Analizam o speta referitoare la ipoteza in care o creanta detinuta de un creditor asupra unui debitor supus procedurii insolventei a fost inlaturata prin mecanismul prevazut la art. 137 alin. 2 din Legea nr. 852006.
Cu ajutorul specialistilor vom stabili daca creditorul poate proceda imediat la scoaterea din evidenta contabila a creantei si daca cheltuiala aferenta este deductibila din punct de vedere fiscal.
Mai mult, vom stabili daca se poate proceda de catre creditor la ajustarea TVA aferenta creantei neincasate si scoase din evidenta.
In aceasta situatie vom tine cont de faptul ca porivit art. 137 din Legea nr. 85 din 5 aprilie 2006 privind procedura insolventei
(1) Prin inchiderea procedurii de faliment, debitorul persoana fizica va fi descarcat de obligatiile pe care le avea inainte de intrarea in faliment, insa sub rezerva de a nu fi gasit vinovat de bancruta frauduloasa sau de plati ori transferuri frauduloase; in astfel de situaatii, el va fi descarcat de obligatii numai in masura in care acestea au fost platite in cadrul procedurii, cu exceptia cazului prevazut la art. 76 alin. (1) pct. 3.
(2) La data confirmarii unui plan de reorganizare, debitorul este descarcat de diferenta dintre valoarea obligatiilor pe care le avea inainte de confirmarea planului si cea prevazuta in plan.
(3) Descarcarea de obligatii a debitorului nu atrage descarcarea de obligatii a fidejusorului sau a codebitorului principal.
Raspunsul specialistilor AvocatulRoman.ro:
Simpla inlaturare a unei creante conform art. 137 alin. 2 din Legea nr. 85/2006 nu poate constitui motiv de scoatere din evidenta contabila a creantei deoarece nu sunt indeplinite dispozitiile art. 21 alin. 2 lit. n. Astfel, pentru a proceda la scoaterea din evidenta contabila a creantei este necesara o hotarare judecatoreasca de faliment.
De asemenea, pentru a deduce aceasta cheltuiala, trebuie sa indepliniti conditiile din Codul fiscal de la art. 21 alin. 2 lit. n sau sa aveti constituit un provizion recunoscut fiscal pentru aceasta creanta (art. 21 alin. 4 lit. o), altfel cheltuiala este integral nedeductibila.
Aceleasi prevederi sunt aplicabile si in ceea ce priveste ajustarea TVA. In conformitate cu prevederile art. 138 lit.d. din Codul fiscal “ajustarea bazei de impunere a taxei pe valoare adaugata se face in urmatoarele situatii: d) contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea nr. 85/2006 .
Raspuns oferit de specialistii www.avocatulroman.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Am o salariata insarcinata care, pe baza unei recomandari medicale legale emise de medicul curant, trebuie sa isi reduca programul de lucru de la 8 ore pe zi, la 6 ore pe zi din cauza riscurilor asociate sarcinii. Aceasta recomandare prevede explicit ca reducerea programului de lucru nu ar trebui sa afecteze drepturile salariale si contractuale ale salariatei. Avem rugamintea sa ne confirmati: 1.Care sunt pasii legali si procedurali pe care trebuie sa ii urmeze angajatorul pentru a implementa...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un salariat al societatii a solicitat printr-o cerere de concediu trei zile de concediu fara plata, astfel: 24.12.2024, 27,12.2024, 31.12.2024. Angajatorul aproba cererea, conform art. 153 din Codul muncii, se intocmeste decizia si contractul va fi suspendat in temeiul art. 54 din Codul muncii. Cum voi inregistra in Revisal aceste zile de concediu fara plata? 1. data inceput suspendare: 24.12.2024; data sfarsit suspendare: 24.12.2024; data incetare suspendare: prima zi de activitate a...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa mi spuneti cum inchidem contractul de munca al unei angajate femeie de serviciu care a stat in concediu medical din 20.07.2024-13.12.2024 si a fracturat piciorul si mai avea anterior probleme cu soldul si coloana iar azi 12.12.2024 avenit cu Decizie medicala de incadrare in gr.III de handicap si a zis sa i inchidem contractul ca ea s-a pensionat pe ca de boala. In ce baza ii facem incetarea contractului si cu ce articol? Este necesara o solicitare scrisa din partea ei sau e suficienta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<