Ati ajuns in sub-sectiunea - Spete, privind Jurisprudenta Curtii Constitutionale in Materia Contenciosului Administrativ |
In aceasta sectiune puteti studia urmatoarele: 1. Dispozitiile legale referitoare la posibilitatea sesizarii instantei de contencios administrativ, în conditiile prevazute de textele supuse controlului de Constitutionalitate, asigura atat ocrotirea interesului public, cat si respectarea interesului privat al persoanei ale carei drepturi, libertati sau interese legitime au fost vatamate 2. Niciun text Constitutional nu prevede contestarea legalitatii unui act administrativ numai pe cale directa în conditiile prevazute de art. 7 si 11 din Legea nr. 554/2004, astfel ca legiuitorul, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutieie, este în drept sa reglementeze orice procedura compatibila cu art. 126 alin. (6) din Constitutie 3. Textul Constitutional care se refera la caracterul facultativ al jurisdictiilor speciale administrative nu este aplicabil prevederilor legale criticate care instituie obligatia persoanei vatamate de a se adresa organului administrativ emitent, pe calea recursului gratios, sau organului ierarhic superior, pe calea recursului ierarhic, mai înainte de sesizarea instantei de judecata cu cererea de anulare a actului considerat ilegal 4. Principiul accesului liber la justitie consacrat prin textul citat din Legea fundamentala implica, între altele, adoptarea de catre legiuitor a unor reguli de procedura clare, în care sa se prescrie cu precizie conditiile si termenele în care justitiabilii îsi pot exercita drepturile lor procesuale, inclusiv cele referitoare la caile de atac împotriva hotararilor pronuntate de instantele de judecata 5. Art. 7 din Legea nr. 554/2004 reglementeaza procedura prealabila a recursului gratios sau ierarhic, modalitate simpla, rapida si scutita de taxa de timbru prin care persoana vatamata într-un drept al sau de o autoritate publica are posibilitatea de a obtine recunoasterea dreptului pretins sau a interesului sau legitim 6. Legiuitorul poate institui, în considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea neîngradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, în formele si în modalitatile instituite de lege 7. Nicio dispozitie Constitutionala nu interzice ca prin lege sa se instituie o procedura administrativa prealabila, fara caracter jurisdictional, cum este procedura reglementata de legea contenciosului administrativ 8. Posibilitatea suspendarii executarii actului administrativ, în speta – autorizatia de construire, ca de altfel si necesitatea obtinerii acesteia, se încadreaza în sfera limitelor dreptului de proprietate, stabilite prin lege, conform art. 44 alin. (1) teza finala din Constitutie 9. Nicio dispozitie Constitutionala nu interzice ca prin lege sa se instituie o procedura administrativa prealabila, fara caracter jurisdictional, cum este, de exemplu, procedura recursului administrativ gratios sau a celui ierarhic 10. Nereglementarea, prin textul legal criticat, a cazurilor în care poate fi solicitata suspendarea executarii unui act administrativ unilateral nu încalca dreptul persoanei vatamate printr-un astfel de act la un proces echitabil ori la solutionarea cauzei într-un termen rezonabil 11. Posibilitatea conferita persoanelor vatamate prin acte administrative de a cere suspendarea executarii actelor respective, reglementata de textul de lege criticat, nu poate crea, astfel cum sustine autorul exceptiei, organului emitent o situatie „mai rea decat a petentului presupus vatamat“ 12. Chiar daca solutionarea cererii de suspendare a executarii actului administrativ se poate realiza pe cale separata, aceasta se justifica prin urgenta si caracterul provizoriu al masurii de suspendare a executarii actului contestat, cerinte pe care le apreciaza 13. Liberul acces la justitie presupune accesul la mijloacele procedurale prin care justitia se înfaptuieste 14. Petitionarul care, în virtutea legii, a dobandit calitatea de reclamant poate, potrivit regulilor dreptului comun, sa declare în fata instantei, la primul termen de judecata, în ce masura îsi însuseste actiunea introdusa de Avocatul Poporului, dupa cum, pe parcursul judecatii, poate renunta la actiune sau poate sa o lase în nelucrare 15. „Jurisdictiile speciale administrative“ reprezinta „o activitate jurisdictionala realizata de un organ de jurisdictie ce functioneaza în cadrul unei institutii a administratiei publice sau al unor autoritati administrative autonome, care se realizeaza conform procedurii imperative prevazute într-o lege speciala, procedura asemanatoare cu cea a instantelor de judecata, desfasurata însa paralel si separat de aceasta 16. Cererea de chemare în judecata trebuie sa respecte atat conditiile intrinseci, cat si pe cele (...) Citeste intregul articolul |
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri