Analizam o speta referitoare la ipoteza in care o creanta detinuta de un creditor asupra unui debitor supus procedurii insolventei a fost inlaturata prin mecanismul prevazut la art. 137 alin. 2 din Legea nr. 852006.
Cu ajutorul specialistilor vom stabili daca creditorul poate proceda imediat la scoaterea din evidenta contabila a creantei si daca cheltuiala aferenta este deductibila din punct de vedere fiscal.
Mai mult, vom stabili daca se poate proceda de catre creditor la ajustarea TVA aferenta creantei neincasate si scoase din evidenta.
In aceasta situatie vom tine cont de faptul ca porivit art. 137 din Legea nr. 85 din 5 aprilie 2006 privind procedura insolventei
(1) Prin inchiderea procedurii de faliment, debitorul persoana fizica va fi descarcat de obligatiile pe care le avea inainte de intrarea in faliment, insa sub rezerva de a nu fi gasit vinovat de bancruta frauduloasa sau de plati ori transferuri frauduloase; in astfel de situaatii, el va fi descarcat de obligatii numai in masura in care acestea au fost platite in cadrul procedurii, cu exceptia cazului prevazut la art. 76 alin. (1) pct. 3.
(2) La data confirmarii unui plan de reorganizare, debitorul este descarcat de diferenta dintre valoarea obligatiilor pe care le avea inainte de confirmarea planului si cea prevazuta in plan.
(3) Descarcarea de obligatii a debitorului nu atrage descarcarea de obligatii a fidejusorului sau a codebitorului principal.
Raspunsul specialistilor AvocatulRoman.ro:
Simpla inlaturare a unei creante conform art. 137 alin. 2 din Legea nr. 85/2006 nu poate constitui motiv de scoatere din evidenta contabila a creantei deoarece nu sunt indeplinite dispozitiile art. 21 alin. 2 lit. n. Astfel, pentru a proceda la scoaterea din evidenta contabila a creantei este necesara o hotarare judecatoreasca de faliment.
De asemenea, pentru a deduce aceasta cheltuiala, trebuie sa indepliniti conditiile din Codul fiscal de la art. 21 alin. 2 lit. n sau sa aveti constituit un provizion recunoscut fiscal pentru aceasta creanta (art. 21 alin. 4 lit. o), altfel cheltuiala este integral nedeductibila.
Aceleasi prevederi sunt aplicabile si in ceea ce priveste ajustarea TVA. In conformitate cu prevederile art. 138 lit.d. din Codul fiscal “ajustarea bazei de impunere a taxei pe valoare adaugata se face in urmatoarele situatii: d) contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 .
Raspuns oferit de specialistii www.avocatulroman.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<