitatea acestui act juridic.


CAPITOLUL II
Acceptarea sau respingerea donatiei, darului manual, comodatului si a sponsorizarii

Art. 7
Donatia, darul manual, comodatul sau sponsorizarea se accepta sau se respinge, in scris, de ordonatorul de credite al unitatii beneficiare.

Art. 8
(1) Unitatea beneficiara intocmeste un raport privind oferta, al carui model este prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul ordin. De regula, raportul se intocmeste de structura cu atributii logistice sau, dupa caz, de structura de resortul careia sunt bunurile oferite, potrivit organizarii existente la nivelul unitatii beneficiare.

(2) La baza raportului privind oferta stau urmatoarele documente:

a) oferta: din continutul acesteia trebuie sa reiasa cine este ofertantul si, dupa caz, persoana imputernicita de acesta, care este obiectul ofertei si cuantumul fondurilor banesti, ori cantitatea, valoarea si suficiente elemente de identificare a bunurilor oferite;

b) avizul Directiei generale de protectie interna;

c) avize, autorizari, aprobari sau altele asemenea, atunci cand sunt obligatorii potrivit legii.

Art. 9
(1) De regula, dovada dreptului de proprietate asupra bunurilor ce fac obiectul donatiei, darului manual sau sponsorizarii se face cu ocazia prezentarii ofertei. In cazul bunurilor care urmeaza sa fie achizitionate, oferta trebuie sa contina un angajament privind prezentarea dovezii proprietatii cel tarziu pana la data incheierii actului prevazut la art. 13.

(2) In cazul darului manual, atunci cand nu este posibila prezentarea unor documente privind dreptul de proprietate asupra bunului, dovada acestui drept poate fi facuta si prin prezentarea unei declaratii pe propria raspundere.

(3) In cazul comodatului, oferta trebuie sa fie insotita de dovada dreptului de folosinta asupra bunurilor.

(4) Calitatea de proprietar se prezuma in cazul organismelor sau institutiilor straine, de nivel guvernamental sau ministerial, de aplicare a legii, ori cu rol de reprezentare sau de promovare a culturii.

Art. 10
(1) Avizul prevazut la art. 8 alin. (2) lit. b) se emite, in scris, de structura din cadrul Directiei generale de protectie interna responsabila pe aceasta linie la nivelul unitatii beneficiare, la solicitarea acesteia din urma, inainte de initierea altor proceduri de promovare a raportului.

(2) Avizul negativ exprimat potrivit alin. (1) determina respingerea ofertei, fara parcurgerea altor proceduri de promovare a raportului.

Art. 11
(1) Raportul insotit de toate documentele mentionate in cuprinsul acestuia si de documentele care au stat la baza intocmirii sale se supune avizelor interne de specialitate, de la nivelul ordonatorului de credite al unitatii beneficiare sau, daca nu exista structuri gestionare ale domeniilor care fac obiectul avizarii, de la nivelul structurii ierarhic superioare.

(2) In functie de obiectul ofertei, unitatea beneficiara trebuie sa solicite avize interne de specialitate, din domeniul logistic, TIC, medical, relatii internationale, relatii publice sau altele asemenea.

(3) In cazuri exceptionale, pentru acoperirea unor nevoi evidente si imediate, cauzate de existenta unei situatii de urgenta, unitatile beneficiare pot accepta donatii, daruri manuale sau sponsorizari constand in medicamente, materiale de prim ajutor, alimente ori alte bunuri care pot servi scopurilor umanitare, fara parcurgerea procedurilor care presupun emiterea avizelor prevazute la alin. (2) si a celui prevazut la art. 8 alin. (2) lit. b).

(4) Avizul pentru legalitate si viza pentru control financiar preventiv propriu sunt obligatorii, aceasta din urma incheind procedura avizarii de specialitate.

Art. 12
(1) Raportul avizat potrivit procedurii prevazute la art. 11 se prezinta ordonatorului de credite care asigura finantarea, care decide acceptarea sau respingerea ofertei.

(2) Ordonatorul de credite aproba raportul prin inscrierea, olograf, a mentiunii "SE ACCEPTA" sau "SE RESPINGE", datare, semnare si aplicarea stampilei.

(3) Data aprobarii raportului reprezinta data acceptarii sau respingerii ofertei.

(4) Acceptarea ofertei semnifica inclusiv aprobarea masurilor si/sau responsabilitatilor propuse in raport.

Art. 13
(1) In caz de acceptare, unitatea beneficiara, prin persoana imputernicita prevazuta in raportul privind oferta, incheie actul de donatie, dar manual, comodat sau sponsorizare.

(2) Toate contractele de donatie, comodat sau sponsorizare incheiate, respectiv inscrisul privind darul manual se inregistreaza in evidenta unitatii beneficiare.

Art. 14
(1) Dupa incheierea contractului/inscrisului:

a) fondurile banesti urmeaza destinatiile prevazute la art. 63 alin. (2) sau (4) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, si se utilizeaza conform acelorasi prevederi si cu respectarea destinatiei stabilite; in cazul unitatilor finantate din venituri proprii si subventii sau integral din venituri proprii, fondurile banesti se depun in contul corespunzator de venituri bugetare si se utilizeaza conform destinatiei stabilite;

b) bunurile se inregistreaza in evidentele contabile.

