Ati ajuns in sub-sectiunea - Spete, privind Jurisprudenta Curtii Constitutionale în materia dreptului de proprietate |
In aceasta sectiune puteti studia urmatoarele: 1. Obligarea Guvernului de a elabora si a supune spre adoptare un proiect de lege, într-un anumit domeniu de activitate, nu este neconstitutionala, deoarece Guvernul fiind învestit, potrivit art. 102 din Constitutie, pe baza votului de încredere acordat de Parlament, o asemenea obligatie nu contravine raporturilor constitutionale dintre Parlament si Guvern 2. Exercitarea prerogativelor dreptului de proprietate nu trebuie absolutizata, iar legiuitorul este îndreptatit sa stabileasca continutul si limitele dreptului de proprietate, în temeiul art. 44 alin. (1) teza a doua si art. 136 alin. (5) din Constitutie 3. Instituind sanctiunea nulitatii absolute, potrivit dispozitiilor legislatiei civile aplicabile la data încheierii actului juridic, printre altele, si în privinta actelor de reconstituire sau de constituire a dreptului de proprietate în favoarea persoanelor care nu erau îndreptatite, în conditiile legii, reprezinta consacrarea legala a principiilor constitutionale privind garantarea si ocrotirea proprietatii private, cuprinse în art. 44 alin. (1) teza întai si alin. (2) teza întai din Legea fundamentala 4. Curtea nu se poate pronunta cu privire la o eventuala redactare defectuoasa sau incompleta a textului legal ce face obiectul exceptiei si nici nu poate face propuneri de lege ferenda 5. Ori de cate ori o lege noua modifica starea legala anterioara cu privire la anumite raporturi, toate efectele susceptibile a se produce din raportul anterior, daca s-au realizat înainte de intrarea în vigoare a legii noi, nu mai pot fi modificate ca urmare a adoptarii noii reglementari, care trebuie sa respecte suveranitatea legii anterioare 6. Posibilitatea, prevazuta de lege, ca în alcatuirea domeniului public de interes local sa intre si bunuri din domeniul privat al unitatii administrativ-teritoriale care, în conditiile legii, sunt declarate ca atare prin hotarare a consiliului local nu are semnificatia de a converti hotararea consiliului local în titlu valabil de trecere în proprietatea statului a unor bunuri din proprietatea privata a persoanelor fizice sau juridice, asa cum sustine autorul exceptiei 7. Solutia de restituire a unor asemenea categorii de imobile este rezultatul optiunii legiuitorului si are la baza exercitarea dreptului de a decide asupra modului de reparare a injustitiilor si a abuzurilor din legislatia anterioara 8. Proprietatea comuna sub toate formele pe care sistemul juridic romanesc le cunoaste nu este o forma de proprietate al carei exercitiu ar fi supus unor îngradiri. Indiviziunea, ca forma a proprietatii comune, are în vedere pluralitatea subiectelor dreptului de proprietate, iar continutul acestuia priveste o universalitate de bunuri 9. Aceste sustineri, referitoare la încalcarea dreptului oricarei persoane la judecarea cauzei sale în mod echitabil, în mod public si într-un termen rezonabil, nu pot fi retinute cata vreme instanta de judecata a examinat în fond cauza dedusa judecatii si s-a pronuntat asupra existentei dreptului de proprietate pretins de reclamanti 10. In anumite cazuri, legiuitorul poate institui forme speciale de asociere, ce urmaresc apararea unor interese de ordin general si care nu reprezinta modalitati cuprinse în conceptul de libera asociere, astfel cum acesta este conturat prin prevederile art. 40 din Constitutie 11. Stabilirea cuprinsului unei legi, asadar alegerea reglementarilor ce o compun, nu este o chestiune de constitutionalitate, ci, cel mult, una de tehnica legislativa. În acest domeniu, legiuitorul este, desigur, suveran 12. Sesizarea instantelor judecatoresti pentru valorificarea unui drept subiectiv nesocotit ori încalcat sau pentru realizarea unui interes nu este un aspect al dreptului de petitionare, ci se circumscrie unor reguli specifice, proprii activitatii de judecata 13. Instanta de contencios constitutional nu are competenta sa modifice ori sa completeze prevederea legala supusa controlului, deoarece aceste atributii apartin în exclusivitate legiuitorului, în conformitate cu dispozitiile art. 61 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii“ 14. Exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat într-un anumit cadru legal, (...) cu respectarea anumitor exigente, carora li se subsumeaza si instituirea unor termene, dupa a caror expirare valorificarea respectivului drept nu mai este posibila 15. Situatia persoanelor fizice care au în patrimoniu un bun imobil ce intra sub incidenta Legii nr. 10-2001 si care conserva dreptul de proprietate asupra acestuia deoarece a fost dobandit cu buna-credinta, este diferita de situatia unei societati comerciale privatizate, persoana juridica de drept privat, care are în patrimoniu un bun imobil ce intra sub incidenta aceluiasi act normativ si pentru care legea prevede, în favoarea persoanei îndreptatite la restituire, un drept la despagubire, în conditiile legii speciale privind regimul de stabilire si plata a despagubirilor aferente imobilelor preluate în mod abuziv 16. In ipoteza în care, însa, reglementarea speciala, diferita de cea constitutiva de drept comun, are caracter individual, fiind adoptata intuitu personae, ea înceteaza de a mai avea legitimitate, dobandind caracter discriminatoriu (...) Citeste intregul articol |
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri