Biroul de Credit reprezinta una dintre cele mai importante baze de date utilizate de institutiile financiare pentru evaluarea riscului de creditare. Aici sunt inregistrate informatii despre comportamentul de plata al persoanelor care au contractat credite sau alte forme de imprumut. Datele colectate sunt folosite pentru a evalua daca o persoana poate accesa noi finantari si cu ce grad de incredere.
Biroul de Credit functioneaza ca un registru de informatii financiare in care bancile si institutiile financiare nebancare transmit date despre clienti. Raportarea catre Biroul de Credit nu se face automat, ci numai dupa indeplinirea unei proceduri prealabile. Astfel, debitorul trebuie notificat cu cel putin 15 zile inainte de raportare, pentru a avea posibilitatea sa remedieze situatia.
Conform practicii, inscrierea efectiva in Biroul de Credit are loc la 30 de zile de la data scadentei neachitate, iar informatiile negative se mentin in baza de date timp de 4 ani de la ultima raportare, daca nu se solicita radierea acestora.
Operatiunea de stergere din Biroul de Credit presupune, in primul rand, identificarea institutiei care a efectuat raportarea. Aceasta poate fi o banca, un IFN sau un recuperator de creante. Ulterior, debitorul trebuie sa formuleze o cerere adresata direct participantului care a inscris datele in registru, solicitand radierea informatiei negative.
Va recomandam
Literatura romana. Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII
Peste 100 de rezumate din programa scolara V-VIII, elaborate de profesori de limba romana, asigura acum pregatirea perfecta a copilului dvs.! Va prezentam acum lucrarea Literatura romana. Rezumatele textelor studiate in clasele V-VIII - material auxiliar in pregatirea copiilor la limba romana. Fie pentru orele de clasa, teme sau...
Daca institutia refuza sau nu raspunde in termen, debitorul are doua alternative:
- sa sesizeze instanta de judecata pentru a obtine o hotarare prin care datele sa fie sterse;
- sa adreseze o cerere administrativa catre Biroul de Credit, atunci cand nu a fost respectata procedura legala de notificare prealabila.
Aceasta procedura este prevazuta de legislatia privind protectia datelor cu caracter personal, precum si de Regulamentul UE 2016/679 (GDPR), care garanteaza dreptul persoanelor vizate de a solicita stergerea datelor incorecte sau colectate ilegal.
In situatiile in care se constata incalcarea procedurii de notificare, stergerea se realizeaza in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii. Radierea poate avea loc fie din oficiu, daca Biroul de Credit admite cererea administrativa, fie in baza unei hotarari judecatoresti definitive.
Odata ce informatiile au fost sterse, istoricul debitorului nu va mai contine nicio referinta la acea raportare, iar acesta va putea solicita din nou produse de creditare in conditii normale.
Reglementarile aplicabile includ:
- Decizia nr. 105/2007 a Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP);
- Regulamentul UE 2016/679 (GDPR), care stabileste dreptul la stergerea datelor („dreptul de a fi uitat”);
- Legea nationala privind protectia datelor personale si normele privind raportarea la Biroul de Credit.
Aceste prevederi confera debitorului dreptul de a solicita stergerea datelor incorecte sau colectate fara respectarea obligatiilor legale prealabile.
Mai jos va punem la dispozitie un MODEL de Cerere de stergere din Biroul de Credit. Puteti descarca acest
MODEL de aici si in format WORD.
CERERE STERGERE
DIN BIROUL DE CREDITARE
CATRE .......................
Subsemnatul,.........................., domiciliat in ........................, str......................, nr. ..........., ap.............., jud. ..............., avand CNP ............................................., formulez prezenta
CERERE
prin care va solicit:
stergerea datelor din evidenta Biroului de Credit,
ca urmare a nerespectarii legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal, in conformitate cu Decizia nr. 105/2007 a Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) si Regulamentul UE 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), invocand totodata urmatoarele
MOTIVE ...............................................
Data: Semnatura:
............................ ...................................