(2) Pentru indeplinirea obligatiei prevazute la art. 63 alin. (3) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, lunar, in termen de 5 zile de la expirarea lunii, ordonatorii de credite transmit Directiei generale financiare din cadrul MAI situatia fondurilor banesti provenite din donatii, daruri manuale sau sponsorizari virate la bugetul de stat si utilizate potrivit art. 63 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) In situatia in care legea sau transmitatorul nu stabileste destinatia, fondurile banesti se utilizeaza cu prioritate pentru achitarea datoriilor catre furnizori. Fara a se limita la enumerare si in raport cu prioritatile identificate de unitatea beneficiara, aceste fonduri banesti pot fi utilizate si pentru:

a) finalizarea unor investitii in curs sau a unor reparatii capitale si curente ale cladirilor din patrimoniu;

b) procurarea unor mijloace fixe, obiecte de inventar si materiale prevazute in tabelele de inzestrare si normele de dotare, fara a se depasi cantitatile prevazute de acestea;

c) achizitia unor servicii pentru nevoile unitatii beneficiare;

d) achizitia de imobile;

e) acoperirea altor cheltuieli necesare bunei desfasurari a activitatii unitatii beneficiare.


CAPITOLUL III
Gestionarea dosarelor de oferta si transparenta informatiilor


Art. 15
(1) La finalizarea procedurii, potrivit art. 12, raportul privind oferta, documentele mentionate in cuprinsul acestuia si documentele care au stat la baza intocmirii sale se constituie intr-un dosar de oferta, indiferent de acceptarea sau respingerea donatiei, darului manual, comodatului sau sponsorizarii.

(2) Dosarele de oferta se pastreaza la unitatea beneficiara, de catre structura stabilita de conducatorul acestei unitati sau, dupa caz, de ordonatorul de credite, si trebuie sa fie disponibile pentru a fi puse la dispozitie, potrivit legii, organelor de control.

(3) Dosarele de oferta se pastreaza pentru o perioada de cel putin 2 ani de la data inregistrarii actului prevazut la art. 13, in cazul fondurilor banesti, respectiv pe toata durata de existenta a bunurilor.

Art. 16
(1) In termen de cel mult 20 de zile lucratoare de la data inregistrarii actului prevazut la art. 13, unitatea beneficiara este obligata sa publice fotocopia raportului privind oferta, in extras, pe pagina de internet a ordonatorului de credite acceptant sau, daca nu exista, a structurii ierarhic superioare, in sectiunea dedicata informatiilor de interes public.

(2) Extrasul prevazut la alin. (1) trebuie:

a) sa asigure accesul la informatiile prevazute la rubricile de la pozitiile 1-7 din raportul privind oferta;

b) sa respecte prevederile legale referitoare la protectia datelor cu caracter personal, dispozitiile art. 5 alin. (2) din Legea nr. 32/1994, cu modificarile si completarile ulterioare, si sa nu aduca atingere dreptului de proprietate intelectuala ori industriala, precum si principiului concurentei loiale.

(3) Extrasul prevazut la alin. (1) se obtine prin anonimizarea informatiilor exceptate potrivit alin. (2) lit. b).

(4) Prevederile alin. (1)-(3) se aplica si in cazul unor eventuale documente, anexe la raportul privind oferta, care contin informatiile prevazute la rubricile de la pozitiile 1-7 din raportul privind oferta.

(5) Termenul de pastrare a informatiei pe pagina de internet este cel prevazut la art. 15 alin. (3).

 

CAPITOLUL IV
Dispozitii tranzitorii si finale


Art. 17
Procedurile de acceptare sau respingere a ofertelor aflate in derulare la data intrarii in vigoare a prezentului ordin se finalizeaza in conditiile si potrivit competentelor prevazute de acesta.

Art. 18
Structurile cu atributii de control din MAI verifica modul de respectare a dispozitiilor prezentului ordin, conform competentelor.

Art. 19
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 20
Prezentul ordin intra in vigoare la data de 1 iunie 2017.

Ministrul afacerilor interne,
Carmen Daniela Dan
Bucuresti, 16 mai 2017.

de
Data aparitiei: 17 Octombrie 2018
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Reguli mai permisive pentru politistii care primesc donatii sau sponsorizari":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 3 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

    Poate sunteti interesat si de:

    ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

    Scutire impozit pe cladire pentru institutie de invatamant

    Intrebare: Suntem o unitate particulara (ONG), si de curand am infiintat o scoala particulara (clasele I-VIII), pentru care am obtinut scutirea impozitului pe cladire in baza art. 250, alin. 4 din Codul Fiscal actualizat. Doresc sa fac mentiunea ca scolarizarea la scoala noastra este gratuita. Incepand cu anul scolar 2015-2016, dorim sa introducem o taxa de scolarizare modica (nu foarte mare). Intrebarea care se naste este urmatoarea: In situatia in care percepem aceasta taxa de scolarizare, mai suntem eligibili pentru a fi scutiti de impozitul pe cladirea unitatii de invatamant? Cu alte cuvinte, mai putem fi considerati ca acele institutii scutite de la impozit, asa cum sunt ele descise in art. 250, ali. 4 din Codul fiscal?

    Raspuns: va rog frumos sa ma ajutati si pe mine cu un raspuns la speta mea. va multumesc!... [citeste tot raspunsul aici...]

    Atentie, Juristi!
    5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

    Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

    Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

    Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


    Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016