Inspectorii din cadrul I.S.C.T.R. vor avea atributii extinse, dupa ce Guvernul a aprobat proiectul de Hotarare initiat de Ministerul Transporturilor pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 1088/2011 privind organizarea si functionarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier.
Potrivit
actului normativ, inspectorii din cadrul I.S.C.T.R. vor avea atributii de control privind transportul rutier de marfuri periculoase, indiferent de masa totala maxima autorizata a autovehiculului/ ansamblului de vehicule rutiere.
De asemenea, inspectorii I.S.C.T.R. primesc dreptul de a imobiliza, in conditiile legii, vehiculele rutiere apartinand atat operatorilor de transport/ intreprinderilor romani/ romanesti, cat si operatorilor de transport/ intreprinderilor straini/ straine, atunci cand la efectuarea controlului s-au constatat incalcari ale prevederilor legale in vigoare ce reglementeaza domeniul transporturilor rutiere.
Noul act normativ elimina prevederile referitoare la retinerea, in cazul circulatiei fara achitarea sau cu achitarea necorespunzatoare a tarifului de utilizare a certificatului de inmatriculare al vehiculului pana la achitarea de catre utilizator a tarifului de despagubire.
HOTARARE pentru modificarea Hotararii Guvernului nr. 1.088/2011 privind organizarea si functionarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier Avand in vedere prevederile art. 11 din Ordonanta Guvernului nr. 26/2011 privind infiintarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 18/2012, cu modificarile si completarile ulterioare, In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata
Art. I - Hotararea Guvernului nr. 1.088/2011 privind organizarea si functionarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.782 din 3 noiembrie 2011, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 5, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
„(2) In exercitarea atributiilor de serviciu, personalul cu atributii de inspectie si control din cadrul I.S.C.T.R. are dreptul sa opreasca vehicule rutiere prevazute la art. 6 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2011 aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 18/2021, cu modificarile si completarile ulterioare."
2. La anexa nr. 1, articolul 7, literele b), d), i), m), q) si y) vor avea urmatorul cuprins:
„b) exercita controlul respectarii reglementarilor in vigoare privind masele si dimensiunile maxime admise/autorizate pentru vehiculele rutiere inmatriculate sau inregistrate, destinate transportului rutier, indiferent de masa totala maxima autorizata a acestora, precum si pentru masinile autopropulsate pentru lucrari care circula pe drumurile publice;
d) exercita controlul privind achitarea tarifului de utilizare, prin echipamente tehnice mobile, precum si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, mai putin in cazul vehiculelor rutiere destinate transportului de marfuri, a caror masa totala maxima autorizata, inclusiv remorca sau semiremorca, nu depaseste 2,5 tone, respectiv a autovehiculelor destinate transportului de persoane care, prin constructie si echipare, au cel mult 9 locuri pe scaune, inclusiv locul conducatorului auto;
i) exercita controlul privind efectuarea transportului rutier de marfuri cu vehicule rutiere a caror masa totala maxima autorizata, inclusiv remorca sau semiremorca, depaseste 2,5 tone, transportului rutier national contra cost de vehicule rutiere defecte sau care sunt avariate, precum si transportului rutier de marfuri periculoase indiferent de masa totala maxima autorizata a autovehiculului/ansamblului de vehicule rutiere;
m) exercita controlul modului de utilizare de catre operatorii de transport rutier/intreprinderi a licentelor de transport/licentelor comunitare, a certificatelor de transport in cont propriu, a autorizatiilor pentru transportul rutier national contra cost de vehicule rutiere, precum si a copiilor conforme ale acestora;
q) retine, suspenda sau retrage, dupa caz, licente comunitare sau copii conforme ale acestora, certificate de transport in cont propriu sau copii conforme ale acestora, autorizatiile sau copiile conforme ale acestora, licente de traseu, autorizatii de transport international, certificate/atestate profesionale ale personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, autorizatiile centrelor de pregatire si perfectionare profesionala a personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere, precum si autorizatiile scolilor de conducatori auto;
y) exercita controlul vehiculelor utilizate la transportul rutier national de persoane prin servicii regulate privind dotarea acestora cu aparate de marcat electronice fiscale;”
3. La anexa nr. 1, articolul 10, literele a), h) si j) vor avea urmatorul cuprins:
„a) sa controleze, sa constate si sa aplice sanctiuni contraventionale, sanctiuni complementare si/sau masuri administrative, dupa caz, conform reglementarilor in vigoare;
h) sa imobilizeze, in conditiile legii, vehiculele rutiere apartinand atat operatorilor de transport/intreprinderilor romani/romanesti, cat si operatorilor de transport/intreprinderilor straini/straine, atunci cand la efectuarea controlului s-au constatat incalcari ale prevederilor legale in vigoare ce reglementeaza domeniul transporturilor rutiere;
j) sa retina, in conditiile legii, copia conforma a licentei comunitare, copia conforma a certificatului de transport in cont propriu, copia conforma a autorizatiei, licenta de traseu, autorizatia de transport international sau certificatul de calificare profesionala al personalului de specialitate din domeniul transporturilor rutiere;”
4. La anexa nr. 1, articolul 10, litera t) se abroga.
5. La anexa nr. 1, articolul 12, alineatul (3), litera b) va avea urmatorul cuprins:
„b) sa opreasca orice vehicul rutier asupra caruia are competente de control, semnalizand regulamentar din pozitie statica, in acelasi mod ca si politistii rutieri, sau din autovehiculul din dotare, aflat in mers;”